Oulu

Oulu haluaa liki 40 miljoonan euron lisäykset hallituksen esitykseen, tyytymätön ra­ta­ra­hoi­tuk­seen – kaupunki lähetti vetoomuksen ministeri Tuppuraiselle ja alueen kan­san­edus­ta­jil­le

Oulun kaupunki huomauttaa, että esitetty ratapihan rahoitus ei sisällä asemanseudun kehittämistä, ei laitureita eikä Oulun sataman raideyhteyksien kehittämistä eli Oritkarin kolmioraidetta. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 19.6.2019 12:40
Heikki Uusitalo

Hallitus antoi tiistaina vuoden 2019 toisen lisätalousarvioesityksen eduskunnalle. Esityksessä Oulun sataman syväväylä saa loppurahoituksen, ja rahoitusta esitetään myös Oulun ratapihan peruskorjaukseen ja turvalaitteisiin.

Oulun kaupunki huomauttaa, että esitetty ratapihan rahoitus ei sisällä asemanseudun kehittämistä, ei laitureita eikä Oulun sataman raideyhteyksien kehittämistä eli Oritkarin kolmioraidetta.

Muun muassa tämän vuoksi Oulun kaupunki haluaa lähes 40 miljoonan euron lisäykset hallituksen esitykseen.

Kaupungin mukaan lisätalousarvioon pitäisi lisätä 15,3 miljoonaa euroa Oulun satamaan johtavan Poikkimaantien ja 14,9 miljoonaa euroa Oritkarin kolmosraiteen rakentamiseksi.

Näillä täydennyksillä kaupungin mukaan varmistettaisiin sataman lisääntyvän liikenteen toimivuus.

Lisäksi Oulun kaupunki esittää kahdeksan miljoonan euron lisäystä pääradan suunnitteluun.

Oulu vetoaa asiassa oululaiseen eurooppaministeri Tytti Tuppuraiseen (sd.) sekä alueen kansanedustajiin. 

"Pohjois- ja Länsi-Suomi eli pääradan varrella olevat maakunnat ja kaupungit ovat esittäneet, että koko pääradan suunnittelu välillä Helsinki–Tampere–Oulu–Tornio tulee käynnistää. Nyt lisätalousarviossa varattiin vain 11 milj. euroa välin Helsinki–Tampere suunnitteluun eikä koko pääradan suunnitteluun maakuntien ja kaupunkien esittämällä tavalla. Mikäli suunnittelua ei saada käynnistettyä myös pohjoisessa, pääradan pohjoisten yhteyksien suunnittelu ja toteuttaminen CEF–rahoituksella ei toteudu", kaupungin vetoomuksessa sanotaan.

Vetoomuksessa sanotaan myös, ettei Oulun seudun ja Pohjois- ja Länsi-Suomen tilanne parane hallituksen lisätalousarvioesityksen myötä, ellei esitystä eduskuntakäsittelyvaiheessa täydennetä.

Kaupunki painottaa, että koko pääradan suunnittelu pitäisi aloittaa ja sen jälkeen priorisoida kaksoisraideosuudet ja toteuttaa ne vaiheittain. Oulun seudulla toivotaan kaksoisraiteen rakentamista Limingan ja Oulun välille.

"Nämä logistiikkainvestoinnit tukevat Pohjois- ja Länsi-Suomen elinkeinoelämää. Oulun kaupunki ja Oulun seudun kunnat sekä alueen teollisuus ovat omalta osaltaan mukana toteuttamassa merkittäviä investointeja, joiden onnistuminen edellyttää hyviä tie- ja raideliikenneyhteyksiä", vetoomuksessa todetaan.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (35)

Kepu on ollut lähes aina hallituksessa. Mitä se on saanut aikaan Oulun ja pohjois-suomen hyväksi. Ei mitään. Miksi? No jos olot täällä paranisivat niin kepulaisuus häviäisi, kuten vasemmistokin. Kun ihmisten hyvinvointi kehittyy niin ihmisten luonnollinen tarve samaistua kehitykseen lisääntyy ja kepu ja vasemmisto ei sitä edusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On sanomattakin selvää, että ikioma oululaisministerimme Tuppurainen järjestää tuon 40 miljoonaa Ouluun. Kyseessähän on minimaalinen pikkuraha verrattuna siihen, mitä eteläiseen Suomeen on jo investoitu ja tullaan jatkossa investoimaan lisää. Voimme suhtautua luottavaisin mielin lähitulevaisuuteen, taloudellinen tulevaisuutemme on nyt turvattu. Tytti hoitaa asiamme.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi kepu ei ole Pohjois-Suomen puolella. No siksi, ettei sillä ole sananvaltaa ja se on seuraavissa vaaleissa pienpuolue.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kepulaiselle valtionvarain ministeri Lintilälle ja muille kepulaisille riittää kun puu kulkee junalla tehtaisiin. Mihin sitä kepulaiset junamatkustamista tarvitsisivat, kun kotitilalta ei tarvitse mihinkään, esimerkiksi työmatkoille, lähteä. Ja kun lomamatkalle lähdetään, niin sitten oikein lentokoneella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin noinko sitä työnperässä liikkuvuutta sitten lisätään ? Ei kun vaan työmatkalaiset omilla autoilla 100 km taipaleelle joka arkiaamu huonoille teille syksyn ja talven liukkaille aamu viidestä alkaen ja sitten ilta kuudelta kotiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sipilän aloittamat asiat jäävät täysin kesken ja ainakin pysähtyy.
Sataman kehittäminen ja kolmiorata on ollut kauan, taisi mennä liikenne valiokunnan puheenjohtajan kotikaupunkiin kolmiorataan rahoitus, varmasti kymmenen kertaa pienempi paikka kuin Oulu.
Asemahan on ollut vuosikymmeniä suunnitelmissa, mutta siirtyy koko ajan.
raiteethan ovat jo antiikkia Oulen ratapihalla, kannattaisi museoida, Helsingin ratahallinnon virkamiehetkin jo heräsivät lopulta, joka pikku asemalla aikoja sitten nykyaikaistettu, aina on ollut rahat loppu, kun Oulu olisi tarvinnut!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki Sipilän aloitukset keskittyvät Kempeleeseen. Käy vaikka kahtoon.
Sipilällä ei oollu muuta ees mielessä ko pohojoseen rahoja jako.
Mitä tulee nyky kansanedustajiin pohjoisesta en usko niiden saavan mitään aikaan.
Lieköhän ees on niillä halua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun sataman ja ratojen lisäksi myös Kajaani-Oulu rata on nyt täynnä ja kehittämistä tarvitsisi

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo, ihan varmasti. Sinne tulee oikea jackpot seuraavaksi, kun ilmoittavat, että koko rata lopetetaan. Ei tarvitse miljoonia enää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt lisätalousarviossa varattiin vain 11 milj. euroa välin Helsinki–Tampere suunnitteluun.
Mikäli suunnittelua ei saada käynnistettyä myös pohjoisessa, pääradan pohjoisten yhteyksien suunnittelu ja toteuttaminen CEF–rahoituksella ei toteudu", kaupungin vetoomuksessa sanotaan.
Tästä kaikesta näkee, mitä Helsinki keskeisyys ihan oikeasti tarkoittaa ja kertoo myös päättävän ministerin kotipaikan joka on Tampere. Ensin Anderssonin rata Turku-Helsinki, sitten Tampereelle, muut saivat jäädä tällä vaalikadella ja varmasti tulevaisuudessakin, ennen vaaleja luvattiin vaikka mitä, näytti hyvältä.
Ainoastaan Oulun aseman vaihdejärjestelmä lopultakin on ollut pakko laittaa budjettiin on jo museotasolla, ei missään Suomessa olla, käsikäyttöisillä laitteilla, kulunvalvontaa ilman, yksi onnettomuus vielä, investointi olisi maksanut vähemmän kuin viimeisin vaunuonnettomuus.
Kyllä meni nämä Pohjois pohjanmaan investoinnit täysin pieleen, näinköhän neljä vuotta taas jaetaan miljadeja Tampere-Helsinki-Turku-Kotka akselille sinne nyt menee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä tehnyt edellinen toimitusministeri omalla kaudellaan yhtään radan parantamiseksi. Mutta saihan hän sillan Hailuotoon, sille tuhannen asukkaan saarelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hailuodon silta päätös onnistui lopulta ja säästää vuosittain valtion kassaan, maksaa investoinnin muistaakseni 9-10 vuodessa, järkevä investointi.
Pääministeri Sipilä hoiti Oulun radan peruskorjauksen rahoituksen ja loppuun, joka meinasi kestää yli 20 vuotta, linja-autolla kuljettiin vuosia asemien välejä, eikä rahaa saatu mistään välillä ja aina läytynyt sen vei Kehä ym. uusiin ratahankkeisiin miljardit upposi aina. on Eletään tätä päivää, nyt uudet esitykset, EU rahat tulossa, satamainvestoinnit kesken. Pohjantiestä vielä Kiitos Sipilälle kun laitoit luun Helsinkiläisen liikenneministerin kurkkuun, Pohjantien ja Kemin tien rahoja ei ollut liikenne ministerillä hallitusohjelmassa, ne oli menossa Lappiin ja Etelä Suomeen ja menihän ne sinnekkin, silti Oulussa kelpaa kohta liikkua Pohjantiellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hah hah, Oulu hävisi ja oikein kunnolla. Ratapihalle annettiin rahaa, koska oli pakko.

Hei, muistakaa, että aina kun aletaan suunnitella, puretaan ensin entiset pois, kaivetaan iso kuoppa ja odotetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä siinä siitä hyödyt, että tämä alue saa suhteessa paljon vähemmän kuin muut? Ihan oikein, että Oulu nostaa metelin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tälle vuodelle voida aloittaa Oritkarin kolmioraiteen rakentamista vaikka miljardi taivaalta tupsahtaisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Helsingissä ei tiedetä mitää Oulun hankkeista, liian syrjässä on Helsinki.
Asemarakennus, ratapiha ja satama on yksi kokonaisuus.
Tampereen tunnin radan suunnitteluun 11 miljoonaa, Lii Andersson pääsee Helsinkiin junalla puoli tuntia nopeammin 2 miljardia on 2000 miljoonaa, Helsingin, Jokerit, Pisarat, Espoon suunnat saa miljardinsa, Tampereeen ratikalle 400 miljoonaa ja jäähallille isot avustukset.
Mihin unohtui EU miljardit Oulun ja Haaparannan välillä ja kaksoisraide Ylivieskaan, taisi mennä Turun puolen tunnin nopeuteen, eli tunnin rataan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (35)

Uutisvirta

23.10.
Virallista tai ei, Annunen on ennätysmies – "Ehkä ihan hyvä, että se maali tuli, niin asiaa ei tarvitse enää miettiä" Tilaajille
23.10.
Kärpät löysi vihdoin tehoja myös ykkösketjun takaa – Liigan vatulointi Annusen ennätysuutisoinnissa ihmetytti Manneria: ”Henkilökohtainen ennätys on nyt Justuksen, se on fakta”
23.10.
Huippuhetket: Kärpät-Pelicans
23.10.
Kärpät otti kotivoiton Raksilassa vaiherikkaan pelin jälkeen – katso kuvia ottelusta
23.10.
KuPSin mestariluotsi Jani Honkavaara valitsi potkuherkän SJK:n seuraavaksi osoitteekseen
23.10.
Kainuun ely-keskus: Nuasjärven ekologinen tila on hyvä, eikä happikato uhkaa järveä – "Laaja seuranta-aineisto ei tue Helsingin yliopiston tutkijoiden käsitystä"
23.10.
Julius Junttila iskee ottelun voittomaalin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi aamupäivästä alkaen Lapin maakunnassa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumisateen ja lumisten teiden vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sähköautot valtaavat vähitellen liikenteen

111 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

En käy töissä!

Ja sinun käytöskö on aikuismaista? Hoh hoijaa. Myötähäpeä. Lue lisää...
Heikki89

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

24.10.

Fingerpori

24.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image