Oulu

Oulujoen ylittävät Pohjantien sillat uusitaan kokonaan – kus­tan­nusar­vio 15 miljoonaa euroa

Pohjantien sillat uusitaan kokonaan. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Oulu 5.4.2018 9:08 | Päivitetty 5.4.2018 9:41
Eija Mikkonen

Oulujoen ylittävät moottoritien sillat on päätetty uusia kokonaan. Ely-keskuksen mukaan ratkaisun kustannusarvio on noin 15 miljoonaa euroa. 

Vaihtoehtona selvitettiin myös nykyisten siltojen vahventamista kolmansia ajokaistoja varten. Ely-keskuksen mukaan siltojen uusiminen kokonaan on kokonaistaloudellisesti edullisin ratkaisu elinkaarikustannukset huomioiden.

Siltojen uusimisella varmistetaan samalla moottoritien jatkokehittäminen.

Siltojen uusimisen edellyttämät tutkimukset, suunnittelu ja vesilupaprosessi käynnistetään välittömästi. Lopullinen toteutusaikataulu tarkentuu jatkosuunnittelussa. 

Pitkäaikainen ratkaisu

Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen ylijohtaja Matti Räinä sanoo tiedotteessa, että muut vaihtoehdot olisivat johtaneet osittain väliaikaisiin ratkaisuihin ja siltaa olisi pitänyt vahvistaa myöhemmin. 

– Nyt valitulla vaihtoehdolla Suomen tärkeimmälle pohjois-eteläsuuntaiselle tieyhteydelle taataan pitkäaikainen ja kestävä ratkaisu, Räinä sanoo.

Ely-keskuksen mukaan siltojen uusiminen vilkkaalla Oulujoen ylityksen kohdalla on haastavaa, koska rakentamisen aikana joudutaan sovittamaan yhteen liikennejärjestelyt sekä vanhojen siltojen purkaminen ja uusien rakentaminen.

Toteutuksen aikana liikenteen käytössä on aina 2+2 kaistaa molempiin suuntiin.

Silloilla painorajoitukset

Oulujoen siltojen kantavuustarkasteluissa havaittiin ongelmia alkuvuodesta.

Vuonna 1965 rakennetut sillat saneerattiin vuosina 2005–2006 sillä periaatteella, että nykyiset kevyen liikenteen kaistat oltaisiin voitu muuttaa kolmansiksi ajokaistoiksi.

Viime vuonna teetetyissä siltojen kantavuustarkasteluissa havaittiin kuitenkin ongelmia, joiden vuoksi silloille asetettiin painorajoitukset tammikuussa. Samalla todettiin, ettei kolmansien kaistojen käyttöönotto ole mahdollista ilman siltojen vahvistamista.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan kolmikaistaisen Oulujoen sillan olisi pitänyt valmistua tämän vuoden syksyllä. Tammikuussa ely-keskus arvioi, että uuden sillan rakentaminen viivästyttäisi urakkaa 2–3 vuotta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (176)

Olisi tämäkin jäänyt tältä hallitukselta tekemättä ei kuulunut Helsinkiläisen liikenneministerin hallitusohjelmaan.
Kiitos Oulun kauppakamarille
kuuluu ja varmasti pääministeri Juha Sipilälle joka otti asian hoitaakseen. Hailuodon silta ja syväsatama Ouluun on myös oikeita päätöksiä. Valitettavasti valittajat aiheuttaa hidastumisia sillan osalle, ensimmäiset valittajat hävisi 100-0.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä asia Oulun ja koko Suomen kannalta.
Suomen metsät on pelkästään raaka -aineen tuottamiseen tulevaisuudessa muille maille tarkoitettu vain massatuote . Tromssa on lähin suurten laivojen valtamerisatama josta Suomen metsät Keski ja Itäsuomessa tehty raaka-aineeksi tarkoitetut sellu ym. metsien kulta lähtee maailmalle ja työllistää satoja tuhansia työntekijöitä. Puusepän teollisuus Suomessa loppuu, paperin valmistus. Toivottavasti saataisiin Ouluun lopulta se Sanginjoen kansallispuisto, näkisi oikeaa metsää edes jossain.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan varmasti ollut tiedossa, mutta näin saaatiin projekti alkamaan riittävän alhaisella kustannusarviolla. Eli tyypillinen julkinen projekti

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kestääkö uusikaan silta kun voimalaitokset puretaan? Lohijoki luonnon tilaan ehdottomasti

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voiko oululaiset tosiaan olla noin yksinkertaisia ja vielä greenmääääään hah.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi. Olen syntynyt Oulussa, mutta en kestänyt niitä ihmisiä siellä, joten häivyin kauas. Pohjoisen skandinavian hölmölä. Oulu on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaa muistaa että kyse on valtakunnan tärkeimmän runkoväylän peruskorjauksesta, eikä pelkästään Oulun sisäisen liikenteen siltarummusta. Mikä sekin on tärkeä ja tulee samalla parannettua paremmin nykyliikennettä vastaavaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämmöistä se on tämä Oulun alueen liikennepolitiikka, ei nähdä kokonaisuutta tehdään pikaratkaisuja niikuin tämä pohjantien korjaustyö on.
Sillä ei saavuteta kuin hetkellinen autoliikenteen helpoitus, täytyisi ajatella koko Oulun seudun kannalta kestävää liikenneratkaisua, joka on seudullinen reideliikenteen kehittäminen, tällä ratkaisulla saataisiin pitkänajan kestävä ympäristöllinen kehitys aikaiseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jätetään silta tekemättä ja entiselleen. Tehdään rautatie Tromssaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja Hailuodon silta ei maksa kuin 70 miljoonaa ja pituudessa ei ole eroa kuin 7550 metriä, siis Oulujoen yli 150 metriä ja yhteys Hailuotoon 7,7 km, siis Hailuodon silta on 51,3 kertaa pidempi, mutta vain 4,5 kertaa kalliimpi.

Pyytämään niitä Hailuodon sillanrakentajia tekemään Pohjantie siltäkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Et taida kummonen insinööri olla, kun et huomaa eroa oulujoen ja hailuodon silloissa. Ensinnäkin hailuotoon tulee pengertie suurimmalle osalle matkaa ja oulujoen ylityksessä on kaistoja vähän enemmän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laskeppa kuinka monta kymmentä vuotta hailuodon silta täytyy kestää jotta sen hinta per kulkija on yhtä edullinen kuin oulujoen ylittävällä sillalla? Eipä taida 100 vuotta riittää

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lautat oli erittäin kallis ja siihen verrattuna. 10 vuotta silta maksaa itsensä takaisin. Lautta pitää uusia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sulla on tuo tietopuoli hakusessa. Hailuodon KIINTEÄN YHTEYDEN - EI SILLAN siltojen (2 kpl) yhteispituus on noin 1,5 km ja niiden välissä olevan PENGERTIEN pituus reilu 6 km. Mereen rakentaminen on varmasti kalliimpaa toteuttaa kuin tuohon Oulujoen yli. Hailuodon välillä on paksu savikerros merenpohjan alla, joka asettaa omat haasteensa. Väittäisin tuon kustannusennusteen 74 miljoonaa olevan muutaman kymmenen miljoonaa alakantissa yhteyden valmistuttua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täällä osataan sentäs laskea toisin kuin Helsingissä maailman pienemmässä metro kaupungissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mene katsomaan Tampereen kolme kerroksisia tierakennelmia jotka kesällä olivat päivällä tyhjillään liikenteestä. Moottori tie Tampereen -Helsingin välillä. Etelässä on tieverkkoihin käytetty viime vuosikymmeninä varmaan satoja kertoja enemmän kuin nämä Oulun alueen!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (176)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

266 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Paljonko menee ruokaan

No kylläpä oli taas aloitus. Nyt Lidlin kannattajat voivat taas avata sanaisen arkkunsa. Meidän perheessä ei ole koskaan... Lue lisää...
hyvää kotimaista

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

19.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image