Oulu

Oulun jouk­ko­lii­ken­tees­sä tehtiin viime vuonna 8,8 miljoonaa matkaa – reilu kasvu edel­lis­vuo­teen

Oulun busseissa tehtiin viime vuonna 8,8 miljoonaa matkaa. KUVA: Teija Soini
Oulu 15.2.2018 20:50
Eija Mikkonen

Oulun joukkoliikenteen matkustajamäärät kasvoivat viime vuonna 9,3 prosenttia edellisvuodesta. Oulun kaupunkiseudulla tehtiin 8,8 miljoonaa matkaa vuonna 2017. 

Vuonna 2016 kasvu oli vielä suurempi, 13,6 prosenttia.

Joukkoliikennepäällikkö Edwin 't Lam kertoo, että kaksi vuotta jatkunut voimakas kasvu matkustajamäärissä on monen tekijän summa. 

Esimerkiksi linjoja ja aikatauluja on muokattu ja lippujärjestelmää uudistettu. 't Lamin mukaan linjoja muutetaan ja tarjontaa lisätään kaupunkirakenteen kehittymisen mukaan.

– Siinä on kaksi puolta: linjat ja aikataulut toimivat suurimmalle osalle matkustajista, mutta asiakastyytyväisyystutkimuksissa ne nousevat aina myös kehityskohteiksi. Aina on matkustajia, joille ne eivät sovi, 't Lam kuvailee.

Lipputyypeistä kasvua on ollut etenkin arvolipussa, jota 't Lam pitää joustavana maksutapana.

– Myös infojärjestelmästä on tykätty. Se näyttää linja-autojen sijainnin reaaliajassa.

't Lamin mukaan järjestelmä on toiminut suhteellisen hyvin. Tällä hetkellä lähes kaikki bussit löytyvät järjestelmästä, mutta välillä jokin bussi voi kadota seurannasta nettiyhteyden katketessa.

Myös tältä vuodelta Oulussa odotetaan matkustajamäärien nousua.

– Uskon, että se kasvu on kuitenkin hiljaisempaa. Sellainen 4–5 prosenttia olisi ihan mukava nousu.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (31)

Koulujen keskittäminen jättiläismäisiin massaojen laitoksiin pakottaa koululaiset matkailemaan päivittän pitkiä matkoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Loistavaa! Hyvin on oululaiset löytäneet bussit. Linjakokeiluja kannattaisi yrittää pitää parikin vuotta. Muutaman kuukauden kokeilut tai edes vuosi ei aina riitä saamaan käyttäjiä. Mutta hieno esimerkki, että bussi n käyttäjämäärät on saatu nousuun. Tästä on hyvä jatkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun ilmeisesti käyttökapasiteetti kasvaa niin kannattaisiko alkaa miettimään kehälinjoja, esim juurikin linnanmaa-toppila välille olisi hyvä saada linja. Samalla esim kartoittaa onko muita linjoja jota voisi kehittää.
Toiseksi Citybussiakin pitää kehittää, esim kun kerran ollaan sulkemassa näitä terveysasemia niin esim tuiran terveysasemalle viedä lyhyt citybussi linja olisi hyvä olla olemassa, ehkä sellainen joka kiertää koko tuiraa.
Myös se että kannattaa miettiä ns. Ruuhkavuoroja, eli esim linnanmaalle aamuisin esim klo 7-9 (10), välille pitää saada linjoja ja itse kaijoharjulaisena aktiisenä bussien käyttäjänä olisin valmis siihen että esim klo 10-14 välillä linjojen väli on hieman pitempi, eli ruuhka-aikaan vuoroja ja hiljaisempaan aikaan sitten vähemmän vuoroja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun joukkoliikenteen matkustajamäärät kasvoivat viime vuonna 9,3 prosenttia edellisvuodesta. Oulun kaupunkiseudulla tehtiin 8,8 miljoonaa matkaa vuonna 2017.
Hyvä homma mutta lentoeseman / keskusta bussiyhteydet ovat edelleen heikossa kantimissa etenkin viikoloppuisin...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kasvua saataisiin varmasti, jos Hailuodontien varresta pääsisi yhdellä bussilla keskustaan useammin kuin kolmesti päivässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On jo vuosia ehdotettu, että esim. Toppilasta pääsisi linja-autolla suoraan Linnanmaalle eli linja-autoreitti Koskelantie- Heinäpää-Kemintie- Linnanmaa välille. Pysäkit ovat valmiina, joten eikö voisi tehdä vaikka puolen vuoden- vuoden kokeilu löytäiskö kyseinen reitti käyttäjänsä. Ja muutenkin on paljon puutteita poikittaisliikenteessä. Ja urheilupaikkoihin ei kaikkiin pääse lähelle linja-autolla esim. Auran maja, Ruskotunturi, Virpiniemi... Eli kyllä on vielä paljon parantamisen varaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiva on pyörittää yritystä kunnan rahalla. Vuotuinen ansio tulee samana oli kyydissä yksi tai kymmenen. Saisiko muutkin yritykset samanlaisen avun?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yrityksiä ei pyöritetä kunnan rahoilla. Paikallisliikenne on kilpailutettu, ja kaupunki on ostanut palvelut alan useilta yrityksiltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"KURMA 16.2.2018 05:45
Työt jouduin lopettamaan, kun ei bussilla pääse Oulussa jouhevasti mihinkään."

Täyttä hevonkukkua. Eihän tätä usko kukaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehdotan, että mobiililipun hinta lasketaan vähintään samalle tasolle käteislipun kanssa, mielellään n.20 snt halvemmaksi. Nykyisin mobiililippu on 20-50snt kalliimpi. Käteislippujen ostajat hidastavat matkantekoa ja tällä muutoksella käteislippujen ostaminen muuttuisi vähemmän houkuttelevaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vielä kun saisitte ne kertalippujen hinnat alas. Pitäsi ymmärtää, että kertalippu on joukkoliikenteen "halpa kahvipaketti", jolla uusia asiakkaita houkutellaan palvelun piiriin. Samalla se tarjoaa heille mahdollisuuden itse todeta kuinka hyvin homma toimii. Ja satunnaisesta käyttäjästä voisi tulla uusi vakituinen joukkoliikenteen asiakas.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joku semmoinen maksutapa ois kiva, jossa ei tarvitse etsiä pankkiautomaattia, tilata korttia etukäteen tai hyväksyä monisivuisia käyttöehtoja. Esim. lähimaksu olis hyvä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ääni lähimaksulle, hiukkasen vanhanaikaista pyörittää omaa korttikantaa maksuihin kun suurimmalla osalla on lähimaksut kohta käytössään. Mikähän suhmurointi sai nykyisen korttilaitekannan busseihin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja mobiilimaksu on kalliimpaa kuin muulla tavalla maksaa eikä olisi läheskään niin helppoa kuin lähimaksu olisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

onhan sellainen, lataa oulun joukkoliikenteen applikaatio ja hoida maksusi sillä tai oikeasti vaan varaa käteistä jos walttikortin käyttö on hankalaa. Ne kortinlukulaitteiden käyttö on kallista oikeasti, syytä paremminkin suomen rahalaitoksia jotka pitävät noiden laitteiden käyttöhintaa korkeana isoille toimijoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joukkoliikennettä on parannettuOulussa ja ennen kaikea hinta on saatu sellaiseksi että se kiinnostaa jo autoilijaakin, joka voisi käyttää linja-autoa työmatkan tekemiseen. Mm. Ii. Kempele, Liminka, alueille voisi yrittää kehittää työmatkaliikennettä, muutamia aamu ja iltapäivä vuoroin ?!
Hieno juttu että Oululaiset ja lähiympäristö on löytänyt joukkoliikenteen ja nyt sitä voitaisiin kehittää jos kysyntä kasvaa. Muutoin sitä ei voida kehittää jos käyttö hiipuu! Oulussa on vain vähän ristiriitainen ajatelu että Kallioparkki edellyttäisi henkilöautoilun kasvattamista että saataisiin katettua tuo monien kymmenien miljoonien monttun käyttökustannukset. Jokin asia ei pidä paikkaansa tässä yhtälössä :( ! Toki kaupunnia pitää kehittää mutta kun se on niin pieni läntti tuo Oulun keskusta ja suuret ostoskeskukset ovat kaupinnin ulkopuolella niin tässäkin yhtälössä jokin mättää. Toki keskusta ei saa kuolla mutta kun valta ja poliittinen taistelu menevät ylimielisiksi kuten Oulusa on monesti käynyt niin asiat tuppaa menevän sitten persuulleen. Sekin kertoo paljon kun kaupunkiin ei saatu edes Joulutoria aikaan. Se pitäisi ulkoistaa koska se ei enään onnistu kaupunkin puolesta juurikaan. Tori, talvet kuin kuollut alue johon voisi talveksi tehdä jäiset luikumäet vaikka turisteille, pieni lumilinna joka vuosi jne. Tämänkin voisi tehdä jokin muu kuin kaupauki eli ulkoistaa ja antaa täydet valtuudet sen toteuttamiseen jollekin ulkopuoliselle. Perskule, meni jo asian ulkopuolelle mutta niin........................................

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on mahdotonta. Kommentointipalstoilla on todettu ykskantaan, että linjat ovat huonot, bussit kulkee väärään aikaan ja hinnat on kalliit eikä joukkoliikennettä käytä kukaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun työttömyys kasvaa, on enemmän väkeä, joilla on aikaa päivät ajella busseilla. Työssäkäyvien määrän kasvu jopa laskee bussimatkustajia, koska työajalla harvemmin ehtii ajelemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi kaikki linjat ajavat keskustan kautta. On selvästi etäällä keskustasta paljon uusia asuinalueita, joilta porukka kulkee yliopistolle ja oys esimerkiksi. Matkustajamäärät varmasti kasvaisivat, jos enemmän busseja kulkisi ohittamalla keskustan. Esimerkiksi moottoritietä ajavia busseja ruuhka-aikaan yliopistolta Kontinkankaan kautta Metsokankaalle. Talvikangas/Kiukukangas suorayhteys Raitotietä pitkin yliopistolle ja Teknologiakylään ja Kuivasranta/Ritaharjuun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (31)

Uutisvirta

15:32
Oulun viestintäjohtajan virasta kilpailee enää kolme hakijaa – Päivi Laajala tekee päätöksensä helmikuussa
14:58
Kreikan parlamentti valmistautuu jännittävään äänestykseen Makedonian nimestä
14:57
Kolmatta kertaa nuorten MM-pronssille hiihtänyt Anita Korva: "En olisi pari kuukautta sitten uskonut"
14:46
Puhe kansakunnan tilasta on yli 200 vuotta vanha perinne – Asiantuntija ei usko tradition katkeavan, vaikka puheen ajankohdasta tuli kiistakapula Yhdysvalloissa
14:22
Maarit Feldt-Rannan syöpä on uusiutunut – SDP:n kansanedustaja jää sairauslomalle
14:14
Suomessa noin 500 maitotilaa lopettaa toimintansa vuosittain – Erilaisina tuotteina kulutetusta maidosta joka kolmas litra tulee ulkomailta
14:14
Länsimaat asettuivat tukemaan Venezuelassa presidentiksi julistautunutta Juan Guaidóa
65
MT: Lidlin salmonellaa sisältänyt jauheliha havaittiin Oulussa – "Takaisinvedossa on kyse kuluttajan varoittamisesta"
53
Viime kesän kuivuus toi noin 10 prosentin korotuksen sähkölaskuun – sadekesä pudottaisi sähkön hintaa, muttei sähkölaskun loppusummaa
52
Työttömyys laski Pohjois-Pohjanmaalla 16 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna – työttömien määrä laski 3 800 hengellä
34
Hailuodon kiinteän yhteyden rakennustyöt voisivat alkaa loppukesästä 2020 – "Valtio alkaa maksaa, kun liikenne menee yli"
33
Qstock yhteistyöhön design-yritys Vallilan kanssa – muun muassa Pikisaari, Rautasilta ja toriaitat koristavat festivaalikassia
31
Pieni vauva jäi pakkasella autoon Iskon Nesteellä – äiti oli tankkaamassa ovien napsahtaessa lukkoon, palokunta ja hinauspalvelu hätiin
26
Pohjantuuli puhaltaa – Oulunsalon Riutunkarin tuulivoimalat halutaan korvata uusilla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

249 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Myynti ikäihmisille

Eiköhän ne tiedot rauhanyhdistyksellä vaihda omistajaa. Sopivasti uskonveljet töissä paikoissa, jossa pääsee käsiksi tie... Lue lisää...
Lukija

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image