Oulu

Linnanmaan pyöräilybaana sai satojen tuhansien eurojen avustuksen – Yh­dys­kun­ta­joh­ta­ja: "Positiivinen yllätys"

Kaupunkiin on tähän mennessä rakennettu yhteensä kolme kilometriä baanaa Linnanmaalle ja keskustaan. Arkistokuva. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 8.1.2019 15:31 | Päivitetty 8.1.2019 15:55
Heikki Uusitalo

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom sekä Väylä ovat yhdessä myöntäneet 15 kunnalle avustusta vuoden 2018 kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelmasta. Ohjelman avulla tuetaan kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden parantamista kaupunkien ja kuntien katuverkolla.

Tämänkertaisessa haussa tukea oli jaossa yhteensä 3,5 miljoonaa euroa. Yksi tukea saaneista on Oulun kaupunki, joka haki avustusta Linnanmaan pyöräilybaanan kakkososan toteuttamiseen. Oulu sai tukea 345 000 euroa.

Hankkeen kustannusarvio on 1,1 miljoonaa euroa.

Oulun yhdyskuntajohtaja Matti Matinheikki pitää avustusta merkittävänä summana kevyen liikenteen kehittämiseen.

– Positiivinen yllätys, että saatiin avustus, Matinheikki sanoo.

Baanan kakkosvaihe kulkee vihreällä merkityllä reitillä. KUVA: Oulun kaupunki

Kakkosvaihe olisi toteutettu joka tapauksessa, vaikka avustusta ei olisi tullutkaan. 

Konkreettinen rakentaminen lähtee käyntiin loppukeväästä tai alkukesästä. On mahdollista, että valmista tulee alkusyksyn aikana niin, että pyöräilemään pääsee vielä kesäkeleillä.

Oulun kaupunkipyöräjärjestelmä tulee käyttöön samoihin aikoihin, joten pyöräilyn edistämistä on luvassa tänä vuonna roppakaupalla. Matinheikki toteaakin, että kaupunki panostaa pyöräilyyn merkittävästi myös taloudellisessa mielessä.

Kaupunkiin on tähän mennessä rakennettu yhteensä kolme kilometriä baanaa Linnanmaalle ja keskustaan. Suunnitelmissa on uutta polkupyöräbaanaa jopa kymmeniä kilometrejä.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (105)

Väärällä kaistalla ajaa, tästä kuvasta näkee jo pyöräilijän "minä,minä,minä" asenteen ja sen ettei liikenne säännöt kiinosta pätkääkään, aina voi syyttää autoilijaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoilijatkin ajavat tuon tuosta väärällä kaistalla, nimittäin ohittaessaan ja antaessaan tilaa - esim. omalla kaistalla olevalle kameramiehelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, se väistää tätä oikealla kaistalla seistä hojottavaa kuvaajaa. Sillä lailla tehdään kun ohitetaan, eikä ajeta päälle. Ei tämä voi olla niin vaikeaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa on alettu tukemaan voimakkaasti pyörätien (baana) rakentamista, kun Tampere ja Helsinki innostui lopulta niitä rakentamaan.
Hyvä meille Oululaisille, että 50 vuotta itse maksaneena, myös Oulu hyötyi lopulta näistä Etelän tukiaisista, koko potista vajaa 10 prosenttia, on hyvä, ensimmäistä kertaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lentokentälle seuraavaksi! Oulunsalon ja Limingantullin/Heinäpään kautta pyörällä ei pääse kovin joustavasti. Ja sitten mopot pois lentokenttätien kevyen liikenteen väylältä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sama huomio. Väärää puolta, ilman kypärää. Pyöräily on hyvä tapa liikkua, kun kaikilla vain olisi samat säännöt liikkua eri väylillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Matinheikki toteaakin, että kaupunki panostaa pyöräilyyn merkittävästi myös taloudellisessa mielessä."
Toivoisi että Matinheikkiä kiinnostaisi taloudellisessa mielessä myös Oulua rakentamassa olleet vanhuksemme. Ei näy taloudellisessa mielessä olevan arvostus kovinkaan hääviä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tiedän että Oulun vanhuksista pidetään tänä päivänä paremmin huolta kuin koskaan aiemmin, ainahan hyvin on hoidettu, mutta suunta aina parempaan.
Ihmetyttää tämä jatkuva vertaus mm. vanhuksiin, meillä Oulussa asiat ovat kunnossa, omaisensa sen tiedän täysin varmasti.
Oulu kasvaa ja kehittyy nopeasti eteenpäin valtakunnan keskuksena ja turvaa siten tulevaisuuden.
Pyöräbaanat ovat erittäin hyvät, suurkiitos niistäkin.
Liikunta on tärkeintä ihmisen terveyden edistämisen kannalta ja Oulu on palkittu siinä valtakunnan parhaana kaupunkina. Kaikki tämä lisää viihtyvyyttä josta me Oulussa nautitaan, kaikki on lähellä, ihmisen kokoinen kaupunki, julkinen liikenne toimii myös hyvin ja matkustajia kohta yli 10 miljoonaa, viime vuoden yli 9 miljoonaa, uudet rakennetut asuinalueet tulee mukaan.
Oulussa on vetovoimaa ja meillä on täällä kaikki mitä ihmiset tarvitsevat ja moninkertaisesti paljon enemmänkin, kaikki toimii erittäin hyvin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on juurikin näin. Valitettavasti tännekin mahtuu näitä kitisijöitä ja valittajia, joilla tuntuu aina olevan asiat huonosti ja mikään ei kelpaa.
Välillä vois ihan peilin eteen mennä ja katella löytyskö se ongelma sieltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun ei vain kävisi niin, että kunnossapito keskittyy vain näille baanoille ja muu pyörätieverkosto jää kunnossapidon suhteen retuperälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä niin,mutta jonkun pitäisi tulkita kommentit oikeaan muottiin tuonne reaalimaailman. Itse tässä 3-5 kertaa joka vuosi lähes yliajettuna toivoisin risteyksiin näkyvyyttä yms. Oli pakko tehdä ratkaisu. Erosin tyhmästä ay liitosta ja ostin sillä rahalla hyvän vakuutuksen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos noin monta kertaa on jäädä auton alle niin kannattais katsoa myös sivuille,ja vauhtia hiljentää risteyksiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuulun ammattiliittoon ja saan vapaa ajan hyvän tapaturma vakuutuksen ja matkatavara vakuutuksen mm. ulkomaan matkoilla, ilmaiseksi vapaa ajan tapaturmista lääkärissä, saan ilmaiseksi fysikaaliset hoidot ja muut lääkäri ym.
Jäsenmaksu on käytännössä Ilmainen, verotuksessa 100 prosenttisesti vähennyskelpoinen, joten se ei maksa mitään, ennakkopidätyksessä jo vähentää veroja maksun verran, saan lakiapua liitolta jos joudun käräjille vastuuni kantamisen seurauksena, esim työntekijäni loukkaantuu, muukin taloudellinen vahinko ei jää minulle. Vietän puoleen hintaan lomaa mm. kylpylä hotellissa viikon, etuja on vielä paljon enemmän.
Paras tekoni oli liittyä ammattiliittoon aikoinaan ja ei ole tarvinnut vielä lakkoilla, jäsenenä ollut vuosikymmeniä, työnantajan kanssa asiat ovat kunnossa ja erittäin hyvin.
Pyörällä ajan minäkin, mutta väistän autoja aina kuin pitää ja jalankulkijoita aina.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hienoa, modatuilla sähköpyörillä pääsee helposti 60km/h, joten liikkuminen on sukkelaa. Enään tarvisi BMW-merkkisen sähköpyörän, jolla voisi ahdistella ja luoda pahennusta baanalla liikkujille. Ajamisen iloa parhaimmillaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Viesti poistettu

Pyörällä ajavana ihmettelen suuresti niitä pyöräilijöitä, jotka ajaa pyörätien jatkeella ja suojatiellä, vaikka siinä auto tulee samaan aikaan.
Autoilijana ollessa pelkään näitä pyöräilijöitä jotka tulevat yllättäen eteen, vaikka pyörätien jatkeella suojatiellä pitää taluttaa pyörää jolloin muuttuu kävelijäksi joka on aina väistettävä ehdottomasti.
Yksinkertaiset on pyörällä ajavan säännöt, mutta ei niitä osata selvästi Helsingin taholta esittää.
Osaako liikenne ministeriden tuhannet ja tuhannet lainsäätäjä virkamiehet edes pyörällä ajaa.
Leikkasin Kalevasta selvät ohjeet milloin auto väistää ja milloin pyöräilijä.
Auto väistää pyöräilijää vain liikenne merkillä osoitettu väistö, liikenne ympyrässä ja risteyksessä kääntyvä, tietysti myös yksityisalueelta pihalta tuleva auto.
Muulloin pyöräilijä aina väistää, eniten pyörällä ajavia kuolee pyörätien jatkeella jossa väistettävä autoa, tänäänkin moni pyörällä ajava syöksyi eteen pyörätien jatkeella, olisi paras lopettaa pyöräily heti sellaisten.
Näyttää ettei oma terveys kiinnosta, eikä autoilijoiden kunnioitus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyörätien jatkeella saa ajaa pyörällä, mutta silloin jalankulkijan kohtaamista vastaavaa väistämisvelvollisuutta autoilijalla ei ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Enkö minä kirjoittanut että pyörätien jatkeella pyöräilijän on väistettävä ehdottomasti sinne tulossa olevaa autoa. Sinne auton eteen ei saa ajaa, kuten paljon joka paikassa tehdään, auto joutuu pysähtymään väärin ajavien jopa pitkien vauhdilla ajavien pyöräletkojen takia turhaan, esim Madetojan mutkassa, jossa näkyvyys huono, siinä liikenne seisoo vaarallisesti ajavien pyörien takia. Eihän sitä tahallaan kukaan aja autolla päälle, siinä on moni loukkaantunut vakavasti pyörällä, Oulu- laiset voi väistää, mutta muualta Suomesta tulleet ei koska sääntöjen mukaan niin ei tehdä.
Pyörä on talutettava tien yli kun autoja on tulossa, silloin ollaan jalankulkijoita.
Pyörällä saa ajaa vain silloin kun autoja ei lähellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (105)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Lapin maakunnassa lukuun ottamatta Enontekiön, Inarin ja Utsjoen kuntia lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

249 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Tämä kehitys tulee vielä näyttään että työläisellä ei ole mitään vaikutus kanavaa etujensa ajamiseen. Työnantajat tulee ... Lue lisää...
Kertokkeepa

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

12.11.

Fingerpori

12.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image