Oulu

Liikematkan hii­li­ja­lan­jäl­ki kutistuu junalla ja etätyönä – "Kaupunki vaikuttaa aktiivisesti rai­de­lii­ken­teen ke­hit­tä­mi­seen, jotta matkustusaika pääradalla lyhenisi"

KUVA: Mostphotos
Oulu 22.1.2020 6:14
Petri Laukka

Pohjoisen yrityksellä tai yhteisöllä on pitkä matka asiakkaan luokse. Usein se taittuu nopeimmalla kulkuvälineellä lentokoneella. Mutta juna ja etäpalaverit tekevät tuloaan.

Oululaiset yritykset ja yhteisöt ovat havahtuneet lentäen tehtävän liikematkailun ilmastohaittoihin. Vastuullisuus on noussut tärkeäksi arvoksi. Mutta miten on käytännön laita? 

Oulun kaupungin työntekijät lensivät viime vuonna lähemmäs 4000 kotimaan lentoa ja noin 1400 ulkomaan lentoa. Oletteko isona toimijana kehottanut vähentämään lentämistä, ympäristöjohtaja Leena Tuuri?

– Kaupunki on kirjannut ympäristöohjelmaan, että matkustamisen tarvetta vähennetään suosimalla etätyötä ja etäneuvotteluja. Kirjaus on tehty juuri ilmastoa ajatellen. Mittarina tälle toimenpiteelle on etäneuvotteluiden määrä. Matkustamisesta aiheutuvia päästöjä vähennetään käyttämällä kestäviä kulkumuotoja.

Mikä on ilmaston kannalta kestävä kulkumuoto?

– Kotimaan matkoissa vaihtoehto on juna. Kaupunki vaikuttaa aktiivisesti raideliikenteen kehittämiseen, jotta matkustusaika pääradalla lyhenisi.

Millaiset matkustusohjeet Oulun yliopistolla on, viestintä- ja markkinointijohtaja Marja Jokinen?

– Matkustusohjeissa painotetaan ekologista matkustamista. Kategorisia ohjeita lentämiseen ei ole annettu, vaan tässä toivotaan matkustajien käyttävän omaa harkintaa. Oma tuntumani on, että kotimaan matkoissa junan käyttö on lisääntynyt.

Pohjois-Suomen suurin mediatalo Kaleva Media lentää vuosittain noin 650 edestakaista matkaa. Millaisiin ilmastotekoihin yhtiö on sitoutunut, johdon assistentti Sari Kipinä?

– Olemme käyneet läpi konkreettisia tekoja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja tekemään hyviä valintoja. Muiden matkustusmuotojen käyttäminen mukaan on yksi. Viime vuonna haastoimme lukijamme kokoamaan 120 ympäristötekoa. Pohjoisen elämän puolesta puhujana meillä on huoli arktisesta ja ainutlaatuisesta luonnostamme.

Onko Kaleva antanut ohjeita välttää lentämistä?

– Emme pyri vähentämään lentämistä pelkästään ilmastosyihin vedoten, vaan jokaisessa matkasuunnitelmassa käytetään muutoinkin harkintaa ja mietitään aina mahdollisuuksia hoitaa työtehtävä muulla tavoin. Kaleva Media toimii 14 paikkakunnalla Suomessa, joten hyödynnämme etäyhteyksiä ja digitaalisia työvälineitä kokouksissa.

Onko Nokia leikannut lentämistä ilmastosyistä, Suomen-viestinnän viestintäpäällikkö Heli Harri?

– Nokialla on kiinnitetty huomiota matkustuksen päästöihin jo pidemmän aikaa. Pyrimme ohjaamaan matkustusta käytännön ohjeilla ja muun muassa harkitsemaan tarkoin matkustamisen tarvetta, yhdistämään matkoja ja korvaamaan niitä etänä tehtävillä virtuaalipalavereilla. Raportoimme lentopäästöt vuosittain People & Planet -vastuullisuusraportissamme.

Mitä kirjaatte raporttiin?

– Raportissa lasketaan lentojen hiilidioksidipäästöt. Vuonna 2018 Nokian liikematkojen päästöt olivat 82 000 tonnia. Siinä on vähennystä edelliseen vuoteen 16 prosenttia. Virtuaalipalaverit lisääntyivät tuona aikana 14 prosentilla.

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri ei ole kehottanut vähentämään lentämistä. Oletteko välinpitämättömiä, henkilöstöjohtaja Juha Jääskeläinen?

– Emme ole. Virka- ja virantoimitusmatkoissa noudatamme yleistä työ- ja virkaehtomääräystä. Sen mukaan virkamatkat on tehtävä niin lyhyessä ajassa ja vähin kokonaiskustannuksin kuin mahdollista. Huomioitava on hoidettavien tehtävien tarkoituksenmukainen suorittaminen ja myös saavutettu työajan säästö.

Onko teillä puhuttu lentämisen ympäristövaikutuksista?

–Kyllä on. Sairaanhoitopiirissä työskentelee vuosittain keskimäärin 6900 työntekijää. Lentomatkoja oli kotimaahan vuonna 2019 yhteensä 1685 ja ulkomaille 270.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (82)

Lentoliikenne on pahan saastuttajan maineessa.

Suomen lentokentillä tehtiin n. 23 miljoonaa lentomatkaa vuonna 2017.
Suomalaiset lensivät 2017 ulkomaille 5,4 milj. ja kotimaassa 0,75milj. kertaa.

Suomalaisten lentoliikenteen päästöiksi lasketaan siis mukaan myös 17 milj. ulkomaalaisten lennot Suomessa, Suomeen tai Suomesta.

Liikenteen päästöjen vähentämiseksi suomalaisia tulee rankaista asiasta lisää henkilöautoilijoita verottamalla!

Finnairin lentoliikenteestä on n. 7% kotimaan liikennettä. Siis mitä paremmin Finnair kuskaa ulkomaalaisia ympäri maailmaa niin se kompensoidaan suomalaisten henkilöautoverotusta lisäämällä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Intia rakentaa 100 uutta lentokenttää ja ostaa 2300 lentokonetta. Sisäisillälennoilla on yli 10 miljoonaa matkustajaa kuukaudessa ja kasvu jatkuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja vain 5%:lla kiinalaisista on passi. Ootappa ku he vaurastuu ja pääsee taivaalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Enpä luottaisi junaan jos töissä pitää kulkea. Junat ovat melkein aina myöhässä ja tästä ei työnantaja pidä jos duunari myöhästelee jatkuvasti. Perheelisten kauppareissut kollektiivisilla joukkoliikennevälineillä on karmaisevaa suorastaan mahdotonta. Lomareissut ei onnistu perheellisillä koska määränpäässä on päästävä jotenkin mummolaan jos pääseekin on siitä maksettava kova hinta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitenköhän pääkaupunkin ihmiset ja tamperelaiset pärjäävät, kun kulkevat paljon junalla? Varmaankin kaikki myöhässä koko ajan. Itse kuljen paljon junalla Oulun Tampereen ja Helsingin väliä. Ne eivät ole juurikaan olleet myöhässä.

Auton kun hävittää, niin säästää ainakin 500 e kuussa. Sitten voi vaikka vuokrata auton tai ajaa taksilla. Tavarapyörällä kulkee lapset ja ostokset. Itekki lasten kanssa kulkenut, mutta ilman tavarapyörää, kun silloin ei vielä ollut niitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyhallitus laittaa autoilulle niin suuren hintalapun, että monen on pakko luopua autosta. Siinä menee samalla työpaikatkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupunginpäättäjätkin matkustelun sijaan käyttämään etäyhteyksiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun Energia on ollut ennakkoluulottomasti mukana kehittämässä uutta käänteentekevää päästötöntä kevyttä kaupunkiliikkumista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juna on ketterä ympäristöteko. Liikkuminen satunnaisilla matkoilla hoituu vuokra-autolla. Päivittäiset ajot kaupungissa ovat lähes ilmaisia uusilla kevytkulkuneuvoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hienoa, kuulla, että Oulu toimii vastuullisesti. Se on tärkeä kilpailukeino ja esimerkki muille toimijoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä työtä pitää ohjata etätyöksi ja turhat palaverit pois tai etäkokouksena. Myöskin sähköpostikokous on hyvä asia, mutta se pitää aloittaa ajoissa.
Suomen rautateille pitää saada kilpailua, koska tällä hetkellä siellä on monopoliasemassa toimiva valtion yhtiö, jossa mikään ei toimi. Lipun ostaminen on jo haaste asiakkaalle. Raiteille tulee saada työtiloja ja makuuvaunuja päivälläkin. Ja hinnat kilpailukykyiseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse käytän VR- ja Helsingissä paikallisjunia. Kaikki pelaa mainiosti, ja hinnat ovat ainakin lentolippuhin ja omalla autolla ajamiseen nähden erittäin edulliset. Itse olen matkustanut n. 26 e lipulla Oulu-Hki väliä jo puolisen vuotta. Työtilojakin on IC-junissa hyvin. Työnantajani laskee junassa työtä tehdyt tunnit liukumiin. Ei siis junassa vietettyä aikaa, vaan oikeasti tunnit, jotka työtä tehdään.

Myöhästymiset viimeisen vuoden ajalla Oulu-HKi välillä ovat johtuneet yleensä Tre-Seinäjoki ja Ylivieska-Oulu välien yksiraiteisesta radasta, jossa joudutaan välillä odottelemaan muutaman minuutin vastaan tulevaa junaa. Ei ole ongelma.

Eivät taida nämä junissa matkustamisesta valittavat itse matkustaa säännöllisesti junilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meidän isossa kansainvälisessä firmassa matkustaminen on homman suola! Sillä verukkeella voi olla tekemättä töitä tovin . Työpaikalle mennään työsuhde autoilla päivähoitoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

käykää ihmiset katsomassa flyradar24 sovellusta netistä. Siinä saa taas lentoliikenteen mittakaavasta paremman kuvan mitä se esim. suomen ilmatilassa on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entä sitten? Ootko löytänyt uuden apin? Alle 2000km lennot tulisi lailla kieltää, mutta niihin tulisi olla vaihtoehtoinen julkinen liikenne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

voisi kieltää koko matkustamisen alle jos alle 2000km. Oulusta kun lähdet 2000km junalla taitamaan tai vaikka linja-autolla voipa olla että myöhästyt tapaamisesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lentokone on julkinen joukkoliikenneväline.

Tärkeintä on koneiden suuri täyttöaste ja pienet päästöt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sittenkö olisi vasta hyvä kun suomen ilmatila olisi samanlainen kuin tiheästi asutussa Keski-Euroopassa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei suinkaan mutta. Miksi Euroopan yllä junaliikenne ei ota onnistuakseen vaikka ratayhteydet / kalusto on paremassa kunnossa kuin suomessa?
Välimatkat euroopan sisällä huomattavasti lyhemmät kuin siirtymiset suomessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (82)

Uutisvirta

24.2.
Janne Kuokkanen joutui kauppatavaraksi – Oulunsalon kasvatti vaihtaa maisemaa päittäin Sami Vatasen kanssa
24.2.
Valtuustoaloite: Yksityisteiden aurausurakoinnit yhtenäisempään kilpailutukseen
24.2.
Tshernobyl näkyy yhä Perämeren pohjassa: raskasmetallien pitoisuudet ovat laskeneet jo montakymmentä vuotta – "Jotakin ollaan merialueilla tehty oikein" Tilaajille
24.2.
Uusi Oulun kaupunginvaltuuston kokoussali herätti ihastusta valtuutetuissa – Teatterin Pikisalissa riitti tilaa ja happea hengitettäväksi
24.2.
Hildur Larsson ikuisti Lappia upeisiin kuviin yli sata vuotta sitten – tekoälyn ansiosta ne loistavat nyt myös väreissä Tilaajille
24.2.
Jesse Puljujärven esimerkki houkuttaa – jääpallo ja jääkiekko sopivat yhteen ja tekivät yhteistyötä Oulussa pidetyssä turnauksessa Tilaajille
24.2.
Sodankylässä on kolmannes koko maan malminetsinnästä – etsintäinvestoinnit ovat 20–25 miljoonaa euroa ja maanomistajakorvaukset yli miljoona euroa Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

212 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Lentoaseman vastuu koronaviruksen tarttumisessa

tuo korona virus hysteria ampuu yli ja kovasti enemmän tappaa normaali infulenssa kausi ihmisiä.pitäs kävellä suojain s... Lue lisää...
jyväjemmar

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

25.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image