Oulu

Oulun kaupungin johdolta toivelista kan­san­edus­ta­jil­le: Kaksoisraide ja Poikkimaantie kärjessä

Pohjoisen ratayhteydet nousivat esiin Oulun kaupungin johdon ja kansanedustajien tapaamisessa. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 16.9.2019 15:42
Kaleva

Oulun kaupungin johto tapasi Oulun vaalipiirin kansanedustajia maanantaina ja kertoi kehitystoiveitaan.

Tapaamisen keskeisimpiin viesteihin kansanedustajille kuului Liminka-Oulu-kaksoisraiteen ja koko pääradan suunnittelu pohjoiseen asti. Rahoitusta tähän tarvittaisiin valtion talousarvioon 2020.

Valtion budjettiin tulisi varata riittävät määrärahat, jotta Väylävirasto pääsee nopealla aikataululla aloittamaan myös pääradan Seinäjoki-Oulu-Tornio välin suunnittelun. 

Kansanedustajien ja kaupungin johdon tapaamisessa nousi esiin myös Poikkimaantien suunnitelmat. Stora Enson Oulun tehtaan muuttuminen hienopaperitehtaasta kartonkitehtaaksi kasvattaa puun tarvetta. Poikkimaantie on Oulun tehtaan puukuljetusten pääreitti ja tärkeä Oulu sataman toiminnan kannalta. Poikkimaantielle on laadittu tiesuunnitelma, josta kaupunki on antanut lausunnon. Hankkeen kustannusarvio on 21 miljoonaa euroa. 

Esillä oli myös Oritkarin kolmioraide, joka sujuvoittaisi Stora Enson teollisuusraiteelle ja Oritkarin satamaan suuntautuvaa junaliikennettä. Kolmioraiteen rakentamisen jälkeen pohjoisesta tulevat tavarajunat voivat ajaa suoraan pääradalta teollisuusraiteelle. Hankkeen kustannusarvio on 17,3 miljoonaa euroa, josta kaupungin osuus on 2,4 miljoonaa euroa. 

Oulun kaupungin johdon mielestä työllisyyskokeilulaki on valmisteltava niin, että laki antaa kunnille laajan työllisyyspalvelujen järjestämisvastuun ja sen vaatimat lisäresurssit. Oulun seudun kunnat ovat valmiita lähtemään kokeiluun mukaan.

Tapaamisessa todettiin, että Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun aloituspaikkoja ja perusrahoitusta tulee lisätä.

Oulun kaupunginjohdon esityksen mukaan Oulun yliopistoon tarvittaisiin lisää aloituspaikkoja ict:n, kauppatieteen, tekniikan, puheterapeuttien, varhaiskasvatuksen ja , erityisopettajien opintoihin. 

Oulun ammattikorkeakoulun tutkintokattoa tulisi korottaa ja korotus tulisi jakaa informaatioteknologian, tekniikan ja luonnonvaran aloille sekä sosiaali- ja terveysalalle. 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

"Mitä tuota enää toteuttaa, paperin teko loppuu, ja miehet vähenee. Satama hiljenee, ei sinne enää raidetta tarvita."
Ahtaajako

Kannatta vilkaista vaikka google kartasta, uutta sataman laajennusta.
Ei ole kumma vaikka sinne menisi 15-20000t malmia vrk, parin kolmen vuoden kuluttua.
Muun liikenteen lisäksi joten tuo raide on erittäin tärkeä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuota: Keskustalais-maalaisliittolainen elinkeinoministeri ja keskusta-maalaisliiton vasta valittu puheenjohtaja Kulmuni juuri julkisesti totesi, että suurille kaupungeille ei enää jaeta rahoja, vaan ne menevät pienille kaupungeille. Eli turha toivo tältä hallitukselta. Näin keskustapuolue pettää meidät taas kerran!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Esillä oli myös Oritkarin kolmioraide, joka sujuvoittaisi Stora Enson teollisuusraiteelle ja Oritkarin satamaan suuntautuvaa junaliikennettä.". Jälkijunassako ne edustajat kulkee? Mitä tuota enää toteuttaa, paperin teko loppuu, ja miehet vähenee. Satama hiljenee, ei sinne enää raidetta tarvita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suuret on haaveet, mutta pienet on eväät tämän seudun kansanedustajilla minkään asioiden tuloksekkaaseen ajamiseen. Tärkein haavehan on jo toteutunut, kun kansanedustajan pesti on saatu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tehtaat ja satamat voivat kustantaa hyödylliseksi kokemansa kolmioraiteet. Teollisuus saa tukia tarpeeksi muutenkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

...sitten pitää tätä yhteiskuntaa vapauttaa, että ketään kiinnostaa investoida. Jos kaikki on tiukasti säännelty, rajoitettu ja verotettu niin ei se ketään kiinnosta investoida...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tärkeitä hankkeita. Jos ei saada läpi, pitää myös miettiä, onko Laajala sopiva henkilö kaupungin johtoon?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tärkeitä hankkeita kenelle? Satamalle ja Stora Ensolle. Maksakoot itse kiskonsa. Ne saavat siitä hyödynkin ja osakkeenomistajat saisivat ilmaiset raiteet veronmaksajien kustannuksella. Ei todellakaan tärkeää!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaksoisraide Liminkaan nopeuttaa junaliikennettä etelään huomattavasti ja maksaa vain 40 milj. euroa. Hallituksen ylimääräisten avustajien kulut vaalikauden aikana ovat suuremmat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, no jos puhutaan kuitenkin saman hallinnonalan menoista, niin LVM on juuri luvannut Tampereen ja Turun pikaratayhteyksien suunnitteluun pelkästään lähes 200 milj. Pikkuraha tuohon verrattuna, Ylivieska-Oulu -välin kaksoisraide olisi tn. neljäsosa tuosta rahasta. Mutta meillä kun ei ole yhtä kovia lobbareita kuin esim. Tampereella, jonne on viime vuosina suorastaan virrannut valtion rahaa: Rantatunneli, ratikka ja viimeisimpänä kansiareena. Kaikkiin näihin alueellisiin hankkeisiin on osoitettu myös suoraa valtion avustusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

200 millillä ei edes saaha ojia tuolle välille ja nykyinen rata on kuin käärmeenkusi erämaassa, siis mutkainen. Hiljennys hiljennyksen perään, pitäs raapia kokonaan uusiksi koko väli ja se maksaa miljardin, ainakin ja justiin saatiin kyseinen välin perusparannus tehtyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaksoisraide tulee rakentaa Tornio-Haparandaan asti, niin saadaan Perämerenkaaren maankäyttö hallintaan.
Kemistä saa tällä hetkellä asuntoja kiittämällä ja Kemistä on lyhyempi työmatka Ouluun kuin Lahdesta Helsinkiin.
Kemin ja Oulun välillä on paljon rakentamatonta maata ja varsinkin rautatien molemmin puolin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Riittää, että korjataan rata 200 km/h nopeudelle. Suurin este nopeuksien nostolle on tasoristeysten määrä. Toki perustuksiakin pitää parantaa, mutta ne eivät ole niin pahasti kuopilla kuin Kemi-Rovaniemi välillä. Sitten ehtii hyvin alta tunnin Oulusta ulkomaille.

Tornio-Haparandan asema vaan pitää rakentaa uudestaan. Joka tapauksessa rajasilta pitää uusia, joten samalla sen rakentaa oikeaan paikkaan, kaupunkien välille, autotien viereen, kävelymatka Tornion keskustaan ja Ikeaan.

Oikeat kapasiteettimurheet ovat sitten Oulusta etelään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liminka-Oulu kaksoisraide on ihan tyhjän kanssa. Liminkaan on niin lyhyt matka, että siitä ei olisi mitään hyötyä. Tämä taitaa olla taas niitä vihreiden älynväläyksiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tai voisko olla, että ko. välillä on paljon junaliikennettä. Nyt henkilö- ja tavarajunat joutuvat pysähtymään ja odottamaan toinen toistaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Heko on valitettavan ratapihalla siitä, miksi kaksoisraide Liminkaan tarvitaan. Oulusta etelään mentäessä radan tukkoisin osuus, jossa junat odottelevat toisiaan kohtaamispaikoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tonnimäärältään Suomen kuormitetuin yksiraiteinen osuus. Toinen on Luumäki-Imatra ja Luumäki-Vainikkala, muut ovat sitten kaukana perässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sipilän kausi meni jo. Turhaa haikailua,.etusijalla jokeri ja ässät etelään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

27.2.
Ilmastonmuutos vaikuttaa lintujen elämään monin tavoin
27.2.
Mitalipeleihin edennyt Kärpät ei rallatellut jatkoon ilmaiseksi HIFK:ta vastaan
27.2.
Thyssenkruppin hissiliiketoiminta päätymässä pääomasijoittajille – hinnaksi tuli 17,2 miljardia
27.2.
Leijona auttaa ja kehittyy – Lionsien hyväntekeväisyystoiminta on Suomessa erityisen suosittua
27.2.
Britannian toiveet ristiriidassa EU:n kanssa – uhkasi neuvottelun lopettamisella jo ennen neuvotteluiden alkamista
27.2.
Näin koronatilanne etenee: Virus leviää Euroopassa ja testien määrä lisääntyy Suomessa, Teneriffan karanteenihotellista päästetään yli sata pois
27.2.
Viestikohun keskelle joutunut vasemmistoliiton toiminnanjohtaja pyytää anteeksi kohua – Yle: Toiminnanjohtajan perustamalta Twitter-tililtä jaettiin väkivaltaa ihannoivia viestejä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

172 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Ei päässyt rikastumaan osakesäästötililä

Juuri siksihän tässä hommassa ei pärjääkään kuin robotit, TRJ, Pannari ja Milady. Muiden on ihan turha yrittää koska täm... Lue lisää...
Pannarimies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

28.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image