Oulu

Oulun kaupungin palvelut toimivat jälleen normaalisti tie­to­lii­ken­ne­häi­riön jälkeen – it-tuki on korotetussa valmiudessa

Oulu 15.11.2018 10:18
Janne-Pekka Manninen

Oulun kaupunki kertoo, että keskiviikkona kaupungin tietoliikenneverkot lamauttanut kriittinen häiriötilanne on ohi. Torstaina verkon ja kaikkien palvelujen toimivuus on normaalilla tasolla, kaupungilta kerrotaan.

Oulun Tietotekniikka -liikelaitoksen asiakkuusjohtaja Tuija Sipilän mukaan tietotekniikkapalveluissa on kuitenkin korotettu valmius ja tilannetta seurataan.

– Ihan rauhallisesti kaikki on mennyt. Aamulla seurasimme, miten päivä käynnistyy, kun kaupungin 11 000 työntekijää kirjautuvat kaikki omaan tahtiin järjestelmiin ja alkoittavat työntekoa, mutta kaikki on mennyt hyvin, Sipilä sanoo.

Kaupungin kaikkeen tietoliikenteeseen vaikuttaneen häiriön syyksi paljastui jo eilen vioittunut verkkolaite. Viime viikolla kaupungin tietoliikenteessä oli vastaavanlaisia häiriöitä, ja tuolloin syyksi paljastui rikkoutunut reititin.

– Tällä kertaa kyse on samantyyppisestä, mutta ei samanlaisesta ilmiöstä. Jos kyseessä olisi ollut samanlainen häiriö, syyhän olisi löytynyt varsin nopeasti, Sipilä sanoo.

Sipilän mukaan kaupungin järjestelmät on kahdennettu ja varajärjestelmät yleensä toimivat kuten niiden pitääkin. Tällä kertaa kyseessä oli poikkeuksellinen häiriö.

– Vararatkaisutkin saattavat häiriintyä, kun pääratkaisussa on ongelmia. Sinänsä tämä on todella harvinaista, että varajärjestelmäkin vioittuu tai ei nouse toimintaan niin kuin pitäisi.

Kaupungin mukaan keskiviikolta on jäänyt hoitajien ja lääkärien vastaanotoille tulleita soittopyyntöjä vastaamatta. Puheluihin kuitenkin pyritään vastaamaan mahdollisimman pian.

Vastaanotoilla voi olla ruuhkaa loppuviikon ajan.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Miksi tässä haastattelussa ei tuoda ilmi sitä, mitä toisessa samaa asiaa koskevassa uutisessa, eli että rikkoutumisen syy oli hallitsematon verkkoliikenne. Eikö tällaisessa ole kyse palvelunestohyökkäyksestä? Ei julkisuutta hakkereiden "saavutuksille"?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

IT-tuki on korotetussa valmiudessa, eli ilmeisesti jantterit on herätetty ja patisteltu helpdeskinsä taakse. Suomiko tietoyhteiskunta? Ja kilinv...t

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmeisesti kaupungilla on oma konesali. Ei kovin kustannustehokasta. Käyttämällä IT-infran palveluntoimittajaa olisi katkos satavarmasti ollut lyhyempi, jos katkosta olisi edes tullut palveluntoimittajan vikasietoisen ratkaisun ansiosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En ymmärrä miksi pitää selittää. Tosiasia on, että hommat ei toimi. huonosti on asioihin varauduttu. Pitäisikö OTT:lle hankkia parempaa osaamista ja laittaa nykyiset vastuuhenkilöt muihin tehtäviin, jossa he eivät toimillaan tai osaamattomuudellaan pääse aiheuttamaan noin paljoa harmia. Yrityspuolella vastuuhenkilöt irtisanottaisiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyse on rahasta. Varajärjestelmät, kuten kahdennus, maksavat maltaita. Sekä se että pidetään asiantuntijoita valmiudessa. Mitä idioottivarmemmaksi systeemi halutaan tehdä, sitä kalliimpaa se on implementoida ja työläämpää (== kalliimpaa) ylläpitää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Monesti yksinkertaisin varajärjestelmä on loppujenlopuksi paras, nopein ja halvin. Hieno automattinen ja "täydellinen" varajärjestelmä jossa kaikki pitäisi olla huomioitu ei yllättäen toimikaan, koska häiriöt ovat niin älykkäitä, että iskevät kohtaan jossa voivat aiheuttaa eniten vahinkoa. :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt sanoisin että olet melkein asia ytimessä. Onhan kaupunki ottanut distanssia jakamalla työntekijöitä Kokkolaan ja jopa Monetralle. Myöskään Pirkanmaata unohtamatta. YT ja ATK kun kulkee melkein samoin askelin kohti maakunnan mäkeä. Juuri tämänlaiset toiminnat ovat vähentäneet kuormitettavuutta. Se tosin ei ole syynä tähän katkokseen, mutta se vastaa sinun olettamukseen kalliimmasta ratkaisusta. Oulu on toki digisaation edellä kävijä ja tehnyt melkoisen transformaattisen loikan. Tosin se on puhtaasti maakunnan asiantuntijoiden ansiota eikä siihen sovi sotkea kunnan näpertäjiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän siellä ole ostettu kuule kaikki palveluna, omat vaan koordinoi ja tutkii toimiiko ja missä vika

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

25
Pakkasjakso jatkuu Oulussa ensi viikolla – alkuviikosta kylmyys hellittää hiukan
22
Oulu10:stä remontoidaan tukikohta palvelu-uudistukselle, joka toimii yhden luukun periaatteella – ajattelutapa palvelukonseptissa uusiksi
14
Täydellinen kuunpimennys näkyy Oulun taivaalla aamulla – lähetä kuva "superverisusikuusta"
13
Oulun yliopistossa on kehitetty ennätysluja ekobetoni – valmistetaan kuivista raaka-aineista ja vedestä
10
Pakkanen näkyy eläinlääkärin vastaanotolla Oulussa: Koirien anaalirauhasvaivat lisääntyvät – lähetä kuva lemmikin talviasusteesta
9
Analyysi: Pääministeri May yrittää maanantaina löytää ulos umpikujasta, mutta kova brexit lähestyy päivä päivältä
8
Harkimo vihjaa loikkauksesta: "Huomenna selviää, kuka kansanedustaja liittyy Liike Nyt -eduskuntaryhmään"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Pakkasvaroitus: Maan pohjoisosassa sekä Varsinais-Suomen, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakunnissa esiintyy lähivuorokauden aikana kireää pakkasta.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

231 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kuka on juoppo

Omasta vankasta juopon kokemuksestani sanon, että juoppo on henkilö joka löytää syyn alkoholin hankkimiseen ja juomiseen... Lue lisää...
juoppo evp.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image