Oulu

Oulu luopui kal­lio­par­kis­ta

Oulun kaupunginjohtaja Matti Pennanen esitteli maanantai-iltana kaupungin ensi vuoden budjetin.
Oulu 26.10.2009 17:14 | Päivitetty 27.10.2009 12:08
Kari Sankala
Ydinkeskustan alle ei rakenneta Oulussa kalliotiloja ja niihin sisältyvää kiisteltyä kallioparkkia. Kaupunginjohtaja Matti Pennanen ilmoitti asiasta maanantai-iltana Oulun valtuustolle järjestetyssä talousarvioinfossa.

Pennasen mukaan kallioparkin kaatumiseen vaikutti kaksi asiaa, vaikka niiden eteen oli tehty töitä vuosikymmen. "Tontinomistajat eivät sitoutuneet riittävästi maankäyttösopimuksiin. Toinen tekijä oli kalliotilojen ennakoitua korkeampi hinta."

Kaupunki pyysi keskustan tontinomistajien sitoumuksia 9. lokakuuta mennessä, mutta Galleria-korttelista tuli ainoastaan yksi myönteinen vastaus. Kauppuri-kortteli oli kokonaan punaisella ja Pallas-korttelissakin Oulun Liiketalon kielteinen kanta estäisi muiden halukkaiden rakennussuunnitelmat.

Kaupungin laskelmissa kalliotilojen parhaassa mitoitusvaihtoehdossa autopaikkoja olisi tullut 900 kappaletta. Ajoluiskia Oulun alle olisi tarvittu kaksi. Tuollaisen vaihtoehdon kustannusarvio nousi lähes 60 miljoonaan euroon, kun tähän saakka on puhuttu 700 autopaikasta ja runsaasta 30 miljoonasta eurosta. Poliittisesti kallioparkin kipurajaksi on arvioitu 40 miljoonaa euroa.

Arviot uusiksi

Kaupunginjohtaja Matti Pennanen ilmoitti valtuustolle, että koko keskustan kehittäminen pitää arvioida uudelleen. "Mikä on torin ja suiston merkitys. Mikä on ydinkeskustan uusi kokonaisuus. Kalliotilat eivät sisälly tulevaisuuteen eivätkä enää tule siihen sisältymään", Pennanen pani pisteen kallioparkille.

Valtuutetut eivät talousarvioinfossa komentoineet lainkaan kallioparkin kohtaloa, vaan heitä kiinnostivat enemmän budjettiesitykseen sisältyvät opetustoimen leikkaukset.

Lue lisää tiistain Kalevasta!

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (369)

Loistavaa. Miljoonien yksityisautoilua tukevan hankkeen rakentamatta jättäminen nimenomaan mahdollistaa Oulun seudun todellisen kehityksen. Se tarkoittaa, että perusrunko kulkee raiteilla Raahesta Haaparannalle ja sitä täydentävät muut raitiotie- ja bussilinjat. Mitä useampi ihminen pääsee helposti joukkoliikenteellä keskustaan, sitä elävämpi kaupunki on. Joukkoliikenne kun vie vain murto-osan autoilun tilasta. "Joukkoliikenne on kaupungin käyntikortti. Menet minne päin maailmaa tahansa, käsityksesi yhteiskunnan kehittyneisyydestä muodostuu pitkälti joukkoliikenteen toimivuuden avulla."

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä juttu mutta huonot perusteet =) Ehkä tämä aika saa ihmiset järkeilemään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitanee olla aika ryhtyä ryhtyä katsastelemaan muuttoa etelään. Kävelykatukeskustasta on turha haaveilla niin kauan, kuin huolto-, ja varastoliikenne joudutaan tekemään maan pinnalla. Joukkoliikennevouhotuksen jätän omaan arvoonsa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keskustan kehittämisen henkinen selkranka on poikki. Mutta seuraava sukupolvi ottaa asian aikanaan uudelleen ksäittelyyn. Näin on maailman meno.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaaha..no kuinkahan sitä rahaa on menny kallioparkkiin tähän mennessä, esim. pelkkiin suunnitelmiin ja konsultointeihin...montakohan miljoonaa? Tottahan se on etteivät nämä valtuutetut saa mitään konkreettista aikaiseksi. Kunhan tappelevat keskenään. Kallioparkista luopuminen on toisaalta ihan hyväksyttävissä oleva asia, kunhan vaan oikeasti käyttävät siihen varatut rahat oikeasti keskustan kehittämiseen. Ainoa todellinen vaihtoehto keskustan eteenpäin viemiseksi on matkakeskus. Ei Rotuaaria kannata kehittää..sehän on vain pelkkä Stockmann..keskustan laajentaminen Hallituskadulle avaisi lukemattoman määrän liiketiloja, ihmiset ehkä jopa huomaisivat, että Hallituskadula oikeasti on erikoisliikkeitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mahtavaa! Toivottavasti osasyynä hankkeen peruuntumiseen oli myös kansalaisten aktiivisuus tämän kolossaalisen suunnitelman vastustamisessa! Jos rahat ohjattaisiin vihdoinkin esim toimivaan julkiseen liikenteeseen, niin eipä tarvis huolehtiakaan parkkipaikkojen riittävyydestä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jesss!!! Oikeus ja Kohtuus on voittanut. Kaupunkia voi rakentaa ylöspäinkin, tulee halvemmaksikkin. Ei keskusta näivety yhden hullun kallioparkki idean kaatumisen jälkeen. Päinvastoin. Minen siihen loukkoon olisi ajanut kirveelläkään sisälle. Ja nyt ei onneksi tarvikkaan.:)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieno päätös, vaan kyllä se kestikin. Maanpäällistä Oulua kalliotilat ei olisi parantanut pätkääkään (ehkä jopa toisin päin ajoliuskojen vuoksi) ja kaikki parannus/korjaustoimenpiteet lykättiin hamaan tulevaisuuteen: "sitten kun se kallioparkki...". Nyt voidaan heti alkaa kehittämään ja parantamaan muitakin alueita kun muutamaa korttelia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi tätä onnen päivää! Suuruudenhullu ja riskialtis hanke joutikin kaatua. Niille jotka haikailevat Sokoksen perään, kerrottakoon että Oulun keskustassa on paljon tyhjiä liiketiloja. Kyllä sinne yksi Sokos mahtuu ja jos ei mahdu niin siirtää vähän seiniä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa mieltä klo 7.10 kommentista että mitä järkeä kaivaa kun halvemmaksi tulee rakentaa ylöspäin.Autotoriin kaksi kerrosta lisää niin tulee satoja parkkipaikkoja lisää laiskoille.Onneksi veronmaksajien rahat säästyivät ,kallioparkki oli joidenkin "maanikkojen" idea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se jokinaika sitten esietty matkakeskuksen idea oli hyvä ja sitä pitäisi jalostaa. Rautatie- ja linja-autoasema Raksilan puolelle. Samoin sinne kunnon parkkitalo, johon tulee helpot kulkuyhteydet valtateiltä. Rautatie- ja linja-autoasemalta hallituskatua pitkin Rotuaarin kautta torinrantaan ilmainen raitiovaunu/"potnapekka"liikenneyhteys. Oulun kauppakaduksi hallituskatu. Letkunpuisto jätetään luonnontilaiseksi ja sinne ulkoilmaterassikahviloita. Rotuaari katetetaan osittain lämmitetyksi (toppilan voimalan lauhdevesillä) Oululaisten talvipuutarhaksi ja suurimmat/äänekkäimmät tilaisuudet järjestetään jatkossa torinrannassa siten, että esiintymislava on jokisuistoon päin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä, että tämä ei toteudu. Keskustan saa autottomaksi muutenkin kuin tekemällä kallioparkin. Tietullit vain käyttöön ja kunnon satsaus joukkoliikenteen kehittämiseen. Valitettavasti Oulu on tällä hetkellä kivikaudella, mitä tulee joukkoliikenteeseen(ja ehkä myös kaikkeen muuhunkin). Ottakaa mallia Tampereesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mahtavaa! Nyt kun vielä puoletkaan täällä vouhottaneista lunastaisi lupauksensa muuttaa tämän takia niin aina vaan paranee!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tallinnassakin on vanha kaupungin osa. Oulukin näyttää tarvitsevan sellaisen. Ryhdytään suunnittelemaan uutta keskustaa. Sinne sopivaisavat ihmiset, liikkeet, autot ja mahdollisuudet uusille tulevaisuuden hankkeille. Ehdottakaa hyvää paikkaa !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jee, kuopataan koko oulu jee, ajetaan kaikki kauppapaikat pois oulun keskustasta, ympäristökunnista jne. Jee takaisin maalaiskyläksi jeee. Vielä kun saatais nokia lähtemään oulusta olis tuplajee (tämä oli sarkasmia, jos joku ei tajunnu)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (369)

Uutisvirta

19:35
Pääministeri Sanna Marin sai valtavan mediahuomion Brysselissä - halusi keskittyä huippukokouksen asiasisältöön
19:24
Näkökulma: Al-Holin leirin lapset kelpaavat nyt kaikille – pelko oppositioon valuvasta kannatuksesta on hidastanut poliittista päätöstä, jolla on jo kiire
19:00
Tupakoinnin väheneminen pysähtyi, mutta enemmistö tupakoivista haluaisi lopettaa – sauhuttelija kuolee keskimäärin 10 vuotta nuorempana Tilaajille
18:37
Lastauskoneen öljyä vuoti maahan Suomussalmen puuterminaalissa
18:25
Oulun Heinäpäästä maailmalle ponnistaneelle raviohjastajalegendalle Jorma Kontiolle 11 000 voittoa täyteen – "Kunto on oikein hyvä ja töihin on mukava lähteä"
18:00
Bättre Folkin Aki Roukala käänsi levottomuutensa vahvuudeksi – vuosien työ valokuvan ja festivaalien parissa poiki taidepalkinnon Tilaajille
18:00
Bättre Folkin ja Maustetyttöjen "isä" Aki Roukala palkittiin Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun taidepalkinnolla
69
Korjauskelvoton elektroniikka valittiin vuoden turhakkeeksi – erityismaininnan saivat parin vuoden välein vaihdettavat älypuhelimet
48
Katri Kulmuni: Keskusta ei hyväksy kaikkien al-Holin suomalaisten kotiuttamista – Paine ulkoministeri Haaviston ympärillä kasvaa
45
Pouttu aikoo valittaa kasviliha-termin kieltämisestä hallinto-oikeuteen – SK: Yhden valituksista teki kilpailevan yrityksen johtaja
35
Oulun ja Helsingin väliset junayhteydet nopeutuvat – yhteysvälillä marraskuun matkustajamäärä peräti 23 prosenttia viime vuotta suurempi
33
Kalen! kalluppi: Pittäiskö tiernapoikia uuvistaa?
30
137 Oamkin työntekijää siirtyy Oulun yliopiston palvelukseen – tulossa uusi yhteinen palveluorganisaatio
26
Postin uusi toimitusjohtaja avautuu sisäisellä videolla ikävästä julkisuudesta ja omistajaohjauksesta: ”Ei meitä ole kukaan ohjannut"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Uudenmaan, Kymenlaakson, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa jäätävän tihkusateen ja lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Kerrostalo

En muuttais lokeroon enään millään tuli joskus 80 luvulla sitä kokeiltua suorastaan hirvittäviä paikkoja. Lue lisää...
KJ J

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

12.12.

Fingerpori

12.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image