Oulu

Nelostien parannustyöt etenevät nyt Oulun poh­jois­puo­lel­le – no­peus­ra­joi­tuk­sia alennetaan

Pohjantiellä on tehty tietöitä. Nelostien parannushanke etenee nyt Oulun pohjoispuolelle. KUVA: Taneli Kärki
Oulu 13.9.2018 13:46
Kaleva

Nelostien parannushanke Oulun ja Kemin välillä etenee ja nyt työt ovat käynnistymässä väleillä Kello–Räinäperä ja Olhava-Kuivaniemi.

Maanrakennus- ja levennystöiden alkaessa nopeusrajoituksia allennetaan.

Haukiputaan moottoriliikennetie rakennetaan moottoritieksi välillä Kello–Haukipudas ja keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi (2+1 -tie) Haukipudas–Räinänperä -osuudella.

Levennysten vaatimat maastotyöt on jo aloitettu puuston poistolla, ja lähiaikoina käynnistyvät myös maansiirtotyöt. Tietyömaan takia on Takukankaan itäpuolella sijaitseva levähdysalue suljettu.

Kyseisellä tieosuudella on urakoitsijana Destia Oy. Työt valmistuvat vuonna 2020.

Myös Olhava–Kuivaniemi -välillä on aloitettu ohituskaistojen rakentaminen puuston poistolla ja maanrakennustöihin päästään lähiviikkoina.

Urakoitsijana on tällä tieosuudella Tallqvist Infra Oy. Työt valmistuvat syksyllä 2019.

Tarkkuutta ja malttia tien päälle

Uudet työkohteet väleillä Kello–Räinänperä ja Olhava–Kuivaniemi hidastavat matkantekoa.

Kello–Räinänperä -osuudella nykyinen leveäkaistatie kavennetaan normaaliksi valtatieksi, jonka nopeusrajoitus laskee tasolle 80 km/h.

Työmaa-alueilla nopeusrajoitukset voivat olla ajoittain myös alempia. Lisäksi työt aiheuttavat paikallisia poikkeusjärjestelyjä.

Liikenneviraston projekti-insinööri Terhi Honkarinta muistuttaa myös lisääntyvästä työmaaliikenteestä. Lisäksi aamu- ja iltahämärän aikaan on syytä olla aiempaa tarkempana.

– Poikkeavat järjestelyt kannattaa huomioida ja varata etenkin työmatkoihin hieman enemmän aikaa. Alennetut nopeudet ovat myös tietyömaalla työskentelevien turvana, Honkaranta sanoo.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (82)

Entiselle leveäkaista osuudelle täytyy laittaa kavennustolpat ettei nämä
Premium autoilijat luule sitä vieläkin että siinä saa ohittaa kun vastaan tulee auto.
Huomioikaa:Se on tavallinen tie Kiiminkijoen sillalle asti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oululaisten ajotaito kun otetaan huomioon, niin saisi olla pelkkä yksi kaista ja soratie. Rajoitus 50.
Kaikenlaisia retardeja aivan liikaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Milloinhan nämä parannustyöt alkavat toisesta päästä valmistumaan? Moottoritie on tällä hetkellä täysin ajokelvoton Ritaharjusta Ouluhallille asti. 2 vuotta sitä Raksilan mutkaakin on vissiin jo väkerretty ja jonot vaan seisoo edelleen aamusta iltaan.

Samaan aikaan keskustan mukulakivikadut ovat lähinnä pottupeltoja, joita ei viitsi ajaa ellei ole pakko. Hyvä Oulu!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

haittaako se?
Mä äsken ajoin niin ihan normaali tie oli
nopeudet merkattu oululaisten autoilijoiden mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen odottanut vuosikausia, että milloin alkavat Isonkadun (Isokatu) ja Uudenkadun (Uusikatu) parannustyöt täällä Oulun keskustassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uusikatu hyvässä kunnossa,Isokatu olis sulettava autoilta kokonaan.
Uusikatua ei laiteta koska nopeudet nousee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alennetut nopeusrajoitukset luonnollisesti jäävät pysyviksi tien valmistuttuakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikähän järki on kaventaa leveäkaistaista tietä, tuntuu oudolta eikö mahdu minun ajatusmaailmaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, siis sitä kavennetaan tietyön ajaksi. Osuudelle rakennetaan ohituskaistat, eli jatkossa kahden leveän kaistan sijaan kaistoja on vuorotellen kaksi yhteen suuntaan ja yksi toiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, siis sitä kavennetaan tietyön ajaksi. Osuudelle rakennetaan ohituskaistat, eli jatkossa kahden leveän kaistan sijaan kaistoja on vuorotellen kaksi yhteen suuntaan ja yksi toiseen.

Osuudelle tulee Moottoritie haukiputaalle asti,kiiminkijoen sillalle asti,siitä eteenpäin Räinän perälle ohituskaistat

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On jo aikakin nämä tien parannus jutut ois pitänyt tehdä aiemmin,kun kaikki valmistuu ne on taas myöhässä liikenne tällä tie osuudella kasvaa koko ajan.Ois toinen juttu saada rataliikenne työmatkalaisille sopivaksi,jäis työmatkalaiset rekkajonosta pois.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä on mahtavaa että lopulta saadaan tämä valtatie kuntoon. Hieman luovuutta nyt tarvitaan ja järkeä liikenteessä vielä jonkun aikaa.
Oulu kasvaa nopeasti ja kolmas kaista auttaa kaupungin sisäistä liikennettä.
Kehätie joka on ainoa oikea kehätie Suomessa on ollut tarpeellinen lisäys tähän tarjontaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tyytyväinen? Remontti on 20 vuotta myöhässä ja vielä sössittiin sillat moneksi vuotta ja liikenne jumissa. Kun katsoo hetkeksi oman navan ulkopuolelle, kansallisella tasolla ihmiset ja firmat ja myös valtio menettää satoja miljoonia rahaa pidentyneinä matka-aikoina joka on aina jostain pois. Herätkää nyt ajattelemaan lopultakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hehheh, mistähän nuokin sadat miljoonat on laskettu? Tieremontit tehdään aikanaan ja eletään sen mukaan. Kaikkeenhan voidaan laittaa hintalappu, jos niin halutaan. Paljonkohan maksaa se, että lapsilta ja köyhiltä otetaan pois ja annetaan rikkaille??? Miljardeja tämä varmasti maksaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

alennetut nopeudet ei vie keneltäkään rahaa,päinvastoin säästyy kaikilta.
Laskeppa paljonko maksat maahantunkeutujille?Elintasoa etsiville.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Raitotielle hiukkavaaraan voisi kesäajaksi laittaa 70/kmh nopeus rajoitukset. Nykyinen 50 on jäänne 70-luvulta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin pitää, mutta Suomessa kaikki on niin jäykkää joka asiassa. Liikaa päättäjiä ja asioiden jarruttelu kuuluu asiaan. Viro on maa joka kehittyy, sieltä löytyy hyvää ja Ruotsista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taajama-alueella on 50 ei 70 ja tuo riittää kolmen kilometrin matkalle
nythän ajetaan 70 ja kun nostetaan silloin ajetaan 90

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos laitetaan 70km/h niin ihmiset ajaa 90km/h.
Joten annetaan vaan olla 50km/h.
Tämä näin oululaisten autoilijoiden pöhköyden tuntien.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (82)

Uutisvirta

102
Soinia kohtaan esitys epäluottamuksesta aborttikannanottojen takia – "Sanan- ja mielipiteenvapaus koskee minuakin"
41
Jo yli 400 turvapaikanhakijaa on työllistynyt ja saanut oleskeluluvan Suomeen, vaikka turvapaikkahakemus on hylätty
31
"Emme elä lintukodossa" – Uhkakuvien asiantuntijat listaavat kolme Suomen suurta tulevaisuusuhkaa: esiin nousee myös vanha tuttu
26
Niinistö kummastelee Mykkäsen kaksoiskansalaislinjaa – ehdottaa Rajavartiolaitoksen siirtoa puolustusministeriön alle
23
Leveäkaistatien maalaukset sotkivat liikenteen Haukiputaalla – autoilijat ovat ajaneet erehdyksessä pientareen puolella
22
Trump ehdotti Espanjalle Saharan eristämistä muurilla – "Tietääkö presidentti, kuinka suuri Sahara on?"
20
Kauppaopiston rakennus Oulun Maunonkadulla halutaan purkaa – tontille suunniteltu seitsemänkerroksista kerrostaloa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hyvätuloisten asumistuki

Verovähennyksen saadaakseen pitää ensin käyttää rahaa. Mihin aloittaja luulee sen rahan menevän? Pienituloinen remonttim... Lue lisää...
Taloudesta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

20.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image