Oulu

Lasten tägit jäivät bugiin – Oulun päivähoito luopuu ai­ka­las­ku­tuk­ses­ta, sopimus Tiedon kanssa irtisanottiin

Lastenhoitaja Milla Tauriainen joutuu jatkossa turvautumaan vanhaan tietotekniikkaan – paperiin ja kynään – kun hän merkitsee lapsia Värtön päiväkotiin saapuviksi ja lähteviksi. Paluu vanhaan merkitsee sananmukaisesti paperitöitä. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 30.11.2017 6:16
Kari Sankala

Oulun varhaiskasvatuksessa joudutaan luopumaan hoitoaikaperusteisesta laskutuksesta tammikuun alusta lukien. Edessä on paluu vanhoihin aikoihin.

Ei mennyt niin kuin Strömsössä.

Oulun kaupungin varhaiskasvatuksessa eli entisessä päivähoidossa on runsaan vuoden ajan yritetty siirtyä hoitoaikaperusteiseen asiakaslaskutukseen.

Laskutus alkoi ensin muutamasta kokeilupäiväkodista ja laajeni syksyllä jo kaikkiin kaupungin päiväkoteihin.

Laskutuksen vaatimat tietojärjestelmät eivät kuitenkaan ole ottaneet toimiakseen.

Niinpä Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuurilautakunta on viime viikolla irtisanonut järjestelmätoimitusta koskevan sopimuksen Tieto Oyj:n kanssa. Joulukuusta alkaen päiväkodeissa läsnäolomerkinnät tehdään vanhalla konstilla – kynällä ja paperilla.

Irtisanomista ei näy lautakunnan pöytäkirjassa, koska asia on käsitelty ei-julkisena, jotta asioista on kyetty sopimaan Tieto Oyj:n kanssa.

Lasten tägit eli merkkaukset päivähoitoon ja hoidosta lähtemisestä eivät ole kirjaantuneet kunnolla järjestelmään.

Syynä on ollut bugi eli ohjelmointivirhe, jota järjestelmän toimittaja Tieto Oyj ei ole kyennyt ratkaisemaan koko aikana.

Sivistys- ja kulttuuripalvelut kilpailutti järjestelmän runsas vuosi sitten.

– Tieto Oyj voitti kilpailun, mutta järjestelmää ei ole saatu toimimaan eikä se ole vastannut kilpailutusta, sanoo sivistys- ja kulttuurijohtaja Mika Penttilä.

TietoEducationin vt. johtaja Jani Manninen kommentoi tilannetta Yle Oululle tiistaina. Hän sanoi olevansa pahoillaan, ettei yhtiö ole pystynyt vastaamaan odotuksiin.

Penttilä kertoo Tiedon ilmoittaneen lokakuussa, että yhtiö saa järjestelmän toimimaan aikaisintaan ensi vuonna.

Penttilä kertoo, että sivistys- ja kulttuuripalvelut ei ole maksanut Tieto Oyj:lle järjestelmästä mitään, joten siinä mielessä ei tule rahallista tappiota.

Varhaiskasvatuksen joulunaika Oulussa

Lasten joulunajan poissaoloista varhaiskasvatuksesta pitää tehdä ilmoitukset 1. joulukuuta mennessä joko sähköisen asioinnin kautta tai paperisella lomakkeella.

Varhaiskasvatuksen puolella aukiolojen poikkeukset ajoittuvat joulusta loppiaiseen eli 24. joulukuuta ja 7. tammikuuta väliseen aikaan, jolloin esiopetusta ei järjestetä.

Jos esikoululainen tarvitsee edellä mainittuna aikana varhaiskasvatusta (päivähoito), peritään siitä asiakasmaksu.

Avointa varhaiskasvatusta (perheryhmiä, kahden ja kolmen kerran kerhoja, liikuntaleikkikouluja, ulkoiluleikkikouluja, sanataideryhmiä, perhekerhoja) ei tuolloin järjestetä.

Perhepäivähoidossa muutoksia voi tulla perhepäivähoitajien lomien johdosta.

24.–26. joulukuuta kaikki päiväkodit, myös Ainolan Varpula, ovat suljettuina. Jos lapsi tarvitsee tuolloin hoitopaikan, hoidon tarpeesta pitää ilmoittaa omaan hoitopaikkaan.

Lue lisää 30.11.2017 Kalevasta.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (124)

Miten voi olla että Oulun kaupunki vaatii tulla töihin jokatoinen joulu, mutta Oulun kaupunki ei järjestä kuitenkaan hoitoa tälle ajalle?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alkuun tuli virheitä joista tietenkin syytettiin vanhempia.. Vika olikin muualla, kuten epäiltiin. Sitä ei tietenkään voitu myöntää. Onneksi ei tarvinnut taistella enää tätä lukukautta enää..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei siis noin yksinkertasta luomusta saatu toimimaan?? Jihaa, ATK. IT osaajat sucks!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näihin softataloihin tärvätään mielettömiä summia. Samaan aikaan säästetään yhdestä jos toisestakin, esim. siitä, kustannetaanko lapsille bussikyyti johonkin lastentapahtumaan. Mutta ai niin, veronmaksajien pussi on pohjaton.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tieto lisää tuskaa. Onneksi edellinen järjestelmä heitettiin roskiin, ennenkuin uusi saatiin toimimaan. Kuulostaa todella ammattimaiselta ja järkevältä toiminnalta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kellokortti on melkoisen vanha keksintö. Niitä on mekaanisia ja myös tietoteknisiä. Nykyään melkein joka työpaikalla. Esmikko esim.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koko tieto on yksi bugi, ei liene ainuttakaan softaa ole tähän yhteiskuntaan sieltä tullut joka olisi jossain vaiheessa toiminut, sitä samaa korjaamisen korjaamista jonka veronmaksaja maksaa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tehdäänkö heti vai tehdäänkö tietokoneella, milloinkahan ihmiset alkaa tajuaan tämän .-)))

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja rahaa paloi.
Nyt säästetään hoitopaikoissa jopa valojen pitämisessä.
Mutta asiassa kaupungin päättäjät saavat olla rauhassa.
Miksei kukaan jo vaadi törsääjiä tilille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valitettavasti Sinulle Oulun kaupunki ei ole maksanut mitään tästä ohjelmasta!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupungin työntekijöiden aikaa on tärvätty, eikä Tieto tule sitä korvaamaan. He ovat muuten meillä töissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Osaisko joku kertoa yhden Tiedon toteuttaman kuluttajasovelluksen, jonka käyttö olisi sujuvaa. Olen käyttänyt Walttia ja Muksunettiä, molemmat on ihan hirveitä, etenkin mobiililla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tiedon osalta varmaan näin onkin. Yleisesti sanoen ongelmia syntyy, kun tilaaja ei tarkoin tiedä mitä se tilaa ja mitä sen tarkasti ottaen pitäisi saada. Vastaavasti palvelun tuottaja, jolta tilaus kilpailun jälkeen tehdään, osaa parhaiten vain tuotteensa markkinoinnin. Isot puheet ja pienet näytöt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Daisy, eli ainakin meidän päiväkodissa kokeilukäytössä ollut toisen toimittajan järjestelmä, toimi aivan hyvin. Tietoedustahan näki jo ensimmäisellä avauksella ettei se ollut käyttöönottovalmiutta lähelläkään. Pilotoitiinkohan sitä jossain? Mitäpä järkeä pilotoida ensin vain toista järjestelmää ja kun se havaitaan hyväksi, otetaankin sitten puskista käyttöön toinen. No, eipä ole ensimmäinen tietojärjestelmähanke joka on metsään mennyt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näistä voi syyttää vain päättäjiä.
Miksi ihmeessä he käyttävät tietoa ja muita kalkkeutuneita softataloja?

Miksi se on niin vaikeaa katsoa kuinka Virossa homma hoidetaan?
Kustannukset ja toimitusaika ovat murto-osa toimiville järjestelmille.

Suunnatkaa se katse paikallisiin pienempiin toimijoihin niin näitä uutisia ei tarvitsisi lukea.

Ymmärrän että tarvitaan luotettava toimija mutta väitän että parilla haastattelulla käy selväksi millainen mahdollinen ohjelmatoimittaja on. Oulun alueella on paljon taitavia ohjelmoijia, jopa sellaisia joilla on tietoturva hallussa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tietohan se teki poliisillekin vuosikausia uutta Vitja-tietojärjestelmää. Poliisi vain ei älynnyt että valmista ei tule ja maksoi mukisematta turhasta. Jäi tuon takia monta virkaa täyttämättä..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi yleensä kokeilla tällasia? Koska: Kynällä ja paperilla saa samat tulokset nopeammin, ja edullisemmin, Ihan samalla tavalla saa ajatkin jos vähän viitsii ja osaa kirjottaa.
Ihan aikalaskutus periaatteisen systeemin siis.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan samalla tavalla? Kynälle ja paperille ensin kirjoitetaan miten lapsi on ollut paikalla, tämä lappu sitten laitetaan (toivottavasti) talteen. Tästä lapusta sitten joku toinen henkilö syöttää käsin tiedot päätteelle ja tallentaa järjestelmään. Järjestelmästä siirretään mahdollisesti vielä kolmannen osapuolen laskutus järjestelmään josta lähetetään lasku laskun saajalle. Montako inhimillisen virheen ja/tai siirron mahdollisuutta näet tässä verraten siihen että tiedon syöttäisi heti asianomainen suoraan järjestelmään, josta lähtee lasku/tapahtuma eteenpäin.

Ensi alkuun saattaa tuntua että onhan se kynä ja paperia halpaa mutta sitten kun vähän kaivellaan syvemmältä niin löytyykin henkilö, joka päivän päätteeksi syöttää järjestelmään tietoja tunti tolkulla näiltä lippulappusilta jotka on kirjoitettu kiireessä kukin omilla harakan varpaillaan. Taloudenhallinta on nykyisin lähes aina sähköistä, joten se tieto jossain vaiheessa kuitenkin siirtyy siltä paperilta sähköiseen muotoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja ihan turha edes viritellä mitään järjestelmää kun koko systeemi ei edes alunperinkään ole kunnolla aikalaskutukseen perustuva

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (124)

Uutisvirta

16:03
Oulun seudulla kuvatulle Kaikki synnit -rikossarjalle sataa tunnustusta – kahmi Venla-ehdokkuuksia viidessä eri kategoriassa
16:02
"Husu" Hussein kertoo saaneensa huomautuksen taksifirmalta – Jatkossa edellytän itseltäni parempaa käytöstä ja harkintakykyä
15:51
Oulun poliisilaitos puhallutti pikkujoululiikenteessä lähes 3000 kuskia viikonlopun aikana – puolet kärähtäneistä ajoi huumeiden vaikutuksen alaisena
15:25
Pelti rytisi maanantaiaamuna Kainuussa kahteen otteeseen
15:14
Kysely kertoo lihaan liittyvästä kahtiajaosta ja mahdollisesti kytevästä murroksesta
15:07
Kuusamon Juuso-karhu petaa innolla talvipesäänsä videolla – "On autuas olo", naurahtaa Sulo Karjalainen
15:04
Arvio: Äitimyyttiä nenuliin – käsikirjoittaja, ohjaaja ja näyttelijä Hanna Vahtikari etsii näytelmässään äitiyden syvää ydintä
55
MTK:n kysely: Kolme neljästä suomalaisesta pitää lihan kulutustaan sopivana – MT: Alle 30-vuotiaista lähes viidennes ei syö lihaa lainkaan
44
Andersson ehdotti: Valtio voisi yhden vuoden ajan maksaa lähes kokonaan kulut polttomoottoriautojen muuttamisesta biokaasulla käyviksi
27
Käteisen puute suomalaisissa pankeissa ihmetyttää kanadalaisia – viime vuonna he kirjoittivat yli 700 miljoonaa shekkiä
24
Postin työkiistaan ei saatu vieläkään ratkaisua, tukilakot laajenevat maanantaina – "On vaikea arvioida, kuinka pitkään vielä menee"
22
Postilakon tukitoimet laajenevat: ensi viikolla postin käsittely loppuu asiamiesposteissa
17
Oululaiset yläkoululaiset saunottivat asunnottomia ja auttoivat naapureita – "Sai nähdä, että ihmiset olivat todella kiitollisia siitä, mitä me teimme"
17
1,8 miljoonan euron rahapelivoiton lunastaminen viivästyi kuukausilla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image