Oulu

Oulun ja Helsingin väliset junayhteydet paranevat joulukuussa – väli taittuu nopeimmillaan 5 tunnissa ja 15 minuutissa

Oulun ja Helsingin välinen matka-aika junalla lyhenee joulukuussa noin 15 minuutilla. KUVA: Kimmo Penttinen
Oulu 27.8.2019 9:41
Iida Ahonen

VR:n joulukuussa voimaan tulevat uudet aikataulut parantavat junatarjontaa Helsingistä Ouluun.

Joulukuun puolivälistä alkaen arkipäivisin Oulun ja Helsingin välillä on kahdeksan junavuoroa molempiin suuntiin. Matka-ajat nopeutuvat keskimäärin 13–18 minuuttia. Kaikki junavuorot ovat suoria, mikä vähentää vaihtoja Tampereella ja Seinäjoella.

– Helsinki-Oulu on yksi suosituimmista reiteistämme. Jatkossa välin taittaa nopeimmillaan vain 5 tunnissa 15 minuutissa, mikä on kilpailukykyinen aika lentoliikenteen kanssa, kertoo VR:n suunnittelujohtaja Juho Hannukainen tiedotteessa.

Reittilisäys tulee myös Kokkolan ja Ylivieskan välille, jolla alkaa perjantaisin kulkea yksi uusi vuoro. Vuoro jatkaa edelleen Seinäjoelle. Kuopion ja Kajaanin välillä tulee perjantaisin ja sunnuntaisin yksi uusi vuoro ja Kajaanista Kuopioon lisätään vuoro maanantaille ja lauantaille. Uudet vuorot jatkavat Helsinkiin saakka.

Helsingin ja Kolarin välille tulee sesonkiajalle lisää junavuoroja niin, että vuodenvaihteen ja pääsiäisen välisenä aikana välillä kulkee joka päivä vähintään yksi yöjuna.

Lisäksi jatkossa autovaunu kulkee Helsingistä Kemijärvelle kaksi kertaa viikossa.

Uusien aikataulujen vuorot alkavat kulkea 15.12. Liput tulevat myyntiin myöhemmin syksyllä. Vuorojen lähtö- ja saapumisajat saattavat muuttua nykyisistä, ja uudet vuorot vaikuttavat jonkin verran myös muiden vuorojen aikatauluihin.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (78)

Huippu juttu! Sitähän voi käydä päiväseltään Helsingissä junalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieno homma, että Helsinki - Oulu väli nopeutuu, erinomaista. Juna on oivallinen väline matkustamiseen silloin, kun ei tee mieli autolla ajella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täyttä utopiaa käytännössä. Jos on puunlehtiä, kuuraa, jäätä tai vaikkapa vähänkään lunta, niin Helsinkiin menevät junat ovat Kokkolassa pääsääntöisesti myöhässä 15- 90 minuuttia, mutta jos on vielä kova pakkanen, niin kalusto saattaa särkyä kokonaan ja ko vuoro perutaan.
Näistä kaikista on minulla liiankin paljon kokemusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kumma juttu, kun junalla matkustettaessa ajassa voitetut minuutit ovat tärkeitä, mutta autoilussa vain kaahailua? Jos kerran 15 minuutin junaliikenteen nopeuttaminen on tärkeää, miksi sitte autoilua ei voida tehdä nopeammaksi ja sujuvaksi? Nyt rajoituksia on laskettu ja lasketaan pitkin maata, vaikka autot ovat parempia ja turvallisempia kuin koskaan.
Missä logiikka?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyse on siitä, että yksityisautoilu tehdään mahdottomaksi, ja ihmiset ajetaan väkipakolla julkisten käyttäjiksi, pian julkiset yksityistetään, ja rahat ohjataan päättäjien kavereiden firmoille. Berner tätä jo yritti, yritti avata junaliikenteen kilpailulle, taksiliikenteen sai jo sekaisin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten tämä yksityisautoilun tekeminen ”mahdottomaksi” näkyy käytännössä?

Sitenkö, että Ouluun rakennettiin erittäin näppärä parkkihalli keskustan alle lähes tuhannelle autolle, jolloin parkkipaikka löytyy aina nopeasti jos on kaupungille asiaa?

Tiesitkö, että Japanin maailman paras junaliikenne on yksityisten firmojen hoitamaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja mitenköhän tämä parkkihalli liittyy junaliikenteeseen Oulu ja Helsingin välillä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tieliikenteessä on sellainen varsin perusteellinen ongelma, että kun nopeudet kasvavat, myös onnettomuudet lisääntyvät ja niiden seuraukset vakavoituvat. Vuonna 2018 tieliikenteessä kuoli ennakkotietojen mukaan 234 ihmistä. Vaikka autot ovat turvallisempia kuin koskaan, siinä on yhä tasan 234 kuollutta liikaa. Raiteilla taas henkilöonnettomuudet ovat nykyään erittäin harvinaisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuitenkaan suurinosa onnettomuuksista ei johdu pelkästään nopeuksista vaan aivan muista asioista.
Vain 234 kuollutta tieliikenteessä ja tuossa on mukana jalankulkijat, pyöräilijät, mopoilijat ja moottoripyöräilijät.
Kun laittaa jotain lukuja näytille, niin suotavaa olisi, että myös hiukan kertoisi mihin nuo luvut perustuu eli kaikki kuolleet eivät suinkaan ole autoilijoita.
Itsemurhat ovat myös tuossa tilastossa ja ne pitää karsia pois eli kovin vähän on kuitenkin pelkkiä autoilijoita kuollut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tekemällä Helsinki - Tornio välin 4 kaistaiseksi moottoritieksi 120km/h rajoituksin lyhenee autolla ajettava matka-aika helsingistä ouluun 5 tuntiin.

Turvallisuus ja ajomukavuus vain parenee sekä raskaan liikenteen ohitukset vähenee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tätä se minäkin olen ihmetellyt, mikä ihmeen etuoikeus sujuvuudelle junilla on?? 120 päätielle rajoitukseksi ja tiet sellaisiksi että on turvallista. Jos et voi ajaa sitä nopeutta mene junalla. Lisäksi tavaraliikenne takaisin raiteille sensijaan että rekkaralli hajottaa tiet ja jonouttaa liikenteen. Rekat junaan kuten välissä oli suunnitelma, terminaalikin tehtiin jo valmiiksi Oritkariin sitä varten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lippujen käteismyynnin lopetus junissa on huono asia. Ihmiset kaikkialla maailmassa maksavat vielä käteisellä rahalla. Yksityisyys on tärkeä. Omavaraisuustalous täytyy virittää uudelleen, sitä kohti ollaan menossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Milloin viimeksi ostit käteisellä junalipun kaukoliikenteessä vasta junassa?

Niinpä.

Hyvin harva ostaa kaukojunan lipun vasta junassa edes kortilla. Kaikki ostavat lipun ennakkoon.

Älkää siis viitsikö enää jauhaa tuosta junalippujen ostamisesta käteisellä junassa. Kukaan ei sitä kaipaa, paitsi täällä jankuttajat, jotka eivät edes matkusta junalla.

Sen lipun VOI edelleen ostaa vaikka viiden sentin kolikoilla - etukäteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä vr. Tarkoittaa myös uusille veturinkuljettajille töitä. Vanhat eläkeiässä olevat vois alkaa ajaan lättähattua kempeleeseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nopeat junat vaativat kaikissa sääolosuhteista toimivat veturit. Toimiiko uudet veturit kovilla pakkasilla ja lumipyryssä? Useana talvena on ollut isoja ongelmia kaikilla raideosuuksilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (78)

Uutisvirta

140
Puheenaihe: Torjuuko Ruotsi koronaa viisaammin kuin Suomi? "Tämä on sellainen kysymys, johon en voi vastata kyllä tai ei"
57
Omistajaohjausministeri Tuppurainen patistaa kohtuuteen johdon palkkioissa kriisissä: "On oikein, että myös johto osallistuu taakanjakoon"
42
Suomen syntyvyys lähti alkuvuoden 2020 aikana nousuun vuosikymmenen mittaisen laskun jälkeen – "Jatkosta ei voi tietää", Väestöliiton johtaja huomauttaa
37
Koronakauden uudet tuulet apteekeissa: Nyt lääkkeet voi Oulun seudulla tilata autoon tai kotiin, lääkkeitä kuskataan jopa jalan – jotkut ovat yrittäneet ostaa koronalääkettä
35
Ensimmäinen koronakuolema Pohjois-Pohjanmaalla, Suomessa kuolleita yhteensä yhdeksän – OYSin 15 työntekijää ja kolme ensihoitajaa altistunut koronalle
30
Poliisi käännytti päivän aikana yli 600 autoilijaa – useat yrittäneet päästä rajan ylitse ilman välttämätöntä tarvetta
22
Pääkaupunkiseudulla asuva mies ajoi huumepäissään Oulun keskustassa – autosta löytyi huumeita, laiton patukka ja eteläsuomalainen nainen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Nyt ei ole oikea aika revitellä pörssisijoituksilla?

Eihän se mitään ahneutta ole, päinvastoin, sijoittaminen koituu kaikkien hyödyksi Lue lisää...
nyt sijoittamaan

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

28.3.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image