Oulu

OP:n yt-neu­vot­te­luil­la voikin olla vaikutuksia Oulussa oleviin työtehtäviin – "Tässä vaiheessa emme pysty antamaan tarkkoja arvioita hen­ki­lös­tö­vai­ku­tuk­sis­ta"

Finanssiryhmä OP irtisanoo ainakin 270 henkilöä keskusyhteisön yt-neuvotteluissa. KUVA: Joel Maisalmi
Oulu 14.11.2019 19:20 | Päivitetty 15.11.2019 15:42
Heikki Uusitalo

Finanssiryhmä OP kertoi tällä viikolla päättyneistä yt-neuvotteluista, jotka koskivat OP:n keskusyhteisöä ja 1 900 henkilöä.

Neuvotteluiden jäljiltä 460 tehtävää lakkaa. Uusia tehtäviä syntyy 190. Tämä tarkoittaa ainakin 270 irtisanomista. Alun perin tavoitteena oli vähentää enintään 290 työntekijää.

OP:n henkilöstöjohtaja Hannakaisa Länsisalmi kertoi tiistaina, etteivät yt-neuvottelujen muutokset aiheuta irtisanomisia Pohjois-Suomessa.

Tiettävästi työtehtäviä on ehkä sittenkin lakkaamassa myös Oulussa. Torstaina Länsisalmi tarkensikin sanomisiaan Kalevalle.

– Tällä hetkellä Oulun palvelukeskuksessa työskentelee 107 henkilöä. Tässä vaiheessa emme pysty antamaan tarkkoja arvioita henkilöstövaikutuksista, sillä käymme vielä keskusteluja henkilöstön kanssa. Mikäli työt olisivat lakkaamassa, tavoitteenamme on löytää uusi tehtävä. 

Länsisalmen mukaan lopulliset henkilöstövaikutukset selviävät vuoden 2020 aikana.

Vuoden 2021 alusta OP:n sisäisen palvelukeskuksen toiminta keskittyy kuudelle paikkakunnalle: Ouluun, Vaasaan, Tampereelle, Kuopioon, Helsinkiin ja Joensuuhun. Muutoksiin liittyvät toimenpiteet suunnitellaan toteutettaviksi vaiheistetusti vuonna 2020.

– Yhteistoimintaneuvottelut eivät koskeneet osuuspankkeja vaan ainoastaan osaa keskusyhteisön toiminnoista. Osuuspankit jatkavat toimintaansa paikallisesti aivan kuten ennenkin. Oulussa toimii lisäksi noin 400 henkilöä OP:n keskusyhteisön muissa tehtävissä, joihin nyt päättyneillä neuvotteluilla ei ole vaikutusta.

Yt-neuvotteluita seuraa organisaatiomuutos, jossa keskusyhteisön toiminta järjestellään uudelleen vuoden 2020 aikana. OP:n palvelukeskus liittyy osaksi vähittäispankkitoimintaa. 

– Muutoksista johtuen Oulun palvelukeskuksen henkilöstö on yhteistoimintaneuvottelun piirissä. Mikäli työntekijän tehtävä olisi lakkaamassa, tavoitteenamme on löytää henkilölle uusi tehtävä ryhmän sisältä, Länsisalmi kertoo.

OP Keskusyhteisökonsernin pääluottamusmies Eija Laurilamukaan työntekijöiden kannalta positiivista on ollut, että yt-neuvotteluissa on käyty keskusteluja työntekijöiden kouluttamisesta uusiin työtehtäviin.

– Koulutus, josta on tässä vaiheessa puhuttu, on parempaa kuin lainsäädäntö edellyttää työnantajalta. Yhtiössä on havaittu, että on kannattavampaa kouluttaa henkilöstöä uusiin tehtäviin kuin etsiä uusia, Eija Laurila kommentoi.

Länsisalmi kommentoi Kalevalle tiistaina, että paikkakunnilla, joilla on palvelukeskustoimintaa, siirrytään itseohjautuviin toimintamalleihin.

– Meillä on palvelutuotantoa esimerkiksi Oulussa ja toimintamallien muutos vaikuttaa kaikkien palvelutuotantoa tekevien arkeen myös siellä.

 

Yt-neuvotteluiden myötä tulevien muutosten arvioidaan tuovan OP:lle noin 18 miljoonan euron kustannussäästöt vuoden 2020 loppuun mennessä.

Juttua päivitetty 15.11.2019 kello 14.56 ja 15.42.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

OP :n johto todella ylimielistä. Se ei kuuntele lainkaan asiakkaiden palautetta. Henkilökunta, joilla ei mitään tekemistä, henkilökohtaisten palvelujen vähentämisestä, joutuu ottamaan vastaan asiakkaiden nurinat. Olen myös liittymässä pankkia ja vakuutusyhtiötä vaihtavien joukkoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Löin tilit poikki ja vaihdoin s pankkiin, 2vuoteen ei ollut rahaliikennettä op:ssa nii tuli satasen maksua tilin ylläpitokorvausta lopetin heti

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se vissiin lähteepi täältä sarvipäisten sammakkojenki kylästä viiminenki pankki!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaa, olen ollut tyytyväinen OP:n pankkipalveluihin, mutta ei kait se sitten auta muuta kuin vaihtaa pankkia. Harmi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin siis miksi sitä pankkia pitää vaihtaa?

Siksi kun irtisanovat ihmisiä? Eihän pankin tehtävä ole työllistää ihmisiä.

Boikotoitko kaikkia muitakin yrityksiä, jotka irtisanovat ihmisiä tai hakevat säästöjä?

Kaikki yritykset tehostavat toimintaansa joka ikinen päivä. Tai ainakin niiden pitäisi toimia niin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Boikotoin, mm. alkoa, tosin en tuosta syystä. Postia olen boikotoinnut aina kun mahdollista jne. Jos jonkin yrityksen toiminta ei mielestäni ole oikein on boikotointi kansalaisvelvollisuus. Ihmettelen miksi ihmiset ovat asiakkaana eräässä toisessa pankkiryhmittymässä, jonka toiminta on kaikkea muuta kuin asiakaslähtöistä. Jos kaikki ihmiset toimisivat kuten minä, olisi yrityksillä pakko miettiä muutakin kuin maksimaalista tuottoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä sitä Suomalaista demokratiia 1990-luvulla pankkeja tuettiin 20 mrd veronmaksajien rahoilla jakoivat 2000-luvulla osinkoa ulos....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei niillä toimi ees osaketoimarit, ei osto-/ myyntiarvot, ei mikään- konkkaan koko läävä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turnesjussien pankki! Minäkin lähdin pois sieltä jossa tilinomistaja olikin näiden OP-ryhmän lypsylehmiä joilta otettiin irti kaikki mitä saatiin.Vakuutusasiat poikkesivat niin että maksaa pitää mutta korvauksia on turha odotella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä uutinen on pankin henkilöstöpäälliköltä täyttä potaskaa. Jännä että henkilökunta itse tietää että ketkä nyt irtisanottu ilman toivoa työpaikasta ja henkilöstöpäällikkö ei muka tiedä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

OP on pystynyt säästämään miljoonia vuosittain vakuutettujen ja asiakkaiden vakuutuskorvauksia siirtämällä kelan korvauksien piiriin hankalimmiksi osoittautuneet asiakkaat tietenkin jätetään kaikkien korvausten
ulkopuolelle kokemukset kolmelta vuosikymmeneltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt kun ei tullut kaikkien aikojen parasta tulista, niin yt päälle ja maksuihin korotuksia💸💸💸

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lopettakaa koko pankki, turhaa olemassa, kun ei sieltä saa rahaakaan kuin aamupäivällä ajanvarauksella jos hyvä tuuri käy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä en oo vielä löytänyt tietokoneestani sitä räppänää josta suapi käteistä. Ei varmaan ole kaikille ongelma, mutta automaateista ei saa nostettua kuin 1000€ kerralla. Ja sekin tulee pikkuseteleinä, joten ei viitsisi Alepan kassilista 50€ raahata mukana kun lähtee asioita hoitamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos ei maksuja voi hoitaa tilisiirtona, silloin kyseessä on bisnes, joka ei kestä päivänvaloa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä käteinen on ihan laillinen maksuväline. Se hoitaako joku kirjanpidon, kuitit ja verotuksen lakipykälien mukaan on ihan eri asia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

13.12.
Kiviharjuntien jatkeen rakentaminen alkaa vuoden alussa OYSin tuntumassa – uusi pysäköintitalo valmistuu keväällä
13.12.
Jari Sailio iskee Kärppien kavennusmaalin
13.12.
Sarjajumbo Sport näpäytti Kärppien varamiehistä joukkuetta – Jari Sailion kavennus jäi Vaasan perjantai-illassa laihaksi lohduksi
13.12.
Insinööriliitto: Nokia purki luottamusmiehen työsopimuksen lakon jälkeen – ammattiliiton mukaan kyseessä oli kosto
13.12.
Analyysi: Kulmunilta karkasi some-mopo käsistä – sosiaalisessa mediassa poliitikko voi mokata helposti ja pahoitella nopeasti
13.12.
Ainakaan kaikkia al-Holin naisia ei voitaisi syyttää Isisin riveihin matkustamisesta – terrorismin edistämisestä voidaan tuomita jopa kahdeksan vuotta
13.12.
Hovioikeus: Oulun seksuaalirikosvyyhden syytetyn saatava tutustua uhrin salaiseen kuulustelukertomukseen – "Hänen oikeus on joka tapauksessa painavampi" Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi iltayöllä Varsinais-Suomen, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen ja Kymenlaakson maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Kerrostalo

OKT 250 neliöä omalla lähes hehtaarin tontilla lähellä palveluja, aah. Tarvittaessa palveluja saa rahalla, kun joskus se... Lue lisää...
VELATON NAUTISKELIJA

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

14.12.

Fingerpori

14.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image