Oulu

Nelostien onnettomuus alkoi vas­taan­tu­le­vien kaistalle ajautuneesta hen­ki­lö­au­tos­ta, kolme ihmistä sai­raa­la­hoi­toon

Nelostien onnettomuus aiheutti kilometrien jonot sunnuntaina alkuillasta. KUVA: Lukijan kuva
Oulu 26.8.2019 6:49
Iida Ahonen

Nelostien sunnuntaisen onnettomuuden kulku on selventynyt. Tapahtumat alkoivat poliisin mukaan vastaantulevien kaistalle ajautuneesta henkilöautosta.

Henkilöauto oli tuntemattomasta syystä ajautunut vastaantulevien kaistalle, jolloin vastaan ajanut pakettiauton kuljettaja oli yrittänyt estää törmäyksen väistämällä tien laitaan. Väistöyrityksestä huolimatta autot osuivat yhteen, minkä seurauksena henkilöauto törmäsi vielä perässään ajaneeseen autoon.

Väärälle kaistalle ajautunut auto jäi pahasti vaurioituneena tielle. Pakettiauto suistui törmäyksen voimasta ojaan ja kaatui kyljelleen.

Pelastuslaitos joutui irrottamaan autosta pakettiautossa olleen matkustajan. Ensihoito vei pakettiautossa olleet kaksi ihmistä ja väärälle kaistalle ajautuneen auton kuljettajan hoitoon Oulun yliopistolliseen sairaalaan. Kolmannen auton kuljettaja ei loukkaantunut.

Poliisilla ei tässä vaiheessa ole tarkkaa tietoa loukkaantuneiden vammojen vakavuudesta.

Nelostien liikenne oli onnettomuuspaikan kohdalla eilen sunnuntaina täysin poikki noin tunnin ajan kolarin pelastus- ja raivaustöiden vuoksi. Tie saatiin auki noin kello 19.30. Hälytys onnettomuudesta tuli noin kello 18.45.

Onnettomuuspaikka sijaitsi Nelostiellä Kellon liittymästä noin 4,4 kilometriä Haukiputaan liittymän suuntaan. 

Poliisi tutkii asiaa liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

eilen juuri siitä ajeltiin kun iistä tultiin nii tuli semmoinen käsitys että yhteen suuntaan olisi kaksi kaistaa kun viereen on valmistunut uusi musta asfalttitie..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt vasta torstaina näin uutisen ja tuli mieleeni jo ennen tekstin lukemista, että näinköhän on kuskilla ollut käsitys kahdesta kaistasta samaan suuntaan. Olisin itsekin voinut syyllistyä samaan! Jopa lehtikuvasta saa sen käsityksen kopterista huolimatta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Perusongelma ja suurin syyllinen näihin Kemin tiellä nyt ja viimeisen 2 vuoden aikana sattuneisiin onnettomuksiin on ay-liike. Heidän takiaan Suomessa ei tehdä juurikaan töitä iltaisin tai viikonloppuisin ja esimerkiksikin juuri tieremontit venyvät järkkyttävän pitkiksi kun niitä tehdään ainoastaan arkena virka-aikaan.

Sivistysmaissa tälläiset tienkunnostukset tehdään 1/3 osassa siitä ajasta mitä niihin tarvitaan Suomessa. Ja soke kreetakin näkee että nämä onnettomuudet ovat juurikin tieremonttien syytä. Jatkuvasti vaihtuvat nopeudet, pumppaava liikenne ja huonot merkinnät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, ilman AY-liikettä tätäkin tietä tehtäisiin orjatyönä 24h/7.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikenne.
Jännä juttu.
Säännöt.
Vielä jännempää.
Ja liikennesäännöt, tieliikennelaki, tilannenopeus ja erityinen varovaisuus. Tosi jänniä juttuja.

Tuo vajaan 20 kilometrin pätkä Suomen pääväylää lienee aika haastavaa ajaa rajoitusten mukaan tai vaikkapa tilanteen mukaan.
Tie on remontissa, joo.
Tiellä on kapeat kaistat, joo.
Tiellä on vaihtelevia nopeusrajoituksia, joo.
Loppu onkin sitten ajajien eli kuljettajien varassa.

Muutamia kertoja tuota pätkää remontin aikana ajaneena voin väittä, että toisilla kuljettajilla on vaikeuksia noudattaa nopeusrajoituksia tai jopa tilanteen vaatimaa nopeutta. Tai malttaa olla ohittamatta hitaasti( rajoitusten mukaan ) körötteleviä kanssa matkaajia.
Suomalaiset ovat rallikansaa ja jos meille annetaan mahdollisuus ajaa niin lujaa, kuin pirssillä pääsee, vaikkapa lentokentällä, niin mepä ajamme itsemme hengiltä.
Harmi vain, että julkisilla ja yleisillä teillä kärsijöinä on muitakin, kuin kaahaaja itse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Totta joka sana. Esimerkiksi Jyväskylän rallin jälkeen alkaa maanteillä paukkua. Ne ralliautot on hieman erinlain rakennettu ja varusteltu kuin mikään vakio bemari. Vaikkapa Latvalan riisikuppi on "hieman" tykimpi vehje kuin normi tojota :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Todella "sotkuinen" tietyömaa koko tieosuus. Onkohan kaikki merkitkään tarpeellisia? Sekoittaa vaan muutenkin sekaistata opastelua. Kapeakin ja möykkelöinen ajaa. Siihen sitten koneet+rekat ja "kansakoulunopettajat" vetämään letkaa.. muutenkin hitaalla osuuksilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihmeautoilijoita Suomessa? Kun auto kuljettajan toimesta ajaa väärällä puolella tietä, vastantulevan kaistalla, päin toista autoa ja sen kuljettajaa, niin kommentoijien (ilmeisesti autoilijoita) mielestä syy on tiessä? Nykyisin autoilijoiden mielestä syy on aina polkupyöräilijöissä, kävelijöissä, lapsissa, tiessä, kadussa, liikennevaloissa, autoissa, jne., ei autonkuljettajassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juurikin näin. Kaiteella erotetuille tieosuuksilla uudehkolla autolla ajaessa kuoleman todennäköisyys on käytännössä nolla. Mutta Suomessa tätä ei tajuta toisin kuin Ruotsissa. Täällä härmässä onnettomuuksia koitetaan ehkäistä rajoituksilla, määräyksillä, kyttäämisellä ja sakoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täällä taas kommentoi viisaat jotka eivät ole edes ajaneet tuota tietoisuutta. Käytännössä tien toinen laita on kavennettu että siinä juuri ja juuri saadaan väliaikaisesti kaksi kaistaa. Lisäksi vanhoja maalauksia on jyrsitty pois ja maalattu päälleen uusia. Jos on ajanut merkkien mukaan niin ei mikään ihme jos epähuomiossa ajautunut väärälle kaistalle. Ei väliaikasiin tiejärjestelyihin rakenneta keskinaidetta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei yllätä yhtään että tuossa tienpätkällä tapahtuu.. On se niin kapea tie että siinä ei tarvi tulla isoakaan ajovirhettä niin osuu jo vastaan tulijan... Isolla autolla ajaessa melkein peilit osuu yhteen kohdatessa niin se voi kertoa jo vähän tieosuuden leveydestä.....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tällä hetkellä tieosuudella edelleen uuden moottoritien aiheuttamat tietyöt. Siihen mahtuu hädin tuskin 2 autoa rinnakkain. Mihin ihmeeseen meinaat sen kolmannen auton laittaa ajamaan? Ojanpohjalle?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

LIIKAA LIIKENNETTÄ JA HUOLIMATONTA AJAMISTA1 Kun ajaa nopeusrajoitusten mukaan kaikki ajaa ohi ja vesisateella tuulilasin läpi ei tahdo nähdä. Itse vältän kyseistä tietä ja huomautan kaikkia joiden kuulen sen kautta kulkua suunnittelevan. Laajennusosa todellakin tarvitaan koko ohjoiseen vietävälle osuudelle rekkaliikennettä turistia paikallisia kasvamassa määrin :( Ei ole pitkä aika kun viimeksi rysähti ja liikenne ohjattiin vanhan 4 tien kautta jota itse suosittelen turvallisempana ;)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos ei keskity ajamiseen vaan johonkin muuhun, on vähän kuin tuuliajolla ja silloin ajaudutaan... Toki eihän sekään sattumanvaraista ole vaan kuljettajan omaa huolimattomuutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

22:51
Pahin painajainen Stozice Arenan korkean katon alla – Suomen varmalta näyttänyt voitto karkasi käsistä viiden ottelupallon jälkeen
22:24
Tekninen vika viivästyttänyt Finnairin lentoa Kemistä Helsinkiin tuntikausia, mekaanikot lennätettiin paikalle – "Todella ikävää tällainen"
22:03
Öljymarkkinat uskovat Saudi-Arabian jalostamoiskujen johtavan jyrkkään hinnannousuun
20:55
Lämpöpatterit päälle ja tulet uuniin: Alkava viikko on Oulun seudulla hyinen ja sateinen, viikon puolivälin kylmät yöt voivat tietää mustaa jäätä
20:10
Reissusa: Roomasta leirintäaluemökin vuokrannut Päivi Kinnunen pääsi seuraamaan lempisarjansa Isä Matteon kuvauksia
19:17
Kuka kätki hopea-aarteen Inarijärven rannalle? Kysymys piinasi Seppo Saraspäätä 16 vuotta, kunnes hän ratkaisi sen Tilaajille
19:10
Talouden käänne heikompaan panee vipinää kinttuihin – Hallituspuolueet lähtevät sorvaamaan budjettia "kaikki mulle heti" -asetelmassa
92
Puheenaihe: "Myrkky, joka ei kuulu ympäristöön" – Kysyimme, pitääkö lyijy kieltää hauleissa ja luodeissa
48
Vaasalaisfanit riehuivat Raksilassa: Järjestyksenvalvoja joutui sairaalaan, poliisi kirjasi rikosilmoituksia pahoinpitelyistä
29
EU harkitsee lentojen tai petrolin verottamista – Suomessa kokoontuneet EU:n valtiovarainministerit puivat ympäristöverojen lisäämistä
24
Rakennetaan omaleimainen Oulu – myös matala ja tiivis rakentaminen on tehokasta Lukijalta
24
Bensan hinta voi nousta Saudi-Arabian öljyntuotantolaitoksiin kohdistuneiden iskujen seurauksena, mutta miten paljon?
23
Vieraslaji ottaa haltuun Venäjän Karjalan peltoja – ikääntyvät asukkaat eivät jaksa taistella jättiputkea vastaan
22
Sport juhli alussa, Kärpät lopussa – Hiljalleen täyttä pelikuntoa lähestyvä Jussi Jokinen kiteytti kotiavauksen: ”Ensimmäisen kympin olimme jaloissa, mutta pystyimme parantamaan”

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kun sanotaan ettei palkka riitä elämiseen

87 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kun sanotaan ettei palkka riitä elämiseen

Niin mikä on nyt sitä? Tämä nykyinen yltäkylläisyyskö? Ihmiset elävät pidempään ja rutiköyhien osuus on maailmassa pien... Lue lisää...
Taloudesta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

14.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image