Oulu

Mat­ka­kes­kuk­sen tulo venyy ensi vuo­si­kym­me­nel­le

Oulu 11.8.2015 22:12
Kari Sankala

Matkakeskusta koskevaa maankäyttösopimusta venytetään Oulussa.

Oulun uuden rautatieaseman eli matkakeskuksen rakentaminen lykkääntyy ensi vuosikymmenelle vähintäänkin vuoteen 2021.

Alkuperäinen sopimus on joulukuulta 2007, jolloin Oulun kaupunki ja VR-Yhtymä Oy tekivät maankäyttösopimuksen matkakeskuksesta.

Tammikuussa 2011 VR-Yhtymä Oy myi rautatieaseman ympäristön Lemminkäinen Talo Oy:lle perustettujen yhtiöiden lukuun.

Uuden sopimuksen mukaan matkakeskuksen alueelle rakennetaan kolmessa vaiheessa.

Rakentamiseen kuuluvat viimeisenä uusi asemahalli ja asema-aukio sekä asematunnelin jatko Rautatienkadun ali. Paino on asuntorakentamisessa.

Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan aseman seudun eteläisimmälle tontille 12-kerroksinen asuintalo ja siihen liittyvä 1-kerroksinen osa.

Aikaa on kolme vuotta siitä, kun uusi kaava valmistuu. Kaavamuutos on parhaillaan nähtävillä.

Toisena nousee keskimmäinen 12-kerroksinen asuintorni. Aikaa on viisi vuotta.

Kolmas vaihe on pohjoisin 12-kerroksinen asuintorni ja itse uusi matkakeskus. Aikaa toteutukseen on kuusi vuotta.

Maankäyttösopimukseen sisältyy viivästymisestä perittävä sakko. Se on kahden ensimmäisen vaiheen osalta 50 000 euroa ja sen jälkeen vuosittain 20 000 euroa.

Kolmannen vaiheen sakko on 100 000 euroa ja vuosittain 20 000 euroa.

Uusi sopimus eteni yhdyskuntalautakunnasta kaupunginhallitukseen.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (31)

VR tekee hyvin rahaa kiinteistökeinottelulla kun itse raideliikenteen hoitaminen ei osaamisen puolesta onnistu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siihen piti tulla matkakeskus ja kauppakeskus, mutta Valkean rakentaminen pilasi kauppakeskussuunnitelmat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täytyyhän se Tampereen raitiovaunuliikenne ja Pisararata pääkaupunkiin asemineen saada ensin!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täällä ja tässä asiassa on ainakin turhaa kenenkään syyttää aktiivisa kansalaisia kehityksen jarrutamisesta, kun kaikkein suurin jarrun polkija on kaupunki, toisena maan omistava rakennusliike. Jos kaupungilla olisi mitään kiinnostusta matkakeskusta ja sitä kautta kaupunkilaisten ja matkailijoiden tarpeita sekä kaupungin imagoa kohtaan, olisi sen toimesta suunniteltu koko asemanseutu niin, että se palvelisi oikeasti matkakeskuksena toimien samalla myös Oulun käyntikorttina. Mitä se olisi vaatinut? Maa-alue olisi tullut pitää kaupungin ja VR:n hallussa, tai kaupunki olisi voinut ostaa VR:n osuuden. Joka tapauksessa alueen hallinta tulisi olla kaupungin vallassa. Sen jälkeen olisi suunniteltu radan molemmat puolet huomioiden rautatie- ja linja-autoliikenteen solmukohta, jossa olisi em. palvelujen vaatimien toimintojen lisäksi asiakashuoltoon ja kaupalllisille toimijoille tilaa. Lisäksi paikkaan olisi suunniteltu myös yhteyslinkki lentoasemalle sekä kaupungin yleinen infopiste. Ei tarvita mitään asuinrakentamista, ja homma olisi saatu maaliin jo aikaa sitten. Mutta tämä on siis vain toiveajattelua tässä innovatiivisessa, reimassa ja rohkeassa pohjoisen metropolissa. Kaupunki on päättäjiensä näköinen. Käykää vaikka katsomassa rautatieaseman seutua!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän tänne tule vielä kunnollisia raiteitakaan ja kumipyörätietkin ovat kunnon puolesta vähän niin ja näin, niin eipä ole varmasti kiire matkakeskuksellakaan johon se yksi juna ja pari bussia kerrallaan sitten nätisti mahtuvat, jos eivät välille jää. Huvittava nimikäytäntö kyllä, matkakeskus joka koostuu pääosin ja etupainotteisesti asumistaloista, joille ei kaupungissa ole myyntilappujen ja tyhjien asuntojen perusteella edes valtavaa tarvetta. Tai ainakaan niille alimmille 8 kerrokselle, jotka on kuitenkin pakko rakentaa.

Saiko vielä toivoa komeaa julkisivua sen perinteisen lasikoristellun betonikuution tilalle, vai joko se juna meni?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tavoitteena rakentaa siis Matkakeskus? Mutta miksi itse asemarakennus on viimeisessä vaiheessa? Onneksi Kempeleeseen tulee asema!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussahan on jo vanha asema jo olemassa, mutta pääkaupunkiseudun investoinnit ensin!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joko Oulun kaupungilla on huonot päättäjät tai sitten ketään ei rahallisesti kiinnosta investoida tässä tilanteessa. Miksi 12 kerroksisia miksi ei rakennettaisi kunnon 15 kerroksisia. Kaikki on jotain oys-kerrostalon korkuisia, korkeita mutta ei tarpeeksi. Missäs vaiheessa kongressimonitoimiareena-hanke?. Venyykö sekin vuodelle 2100...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asema on Ratahallituksen toimia, joka päätetään Helsingissä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En tiedä pitääkö paikkaansa mutta olen kuullut juttua, että keskustan alueella ei saisi rakentaa kirkkoa korkeampia rakennuksia - 12 kerrosta on just ja just kirkon korkuudella, 15 menee jo yli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

VR voisi lopettaa junien pysähtymisen Oulun kohdallakin, niin koko matkakeskusta ei tarvitsisisi edes rakentaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisivat määränneet jo tälle vuodelle puolen miljoonan sakon siitä, että vanhat rakennukset purettiin pois, vaikkei uusista ole tietoakaan, ja nyt paikat vain kasvavat horsmaa. Mutta poliitikot ovat tunnetusti rakennusfirmojen takataskussa turvallisesti, joten mitään kiirettä ei ole, ja nämä jutussa mainitut sakkomaksut tulevaisuudessa ovat pelkkää karkkirahaa näille suuryrityksille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ne asuinkerrostalot tuossa paikassa niin tärkeitä ole, vain uusi matkakeskus siihen pitäisi jollakin tavalla saada aikaan. Taitaa kuitenkin olla ylivoimainen haaste Pohjois-Scandinavian keskipisteelle ja kansainväliselle päämetropolille?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vähintä mitä kaupunki (ja mahdollisesti myös Liikennevirasto) voisi tehdä, olisi velvoittaa maanomistaja siivoamaan ja raivaamaan alue purettujen rakennusten läheisyydessä. Nurmikot ovat olleet ajamatta, puut ja istutukset siistimättä ja roskat keräämättä jo kolmen vuoden ajan. Hyvää mainosta junasta astuville? Puretun rakennuksen vieressä sijaitsevalta "ei kenenkään" parkkialueelta löytyy myös useampia avoimia/vaurioituneita/katkenneita ja mahdollisesti hengenvaarallisia lämpötolppia, joihin tulee virta. Täytyykö jonkun pikkulapsen menettää henkensä sähköiskuun ennen kun tolpat korjataan tai poistetaan? Yrittäkää nyt edes.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi puhutaan matkakeskuksesta, jos sinne ei ole tulossa kuin "VR:n lähdöt"? Se olisi matkakeskus, jos sieltä lähtisi myös kauko- ja lähiliikenteen linja-autot. Oulun puinen rautatieasema on todella hieno, mutta sekin vaatii ympäristöineen laittoa: pintaremonttia sisään ja ulos.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Just niin. Nyt tehdään enää asuntoja, joiden kivijalassa olisi pari kauppaa.

Vähintä mitä "matkakeskuksella" voisi olla, olisi että myös linja-autot lähtisivät siitä, siis kaupungin puolelta. Kukaan ei nykyaikana tarvitse aavaa lähtökenttää, joka ammottaa suurimman osan päivästä tyhjillään. Pannaan vaan kadun varteen tai kellariin 4 valotaululla varustettua kaukoliikenteen lähtöpysäkkiä.

Radan ali pitäisi joka tapauksessa tehdä pari uutta tunnelia ja raiteilta laittaa rampit eteläiselle alikululle Saaristonkadulle ja kenties myös pohjoiselle alikululle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Harmi, että matkakeskus venyy noin kauas. Mutta kaikkea ei voi saada. Oulussa tykätään mieluummin kaivaa monttu autoille. Kallioparkin imemille suunnattomille summille olisi ollut paljon parempaa käyttöä kuten esimerkiksi Matkakeskus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun kaupunkihan on osoittanut, miten kiinnostunut se on ko. paikan kohtalosta myymällä omistusosuutensa yksityiselle rakennusfirmalle. Tämä puolestaan on kiinnostunut vain tuoton maksimoinnista. Siitä seurauksena tämä ikuisuuskysymys, joka paistaa kuin avoin haava Oulun kaupungin kasvoissa. Jos kaupunki ja VR olisivat alunperin tehneet, mitä olisi pitänyt tehdä, eli investoineet uuteen asemaan, se olisi jo valmis. Nykyäänhän keskusta-alueen kehittäminen on jätetty toiselle kaupalliselle toimijalle eli osuuskauppa Arinalle, joka puolestaan on vain tyytyväinen niin kauan kuin alue säilyy nykyisessä alennustilassaan. Ettei ole sen kruununjalokivelle eli Valkealle kilpailijaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (31)

Uutisvirta

14:37
Macron ei päässyt pakoon keltaliivejä Saksassakaan – Merkel ja Macron halusivat antaa sopimuksellaan "sysäyksen Euroopan yhtenäisyydelle"
14:31
Kiiminkiläisestä Anita Korvasta kasvatettiin hiihtäjälupaus Kainuussa – Valmentaja: "Hän on oma, hyvä persoonansa. Hyvin suora ja rehellinen."
14:31
Akkuliikkeissä on vilinää Oulussa – "Enemmän kuin kymmenen autoa konepeltiä pystyssä pihalla"
13:58
Varastorakennuksessa ollut pakettiauto syttyi tuleen Sotkamossa
13:28
Henkilöauto törmäsi rekan perään Oulun Raksilassa
13:28
Anita Korva hiihti jälleen nuorten MM-pronssille: "Tähtäin on aikuisten sarjassa, mutta kivahan täällä on pärjätä"
13:20
Kymmenkunta vaalitilaisuutta osuu Rinteen sairausloman ajalle – Puoluesihteeri Rönnholm: Tilaisuuksien määrät lähtevät nousemaan vasta maaliskuun aikana
70
Oulun keskusta täyttyi ihmeellisistä vanhoista autoista kaikenlaista rojua katoillaan – hollantilainen porukka seikkailee Tanskan, Suomen, Ruotsin ja Norjan halki halpisautoilla
58
Sinun vuoro kysyä Kalevan vaalikoneessa – ehdokkaat Oulun vaalipiirin alueelta vastaavat
43
Kolmesataa hollantilaista halpisautoa hurautti Oulun kautta Ruotsiin – Tarkastiko poliisi enintään 500 euroa maksaneiden ajopelien kuntoa?
41
Työttömyys maksaa yhteiskunnalle vuosittain useita miljardeja euroja – Ministeri Lindström: "Suomella ei ole varaa näin suureen kuluerään"
26
Kaupunginhallitus myönsi merikylpylä Allas Sea Poolille tonttivarauksen Kiikelistä – seuraavaksi neuvotellaan vuokrasopimuksesta
20
Tyrnävä kokeilee palkattomia vapaita
15
Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen tehtävämäärissä huomattava kasvu – Riskienhallintapäällikkö: "Mitä ihmiset puuhastelevat lähtiessään töistä kotiin?"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi iltayöstä alkaen Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Satakunnan, Kanta-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen, pöllyävän lumen ja sään lauhtumisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

242 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kansan elintason romahduksen lähtölaukaus

No jos se 80-luku oli niin kultaista aikaa, niin mietitäänpä hetki mitä nyt pitäisi sitten tehdä? Miten se työttömyys ... Lue lisää...
stranger

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image