Oulu

Oulun jouk­ko­lii­ken­tees­sä ennätysmäärä matkustajia vuonna 2018, ystävällisiin kuljettajiin ollaan tyytyväisiä

Oulu 16.1.2019 14:00
Antti Karvonen

Oulun kaupungin julkaiseman tiedotteen mukaan joukkoliikenteessä tehtiin vuonna 2018 ennätyksellisesti yli yhdeksän miljoonaa matkaa. Kasvua edellisvuoteen oli reilu kaksi prosenttia. Kasvaneisiin matkustajamääriin on reagoitu muun muassa lisäämällä autoja suosituimmille vuoroille. 

Syksyn 2018 asiakastyytyväisyystutkimuksessa 84 prosenttia vastaajista antoi Oulun joukkoliikenteelle arvioksi erittäin tai melko hyvän. Yleisarvosanaksi Oulun joukkoliikenne sai 4,00. Parhaat arvosanat kyselyssä saivat kuljettajat: erityisen tyytyväisiä oltiin kuljettajien ajotapaan ja ystävällisyyteen. Myös autojen matkustusmukavuutta ja vuorojen täsmällisyyttä pidettiin hyvänä. 

Reitteihin ja aikatauluihin oltiin aiempaa tyytyväisempiä, mutta niissä oli asiakkaiden mielestä eniten parannettavaa. 

Matkustajat maksavat matkansa yhä useamman Waltti-kortille ladattavilla lipputuotteilla, kuten kausilipulla ja arvolipulla. Kausilipun ja arvolipun käytön lisääntyminen on vähentänyt bussista käteisellä ostettavien kertalippujen myyntiä, mikä nopeuttaa vuorojen liikennöintiä, tiedotteessa kerrotaan. 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Kyllähän autojen matkustusmukavuus on ihan ok kunhan ei satu Kabus kohdalle jossa on melu semmoinen että tarvisi kuulonsuojaimet, tärinä semmoinen että hampaat tippuu suusta ja nykii niin että niskat katkeaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuskilta olen kuullut kommentin, kun ihminen yrittää pysäyttää bussia, että kohta tulee seuraava menköön siihen. Jos töihin tulee aina puoli tuntia etuajassa ja 10km:n matka kestää tunti-puolitoista kehitettävää on kyllä paljon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ai tyytyväisiä kuskeihin?
Olin kerran odottanut bussia n. 10 minuuttia ja bussi vihdoin tuli ja vilkutin, että bussi pysähtyy. Bussi ajoi vain ohi ja vilkutti käsillä. Ja ollaan oikein tyytyväisiä kuskeihin ja on niin ”ystävällisiä”....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä että vain kerran on näin tapahtunut. Muistan seuraavalla kerralla heiluttaa kättä näkyvästi ja hyvissä ajoin niin kauan että bussissa syttyy vilkku. Pimeällä olisi vielä hyvä olla kädessä heijastin tai jokin valo. Kuskilla pitää keskittyä muuhunkin kuin pysäkillä olevan ihmisen tuijottamiseen jos se vähän etusormea nostaisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

9 miljoonaa? Tampereella joka ei ole liittänyt kaikkia lähikuntia itseensä ja jossa on 232 000 asukasta ja joka on wikipedian mukaan asukasluvultaan lähes yhtä suuri kuin Oulu, tehdään Tampereen paikallisliikenteellä Nyssellä wikipedian mukaan vuonna 2016 36.9 miljoonaa matkaa. Tästä huomaa kumpi on oikea kaupunki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tampereen paikallisliikenteeseen kuuluu seuraavat kunnat: Tampere, Nokia, Kangasala, Lempäälä, Orivesi, Pirkkala, Ylöjärvi ja Vesilahti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

9 miljoonaa matkaa, oulun veronmaksajien tuki 20...26 miljoonaa euroa. Eli jokaisesta matkasta maksetaan tukea n. 2,5 euroa veronmaksajien pussista. On ihanaa....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei pidä paikkaansa. Joukkoliikenteen kustannukset ovat n. 26 milj. ja lipputuloja kerätään n. 16 miljoonaa. Veronmaksajien pussista menee siis n. 10 miljoonaa euroa vuodessa eli 1,1 euroa per matka. Lähde: Oulun talousarvio 2017.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käteinen pois kokonaa niinkuin Ruotsissa jo on
Ja pankki - ja sirukortin käyttöön...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on todella hieno asia. Vielä muutama vuosi sitten Oulun joukkoliikenne kärvisteli asiakasmäärien syöksykierteessä, mikä nyt on saatu oikaistua. Oikeita toimenpiteitä eli hintojen järkiperäistäminen, sujuva maksutapa (waltti) ja vuorojen lisääminen ovat olleet avainsanat. Vuoroja saisi lisätä vieläkin, erityisesti ns. virastotyöajan ulkopuolella, ja poikittaisreittejäkin kaivattaisiin. Mutta hyvä kehitys, toivotaan samanlaista jatkoa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä uutinen köyhälle roskarupulaiselle kun minulla ei ole varaa enään pitää autoa kun työantaja läiskäs yt-neuvottelujen päätteeksi irtisanomisilmoituksen käteeni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Seuraavaksi voisi kokeilla avorahastusta esimerkiksi runkolinjoilla. Tällöin bussiin voisi nousta myös keskiovista, mikä nopeuttaisi liikennöintiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä se juurikaan jouduta rahastusta. Suurin hidaste talviaikaan on huonosti auratut tiet ja etenkin pysäkit. Suurin osa pysäkeistä jopa pääpysäkeistä on aurattu niin,että vain yksi auto kerrallaan voi olla pysäkillä. Ja sitten ne matkustajat jotka alkavat kaivamaan sitä korttia tai rahaa vasta kun ovat autossa sisällä. Pankkikortin lähimaksun käyttöönotto luultavasti jouduttaisiin ja lisäisi matkustajamäärä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

21.4.
Ukrainan presidentiksi nouseva Volodymyr Zelenskyi on oligarkin tukema näyttelijä ja yrittäjä
21.4.
Pikkuleijonien taival MM-mitalipeleihin mutkistui entisestään – tappioputki kolme ottelua
21.4.
Kalevalan Aino on nähty uhrina ja kuuliaisena sisarena, kirjailija Tiina Piilola näkee hahmon toisin – "Tällaiset tulkinnat kuulostavat nykynaisen korviin älyttömiltä"
21.4.
Volodymyr Zelenskyi on voittamassa Ukrainan presidentinvaalit murskaluvuin – presidentti Poroshenko on tunnustanut tappionsa
21.4.
Ensi viikolla ilmassa on kesän tuntua: Aurinko paistaa, lämpötilat nousevat Oulussa noin 16 asteeseen – "Lämpötilat selvästi tavallista korkeampia"
21.4.
Tuntematon mies pahoinpiteli alaikäistä tyttöä Pudasjärvellä, Rukalla pahoinpitelyn uhriksi joutui eteläsuomalainen mies
21.4.
Mies kelkkaili Pudasjärvellä pelkkä pyyhe päällään ja putosi kelkan kyydistä – puhalsi 1,9 promillea

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Perintövero pois!

ainakin tuli selväksi minkä aatteen mies olet ei muuta kun muutat pohjois koreaaan siellä valtio omistaa kaiken oikea pa... Lue lisää...
jyväjemmar

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

22.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image