Oulu

Missä on suojatien ylitystä odottavan paikka tässä risteyksessä? Lii­ken­nein­si­nöö­ri neuvoo välttämään pyöräbaanalla seisoskelua

Ongelmallinen paikka on Oulussa Ratakadun ja Kainuuntien risteyksessä. Kuvassa vasemmalla kulkevan Kainuuntien ylittämistä odottavat joutuvat nyt hakemaan sopivaa odotuspaikkaa pyöräväylän ulkopuolelta. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 29.9.2018 21:21
Eija Mikkonen

Ratakadun risteyksessä Kainuuntien ylitystä suunnittelevalla jalankulkijalla tai pyöräilijällä voi mennä sormi suuhun uusien punaisten pyöräkaistojen kanssa. Missä pitäisi seisoa odottamassa vihreää valoa?

Vilkkaaseen aikaan tilanne näyttää sekavalta: osa seisoo punaisella väylällä, osa menee punaisen baanan ja autotien välissä olevalle kapealle kaistaleelle ja osa jää seisomaan jalankulkijoiden puolelle kadun toiselle laidalle. Baanaa ajavat pyöräilijät puikkelehtivat eri puolilla väylää seisovien välistä.

Jalankulkijoille ajateltu kaistale autojen ajoradan ja pyöräväylän välissä on hyvin kapea. KUVA: Jarmo Kontiainen

Missä suojatien ylitystä odottavan paikka on, Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala?

– On ajateltu, että jalankulkijan paikka on siinä heti ajoradan vieressä, ajoradan ja punaisen väylän välissä. Tuossa risteyksessä siihen mahtuu kuitenkin vain muutama ihminen. Jos tien ylitystä odottavia ihmisiä on enemmän, sitten pitäisi odotella kauempana jalankulkijoiden puolella. Kainuuntien suuntainen punainen väylä pitäisi jättää vapaaksi.

Vaaralan mukaan paikka on tiedostettu ongelmalliseksi jo suunnitteluvaiheessa, koska kevyen liikenteen väylää ei ole mahdollista leventää viheralueen puolelle. Olemassa oleva katutila on kapea ja viereisen tontin raja tulee nykyisen asfaltin reunaan kiinni. Autojen ajokaistoihin koskeminen olisi ollut liian suuri operaatio.

Kyseinen risteys on Vaaralan mukaan hankala paikka, koska siinä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden poikittaisliikenne punaisen baanan yli on jatkuvaa. Lähellä on kouluja ja joukkoliikenteen pysäkkejä, joten Kainuuntien ylittäjiä on paljon. Vastaavasti Kainuuntien suuntaisesti menevää pyöräbaanaa kulkee paljon pyöräilijöitä.

Suojatien ylitystä odottaville ei ole maalattu katuun "odotustilaa", mutta Vaarala uskoo, että oululaiset löytävät sopivat odotuspaikat ajan kanssa. Hän kuitenkin kehottaa olemaan valppaana aina pyöräbaanalle astuttaessa, sillä törmäysriski on olemassa.

– Sen takia väylät on värjättykin punaiseksi, että ne hoksattaisiin helposti. Jonkinlaisten hälytyskellojen pitäisi soida, että nyt ollaan astumassa huomiota vaativalle kohdalle, Vaarala sanoo.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (146)

Pyöräbaanalla näkyy olevan maalattu suojatie jalankulkijalle. Suojatietä osoittavia liikennemerkkejä ei näy ainakaan kuvassa. Jalankulkijaan nähden tuo punainen baana on verrattavissa ajoneuvoliikenne kaistaksi, eli siinä pitää olla suojatiet kaikissa risteyksissä. Paras olisi liikennevalot. Polkupyörällä kouhottaja on silloin väistämisvelvollinen kuten on autoilijakin omalla alueellaan. Pyöräilijällä ei ole liikennevakuutusta, mutta henkilökohtainen vastuu pitää olla ja pyöräilijän aiheuttaessa vahingon, siihen tulee toisen osapuolen vedota. Näitä kiireisiä riskejä ihmisiä huppu silmillä, heitä riittää kouhottamaan polkupyörällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se ole pyöräkaista vaan pyörätie. Mikään ei ole käytännössä muuttunut kuin että maali on punaista ja on tullut lisää rinnakkaisia jalkakäytävä/pyörätieosuuksia joita oululaiset eivät ole perinteisesti ymmärtäneet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On järjetöntä rahan tuhlausta ja maiseman turmelemista maalat kilometri tolkulla kaistaa punaiseksi , aivan hullua hommaa! Tekee sekavaksi kulkemisen ja häiritsee jopa pyörällä ajoa ja arvatkaa miltä kaista näyttää talven jälkeen kun on raavittu asfalttia myöten piloille nuo maalaukset ? Rahan haaskausta!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

tien ylitystä odottavat pyöräilijät? Jossakinhan heidänkin pitää olla. Kukaan tuskin yrittää pyörän kans odottamaan tien ylitystä tuohon autotienreunassa olevalle kaistaleelle.. Pitäiskö sitä jäädä siihen jalankulkijoiden kaistalle ja estää jalankulkijoiden kulku keskustan suuntaan tai sieltä poispäin? Vai pyöräbaanalle? Jos pyöräbaanalla on pyöräilijöitä odottamassa tienylitystä, eikö ole sama, että siinä on jalankulkijoitakin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyöräilithän muuttuu siinä jalankulkijoiksi, pyörä pitää taluttaa suojatiellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyörätiebaanalla on aivan selkeä suojatien merkki. Autoilijan, siis pyöräilijänkin täytyy väistää suojatietä ylittävää jalankulkijaa. Vaikka ruuhkaa olisi niin, ettei ylitys hetkessä onnistu. Vastaavia, lähinnä autoilijaa hidastavia paikkoja on Aleksanterinkadulla kesällä, kun väki kulkee torin ja keskustan väliä isoissa letkoissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä." -Tieliikennelaki 44§

Suojatielle, mistä nyt on kysymys, ei saa jäädä seisomaan. Tietenkin pyöräilijän on väistettävä ylittäjiä, mutta paikallaan pönöttäville voi soitella kelloa. Aleksanterinkadulla en ole nähnyt kenenkään jäävän suojatielle seisomaan, mikä on erona tähän tapaukseen.

Sopu sijaa antaa. Jalankulkijan voi usein myös kiertää kävelykaistan puolelta. Ei kannata jäädä raivoamaan oikeuksistaan ja kouluttamaan muita, jos on vaihtoehtoja. Sellaisesta ei seuraa mitään hyvää edes itselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäis saada ajoneuvovero kun niistä nyt on tullut niin tärkeitä. Saataisiin nämä tavalliset pyöräilijät häiritsemästä tosi pyöräilijää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyöräilijälle unohtuu usein se suuntamerkin antaminen käännettäessä joka olisi kolarien välttämiseksi tarpeellinen samoin valojen käyttö joka on pakollista lain mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entä se pyöräilijän odotuspaikka? Ei kai sentään baanalla poikittain, eikä kai jalkakäytävän puolellakaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jo on aikoihin eletty kun jalankulkijoiden pitää alkaa väistelemään polkupyöriä! Käsittämätöntä pyöräilijöiden ihannointia ja suosimista. Ai niin, lausunnon antajahan on kaupungin pyöräuskovainen liikenneinsinööri. Näköjään myös jalankulkijavihamielinen jo aikaisemin todetun autovihamielisyyden lisäksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koska oululaiset pyöräilijät tajuavat, että suojatiellä EI saa ajaa pyörällä vaan se pitää TALUTTAA. Ainoastaan pyörätien jatkeella saa ajaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koska oululaiset ammattivalittajat tajuavat, että suojatielläkin saa ajaa, jos se on kahden kevyen liikenteen väylän välissä. Jalakäytävää pitkin ei saa ajaa, joten niiden välissä olevalla suojatielläkään ei saa ajaa. Jos suojatie on kevyen liikenteen väylien välissä, sitä nimitetään pyörätien jatkeeksi ja sen pitää olla merkitty eri tavalla kuin suojatie tiehen, liikennemerkki on kuitenkin sama.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä tyypillinen erittäin vaarallinen virhe, nimenomaan. Pyörällä saa ajaa vain pyörätien jatkeella, mutta autoilijan ei saisi eikä tarvitse väistää. Suojatiellä ei saa ajaa pyörällä vaan siinä aina taluttettava.
Taluttaen pyörää suojatiellä ja pyöräteiden jatkeella muututaan jalankulkijaksi ja silloin autojen pitää antaa tietä joka tapauksessa. Kolmion ja Stop merkin takaa auto ainoastaan väistää, samoin kääntyvä auto väistää pyöräilijää.
Pahin virhe on ajaa suojatiellä kahden kevyen liikenteen välissä, siinä tulee kävellä aina. Hurjia tilanteita olen nähnyt kun pyöräilijä kääntyy yllättäen auton eteen siinä ei voi auto enää tehdä mitään, nimenomaan sen takia pyöräilijän väistövelvollisuus ehdottomasti säännöillä pakollinen.
Säännöt ovat erittäin yksinkertaiset, mutta Oulussa autoilijat ovat opettaneet pyöräilijät ajamaan väärin ja siksi täällä kuolee joka vuosi pyöräilijöitä monta ja paljon loukkaantuu vakavasti. Autoilijat tulee muualta eivätkä ymmärrä kun Oulussa ajetaan eteen kylmästi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älä tule tänne arvauksia totena kirjoittamaan. Mistä on peräisin tuokin tietosi, että täällä kuolee joka vuosi monta pyöräilijää?
Tässä yksi esimerkki, jossa pyörää ei tarvitse suojatien yli taluttaa:

"Väistämisvelvollisuudet

Liikenneympyrä on varustettu lähestyvistä suunnista väistämisvelvollisuudesta kertovalla liikennemerkíllä (kärkikolmio), jolloin ympyrään saapuvien on väistettävä sekä pyöräilijöitä, kävelijöitä ja mopoilijoita että ympyrässä jo olevaa liikennettä. Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen taas on väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella kulkevia, koska risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää kevyttä liikennettä, eli polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa (tieliikennelaki 14§)."

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maalaisetko he täällä taas kirjoittelevat ja sotkevat tahallaan selvää asiaa.
Tämä ei ole Oulussa mikään ongelma. ihan selvä juttu.
Pyörä baana on täällä isoissa kaupungeissa sellainen jalkakäytävän, jossa pyöräilijöillä on etuoikeus ajaa. Se parantaa liikenteen sujumista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainahan siinä on tiettyinä aikoina paljon kävelijöitä ja pyöräilijöitä.
Nyt on selkeämpi kuin ennen.
Valot ohjaa liikennettä ja sen mukaan mennään.
Pyörällä saa ajaa risteyksessä joka suuntaan.
Jalankulkijat odottaa kävelijöiden alueella ja kun valot muuttuu vihreäksi niin kävelevät tien yli.
Pyöräilijät voi odottaa kauempana kun itsellä punainen valo ja jalankulkijat menee kadun yli vihreällä.
Ajan pyörällä 4000 km vuodessa eikä ole ongelmia koskaan Oulussa tämä selkeyttää.
Ihmetyttää mikä tässä on ongelma jalankulkijat voivat olla poissa punaiselta silloin kun pyöräilijät menee kuvan mukaan vihreillä valoilla.
Kävin juuri katsomassa, eikä mikään ollut muuttunut, mutta pyörällä pitäisi ajaa punaista pitkin se selkeyttää liikennettä.
Rautalangastako pitää vääntää yksinkertainen asia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jotenkin järjetön ajatus joutua tuossa keskellä kevyen liikenteen väylää odottamaan valoja. oulun menolla ne valot ehtii vielä vaihtua punaiseksi uudestaan ennen kuin siihen ehtii edes puoliväliin kun pitää alkaa lähtöpistettäkin siirtämään. ei tule toimimaan tämä suunnitteluinsinöörin fantasia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (146)

Uutisvirta

14:58
Rehnin madonluvut poikivat heti rajun ehdotuksen keskustan riveistä: Massiivinen 50 miljardin euron velkaelvytyspaketti – Kärnä valmis harkitsemaan valtion omaisuuden myyntejä uudestaan
14:41
Työryhmä: Biojätteen erilliskeräys pakolliseksi jokaiselle taajamatalolle, pakkauskeräys vähintään viiden asunnon kiinteistöille
14:25
Rajakylän uudessa hyvinvointipisteessä hurja vilske torstaina avajaisissa
14:12
Arvio: Ad Astra vie Brad Pittin päänsisäiselle tutkimusmatkalle avaruuteen – "Elokuva tuntuu hieman paisutellulta ja omasta tärkeydestään lumoutuneelta" Tilaajille
13:51
Merivoimien uusien alusten rakentaminen Suomessa varmistui – neljä korvettia valmistuvat Rauman telakalla ja tuovat tuhansia työpaikkoja
13:49
Terentjeff: "Otamme alueelle saapuneet uudet toimijat avosylin vastaan" – Oululaiselle Kuurulle moduulisviittejä Isolle-Syötteelle
13:30
Suomen Lidl saa uuden toimitusjohtajan, kun vanha päätti jättää tehtävänsä: "Oikea hetki vaihtaa kapulaa"
77
Sekasyöjälle on tarjolla helppoja keinoja vähentää lihan osuutta ruokavaliossaan – katso tästä kotitalousopettajan vinkit
51
Caruna nostaa sähkönsiirtomaksuja lähes neljä prosenttia, Omakotiliitto pöyristyi: ”Eikö verkkoyhtiöille mikään riitä?"
36
Akavan esitys: Osan työttömyyskorvauksesta saisi vasta päästyään töihin – "Työn hakemisen ja vastaanottamisen pitää olla kannattavampaa kuin nykyisin"
35
Korkeiden talojen ja pienten asuntojen rakentaminen johtaa siihen, että Oulun väestörakenne muuttuu yksipuoliseksi Lukijalta
32
Harvalukuiselle yleisölle virkamiesmäinen esitys – Kärppien nihkeän voiton pääarkkitehti Heshka selitteli vaikeaa alkua: ”Jokainen joukkue tulee pelaamaan tänne aina täysillä”
30
Psykologit: Sipilän hallituksen hidasautolait pitäisi perua kokonaan – perusteluina nuorten kuljettajien aivojen kehittymättömyys
26
Toimittaja Sanna Ukkola irtisanoutui Yleltä, ilmoitti päätöksestään Twitterissä – Taustalla asioita, joita "ei toistaiseksi voi kertoa"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image