Oulu

Limingassa kehitteillä uusi reitistö maas­to­pyö­räi­li­jöil­le

Tavoitteena on lisätä ja monipuolistaa virkistysalueita sekä tarjota parempia harrastusmahdollisuuksia esimerkiksi maastopyöräilyyn ja moottorikelkkailuun. KUVA: Moilanen Jukka-Pekka
Oulu 13.10.2018 8:13
Tommi Mikkonen

Limingan kunta suunnittelee uutta virkistyskäyttöön tulevaa reitistöä Paavolantien suuntaan.

Tavoitteena on lisätä ja monipuolistaa virkistysalueita sekä tarjota parempia harrastusmahdollisuuksia esimerkiksi maastopyöräilyyn ja moottorikelkkailuun.

– Meillä on Rantakylän suunnalla jonkin verran maastopyöräreitistöjä ja tavoitteena on nyt laajentaa reittejä Ylivieskaan menevän tien suuntaan, Limingan kunnanjohtaja Pekka Rajala kertoo.

Limingan kunta on käyttänyt etuosto-oikeutta koskien Lehtometsän tilaa ja sen kahta maapalstaa, jotka hankitaan virkistystarkoitusta varten. Tila sijaitsee Paavolantiestä itään Kiiskilänkyläntien pohjoispuolella.

– Tällä paikalla on pitkä ja kapea sarka, joka palvelee hyvin näitä tarkoituksia. Hintakin oli varsin kohtuullinen, joten kunnanhallitus päätti, että käytetään etuosto-oikeutta, kertoo Rajala.

Pidempi maapalsta on noin kolme kilometriä pitkä. Palstat ovat muodoltaan sopivia esimerkiksi maastopyöräilyyn.

– Nähtäväksi jää, miten nämä palstat saadaan integroitua kunnan muihin reitistöihin, ja millaisella aikataululla, Rajala sanoo.

Virkistyskäyttöön tulevien reittien kysyntä on kasvanut Pohjois-Pohjanmaalla viime vuosina ja sopivia reittejä on harvoin tarjolla. Myös kunnan rajojen ulkopuolelle suunnattujen reittien merkitys kasvaa.

– Pohjois-Pohjanmaan ja kaupunkiseudun alueella on suunnittelutyö käynnissä. Tässä ovat yhteistyössä myös maastopyöräkerhot tai vastaavat toimijat. Pyritään saamaan yhteyksiä Paavolan, Raahen ja Tyrnävän suuntaan, Pekka Rajala kertoo.

Limingan kunnan elinkeinopäällikkö Teemu Haapala on ollut mukana tekemässä maastopyöräreittejä Limingasta Siikajoelle.

Reittejä on ollut suunnittelemassa myös ammattilaismaastopyöräilijä Klaus Pohjola, joka on tuonut asiantuntemusta projektin toteuttamiseen.

– Esillä on ollut hurja visio, että joskus pääsisi maastopyörällä Raahesta Ouluun. Raahelaiset olisivat kiinnostuneita tekemään reitin Siikajoelle, josta on jo reitti olemassa Liminkaan, Haapala kertoo.

Kiinnostus maastopyöräilyyn on kasvanut viime vuosina. Haapalan mukaan Oulussa ja Kempeleessä on paljon aktiivisia harrastajia, ja reittejä etelään päin suunnitellaan.

– Limingasta reitti etelään Mustanjoen suuntaan ja sieltä Tyrnävälle on vielä suunnittelupöydällä. Siihen palataan, kun on riittävästi resursseja. Tyrnävän kanssa pitäisi käydä myös keskusteluja, että onko heillä tähän kiinnostusta, Haapala sanoo.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (26)

Nytkin on pyöräteiden asfaltit leikattu 100m välein hajalle, mutta korjaajia ei näy. Hyvin toimii maastopyörä Turhapurojen ylläpitämillä normi pyöräteillä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muutaman vuoden päästä on maantiet pelkästään maastopyörällä ajettavassa kunnossa. Nyt ei kyllä kannata investoida erikseen maastoreitteihin. Aika hoitaa tämän ongelman.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi kun kunta kehittäisi kylän keskustaakin! Palvelut karkaavat ja kuntakeskus on ollut 10 vuotta purku- ja rakennustyömaana. Onneksi pääsee kuulemma tiistaisin ilmaiseksi asioimaan bussilla Zeppeliniin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä kommentissa on pieni ristiriita: annetaan ymmärtää, ettei Limingan keskustaa ole kehitetty, mutta samalla moititaan, että on rakennettu uutta jo kymmenen vuotta!
Mitä siis pitäisi tehdä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Purettujen tilalle on toki rakennettu, ainakin osa on korvattu uudella. Mutta kaupalliset palvelut ovat vähentyneet koko vuosikymmenen ajan keskustasta. 60-luvun ilmakuvasta näkee kuinka paljon rakennuskantaa on hävinnyt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieno homma Liminka!! Mukavia uutisia! Saisi Tyrnävä ja Kempele lähtee mukaan tähän :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minulla näkyy kotona olevan Limingan maastopyöräkartta . Se on noin 20 vuotta vanha. Kävin reitistöä silloin ajamassa. Myöhemmin tehtiin pyörätie Lumijoelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Missä viipyy valaistu latu Tupokseen, kymmenisen vuotta sitä on lupailtu ja ensimmäisten suunnitelmien mukaan piti olla valmis jo jokunen vuosi sitten, mutta mitään ei ole tehty. Limingan päättäjät , ei mitään uusia lupauksia ennenkuin vanhat lupaukset on toteutettu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"valaistu latu" kuulostaa melko kalliilta sekä perustaa, että ylläpitää.
Joten varsin järkevää päättäjiltä kehittää sellaista, mikä ei niele paljoa rahaa ja saadaan kohtuu helposti tehtyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tule onnistuun, siinähän tulee polkuja metsiin. Samoin kävi rantakylän frisbeegoffillekkin. Hyvät metsäväylät poistettiin, kun tulee polkuja metsiin. Sitten kaikki väylät siirrettiin puuduttavan samanlaisiin hiihtoreitteihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hommasin muutama vuosi sitten maastopyörän ja nyt ahkerasti olen kolunnut mettäteitä. Kyllä on metsät muuttunut Oulun lähialueella 20v aikana. Missä isot metsät? Yhtä pusikkua ja taimikkua. Ennen kulki myös polkuja, nyt ne on tuhoutuneet hakkuiden yhteydessä. Lisäksi ihmetyttää miten on vara rakentaa muutaman kilometrin välein isoja mettäteitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sen olen huomannut, että metsäpolut on kynnetty kuralätäköikisi pyöräilijöiden toimesta. Tämä on tapahtunut muutaman vuoden aikana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpö höpö. Pyöristä ei jää mitään jälkeä maastoon eikä poluille

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei pyörällä ajo kynnä polkua sen enempää kuralätäköksi kuin kävelykään. Polullakulkijoiden määrä on vaan kasvanut ja se kuluttaa.
Oulun seudulla on syrjemmässä paljon polkuja joita käyttää vain käytännössä pyöräilijät ja ne on pysyneet hyvässä kunnossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No tokihan se kuluttaa. Läskipyörällä huomattavasti vähempi, kuin normaalilla maastopyörällä. Tuohon kun lisäillään tällainen syksyinen märkä keli, niin jo alkaa polku pehmenee ja renkaat uppoamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja meillä Oulunsalossa poluille riittää myös mopoja & hevosia ja vähän leveämpään kohtaan mönkijöitä. Kaikki me ollaan tänne mahduttu. Ei muuta kun kelinmukainen varustus päälle ja metsään nauttimaan - kuka mistäkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siitä vaan! Ja käyttäjäthän luonnollisesti maksavat kaikki kulut kiinteistöveroista lähtien. Niinhän me muutkin tehdään, itse maksamme omat harrastuksemme täysimääräisinä emmekä ole toisten lompakoilla rahaa ryöväämässä omiin hupeihimme.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sinäkin voit ruveta harrastamaan maastopyöräilyä. On muuten mukavaa hommaa, reissut antavat hyvän mielen pitkäksi aikaa. Tervetuloa mukaan nauttimaan raittiista ilmasta ja kunnonkohotuksesta, niin voit sinäkin saada hyvän mielen, kun pääset toisten lompakoille rahaa ryöväämään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa mieltä! Tervetuloa tähän siipeilijäryöväripyöräilijäsakkiin! Olemme keskimäärin aika hyväkuntoista porukkaa. Siis ruumiin-ja mielenkunnon kannalta. Niitä kannattaa vaalia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (26)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Sipilän ylimielisyys syöksee keskustan oppositioon!

höpöttää valheita.Suomi ei ole ollut missään vaiheessa konkurssin partaalla.Sipilä on ainoastaan saanut aikaan,köyhän ka... Lue lisää...
Älä viitsi

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

16.10.

Fingerpori

16.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image