Oulu

Linnanmaan baanan kilpailutus käynnissä – innostuneen vastaanoton saaneen pyö­räi­ly­käy­tä­vän rakentaminen alkaa kesäkuussa

Oulu 18.4.2018 20:20
Janne-Pekka Manninen

Linnanmaan yliopistokampuksen ja Oulun keskustan välille suunnitellun pyöräilyväylän toteuttamisen tarjouskilpailu on käynnistynyt.

Liikenneinsinööri Harri Vaaralan mukaan Linnanmaan baanan ensimmäinen vaihe etenee aikataulun mukaan.

– Kesäkuun alussa päästään rakentamaan ja kesä-elokuun aikana suunnitelman ykkösvaihe valmistuu Linnanmaantieltä Tervahovintielle, Vaarala sanoo.

Yhdyskuntalautakunta asetti ensimmäisen osan suunnitelmista nähtäville tammikuussa. Tänä aikana suunnitelmaan ei ole tehty suuria muutoksia, lähinnä hienosäätöä, Vaarala sanoo.

– Vastaanotto on sinänsä ollut poikkeuksellisen positiivista. Pyöräilyväylä on ilmeisen tarpeellinen.

Baana on nähty kaupunkisuunnittelussa tarpeelliseksi, koska Linnanmaan kampusalueen opiskelija- ja työntekijämäärä kasvaa voimakkaasti, kun Oulun ammattikorkeakoulu muuttaa yliopiston kanssa samoihin rakennuksiin Linnanmaalle.

Pyöräkaista erotetaan punaisella asfaltilla jalankulkijoiden osasta, pyörätietä levennetään ja lisäksi aivan uutta pyörätietä tehdään Iskoon noin 360 metrin matkalla.

– Sillä oikaistaan nykyinen 90 asteen mutka pyörätiessä ja sujuvoitetaan matkaa, Vaarala sanoo.

Vaaralan mukaan baanasta tulee laadukas pyörätie, joka erottuu myös uusitun valaistuksen myötä. Siten pyöräilyn laatuväylälle sivusuunnasta liittyvät huomaavat helposti, missä baana menee ja tietysti huomaavat olevansa väylällä.

– Linnanmaan ja keskustan välillä on paljon pyöräliikennettä ja baanalla voidaan keskittää sitä. Lisäksi baanan avulla on helppo suunnistaa myös sellaisten, jotka eivät välttämättä tunne reittejä keskustan ja Linnanmaan välillä, Vaarala sanoo.

Keskustassa muutetaan kesällä Pakkahuoneenkatu pyöräilykaduksi ja punaista asfalttia nähdään sen vuoksi myös keskustassa, vaikka baanan rakentaminen ulottuukin tänä vuonna vain Alppilaan asti.

Kun toinen vaihe valmistuu torinrantaan asti Kaarlenväylälle vuonna 2019, Pakkahuoneenkatu yhdistyy baanaan ja Linnanmaalta pääsee pyörällä keskustaan saakka ja siirtymään sujuvasti myös kaupungin halki länsi-itä-suunnassa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (55)

Kyllä tartis saaha baanalle jatkoa. Rakentakaa köysirata kempeleenlahden yli niin koneeseen voipi mennä fillarikainalossa ja puvun selkämys ravassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Varmaan tarpeellisempi olisi kasvattaa autopaikkojen määrää Yliopiston parkkipaikoilla, ei nykyajan opiskelija enää pyörällä kulje.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kesäkuussa ja heinäkuussa on pesintä käynnissä ja nyt sinne metsäosuudelle mennään kaatamaan puita ja tappamaan poikasia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jokohan siirtävät pysäköintikieltomerkin pois keskeltä pyörätietä Kangastiellä? Tällä hetkellä ko. liikennemerkki toimii kevyen liikenteen jakajana. Osa kulkijoista kiertää merkin oikealta ja osa vasemmalta puolelta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suunnitelma on erittäin hyvä, punainen alue pyöräilijöille ja kävelijöille tuleva alue selvästi merkattu leveä alue. Ainoa oikea tapa molemmille osapuolille.
Liikenne sujuu paremmin, mutta pyöräilijällä ajoneuvon kuljettajana vastuu, ettei aja kävelijän päälle.
Luulenpa, että lapset oppii kaikista parhaiten säännöt.
Talvesta ollaan huolestuneita ihan suotta, liikennemerkit on olemassa, käyttö varmasti myös hieman pienenee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitens tämä toimii talvella ku tie on lumen peitoss? Suurin osa kävelijöistä tallustelee pyörätieosuudella ku eihän sitä asfalttia lumen läpi nää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän tuo mene niille tienkäyttäjille selkärankaan jotka siitä päivittäin kulkee. Mahtuu joukkoon tietysti ensikertalaisiakin. Mutta heille toimii liikennemerkki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivotaan että liikennemerkki auttaa. Kansankadulla on erilliset väylät kävelijöille ja pyöräilijöille. Jatkuvasti näkee pyöräilijöitä jotka polkevat jalankulkijoiden puolella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siis pääsee sujuvasti siirtymäään keskustaan josta palvelut on viety.
Miksi,jos pyöräily sinänsä ei ole itsetarkoitus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan mahtava hanke. Reitin varrelle voisi suunnitella muutamia taukopaikkoja vesistöjen lähelle. Näin pyöräily esim lasten kanssa olisi paljon helpompaa. Myös kunnon karttoja ja opasteita matkan varrelle paljon, joista näkee etäisyydet ja missä missä ollaan menossa. Kiitos Oulu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muuten hyvä mutta baana olisi tarvittu ja sillä olisi ollut enemmän käyttöä jo 25 vuotta sitten. Silloin opiskelijat, kuten minä, vielä ajoivat polkupyörällä Linnanmaalta keskustaan ja takaisin tai päinvastoin. Nyt baana jää turhaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä ajoin pyörällä 40 v sitten opiskelijana ja ajan edelleen. Ei olisi sinunkaan kannattanut lopettaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onkin aivan järjetöntä seisottaa yliopiston alueella päivittäin tuhansia autoja tyhjän panttina ruostumassa. Sitäpaitsi parkkipaikat ovat aina tarvittaessa täynnä. Pyörien parkkeeraus onnistuu murto-osassa tilaa. Pyöräily on käytännön mittausten mukaan Tukholmassa ja Helsingissä nopein tapa kulkea n. 5...10 km matkat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No eipä ole. Kyllä mulla ainakin on nopein tapa mennä Tapanilasta- Pasilaan junalla kun tsygellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tutkimuksessa puhuttiin Stadista, ei mistään tapaniloista tai muista Helsingin maalaiskunnan liitosalueista. Oikea Stadi rajoittuu sporakiskojen palvelemaan alueeseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minusta on edelleenkin täysin idioottimaista ja lapsellista & naiivia kuvitella, että pyöräilyllä voi korvata yksityisautoilun yliopistolle kohdistuvassa liikenteessä. Ehkä joku 20 vuotias, joka kuvittelee elävänsä ikuisesti yksin omaa napaansa kaivellen, ilman vastuita vaikkapa kolmesta lapsesta voi ajatella niin? Minusta tämä viherutopian luominen on naurettavaa, yksisilmäistä pelleilyä. Neuvostoliitto on muuten romahtanut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Erittäin tervetullut ja ajankohtainen idea. Tulevaisuudessa pyöräilybaanat tarvitaan jokaiseen merkittävään kulkusuuntaan. Baanojen toteutuksessa tulisi huomioida risteävän autoliikenteen välttäminen rakentamalla riittävästi alikulkuja.

Sähköpyörät ovat osa tulevaisuutta ja niillä on mahdollista helposti korvata 20-25 % henkilöautoliikenteestä kunhan asia tulee yleisemmin tutuksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti rakennetaan Tervahovintien liikennevalojen kohdalle alikulku, muuten homma menee reisille

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (55)

Uutisvirta

13:48
Trumpin Twitter-ryöpytyksen kohteeksi joutuneet naiset: Älkää nielkö syöttiä
13:23
Yritykset kysyvät Ilmatieteen laitokselta neuvoja ilmastonmuutoksen torjuntaan – naiset ja miehet suhtautuvat uhkaan eri tavoin
13:04
Qstock aiheuttaa poikkeuksia liikennejärjestelyihin festivaaliviikon alusta alkaen
12:56
Kokoomuksen Kai Mykkänen: Emme ole keskustelleet perussuomalaisten johtamasta hallituksesta
11:53
Irak kertoo lähettäneensä pois satoja Isis-perheiden lapsia – lasten joukossa on myös Suomen kansalaisia
11:33
EU-ministerikokouksen aikana ilmailukieltoa rikkoneille drone-lennättäjille useita sakkoja – "Huolimattomia lennättäjiä oli poikkeuksellinen määrä"
11:23
Paulig vetää takaisin kaksi erää kookosjauhoja – saattavat sisältää pieniä metallilastuja
33
MTV: Kalle Palander muuttaa takaisin synnyinkaupunkiinsa Tornioon – syynä lasten koulunkäynti
24
IS: Liikennelääketieteen professori pitää uutta pistekohtaista nopeusvalvontaa älyttömänä – "Homma on lähtenyt täysin lapasesta"
21
Toripolliisi-patsas oli töhritty meikkaamalla sen kasvot – "Nuoret tytöt yrittivät puhdistaa patsasta"
17
Suomalainen autojen yhteiskäyttöpalvelu aikoo globaaliksi – "Sama jakamis- ja kiertotalouden mullistus tapahtuu liikkumisessa nyt kuin Airbnb:ssä 10 vuotta sitten"
14
Poliisi valvoi liikennettä Käsivarren Lapissa: ylinopeuksia, useita ajokieltoja ja 11 000 euron ylikuormamaksu
12
Hirvenpyyntilupia myönnetty Oulun toimialueelle tänä vuonna huomattavasti viimevuotista vähemmän – pyynti alkaa syyskuussa
11
Pari kysymystä: Miksi Kiimingin ekopisteitä on lopetettu?

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus päättyy tänään klo 12 Pirkanmaan maakunnassa sekä Enontekiön kunnassa. Metsäpalovaroitus on edelleen voimassa Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Tornio ja Utsjoki.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Naton vastustus hiipuu

225 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Mansikka maalle töihin?

Kyllä se on ongelmana, että osa suomalaisista eivät halua tehdä töitä, jos siinä ei ole jotain "hohtoa" tai ei muutoinka... Lue lisää...
Ryö palkitsee

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

16.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image