Oulu

Oulu tarjoaa tällä hetkellä yli 70 sähköistä asioin­ti­pal­ve­lua: "Kuntalaiset on tärkeä saada mukaan ke­hi­tys­työ­hön"

Muun muassa ihmisen koulutuksesta, kokemuksista ja iästä riippuu, voiko digi- tai itsepalveluasioiminen korvata oikean ihmisen tapaamisen. KUVA: Anssi Jokiranta
Oulu 16.10.2019 6:15
Esko Aho

Kuntalaiset on tärkeä saada mukaan kehitystyöhön, jotta palvelut vastaavat tarpeita. Kaupunki tarjoaa yli 70 sähköistä asiointipalvelua tai palvelukokonaisuutta, sanoo Oulun Digin johtaja Tuija Sipilä.

Oulun kaupungin ”digitaalisen agendan” suuresta päämäärästä puhuttiin kunnianhimoisesti ainakin vielä joku vuosi sitten. Agendan mukaan Oulun piti olla 2020 Euroopan älykkäimmin ja vastuullisimmin digitalisaation mahdollisuuksia toiminnassaan hyödyntävä elinvoimainen kaupunkiyhteisö. 

On syytä vähän kysellä muidenkin vanhojen lupausten perään.

Oulun Digi -liikelaitoksen johtaja Tuija Sipilä, joko eurooppalainen maali häämöttää, kun vuodenvaihteeseen 2020 on aikaa enää kaksi ja puoli kuukautta?

– Älykkäillä kaupungeilla tarkoitetaan kaupunkiseutuja, joissa ihmisten hyvinvointia ja alueen toimijoiden ja verkostojen elinvoimaa edistetään esimerkiksi tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntämällä.

– Oulu on saanut tunnusta hyvästä kehitystyöstä erilaisissa älykaupunkiverkostoissa ja -kilpailuissa. Toimimme myös aktiivisesti EU:n kehittämisverkostoissa. Kyse on pitkäjänteisestä työstä, jota jatketaan uuden kaupunkistrategian toteuttamisessa.

Oliko vähintään 30 prosenttia kuntalaisille tarjottavista palveluista saavutettavissa sähköisenä palveluna vuoteen 2018 mennessä, kuten luvattiin?

– Tavoite on saavutettu palveluissa, joihin voidaan tarjota sähköinen asiointimahdollisuus. Kaikkia kaupungin palveluita, kuten esimerkiksi hoitotyötä, ei voi kokonaan digitalisoida.

– Tällä hetkellä Oulu tarjoaa yli 70 sähköistä asiointipalvelua tai palvelukokonaisuutta kuntalaisille.

Tapahtuuko palveluissa, joissa sähköinen asiointimahdollisuus tarjotaan, 80 prosenttia asioinnista sähköisten asiointikanavien kautta?

– Tällä hetkellä volyymipalveluissa käyttöasteet vaihtelevat noin 80–95 prosentin välillä. Esimerkiksi rakennusluvista tulee sähköisenä 96 prosenttia.

Tukeeko digitalisaatio yrityksiä ja elämistä joka puolella Oulua?

– Olennainen osa hyvinvointia ja yritysten toimintaedellytyksiä on, että alueella on nykyaikainen infrastruktuuri. Se mahdollistaa digitalisaation hyödyntämisen osana sujuvaa arkea.

– Kaupunki pyrkii tarjoamaan yrityksille erilaisia kokeilu- ja testausympäristöjä. Esimerkkinä tällaisesta voi mainita OuluHealth-ekosysteemin, jossa kehittämistä toteutetaan aidoissa ympäristöissä.

Onko Oulu digitalisaatiota ja yhdessä tekemistä hyödyntävä älykäs kaupunki?

– Oulussa on poikkeuksellisen hyvä perinne yhdessä tekemiselle. Alueella toimii muun muassa Oulu Innovaatioallianssi, jossa alueen keskeiset toimijat pyrkivät yhteistyössä rakentamaan kehityshankkeita sekä edistämään tutkimus-, kehitys- ja yritystoimintaa.

– Kuntalaiset on tärkeä saada mukaan kehitystyöhön, jotta palvelut vastaavat arjen tarpeita.

Oletteko kehittäneet vaikuttavia palveluita ja toimineet asiakaslähtöisesti tietoon perustuen?

– Oulun kaupungilla on kattava tietovarasto, jonne kootaan kaupungin palveluiden tuottamisessa syntyvää tietoa. Tätä tietoa käytetään palvelujen kehittämisessä ja toiminnan johtamisessa.

– Oulun osaamista on käytetty hyväksi myös kansallisesti muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kehittämisessä.

Hyödynnättekö digitalisaation mahdollisuudet kaikessa toiminnassa?

– Tavoitteena on, että kaupunki hyödyntää teknologian mahdollisuudet toimintojen kehittämisessä.

– Monialaorganisaationa suuren kaupungin toiminta on laajaa, ja erilaisia digiteknologiaa hyödyntäviä kehityshankkeita on käynnissä useita.

Oulun Digi

Oulun Digi muodostui yhdistämällä konsernihallinnon tietohallinto ja Oulun Tietotekniikka -liikelaitos yhdeksi kokonaisuudeksi 1.1.2019 alkaen.

Oulun Digi vastaa Oulun kaupungin digitalisointiohjelmasta, sen toteuttamisesta sekä ICT-palveluiden järjestämisestä. Se myös tukee ICT-elinkeinojen ja digitalisaation tutkimus- ja kehitystoiminnan edistämistä.

Lähde: www.ouka.fi

MAINOS

Kommentoi

Voisiko kaupunki avata API-rajapintoja, jotta digiasioinnin kehittämiseen voisivat osallistua kaupungin organisaation ja sopimuskumppaneiden lisäksi myös yksityishenkilöt ja yritykset?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä enemmän digitalisoidaan, niin sitä monimutkaisemmaksi homma menee ,kun bitti menee poikittain. Se näkyy myös menevän aika ajoin. Vanhemmat ihmiset alkavat olla jo lumiukon kavereita tässä sekamelskassa ja se lienee tarkoituskin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi kuvittelet, että vanhemmat ihmiset on tarkoitus ajaa ahdinkoon näiden palvelujen kanssa?

Perustele nyt hieman.

Eli mitä joku (kuka?) hyötyisi tuollaisesta tavoitteesta?

Haluatteko oikeasti ajassa taaksepäin? Haetaan lomakkeita jostain virastosta kesken työpäivän, täytetään niitä kotona ja sitten viedään lomake takaisin tai postitetaan ja odotellaan vastausta?

Mikä teitä oikein vaivaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No nyt on jo paljon vanhempia ihmisiä joilla vaikeuksia käyttää palveluja.Ja joka on niitä oppinut käyttämään,niin kuulemaan tuskanhien kanssa tappelevat koneiden kanssa kun eivät aina toimi.Olen itse ollut yli 30 vuotta tietokonealalla ja tehnyt monen moista,mutta nyt kun jäin eläkkeelle niin ottaa päähän kun kokoajan muutoksia tulee.Ja minä tiedän millaista on kun ei ole ketään lähimaillakaan jolta voisi apuja pyytää.Sydänkohtaukseen varmaan itekkin kuolen jossain vaiheessa jos tähän hullunmyllyyn ei saada toppia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tsemppiä. Ei ne palvelut kyllä nyt niin huonoja ole.

Mutta edelleenkään kukaan ei ole perustellut miksi joku haluaisi, että jollain väestöryhmällä on vaikeuksia saada palvelua.

Alkuperäinen kommentoija sanoi että ”se [vanhemmat eivät osaa käyttää] lienee tarkoituskin”.

Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Ihan oikeasti noita palveluja tehdään siksi, että niitä käytettäisiin.

Käsittääkseni kaiken voi toistaiseksi hoitaa myös perinteisellä tavalla. Tosin palvelua ei välttämättä saa 24/7, mutta ei ole koskaan saanutkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pahinta ja huonointa on kun käyttöliittymä muuttuu toisennäköiseksi. Juuri kun ihmiset jotenkuten on oppineet niin joku johtaja päättää laitattaa puumerkkinsä soppaan ja sekoittaa taas kaikki täydellisesti. Ei ihme ettei mikään toimi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No aika harvoin ne muuttuvat, puhutaan vuosista yleensä.

Edelleenkään kukaan ei kerro miksi kaupunki muka ihan tahallaan tekee näistä vanhuksille yms vaikeita tai suorastaan mahdottomia käyttää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten digtalisoimalla voi säästää, jos väkeä ei vähennetä? Silloin digipalvelujen ylläpitäjät lisäävät vain henkilökuntaa ja ohjelmistot kustannuksia? Vaarana on se, että henkilökohtainen palvelu ja palaute on mahdotonta, etenkin kun asia ei etene ohjelmiston suunnittelemalla tavalla. "Yhdessä tekeminen" on aina helppoa, kun päätöksiä tekevä johtoryhmä on pieni, se ei tarkoita aina järkevää tekemistä !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Työntekijät voivat siirtyä tien päältä tai jonojen palvelemisesta tuottavampiin tehtäviin, jolloin pienemmällä väkimäärällä saa tehtyä enemmän, laadun kärsimättä, ja tieto liikkuu nopeammin kumpaankin suuntaan myös ulkoisten toimijoiden suhteen.

Tehokkaampien tai halvempien vaihtoehtojen käyttö, ja ennakointi alentaa käyttökustannuksia, esimerkiksi hankintakustannuksia ja energian kulutusta, ja usein isoiksikin kasvavia korjauskustannuksia.
Viivästysten ja työajan säästyminen vastausten etsimisestä ja odottamisesta sekä rutiinitehtävistä
vähentää ylitöiden tarvetta ja pienentää työvoiman lisäämisen tarvetta palvelutarpeen lisääntyessä.
Siten digipalvelujen ylläpito maksaa itsensä takaisin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä ne tuottavammat tehtävät on? Mihin se suurempi väkimäärä menee jos pienemmällä saa tehtyä enemmän töitä? Miten se palvelun laatu paranee, jos ei saa kerrottua tietokoneelle mikä on asiakkaan ongelma? Henkilökohtainen palaute puuttuu, koska koneella on valmiit vastaukset "kaikkeen". Ohjelmien suunnittelu ja ylläpito on ulkoistettu kolmansille osapuolille, miten tämä säästää kustannuksia? Ainut mitä tästä parhaimmillaan voi seurata, työntekijöille on aikaa syödä enemmän pullaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ollaan tilanteessa Oulussa, että posti ei toimi ja digi jäi puheen asteelle.

Kaupungin henkilökunta jäi kokonaan kouluttamatta ja jokaisen oululaisen sähköposti vissiin ajettu hissukseen alas, kun ei mistään enää löydy?

Amerikkalaisten mainosyhtiöiden hallinassa on kaupungin verkkokin. Kuka saa rahat kaupunkilaisten henkilötiedoista?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

21.11.
Henkilöauto suistui tieltä Siikalatvalla, kuljettaja vietiin tarkastukseen
21.11.
Fluorivoiteet kielletään maastohiihdossa ja Suomessa kehitetään korvaavia tuotteita
21.11.
Moottoripyöräilijä loukkaantui vakavasti Kajaanissa, pakeni poliisia hurjaa ylinopeutta ja törmäsi lopulta autoon
21.11.
Oululainen Veronica Helanen taisteli tiensä ylioppilaaksi – maksansiirrot pakottivat nuoren lukiolaisen lopettamaan koulun hetkeksi kokonaan
21.11.
Vanhan kou­lu­ra­ken­nuk­sen asunnossa syttyi tulipalo Tervolassa, viisi henkilöä vietiin tarkastukseen
21.11.
Laservalojen ja höyrykoneiden Slushissa värikyltit vievät yrittäjät ja sijoittajat yhteen – Huippukalliista lipuista huolimatta tapahtuma tekee kävijäennätyksen
21.11.
Oulun amatöörinyrkkeilyn ykkösiskijä Aydin Behruz loukkasi kätensä työtapaturmassa, Tammer-turnaus jää väliin: "Henkisesti tämä on kovempi pala kuin itse vamma"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

197 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Ay-liitot paras työntekijän turva,ajaa varmasti Posti kiistan niin,että ei tule työntekijöiden palkkoihin leikkauksia.AY... Lue lisää...
Tämä aloitus roskako...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.11.

Fingerpori

22.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image