Oulu

Luon­non­suo­je­lu­liit­to valitti Hailuodon kiinteästä yhteydestä hallinto-oikeuteen: Pen­ger­tie­han­ke ei ole ta­lou­del­li­ses­ti eikä ekologisesti kestävä

Hailuotoon matkataan vielä lautalla. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Oulu 19.3.2020 15:36
Markus Leskinen

Suomen luonnonsuojeluliiton (SLL) Pohjois-Pohjanmaan piiri valitti Hailuodon ja Oulunsalon välisen kiinteän yhteyden vesiluvasta Vaasan hallinto-oikeuteen. SLL:n piirin mukaan lupaa hankkeelle ei olisi saanut myöntää ja se tulisi kumota.

Valituksen mukaan pengertiehanke ei ole vesilain tavoitteiden mukaisesti taloudellisesti eikä ekologisesti kestävä.

SLL:n piirin mukaan siitä aiheutuisi luonnonsuojelulain kieltämiä haitallisia vaikutuksia Natura-suojelualueiden luontotyypeille ja lajeille. Vesistöissä ei olisi mahdollista saavuttaa hyvää tilaa eikä hankkeesta ei olisi yleisille eduille vesilain tarkoittamaa huomattavaa hyötyä menetyksiin verrattuna.

Luvan hakijan eli Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen määritelmän mukaan lauttaliikenne ei palvelutasoltaan ole riittävä eikä tasa-arvoinen maakunnan muiden kuntien kanssa. Ongelman ratkaisuksi kelpasi vain autolla ajettava maantie.

Pengertiehankkeen eri vaiheissa SLL on antanut asiantuntemuksella perusteltuja mielipiteitä, lausuntoja ja muistutuksia 16 kertaa. Yhdistyksen mukaan sen paljastamia virheitä ja puutteita ei ole kuitenkaan huomioitu päätöksenteossa.

ELY-keskus toimii siltahankkeessa hankevastaavana, yhteysviranomaisena ja valvovana viranomaisena. Tämä on SLL:n piirin mukaan ongelmallista. 

Valituksen mukaan epävarmuus vaikutuksista Natura 2000 -suojeluverkoston luontotyypeille ja lajeille on merkittävä ja se on luvan myöntämisen este.

 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (80)

Ruotsin ja Kiinan tavassa hoitaa kriisiä on se ero, että Kiinassa koronakirjailijasta ei tehdä lehtijuttua, vaan sekä kirjailijasta, että toimittajasta täyttömaata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lainsääsdännössä tehtiin paha moka, kun 20 sitten rakennusasioissa annettiin laaja valitusoikeus ja niitä käsittelemään hallinto-oikeudet.Siis KHO päättää lei estää monet yhteiskunnalle tärkeät hankkeet eikä valtioneuvosto kuten ennen. Vallan kolmijako on vinksahtanut tuomarivallaksi, jolle ei ole demokraatista kontrollia. eikä HO ja KHO.lla ole mitään taloudellista vastuuta.
Viimeksi se eväsi sellutehtaan rakentamisen Kuopioon Weser- joelta eu- esimerkin hakien.

Ennakoin jo tuolloin 20 sitten , että luonnonsuojeluväki tulee valituksillaan estämään monet hankkeet - kun saman agendan omaksuneet ovat tuomareina. Tuomareiden pätevyys koskee vain § liä ei rakentajien purkajien ja yhteiskunnan etua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Velvoittaako joku laki pitämään yhteyden saareen valtion kustannuksella? Eikö olisi viisainta katkaista kaikki yhteydet muutaman asukkaan saareen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Just.
200 000 000 euron patotie 900 asukkaan saareen on Ihana Kallista 👍😃
Lautan kokonaiskustannukset ovat pienemmät 🤔

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

toivottavasti älyää ELY tehdä 4-kaistainen pengertien kokomatkalle, niin pääsee nopeasti käväseen katsomassa bätrefolkin pääesiintyjät. Siltapuheet hölynpölyä, tulee vaan ylläpidettävä ja huolehdittavaa. Louhittava saa lisää jos koko Oulun keskustan alusta louhitaan parkki-alueeksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko kukaan laskenut elinikämallin kustannuksia kummallekin vaihtoehdolle? Otetaan noin alkuun vaikka 100 vuotta. Kuinka monta lauttaa joudutaan rakentamaan, huoltamaan ja miehittämään? Mitkä ovat kustannukset mahdollisten jääteiden tekemisestä ja kunnostamisesta? Kuinka paljon kustannuksia tulee satama-alueen ylläpidosta? Millä polttoaineella lautoissa aiotaan tuhota luonto ja ilmasto tuona aikana?

Pengertie kestää tuon ajan helposti jopa moninkertaisesti. Sillanpätkä kestää myös tuon ajan niin mitättömällä liikenteellä. Auraus ei poikkea yleisestä tien aurauksesta.

Lauttojen kustannukset ovat järkyttävät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itsekkin mietin samaa kun oulun merikosken kanavaan nousee lohia reippaasti niin onkohan tuosta pengertiestä haittaa lohen vaellukselle ja siian että pitäskö tasaisin välein tehdä siltaa ja pengertä ettei tukkis koko väylää mitä pitkin kalat menee?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä, että valitettiin. Realismi esiin sillan rakentamiskustannuksissa; kunnossapidosta etenkin talven myräköissä. Asioita ei ole huomioitu tarpeeksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Merenpohjan tutkimushan on vielä pahasti kesken. Samoin hyöty-kustannussuhdelukukaan 1,64 ei pidä enää paikkaansa. Onhan tuo kustannusennuste noussut jo kolmeenkin kertaan, 60 miljoonasta 74 miljoonaan, sitten 117 miljoonaan ja nyt jokin aika sitten 147 miljoonaan. Eikä tämäkään ole varmaan vielä se lopullinen hinta. Sitten vielä vuotuiset ylläpito ja korjauskulut päälle. Luonto ja meriolosuhteet tuossa 10 km matkalla ovat melko ankaratkin. Tuulet ja jäiden liikkeet ovat tuolla välillä arkipäivää.

Lisäksi pengertie tuhoaa luonnon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten tie pysyy ajettavana kun tie jäätyy peiliksi pakkasilla, tuuli paiskaa autot mereen.
Suolainen merivesi ruostuttaa sutot, kuka korvaa. Tuiskulla tie ummessa tunnissa.
Ja tämän listan laadintaan ei tarvi edes tieinsinöörin tutkintoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Et taida kovin insinööri olla. Mitä normaaleilla maanteillä käytetään liukkauden estona hiekan seassa,? suolaa!! . Eipä tuo tuuli ole vielä maanteiltä peltoaukealla "heittänyt" autoa pellolle. Ja en usko että lumi sillalla pysyy, eri asia maantasalla missä lumi lentää satojen metrien matkalta tien kaiteiden väliin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, kyseessähän on täysin uusi keksintö, jollaista ei löydy mistään muualta maailmasta. Nyt ollaan tekemässä jotain ainutlaatuista, ennennäkemätöntä. Ollaan tekemässä tietä vesistön yli, kutsuvat sitä sillaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

-ajetaan sillalla ajokelin mukaan, muuttuva nopeusrajoitus käyttöön kelin mukaan ja liukkausvaroitus
-kevyille ja korkeille ajoneuvoille tuulen yltyessä myrskyksi ajokielto, tarvittaessa kaikille, silloin ei lauttakaan kulkisi
-jos auto ruostuu niin sen omistaja maksaa itse korjaukset jollei tajua pestä sitä suolaa pois
-jos tie on ummessa niin menetellään niinkuin muuallakin eli odotellaan sen aurausta

Vähän viitseliäisyyttä ja positiivisuutta kehiin sekä ratkaisumieltä, niin homma hoituu

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiinteä yhteys on mahdollisuus, ja ei se vesiyhteys aivan pian poistukaan. Onkohan jotain oman edun tavoittelua vastustaa yhteyden kehittämistä, koska sama liitto todnäk myös vastustaa sen purkamista sitten aikanaan. Ihmisen toimet muokkaa luontoa, vieden ja tuoden lajistoa. Kaiken vastustajien pitäisi nyt vastustaa myös vanhan maaseutumaiseman pusikoitumista ja vaikka sorakuoppien ennalistamista koska se ihmisen toiminnan mahdollistama eliöstö kaikkoaa. Hailuodon osalta olisi rakentavaa miettiä mahdollisuuksia, yleinen myötämielisen luontokäsityksen vahvistaminen ja lopettaa se änkyröinti minä vain harastan tätä oikein asenteella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sillan voi rakentaa jos samalla saari kaavoitetaan moderniksi rikkaiden tyyssijaksi. Syvä satamia eripuolille saarta jotta purjeveneet ja risteilijät voivat rantautua. Näköalojen takia tornitaloihin tehtävä n. 50m korkeita ja alakertoihin yhteisiä tiloja ja galleria tyyppisiä tiloja. Tulorajaksi 100 000€, jotta tasoa pystytään ylläpitämään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (80)

Uutisvirta

13:32
Suojainhankinnoista tehty kolme kantelua – Oikeuskansleri: "HVK:n selvitettävä tavarantoimittajien ja yhteistyökumppaneiden suhteessa ilmenneet epäselvyydet"
13:06
HS: Tiina Jylhän kauneusklinikka markkinoi suojamaskeja väärennetyllä sertifikaatilla
13:00
Talvirenkaiden hankinnassa on tapahtunut huomattava muutos – varautuminen uuteen tieliikennelakiin näkyy jo Tilaajille
12:21
Suomessa on todettu 164 uutta koronatartuntaa, Pohjois-Pohjanmaalla määrä kasvoi viidellä – OYSissa 11 koronapotilasta, joista kuusi tehohoidossa
12:03
Kaleva oikaisee
12:00
Suomalaisia sotavankeja lepää Saint Helenan hautausmaalla – Afrikan tähdestä ja Napoleonin haudasta tutulle saarelle vietiin buurisodan häviäjiä Tilaajille
12:00
Kulttuuria koronan aikaan: Kerkkämehua imeksitään, ja kohta saa kuusenkantoja nuoleskella Tilaajille
110
Maskeja sekä Jylhältä että Sarmasteelta tilanneen huoltovarmuuskeskuksen Lounema pahoittelee virheitä – "Jälkipyykin pesu on sitten, kun on saatu akuutti tilanne hoidettua"
20
Euroryhmä lähestyi sopua koronatukipaketista – Euroryhmän puheenjohtaja: "Me olemme hyvin lähellä sopimusta"
14
Neljän viikon yhtämittainen kesäloma uhkaa jäädä haaveeksi – Hakemusruuhka voi laittaa Kelan lomajärjestelyt uusiksi
9
Järjestöt julkaisivat viralliset ompeluohjeet, joilla syntyy kasvomaski kotoa löytyvistä tarvikkeista – "Tämä on uusi kansalaistaito"
8
Viinasen talousopit toisivat uuden tuhon – tie taloudellisen häiriön yli on tasoitettava kaikille Lukijalta
8
Kuoleman hiljainen kaupunki – New Yorkissa rekkoihin työnnetään kuolleita, liikkeet ovat kiinni ja lääkärit ihmettelevät tilannetta
6
Pääministeri Marin Ylellä: Uudenmaan sulku loppuu todennäköisesti 19. huhtikuuta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

PS:n kannatus laskee jatkuvasti

Persujen vouhotukseen,yhtä ja samaa jankuttavat,hallituksen tytöt ovat oikealla asialla se näkyy kannatuksesta, Lue lisää...
Kansa kyllästynyt.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

10.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image