Oulu

Oulun hy­vin­voin­ti­joh­ta­jan väitös: Sote-palveluja kannattaa keskittää – yhteen kokoaminen vaatisi lainsäädännön muutosta

Kirsi Ylitalo-Katajiston (oik.) tutkimuksessa käy ilmi, että kymmenen prosenttia väestöstä käyttää paljon sosiaali- ja terveyspalveluja. Arkistokuva. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Oulu 29.11.2019 21:47
Markku Rättilä

Oulun kaupungin hyvinvointijohtajan Kirsti Ylitalo-Katajiston väitöstutkimuksen mukaan runsaasti palveluja tarvitsevat asiakkaat hyötyvät keskittämisestä.

Nykyinen lainsäädäntö ei tue palvelujen yhteen kokoamista, saumattomuutta ja oikea-aikaisuutta.

Sote-palvelujen kokoaminen yhteen hyödyttäisi paljon palveluja käyttäviä asiakkaita. Kyseisen asiakasryhmän määrittelyn tulisi perustua palvelujen määrän sijaan ammattilaisten tekemään laaja-alaiseen palvelun tarpeen arviointiin.

Tulokset ilmenevät Oulun kaupungin hyvinvointijohtajan, terveystieteiden lisensiaatin Kirsti Ylitalo-Katajiston väitökseen.

Väitös tarkastettiin perjantaina Oulun yliopistossa. Väitöksen aiheena oli "Paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden yksilöity sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteen kokoaminen".

Oulussa tehtyjen tutkimusten mukaan paljon palveluja käyttää arviolta kymmenen prosenttia väestöstä .

Näkökulmana väitöstutkimuksessa oli sote-palvelujen integraation tietoperusteinen johtaminen.

Ylitalo-Katajiston havaintojen mukaan paljon sote-palveluja tarvitsevien palvelujen käyttö on yksilöllistä ja riippuu elämäntilanteesta. Fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset palvelutarpeet limiytyvät toisiinsa.

Asiakkaista tarvitaan siksi aiempaa monialaisempaa tietoa. Myös tiedonkulkua eri toimijoiden välillä tulisi kehittää.

Sote-palvelujen suunnitelmallinen yhteen kokoaminen vaatisi lainsäädännön uudistamista. Myös monia ammatteja edustavan henkilöstön työtapoja, koulutusta ja johtamista pitäisi kehittää.

Palvelujen tuottajilla pitäisi Ylitalo-Katajiston mukaan olla mahdollisuus nähdä tarvittaessa asiakkaiden tietoja. Sillä varmistetaan vaikuttava hoito ja palvelujen laatu.

Lainsäädännössä pitäisi myös todeta, kenen vastuulla asiakassuunnitelman laatiminen on ja kenellä on oikeus saada suunnitelma käyttöönsä.

Nykyinen lainsäädäntö ei tue palvelujen yhteen kokoamista, saumattomuutta ja oikea-aikaisuutta.

Tutkimuksessa käytettiin hyvinvointikeskusten suunnittelussa kerättyjä tietoja sekä paljon palveluja käyttävien asiakkaiden palvelusuunnitelmien asiakasprofiileja.

Tarkastelun kohteena olivat myös perusterveydenhuollon, päivystyksen ja erikoissairaanhoidon palvelujen käyttö sekä myönnetyt sosiaalipalvelut.

Tutkimustuloksia voi hyödyntää johtamisessa, asiakaslähtöisten integraatiomallien kehittämisessä sekä kansallisen sote-uudistuksen valmistelussa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Jutun perusteella väitöksen koko lähtökohta on täysin väärä. Se kun selittelee miten pirstaleita pitäisi yrittää muka liimata jotenkin nitkuvaksi kyhäelmäski ''integroimalla'' kun kyse on siitä että terveydenhuolto on yksi ketjukokonaisuus jossa ei ole mitään tarvetta eritellä ''tavallista'' ja ''erikoista'' vain himmelien olemassaolon ja täysin turhien organisaatio kustannusten ''perusteluiksi''. Ihminen on yksi psykofyysinen olio ja siksi myös terveydenhuollon lähtökohta on oltava holistinen.

Potilas kerralla kuntoon periäatteella yksi putki, jossa ''asiakkaan'' tarvitsemat KAIKKI toimenpiteet ja hoihot yhtenä ketjuna yhdellä kertaa.
Siis mahdolliismman harvoja käyntikertoja turhan pompottelun ja tarpeettoman veivauksen poistamiseksi kokonaan.
Hammashoito kuuluu samaan samaan yhtenäiseen ketjuun kaiken muun ohella.

Perustuslakimmekin edellyttämän kansalkaisten yhdenvertaisuuden toteuttamiseksi asiakasmaksut on poistettava - heti.

Verovaroja ei missään muodossa eikä määrässä yksityisille - siten noudatamme markkinataloutta eikä yrityskommunismia.
Henkilökunat on joko yksityisellä tai julkisella töissä eli kaikki kilpaileva toiminta kiellettää kokonaan.

Siinä tiivistettynä ''väitöksen'' oikeat lopputulemat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Milloin ''asiakkaat'' jaetaan palvelutarpeen mukaan kolmeen/neljään erilliseen linjaan siten että kaikki saavat tarvitsemansa OIKEAT palvelut?
- Sosiaalitapauksille yksinäisyyteen, keskusteluseuraan, elämänhallintaan yms. tarvittavat.
- Mielenterveystarpeisiin omansa.
- Monisairaille heidän hyvin ennaltatiedettyihin useinmiten (?) tarpeisiin fyysisiin sairauksiin / tiloihin tarvittavat.
- Ja sitten satunnaisille kävijöille - se 80 % kaikista - oma linja jossa ei ole tabvetta jonottaa turhaan vaan se vetää.

Terveydenhuollon KAIKKI ei lääketieteelliset tehtävät on annettava niiden osa-alueiden ammattilaisten hoidettaviksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Tutkimuksessa käytettiin hyvinvointikeskusten suunnittelussa kerättyjä tietoja sekä paljon palveluja käyttävien asiakkaiden palvelusuunnitelmien asiakasprofiileja" Onko kyselyyn vastanneet tienneet, että osallistuvat väitöskirjan "taustamateriaaliin"? Saako niin tehdä ilman lupaa? Siis kysyn vain, koska en tiedä pitääkö lupa olla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä se on että kaikki survotaan yhteen, ei parkkipaikkoja, pitkät jonot, kaikki tukkeutuvat samaan paikkaan. Joustavuus poissa, pitkät matkat vanhoille ja sairaille. Hyviä tiloja ympäri kaupunkia, miksi ne eivät kelpaa valtaväelle. Tässä ajetaan takaa sitä, että huonokuntoiset jäävät kotiin kitumaan. Varmaan mielissään nämä johtajat, kun porukkaa kuolee, eläkerahat säästyvät ja "turha" juoksu loppuu. Potilaat eivät ole enää ihmisarvoisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onnittelut! On kova homma tehdä vaativaa opiskelua vaativien työtehtävien ohella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tekijä edustaa keskitettyjä organisaatiota. Isompi talo, enempi käytäviä, missä kävellä, enemmän jakkupukutyöpaikkoja. Tässä toki puhutaan "paljon palveluja tarvitsevien" saamasta hyödystä mutta se tietysti on valepuku isojen organisaatioiden työpaikkoja (lue hallinnon) määrän lisäämisestä. Mutta yli 90 % ihmisistä ei ole paljon palveluja tarvitsevia eivätkä hyödy keskittämisestä mitään. Voisiko sanoa, että sen lauluja laulat jonka leipää syöt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Artikkeli oli kyllä vähän hätäisen oloisesti kirjoitettu. Ainakin omaan korvaan jo tuo keskittäminen kuulostaa pahalta, tulee mielikuva palvelujen fyysisestä keskittämisrstä johonkin isoon taajamaan tms. Tutkimuksessa kun oli kyse siitä, että asiakas kohdattaisiin hänen kokonaistilanteensa huomioiden. Eli ei vain esim. jotain yhtä sairautta hoitaen vaan huomioiden myös muu elämäntilanne ja avun tarve.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos näkökulmana väitöstutkimuksessa on sote-palvelujen integraation tietoperusteinen johtaminen, niin mitäpä muuta voi tulokseksikaan odottaa kuin keskittämisen ihannointia. Väitös näyttäisi koostuvan kolmesta JUFO1-tason julkaisusta, eli aikalailla rimaa hipoen mennään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvin menee, ja ainakin meillä yritykseesä siirretty palvelut jo ennakkoon omille asemmille, jotka ovat halvempia!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielestäni tässä artikkelissa ei ollut mitään sisältöä. Luin kahteen kertaan. Ilmeisesti jotain tietokanta hommaa pitäisi kehittää?
Jäi vaivaamaan että "runsaasti palveluja tarvitsevat" tästä sitten hyötyisi jotain. En kyllä vieläkään artikkelista ymmärrä että miten ja miksi?
Entä me jotka käytämme harvoin palveluita, miksi meidänkin pitää jonottaa viikkoja että pääsee lääkärille?

Hokema "leveämmistä hartioista" on kyllä täyttä valetta. Että tehokkuus muka lisääntyy kun organisaatio kasvaa? Ei varmasti mene niin. Se menee aivan juuri päinvastoin, eiköhän toimittajakin sen voisi ymmärtää? 1000 hengen firmassa on varmasti "löysää" huomattavasti enemmän kuin 10 tai 100 hengen firmassa.. Mitä pienempi yksikkö, sitä tehokkaammin se tulee hoitaa. Kyllä käry käy jos laiskottelee pienessä firmassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ne kuule vaan säästää silmänlumetta et isot yksiköt hyviä! Olen kuullu ihan muuta potilailta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

18:00
Lauantaina nostetaan maljat Tullisalin kunniaksi – Areena Oulun seuraaja on kiillotettu avajaisiin lattiaa myöten Tilaajille
17:57
Koneen suomalaista yrityshistoriaa tekevä kauppa entistä lähempänä – Esimerkit varoittavat: Saksassa luutiminen voi käydä kalliiksi ja mainehaitta syntyä äkisti
17:45
Suomessa varmistui ensimmäinen Wuhanin koronavirustartunta: Lapin keskussairaalassa oleva potilas on eristyksissä – mahdollisesti altistuneita henkilöitä 15
17:38
THL: Lapin keskussairaalaan tuodulla kiinalaisnaisella on Wuhanin koronavirus
17:06
Auto osui kaiteeseen Pohjantiellä – yksi henkilö loukkaantui
16:59
Rotuaarin sulanapito reagoi säähän viiveellä – Autosaaren läheisyydessä testataan anturia, joka käyttää hyväkseen sääennustetta
16:07
Analyysi: Ollos huoleton, maanpuolustustahto on kääntynyt nousuun – Naiset halutaan mukaan, mutta mistä löytyy sopivia tehtäviä?
183
Tutkimus selvitti, miksi BMW- ja Audi-kuskit tuntuvat törttöilevän muita useammin – statusautojen omistajissa on keskivertoa enemmän itsekkäitä kuskeja
86
Pääministeri Sanna Marin luottaa, että 30 000 työpaikkaa syntyy syksyyn mennessä – "Sillä polulla ollaan"
75
Analyysi: Nyt on siirryttävä poseerauksesta tekoihin – työllisyystoimet tänään hallituksen pöydällä
56
Väyrynen harkitsee paluuta keskustan jäseneksi – Jos Väyrynen palaa, Kärnä harkitsee puolueesta eroamista ja oman "uuskekkoslaisen" eduskuntaryhmän perustamista
35
Maanpuolustustahto kääntyi hienoiseen nousuun – yli kaksi kolmesta puolustaisi maata aseellisesti aina, myös ylivoimaista vihollista vastaan
19
"Otamme kalastusvesiemme vallan takaisin" – Britannia alkaa säätää EU-ajan jälkeisiä lakeja
18
Arviointineuvosto kritisoi hallitusta: "Kulutusta pitäisi lisätä vasta, jos työllisyystavoite saavutetaan"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan keski- ja itäosassa sekä Varsinais-Suomen, Uudenmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen maakunnissa jäätävän tihkusateen ja lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi keskiyöstä alkaen maan pohjoisosassa sekä Varsinais-Suomen, Satakunnan, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Miksi tallouden pitää kasvaa koko ajan?

Palkat eivät nouse kuitenkaan suhdateiden mukaan, kuten viimekertaisen nousun alun ja tämän neuvottelun välillä. Nousu o... Lue lisää...
Kui se tuollaisen ny...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image