Oulu

Oulun am­mat­ti­kor­kea­kou­lus­sa ultralujasta teräksestä rakennetulla autolla pyritään parantamaan autojen ener­gia­te­hok­kuut­ta – "Tavoitteena oli suunnitella mah­dol­li­sim­man luja ja kevyt auton runkorakenne"

Erikoislujasta teräksestä valmistettu auto toteutettiin Oulun ammattikorkeakoulun konetekniikan osastolla osana kolmevuotista Ultra-hanketta. KUVA: Oulun ammattikorkeakoulu
Oulu 28.1.2020 23:36
Mirko Siikaluoma

Oulun ammattikorkeakoulun konetekniikan henkilökunta ja opiskelijat ovat rakentaneet tutkimuskäyttöön auton, joka pyrkii parantamaan ajoneuvojen energiatehokkuutta ja kestävyyttä. Auto toteutettiin osana kolmivuotista Ultra-hanketta, jossa päätoimijoina mukana ovat olleet Oamkin ohella Oulun yliopisto ja Pohjois-Pohjanmaan liitto.

Nelivetoisen testiauton runko on valmistettu ohuista, erikoislujista teräslevykennoista. Autossa testattiin myös uutta reaaliaikaista ajotiedonkeruujärjestelmää sekä kehitettiin hybridivoimansiirtoa.

– Tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman luja ja kevyt auton runkorakenne siten, että se on myös edullinen valmistaa suomalaisissa konepajoissa. Suunnittelun tuloksena rakennetussa ajoneuvossa runkorakenteen painoksi tuli noin 300 kg, kertoo Kari Mäntyjärvi Oulun yliopiston Kerttu Saalastin Instituutissa toimivasta tulevaisuuden tuotantoteknologiat -tutkimusryhmästä.

Hankkeessa toteutettu ajotiedonkeruujärjestelmä siirtää mittaustietoa langattomasti ja reaaliaikaisesti pilvitietokantaan.

– Mittaustiedon perusteella analysoidaan toteutettujen ratkaisujen käyttökelpoisuutta ja uudistetaan suunnittelua tunnistettujen puutteiden korjaamiseksi, kertoo Ultra-hankkeen projektipäällikkö, erityisasiantuntija Arto Lehtonen Oulun ammattikorkeakoulusta.

Lehtosen mukaan pilvitiedon analysointi on osa tulevien autonomisten ajoneuvojen ohjausjärjestelmää. Hankkeessa myös testattiin jarrutuksessa syntyvän liike-energian talteenottoa sekä kehitettiin moottorin ja energiavaraston ohjaamisesta vastaavaa hallintajärjestelmää.

Hankkeessa kehitettiin ja havainnollistettiin ultralujan teräksen hyödyntämismahdollisuuksia energiaa säästävien ja suorituskykyisten ajoneuvorunkojen valmistamisessa.

Kehitystyön tuloksia ja ajoneuvon prototyyppiä esitellään Ultra-hankkeen loppuseminaarissa, joka järjestetään Oulun ammattikorkeakoulun Kotkantien kampuksella torstaina 30. tammikuuta kello 10–14.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Tuliko tässä siis painon säästöä kun mainitaan vain että painoa tuli 300 kg?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autotehtaatko eivät sitten olisi kokeilleet autoissaan erilaisia metalleja ja niiden kestävyyksiä? Tässä hypetetään asiaa joka on autonvalmistajille ihan arkipäivää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jos amkki tosiaan uskoo tähän niin sehän laittaa autotehtaan pystyyn ja rahoittaa toimintansa tästä tulevilla voitoilla. Kaikkea jonninjoutavaa voi kyllä kehitellä mutta ellei se toimi käytännössä on tulos humpuukia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei suuret autovalmistajat tule kyllä OAMK:hon pokkuroimaan ja myöntelemään että OAMK on parempi autonvalmistaja kuin he. Tämän tason värkkäilyissä vain raha palaa eikä innovaatioita synny.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyviä kommentteja taas. Asiantuntijoita kuulee mielellään. Juuri tämän vuoksi tämä vaihtoehtoinen tiedonvälitys on hyvä. Tulee se totuus esille josta muuten vaietaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autonvalmistajat ovat tehneet tätä kymmeniä vuosia ja käyttäneet siihen miljardeja. Ne ovat myös huomioineet turvallisuuden, autojen tulee selvitä Euro NCAP:n tai muun markkina-alueen törmäystesteistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei käy. Pitää olla raskas auto, jotta öljyä saadaan kulutettua ja myytyä enempi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Runkopaino 300kg. Jotta ymmärtäisi saavutuksen arvon, pitäisi tietää paljonko tuo on normaalisti tällaisessa autossa, edes suunnilleen; 320kg? 600kg?
Tässä ei taida auttaa googlekaan, kun ei tiedä mitä tuohon painoon on sisällytetty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tuolla kuuhun mennä. Taitavat autotehtaat panostaa ihan eri summia autokehitykseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Nelivetoisen testiauton runko on valmistettu ohuista, erikoislujista teräslevykennoista. "

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Runkorakenteen paino 300kg, siihen kaikki muu päälle, kori, tekniikka ym. Eli omapaino jotain ihan muuta kuin 300kg. Käsitteet selväksi ennen kommentointia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

10:12
Poliisikyselyn hyytävät tulokset: Poliisit eivät usko pystyvänsä takaamaan suomalaisten turvallisuutta
10:03
Jari Sillanpää paikalla oikeudessa, syytetään lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä – laulajatähti kiistää syytteet
10:02
Butterfly Ventures pyrkii hiilineutraaliksi pääomasijoittajaksi
9:19
Pohjoisen poliiseista kolmasosa katsoo työturvallisuuden heikentyneen – asiakkaat ovat entistä aggressiivisempia ja arvaamattomampia
8:45
Koronatartuntojen määrä Teneriffan eristyshotellissa kasvaa, Iranissa virus iski ministeritasolle – Tokion olympialaiset eivät vielä vaarassa
8:43
Väitös Oulun yliopistossa: Mobiilipelien grafiikkaoptimoinnin haasteet on mahdollista ratkaista
7:00
Päivän leffapoiminnat: Arto Paasilinnan Ulvova mylläri sai Asterix-käsittelyn – ranskalaisessa kyläkomediassa on sadunomaisia piirteitä
22
Koronan leviäminen uhkaa Euroopassa, hallitus pui varautumista keskiviikkona – Asiantuntija vastaa kysymyksiin pandemian uhasta, viruksen leviämisestä ja rokotuksista
18
Uutisanalyysi: Oulun yliopisto tulossa Raksilaan – sijainnilla iso merkitys kilpailukyvylle Tilaajille
10
Raskaat ajoneuvot syynissä Haukiputaalla – saldona jarruvikoja, kortitta ajoja ja ammattipätevyyden puuttuminen
6
Koirille uusi puistoalue Toppilan Rantapuistoon
4
Koronatartuntojen määrä Teneriffan eristyshotellissa kasvaa, Iranissa virus iski ministeritasolle – Tokion olympialaiset eivät vielä vaarassa
3
Tervahiihto peruttiin hätiköidysti – Oulun seudulla mitä parhaimmat lumi- ja latuolot Lukijalta
3
Pohjois-Pohjanmaalla enemmän työttömiä kuin viime vuonna, maakunnan suurin työttömyysaste Taivalkoskella

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

197 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Onko pakko omistaa auto?

Elämänympyrät jää aika pieniksi ilman autoa, varsinkin kesällä. Lue lisää...
Lady in black

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image