Oulu

Moottoritietä pääsee ajamaan pian aina Kii­min­ki­joel­le saakka – uudella tiellä on aluksi 80 kilometrin no­peus­ra­joi­tus

Nelostien parannustyöt Oulun pohjoispuolella etenevät aikataulussa. Marraskuussa moottoritietä pääsee aina Kiiminkijoelle saakka, työmaapäällikkö Mikko Karvonen Destia Oy:lta kertoo. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 22.10.2019 20:10
Anna-Mari Kilpijärvi

Vaihteleva keli tuo haasteita Kellon ja Iin Räinänperän välillä olevilla tietyömaille.

Nelostien remontti Oulun pohjoispuolella on edennyt hiljalleen kohti pohjoista.

Liikenteeseen on luvassa iloisia uutisia, sillä Kellon ja Kiiminkijoen välillä päästään jo ajamaan moottoritietä marraskuun aikana, kunhan työmaa saadaan viimeisteltyä lähiviikkojen aikana talveksi.

– Käynnissä on vielä valaistustöitä. Myös ajoratamerkinnät ovat vielä kesken, mutta keli on tällä hetkellä sen osalta haastava. Tien pinnan pitäisi kuivua, ennen kuin merkintöjä voi tehdä, tieosuudella urakoivan Destia Oy:n projektijohtaja Risto Lippo summaa.

Ennen kuin uusi tie avataan pohjoiseen ajaville, riittää työmaalla vielä tehtävää. Valaistus- ja tiemerkintätöiden ohella uudelle tieosuudelle vaihdetaan ja lisätään vielä kaiteita sekä päivitetään ja uusitaan opasteita ja nopeusrajoitemerkintöjä.

Uuden moottoritien töiden on tarkoitus valmistua viikon 45 lopussa ja liikenteelle vajaan yhdeksän kilometrin moottoritieosuus on tarkoitus avata viikon 46 aikana, marraskuun puolen välin tienoilla.

Uudella moottoritieosuudelle tulee alkuun 80 kilometrin nopeusrajoitus.

– Alueella on vielä työmaa, joten vielä nopeusrajoitusta ei voi nostaa 100 kilometriin tunnissa.

Kellon ja Kiiminkijoen välillä tehdään vielä valaistustöitä ennen kuin uusi moottoritie pohjoisen suuntaan meneville saadaan avattua liikenteelle. KUVA: Jarmo Kontiainen

Ensi kesänä uudella moottoritieosuudella tullaan tekemään vielä päällystystöitä, Lippo kertoo.

Valmistuessaan moottoritielle on kuitenkin kesäisin tulossa jopa 120 kilometrin nopeusrajoitus.

Oulun pohjoispuolen tietyömaat ovat edenneet Lipon mukaan aikataulussa, tosin Kellon ja Kiiminkijoen välinen moottoritieosuus saadaan liikenteen käyttöön jopa vuoden alkuperäistä aikataulua etuajassa.

Kellon ja Kiiminkijoen välillä tullaan kuitenkin vielä syksyn aikana uusimaan opasteita moottoritien vanhalla puolella, minkä vaikuttaa voi vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen.

Kiiminkijoen ja Iin Räinänperän välillä tehdään vielä päällystetöitä ennen talvea.

Välille rakennetaan keskikaiteellista ohituskaistatietä.

Kiiminkijoen ja Iin Räinänperän välillä tehdään vielä viimeisiä päällystetöitä ennen kuin työmaa hiljenee talveksi. KUVA: Jarmo Kontiainen

Käsillä ovat tämän syksyn viimeiset hetket tehdä päällystetöitä.

– Päällystystöissä lämpötila rajoittaa töitä. Tienpohjan ei kestä olla jäässä. Mielellään tiellä ei saisi myöskään olla paljoa vettä. Joka päivä on katsottava kelejä, voidaanko töitä tehdä, työmaapäällikkö Mikko Karvonen Destialta kertoo.

– Töitä tehdään niin pitkään kuin keli vain sallii. Työmaa rauhoittuu talveksi, mutta työt jatkuvat huhti-toukokuussa maan sulettua, Lippo kertoo.

Kiiminkijoki–Räinänperä-välillä järjestelyjä tullaan kuitenkin muuttamaan talven ajaksi siten, että välille tulee 80 kilometrin nopeusrajoitus. Uusia kaistoja ei kuitenkaan vielä oteta käyttöön tulevanan talvena.

Kellon ja Räinänperän välinen urakka valmistuu kokonaisuudessaan ensi syksyyn mennessä. Kaikkiaan pikitietä parannetaan välillä 18 kilometrin matkalta.

Urakka on osa valtatie 4:n Oulu–Kemi-välin kehittämistä.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (77)

aikaisempiiin oulun alueen tietöihin verraten seuraavat 2vuotta ja ihan varmuuden varalta , nopeusrajoitus tulee olemaan 60 kmh max 80 koska sinne 8km pätkälle jäänyt yksi muovitötterö ja sen poistamisen jälkeen on vielä kahden viikon varoaika myös 60kmh. sen jälkeen vuonna 2022 alkutalvesta saa alkaa ajamaan normaalisti, tosin 80kmh koska talvi ja tie sula ja ei liukasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täälä paukutellaan henkseleitä muutamasta uudistetusta moottoritiekilometristä mutta jos asioita laitetaan oikeisiin mittasuhteisiin niin tuo uusi tien pätkä on kuin se kuluisa hyttysen jätös valtameressä.
Puolassa uusia teitä on tehty vuodessa 3000 kilometriä ja suurin osa EU-tuella. Mukaan mahtuu niin moottoritietä kuin normalia moottoriliikennetietäkin ja muutenkin Puolassa on tiet hyvässä kunnossa kun EU antaa tukea. Miksi tätä EU tukea ei tule suomeen vai eikö sitä osata hakea?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sinä asian saat selvitettyä ihan itse koska sinulla netti näyttää olevan. Liikennemääristä ja asukasmääristä tuo johtuu eli Suomessa liian vähän liikennettä jotta tarvittaisiin lisää moottoriteitä sillä nykyiselläkin pärjää ja siksi ei EU rahoitusta saada.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiva kun saa valita kumpaa kaistaa ajaa. Oikealla ajetaan <80 km/h ja vasemmalla >100 km/h. Näinhän siinä käy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajellut paljon tuota väliä koko tietyö maan keston ajan,, jotenkin tullut mieleen entinen neuvostoliitto

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai etuajassa?! Kesän asfaltoinnin jälkeen työmaalla ei oo näkyny yhtä kaivuria enempää työkoneita. Mitään ei oo tapahtunu pariin kk. Kyllä tuossa 'urakassa" olis ollu paljonkin tehostamisen varaa niinkin paljon että siellä ajettas jo. Koneet kahteen vuoroon tai kesällä kolmeenkin kun on valosaa, niin ei tarvis nyt räntäsateessa pakkasta peläten tehdä töitä jotka olis voitu tehdä hyvän sään aikana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö nämä teiden ja siltojen parannusprojektit pitäisi ajaa alas koko maassa koska autoilu, sekä henkilöliikenne ja tavaran ja puun kuljetukset vähenevät dramaattisesti kasvukeskuksissa seuraavien 10 vuoden aikana. On selvää että hallituksen toimien takia yksityisautoilu loppuu lähes kokonaan esim. Kiiminkijoelta itään päin olevissa syrjäseutujen taajamissa ja syrjäkylillä kun eihän siellä enää kohta asu työiässä olevia ihmisiä ja harvat eläkeläiset poistuvat luonnollisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäis olla moottoritie välillä Helsinki-Kemi. Sitten vois olla että ois sen näköistä että ois panostettu vähän tähän Suomeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi korpeen pitäsi moottoritie rakentta, kun liikennemäärätkin ovat erittäin vähäisiä? Hki- Tikkakoski välille riittäisi ja siitä pohjoiseen on lähes tyhjää tietä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tikkakoski?? Huutonaurua. Et varmaan ole koskaan ajanut Oulu-Kemi väliä? Se on Suomen yksi ruuhkaisimpia teitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

tosiaankin on ruuhkaa,ajoin kemistä ouluun,takana ei näkynyt autoja jonossa,vastaan tuli harvakseltaan rekka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tosiaan ei tuolla kyllä ruuhkia ole näkynyt tässä 40 vuoden aikana mitä tuota tietä on päivittäin tahkonut.
Pientä jonoutumista joskus ja sekin johtuu vain jonkun tumpelon alinopeudesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huutonaurua tosiaan. Oulu- Kemi väli kun ei todellakaan ole lkähellekään Suomen ruuhkaisimia välejä johtuen yksinkertaisesti jo siitä ettei tuolla ole edes autoja niin paljoa jotka ruuhkan saisi aikaiseksi.
Koittakaa nyt yrittää edes olla nolaamatta itseänne noilla naurettavilla selityksillänne.
On teillä kuvitelmat, että Suomen ruuhkaisempia teitä buahahaaaaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älähän nyt satuile. Vilkkain on Kehä I Helsingissä Pakilan kohdalla 95 312 autoa/ Vrk ja koko kehällä ylitetään 50 000 auton raja koko matkalta.
Toinen on Kehä III Jumbon kohdalla 87 122 autoa/ vrk.
Lahdenväylä Helsinki Tattariharju 73 800 autoa/ vrk.
Tuusulanväylä Tammisto 68 931 autoa/ vrk.
Turunväylä Espoo Kehä I ja Kehä II välissä 68 589 autoa/ vrk.
Länsiväylä Helsinki Lauttasaari 62 936 autoa/ vrk.
Nelostie Oulu 54 183 autoa/ vrk.
Tampere eteläinen ohitustie 51 019 autoa/ vrk.

Ja Oulun jälkeen liikenne vain pienenee, että koita pysyä edes jonkinlaisessa totuudessa. Kiitos.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tällä tienparannushankkeella parannetaan liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta alueella, jossa on eniten oulun ja lähialueen liikennettä haittaavia osuuksia. Nämä tiehankkeet parantavat monen ihmisen liikenne olosuhteita. Toivotaan, että saadaan jatkossakin pohjois-suomen muillekkin tarvittaville tiehankkeille rahaa ja toteutusta😊

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hienoa että tänne pohjoiseenkin on saatu tienparannushankkeita.
Koko hanke on suuri kokonaisuus ja on kiva ollut ajaessaan todeta, että liikenneolosuhteet ovat kehittyneet.
Ollaan tästä parannuksesta tyytyväisiä. Me ollaan nämä toimet ja rahat tänne pohjoiseen ansaittu.
Muitakin teiden parannus tarpeita varmasti tällä alueella on edelleen.
Koitetaan niistäkin tarpeista vaikuttaa päättäjiin. Nillittämällä ei saada mitään hyvää aikaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pohjantien kouhotusta nähneenä voin suositella 60 nopeusrajoitusta 👍😁

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin , se 60/kmh riittää teille eläkeläisille. Meille jotka töissä käy ja maksaa ne eläkkeet se ei riitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Et sinä mitää eläkkeitä maksa, vaan ne maksaa me jotka joudumme palkasta veroja maksamaan. Eli sinulle riittää jo 40 km/ h nopeus, koska joutoaikaa tuntuu olevan sulla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (77)

Uutisvirta

13.11.
Viljo-kissa haluaa saunan lämpimäksi kylmillä keleillä – saunoo lähes päivittäin
13.11.
Trump kertoi olevansa Erdoganin suuri fani – Turkin asekaupat Venäjän kanssa yhä "ratkaistavana"
13.11.
Poikkeuksellinen tulva peittänyt lähes puolet Venetsiasta
13.11.
Ministeri Paatero ripitti Postia "rikkurityövoiman" käytöstä
13.11.
Vuorineuvos uskoo aurinkoenergiaan ja penää vastuuta päättäjiltä: "Tämä on nurinkurista, sillä poliittisten päättäjien pitäisi näyttää esimerkkiä muille"
13.11.
Suomalaisasiantuntijat tekivät maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen selvityksen – suomenpystykorvien sukutaulut saatiin selville 1800-luvulle saakka
13.11.
Hiilijalanjäljestä uusi maidon hinnoitteluperuste – ravintoarvoilla mitattuna maidon hiilijalanjälki jää pienemmäksi kuin vaikkapa riisin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Lapin maakunnassa lumi- tai räntäsateen vuoksi.&#10;Ajokeli muuttuu huonoksi iltapäivästä alkaen Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on vettä.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

263 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Nyt, jos koska pitäisi liittyä ammattiliittoihin. Ammattiliitojen tulisi olla vähintään maanosan kattavia, silla globaal... Lue lisää...
Syke

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

14.11.

Fingerpori

14.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image