Oulu

Neljä autoa kolaroi Pohjantiellä Haukiputaan kohdalla, ei vakavia louk­kaan­tu­mi­sia – ajokeli Oulun seudulla on huono

Tieliikennekeskus varoittaa huonosta ajokelistä Pohjois-Pohjanmaan länsiosissa. Myös Pohjantie on luminen. KUVA: Tieliikennekeskus, kelikamera
Oulu 15.3.2019 8:11 | Päivitetty 15.3.2019 8:29
Anna Leinonen

Pohjantiellä, Oulun keskustan pohjoispuolella sattui liikenneonnettomuus perjantaiaamuna noin kello 7.45.

Poliisin johtokeskuksesta Oulusta kerrotaan, että onnettomuudessa oli mukana neljä ajoneuvoa, joista yksi oli pakettiauto. Kukaan ei loukkaantunut vakavasti. Yksi ihminen on viety sairaalaan tarkastukseen.

Onnettomuudessa oli poliisin mukaan kyse sekä nokkakolarista että peräänajosta.

Onnettomuuspaikka oli Pohjantien työmaan kohdalla Kellon ja Haukiputaan liittymien välisellä tieosuudella. Työmaan vuoksi Pohjantien ajokaistoja on kyseisellä paikalla kavennettu.

Oulun tieliikennekeskuksen mukaan onnettomuus ruuhkautti liikennettä vajaan tunnin ajan.

Tieliikennekeskus varoittaa huonosta ajokelistä Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin länsiosissa perjantaina.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (46)

Ajakaapa pyörillä. Kunto kasvaa, eikä verenpaineet kohoa ruuhkien vuoksi. Itse kyykytän autoilijoita aina kun mahdollista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turvaväli sama kuin mittarin lukema, sillä olen 50 vuotta pärjännyt ilman kolareita.
Eilen ajoin Pohjantiellä ja meno oli 29 ketjukolarin jälkeisenä päivänä sellaista, että ei voi kuin odottaa seuraavaa ketjukolaria.
80 km nopeus, mittarissa 85 km puskurissa ajettiin, ohi mentiin Volvolla että vilaus vaan kävi, turvaväliin tultiin, että tuulikasin pesemistä riitti, oli liikennettä normaalisti, mutta eteen tultiin ja taas ohi, taas koukkaus eteen, vanhat Bemarit ja Audit oli puskurissa kiinni, tuntui siltä, ettei autokoulussa ole oppineet liikesääntöjä ollenkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikenne veti Iin ja Oulun välillä oikein hyvin kun ei ollut yhtään matelijaa siihen suuntaan menossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmeisesti kaikki ajoivat ylinopeutta, kun ei ollut matelijoita, eli sammakoita, jos ajaa sallittua nopeutta puskurissa ollaan ja suolat lentää tuulilasiin, siinä ollaan kohta nopeusrajoitus jonossa yhtä aikaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

30 kmh rajoitus taisi olla tuossa kohtaa? No oli miten oli...Mitä jos opettelisitte ajamaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koht rytisee räinän suppilossa = kavennus Oulujoen ylittävillä silloilla (herroilta unohtui tarkistaa siltojen kantavuus).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

tää oli päivän paras (Räinän suppilo)...vieläkin vesi tippuu silmistä...Mutta asia on kyllä karmea, ELY johtajat sössi erittäin tärkeän hankkeen pohjois suomen pää väylällä. Ensin Oulujoen sillat on nyt tukkona ja sitten jonkun verran pohjoiseen Kiiminkijoen silta. Saiskohan Kiinalaisilta rahaa jotta tekisivät uudet sillat vanhojen viereen, niin tie vetäs ainakin Iihin asti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ne on niitä hybridejä joissa jarruvalot silloin tällöin palaa. Jos haluaa esim. Passat GTE niin että se moottorijarruttaa, niin kun kaasun löysäät niin syttyy myös jarruvalot. Jos ei halua jarruvalojen syttyvän kaasua löysätessä, niin on ajettava moodilla jossa auto rullaa vapaalla eikä jarruta moottorilla ollenkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitoksia infosta. Olen nimittäin ihmetellyt näiden 'jarruttelijoiden' määrän kasvusta liikenteessä viiime aikoina. Jos näin on, ovat ko. hybridit kyllä sitten jo osaltaan turvallisuusriski liikenteessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ainakaan pelkkä moottorijarrutus aiheuta oikeissa autoissa jarruvalojen syttymistä. VW näköjään poikkeus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pari viikkoa sitten hiihtolomalle mennessä ajoin kuusamontietä jonkun audin perässä. Alkumatka meni ihan hyvin, mutta kun Taivalkosken jälkeen tuli hämärä ja piti alkaa käyttämään pitkiä valoja niin edellä ajavan käytös muuttui täysin käsittämättömäksi. Aina kun tuli auto vastaan niin edellä ajava iski jarrut pohjaan samalla kun piti vaihtaa pitkistä lähivaloihin. Tämä toistui joka kerta. En jäänyt sitä toilailua pitkäksi aikaa katselemaan vaan ohitin ja jatkoin matkaani mutta kaikenlaisia jarruttelijoita sitä tuolla tien päällä näkee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ajoneuvo kun on pystyttävä pysäyttämään tien näkyvällä osalla. Lähivalot eivät näytä niin pitkälle kuin pitkät valot. Tämä sinullekin tiedoksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jo on melekosta menoa tuo autolla ajaminen sulla. Siis ihanko oikeasti lyöt jarrut pohjaan aina kun joudut vaihtamaan lähivaloille?? Autokouluun ja heti, mars mars.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun vastaan tulee pimeässä ajettaessa toinen, niin näkyvyys siinä huononee huomattavasti, jolloin täytyy tietysti vähentää nopeutta siltä varalta, että tuona kriittisenä hetkenä jotain yllättävää voi edessä olla, vaikkapa joku poron kanttura tai ilman heijastinta oleva ihminen. Mitä taas tulee Oulun pohjantiellä jälleen kerran kolarointiin, niin ei voi todeta muuta kuin, että pösilöitä ja ääliöitä. Mikä ihmeen vimma siellä pohjantiellä ajettaessa iskee, että pitää ajaa noin mielipuoli maisesti. Eihän sitä nyt normaali ihminen millään voi toisen perään rysäyttää, kun on se asenne kohdallaan. Minä kun joskus ajelen tuota kuuluisaa pohjantietä, niin ei voi todeta muuta, kun että sopulilauma siellä kiitää synnin sumussa tai niinkuin biisonilauma valmiina syöksymään vaikka rotkoon

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Normi talvikeli. Itsellä vanhat ja huonokuntoiset kitkat alla, mutta toimii kyllä ihan hyvin kun osaa ennakoida. Turhaan jarruja painavat koikkelehtijat tosin toimiessaan ennakoimattomasti aiheuttavat noita vaaratilanteita. Sohjoliirto on tällä hetkellä huomioitava asia, mutta kun autonkäsittely ja ajotuntuma on hanskassa, niin eipä ole mitään ongelmia.
Suurin vaaratekijä on siis ehdottomasti nämä vaikeasti ennakoitavat alinopeuksilla körräävät, turhaan kaistaa (motarilla vasemmalle) vaihtavat väistelijät sekä turhaan nopeusrajoituksen vaiihtuessa jarruttavat kanssa-autoilijat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajan itse Pohjantietä Limingan ja Linnanmaan väliä. Olen huomannut, että oli keli mikä tahansa niin niitä turvavälejä ei noudateta ja jarruvalot välähtelee vähän väliä.
Kun ollaan menossa tietä jossa ei juuri liittymiä ole ja nopeus on vakio, ihmettelen suuresti miksi siellä pitää sitä jarrua painaa. Käytetään sitä jarrua kun on jo poistuttu moottoritieltä poistumisliittymään ei siellä moottoriteillä.

Autoa ajaessa keskitytään siihen ajamiseen, eikä tehdä muuta, kuin useasti näyttää, että jokin on hakusassa kesken ajon ja silloin se nopeus humpaa. Käyttäkää vakionopeuden säädintä ja sitä TURVAVÄLIÄ.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa mieltä itsekin. Jos joudun painamaan jarrua maantiellä muuten kuin kääntyäkseni tai käätyjää väistääkseni, se on merkkinä siitä, että olen epäonnistunut ja ajan hetkellisesti liian lähellä edellämenevää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyautojen vakionopeussäädin ei ole tarkkaan ottaen vakionopeussäädin vaan säätää nopeutta myös edellä menevän mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (46)

Uutisvirta

12:10
Raportti: Kasvihuonekaasujen päästöjä pitäisi rajoittaa kolme kertaa enemmän, jotta kahden asteen tavoitteeseen päästään
12:00
Oulun yliopiston ryhmä palkittiin eturauhassyöpätutkimuksesta – tunnustus kansainvälisesti korkeatasoisesta työstä
11:59
Game of Thrones piti Emmy-otteensa loppuun asti, mustanpuhuva komedia Fleabag yllätti
11:58
Game of Thrones juhli Emmy-gaalassa - upeita pukuja ja juhlan loistoa
11:41
Kohu presidentti Trumpin ympärillä syvenee – Trump myöntää puhuneensa Ukrainan presidentin kanssa Bidenistä
11:18
"Kuinka nykyaikana voidaan näin tehdä" – oululaisen Kari Martikaisen kahden viikon Madeiran matka oli koneeseen istumista vaille
11:05
Konkurssiin kaatuneen Thomas Cookin kiinalainen päärahoittaja pahoittelee – Brexit-epävarmuus sai britit lykkäämään matkavarauksiaan
28
Thomas Cook konkurssiin – Tjäreborg peruu maanantain lentonsa emoyhtiönsä konkurssin vuoksi, maailmalla noin 3 500 asiakasta
27
Kysyimme: Miksi kaikille koululaisille ei aina riitä istuinta ja turvavyötä Oulun joukkoliikenteessä?
24
"Kuinka nykyaikana voidaan näin tehdä" – oululaisen Kari Martikaisen kahden viikon Madeiran matka oli koneeseen istumista vaille
19
On liian monia taloyhtiöitä, missä yhtiön hallitus on luovuttanut ”valtansa” ja päätöksenteon isännöintitoimistolle ja hoitavalle isännöitsijälle Lukijalta
15
Tjäreborgin yhden edestakaisen Antalya-Oulu -lomalennon tilanne auki – lähtemässä ja palaamassa yhteensä yli 300 matkustajaa
10
Yhdellä äänellä hävinnyt Markku Wilenius jatkaa Sitran hallituksessa – Hänestä tulee yksi kilpakumppaninsa Jyrki Kataisen esimiehistä
9
Donald Trumpia saattaa uhata virkasyyte – Trumpin väitetään painostaneen Ukrainan presidenttiä sotilasavustusta panttaamalla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono aluksi koko maassa tienpintojen jäätymisen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi yöllä ja aamulla maan pohjoisosassa sekä Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa tienpintojen jäätymisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Hallitus osti sotalaivoja 1300 miljoonalla!

102 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

AKAVA VIRITTELEE JO TYÖTTÖMYYSTURVALEIKKURIA.

Meidän kaikkien hyvinvointi vaatii kunnollista työntekoa. Kuka tarvitsee työttömyystuella chillailijaa, joka vie silti l... Lue lisää...
Idea kaikkien etu

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

23.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image