Oulu

Nelostie jumiutuu tietyön vuoksi Kajaanintien ja Kuusamontien välillä – "Kannattaa käyttää polkupyörää"

Kelikameran kuvaa Laanilan liittymästä etelään päin. Lisäkaistojen rakentaminen ulottuu joen eteläpuolelta pohjoispuolelle. KUVA: Liikennevirasto
Oulu 15.6.2017 14:19
Kaleva

Pohjantielle on luvassa ruuhkaa tästä kuusta alkaen, kun Kajaanintien ja Kuusamontien välille aletaan rakentaa lisäkaistoja molempiin suuntiin. Osuudelle lisätään kolmannet kaistat pohjoisen ja etelän suuntaan.

Tieosuudella liikkuu päivittäin 30 000 - 55 000 ajoneuvoa. Liikenneviraston projektipäällikkö Jukka Päkkilän mukaan ruuhkautumista on vaikea välttää.

Ruuhkat keskittyvät Kontinkankaan ja Laanilan eritasoliittymien välille.

– Liikenteellisesti haasteellisin kohta on Oulujoen pohjoispuolella sijaitsevan Hintantien risteyssillan uusiminen. Tietöiden ollessa vilkkaimmillaan kannattaa aikatauluihin ottaa joustoa, välttää ruuhka-aikoja sekä käyttää mahdollisuuksien mukaan julkista liikennettä tai polkupyörää, Päkkilä sanoo tiedotteessa.

Oulun kaupungin liikenneinsinööri Erkki Martikaisen mukaan moottoritien kolmikaistaistaminen Oulujoen kohdalla parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Myös joukkoliikennettä ja erilaisia älyliikenteen ratkaisuja päästään Martikaisen mukaan kehittämään selvästi aiempaa paremmin.

Kolmansien kaistojen arvioidaan valmistuvan ensi vuonna.

Nelostien parannustyöt käynnistyivät toukokuussa Zatelliitin liittymän rakentamisella Kempeleessä. Nyt työt alkavat Oulussa. Keskustan kohdan töiden lisäksi melusuojausta parannetaan ja eritasoliittymiin rakennetaan uusia ramppeja ja kaistoja Kaakkurin, Lintulan, Laanilan, Linnanmaan ja Pateniemen kohdissa.

Lisäksi Oulujoen yli tehdään uusi kevyen liikenteen silta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (30)

jo oli aikakin, tätä on odotettu. luultavasti neljäs kaista tarvitaan jo vuosikymmenen kuluttua mutta tällä mennään. lähijunaa voisi miettiä, haarautuisi rautatieasemalta tuiraan jossa menee jo ennestään raide (tuirassa pysähdyttiinkin joskus)jatkuisi entisen toppilan ratapihan kautta koskelaan ja siitä normina haukiputaalle ja tulevaisuuteen maanalainen linnanmaan kautta myötäillen kuivasjärven ohi menevää tietä"kehätie" sieltä rata jatkuisi hiukkavaaraaan ja sieltä poikkimaantiensillan kautta maikkula, kaukovainio, hiironen josta juna jatkaisi rannan kautta äimärautioon, oritkariin/heinäpää/keskustan liepeiltä maanalainen/silta vihreäsaareen/nallikariin ja siitä taasrata yhdistyisi toppilan ratapihaan ja näin syntyisi oulun oma "pisara-rata" infra rakennettaisiin korkeita tornitaloja radan varteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisivat laittaneet ensin Iin ja Kemin välin kuntoon, mutta joku sai suhmuroitua tärkeysjärjestyksen tällaiseksi. Jännä nähdä riittääkö vielä rahaa välietapille, joka todella tarvitsee parannusta ja kipeästi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on hieno hanke, mutta olen päälle 50v ja minun täytyy valittaa jostain. Mistä tähän rahat löytyy? Veronmaksajiltako?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Milloin säännöt on muuttuneet. Ei edes mopolla moottoritielle.Vielä vähemmän polkupyörällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

joo, kesät talvet pyörällä, niin ei paljoa motarin ruuhkat purista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

onhan tuo tuskaa työpaikkaliikkujalle, joka kulkee kempeleen ja oulujoen pohjoispuolen väliä.
onneksi ei koske mua

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmeisesti koska asia aivan päätön. Siis suunnittelijat eivät osaa suunnitella joustavaa ratkaisua ja kunkin on ajettava autoilla suunnilleen kontinkankaan risteykseen ja jätettava siitä polkupyörällä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No minäpä pistän auton sitten parkkiin jommalle kummalle puolen siltoja.
Kai insinööri sitten ilmoittaa parkin paikan.
Ja kaupunki sitten antaa pyörät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on loistavaa, mutta olisiko näitä liikennehankkeita voitu ajoittaa paremmin? Nyt menee yhtä aikaa lentokenttä kiinni, ja Pohjantiellä remontit alkaa samaan aikaan. Milläs täältä pääsee pois ja vieraat tänne? Pitäisi businesten pyöriä kesälläkin, jotta saadaan kerättyä veroeuroja lomailevien julkisen puolen työntekijöiden palkkoihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikenneviraston Kelikameran kuva ei ole aikoihin ollut tuon kuvituskuvan näköinen.
Miksi iänvanhoja kuvia? Olisi siellä ollut paremminkin juttuun sopivaa kuvakulmaa tarjolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sipilän vaikutus näkyy tierahoissa Oulun seudulle. Edellisten hallitusten aikana oli hyvin hiljaista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No, ei todellakaan ollut!
Vasta vuosi sitten keväällä saatiin rahoituspäätös tähän...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitähän nuo rampit ovat? Kukaan ei puhu Kontinkankaan rampista tai Kajaanintiestä. Jäi kyllä täysin epäselväksi, miltä väliltä tie rikotaan. Oma työmatka on etelästä Kakskakkosen ramppiin asti = Kainuuntien ramppi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten nyt autoillaan Välivainiolta ja Puokkarilta Raksilaan, kun pohjoinen alikulkukin on ...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Listaan tähän kaikki paikat, joissa kaistojen lisääminen on lisännyt liikenteen sujuvuutta: ei missään.

Tämä on tätä liikennesuunnittelua faktoja ymmärtämättömän populistipolitiikan ja tieteestä piittaamattoman hallitusyhteistyön nimissä. Eikä tämäkään maksa veronmaksajille kuin kymmeniä miljoonia euroja, varaahan meillä toki onkin. Kyllä tietenkin kansalainen kuvittelee, että tästä kaistojen lisäämisestä on jotain hyötyä ja kannattaa sitä, mutta kun asia ei yksinkertaisesti toimi niin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No onhan nuita lisäkaistoja ootettukki. Suorastaan harmi ku en asu Oulussa enää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (30)

Uutisvirta

21.9.
Hakamaantien Shellin edustalla Kempeleessä kolaroitiin – kuljettajat selvisivät säikähdyksellä, autot lunastuskuntoon
21.9.
Hakamaantien Shellillä Kempeleessä kolaroitiin
21.9.
Ei ihmelapsi vaan sinnikäs työhevonen – 50 vuotta täyttävä säveltäjä Tuomas Kantelinen löysi elokuvamusiikin puolisattumalta
21.9.
Maanpaossa asuvan liikemiehen videot rohkaisivat egyptiläisiä harvinaisiin mielenosoituksiin – Poliisi pidätti kymmeniä protestoijia
21.9.
Ranska löi Suomen EM-lentopallon neljännesvälierissä – päävalmentaja Banks: "Nyt päti vahvemman laki, meillä ei ollut vastausta"
21.9.
Kärpät nousi jyrän alta voittoon Jyväskylässä – Karvinen maalasi kahdesti: "Painetaan päivittäin hommia, niin silloin se välillä kääntyy noin"
21.9.
Runssilla: Kerran kuukaudessa Konst o. deli tarjoilee brunssia elävän musiikin kera

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan pohjoisosassa sekä Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa tienpintojen jäätymisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Hallitus osti sotalaivoja 1300 miljoonalla!

142 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Nainen aloittaa työsuhteessa ja kohta on taas raskaana

On hieno juttu, että naisella on turvattu toimeentulo. Perheenlisäys on nykyisessä Suomessa on iloinen u... Lue lisää...
Perus 35

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

21.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image