Oulu

Kysyimme, taotaanko ainoaa laatuaan olevasta Oulu-laivasta pian rautanauloja – "Pankkiin on tur­vau­dut­ta­va, kunhan lopulliset kustannukset ovat tiedossa"

Oulu-laiva tarvitsee 60 000–100 000 euroa maksavat kunnostustyöt. Arkistokuva. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Oulu 15.5.2019 6:11
Anssi Väisänen

Merellinen Oulu ry. sai kaupungilta puolet hakemastaan 20 000 euron avustuksesta Oulu-laivan kunnostukseen.

Laiva tarvitsee 60 000–100 000 euroa maksavat kunnostustyöt. Tarvittavia huoltotöitä ovat muun muassa potkuriakselin ulosveto ja siihen liittyvät työt, jotka on suunniteltu tehtäviksi Western Shipyardin telakalla Teijossa.

Ellei rahoitusta saada kasaan, laivaa uhkaa pahimmassa tapauksessa romutus.

Miten lähellä romuttamista Oulu-laiva on, Merellinen Oulu ry:n varapuheenjohtaja Pentti Auranaho?

– Emme päästä laivaa naulojen raaka-aineeksi. Lähdemme liikenteeseen ja ajamme laivan telakalle 1. heinäkuuta klo 7.

Kaupunki myönsi laivan huolto- ja kunnostustöihin 10 000 euroa, paljonko yhdistyksen järjestämä keräys on tuottanut?

– Keräyksemme on kulunut aluksen ylläpitokustannuksiin. Meillä on nyt kasassa huoltoa ja remonttia varten 21 000, kun Museovirastolta saimme 11 000 euroa.

Onko kaupunki aiemmin tukenut Oulu-laivaa?

– Emme ole aiemmin saaneet kaupungilta juuri mitään, edes laituripaikkaa – vesi- ja jätehuollosta puhumattakaan. Aikanaan saimme kulttuurilautakunnalta rahaa, kun järjestimme meritapahtumia.

Mistä rahoitusta voisi vielä olla saatavissa?

– Pankkiin on turvauduttava, kunhan korjausten lopulliset kustannukset ovat tiedossa. Akselin ulosvedossa on sama tilanne kuin viisitoista vuotta suljettuna olleen oven aukaisussa: vasta sitten nähdään, miten vaativa remontti on edessä.

Miten tärkeä Oulu-laiva on kaupungille?

– Laiva on kunnossa ja tulee yhä parempaan kuntoon. Se on perinnealus ja ainoa laatuaan Suomessa. Tietysti itselläni on nostalgiaa, kun ajelin aikanaan luotsin lupakirjat väylille juuri tällä laivalla.

Minkä verran laiva on koulutuskäytössä?

– Olemme kouluttaneet vuodesta 2008 yli kaksisataa ihmistä ammatteihin: luotsikutterin hoitajia, laivureita, koneenhoitajia sekä vuokraveneen kuljettajia. Palokunnat ovat saaneet peruskoulutuksen venekalustoonsa meillä.

Voisiko Oulu-laivaa hyödyntää nykyistä enemmän matkailun vetonaulana?

– Olemme tehneet pienimuotoisia tunnin–kolmen tunnin merireissuja. Mutta matkustajia on saanut olla vain kaksitoista. Kun Trafi ottaa Museoviraston perinnealukset siipiensä suojaan, saatamme ensi vuoden alusta saada ottaa laivaan kolmisenkymmentä matkustajaa.

– Emme kilpaile Alexandran kanssa: meillä on sopimus, että ohjaamme isommat porukat heille ja he ohjaavat pienemmät porukat meille.

Olisiko Oulu-laiva paremmin hyödynnettävissä Oulun kaupungin matkailumarkkinoinnissa, Oulun Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Päivi Penttilä?

– Oulu-laiva on hieno, ainutlaatuinen kohde Oulussa. Matkailun näkökulmasta sillä on hyvä tarina ja siinä on kaikki ainekset matkailuelämykselle. Laivalla on käynyt myös kansainvälisiä matkanjärjestäjiä, ja kiinnostusta on ollut. Koulutusmatkailu Aasian maista on tällä hetkellä hyvässä kasvussa ja siihenkin Oulu-laivalla on tarjolla tuote ja erityinen ympäristö.

Voisiko laiva menestyä matkailutuotteena?

– Yksittäisen matkailutuotteen menestystä on vaikea ennakoida. Hyvät edellytykset on, jos tuote on kunnossa ja markkinointiin sekä myyntiin panostetaan. Oulun merellisyyttä pitää myös viedä vielä paljon eteenpäin, jotta tuotteet pääsevät esille.

 

Oulu-laiva

Oulu-laiva on valmistunut 1963 Helsingin Reposaaren telakalla ja sijoitettiin Ouluun luotsipiirin tarkastusalukseksi.

Liikennöityään aikansa Saimaalla Soisalo-nimisenä alus kunnostettiin 1989 Suomen merivoimille, jolloin laiva sai nimekseen FNS Kustaanmiekka.

 

Merellinen Oulu -yhdistys hankki laivan, kun sitä uhkasi romutus vuonna 2007.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (41)

Jos Oulu haluaa olla uskottava kulttuurikaupunki niin merelliseen Ouluun kuuluu olennaisesti Oulu laiva.

Oulu laivan kunnostukseen löytyy kyllä rahaa kun leikataan seuraavista kohteista.

1. Sea Allas Pool Kiikelin rannassa

2. Kaupunkipyörät

3. Kärppien liiketoiminnan tukeminen

👍

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos Oulu-laivalta aletaan myydä tuotteita, niin kohta on verottaja kyselemässä kirjanpitoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Risteilyjä pitää olla säännöllisesti, niin että mukaan voi tulla ilman ennakkovarauksia (aikataulun mukaan tietysti).
Nyt pitää varata koko paatti käyttöön, no eihän sellainen lyö leiville. Laiva on kyllä kivan näköinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paljon tuntuu kommenteissa olevan viisaita markkinoinnin ammattilaisia. Oululaivan toiminta on vapaaehtoista työtä ja he kyllä varmasti ottavat innokkaita myyntimiehiä ja markkinoinnin ammattilaisia mukaan talkoisiin. Nyt olisi kaikilla teillä innokkailla viisastelijoilla mahdollisuus mennä mukaan tekemään ammattimaista matkailumarkkinointia ihan ilman palkkaa ja näyttää että kuinka saadaan kassavirta positiiviseksi ja oulusta merikaupunki. Tervemenoa ilmoittautumaan vapaaehtoiseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pankkiin on turvauduttava, kunhan korjausten lopulliset kustannukset ovat tiedossa. Mitähän "oululaiva" vastaa, kun pankki kysyy missä kunnossa oulun talous on. Paljonko on velkaa? Minkälaisia kiinnityksiä on olemassa? Miten mahdollinen saatu luotto maksetaan takaisin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sinä sitte ajattelit että niitä rahoituksia sieltä pankista ei olisi vielä sovittu. Meinaatko että nämä isännät purkaa paatin telakan monttuun ja sitte pätkii pankkiin kuuntelemaan noita esittämiäsi kysymyksiä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kyse ole kartellista eikä hinnalla ohjaamisesta. Tässähän vaan ohjataan asiakasta esittämään tiedustelut semmoiselle toimijalle, jonka bisnekseen kyseinen toiminta kuuluu. Kuten olemme lukeneet, Oulu laiva ei voi ottaa suuria ryhmiä ja alexsandran ei täyttää varauskirjaa pienillä ryhmillä. Kukaan ei ole puhunut hinnasta vielä tässä vaiheessa mitään. Voihan s-marketin myyjäkin kehottaa saksalaista makkaraa kysyvää asiakasta menemään viereiseen lidliin ilman että joku alkaa heti puhumaan kartellista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuohon Oulu laivan valitusvirteen sen verran että alus makaa tällä hetkellä miljoonilla rakennetussa Toppilan uudessa laiturissa ja on maannut Toppilan satamassa 10 vuotta ilman laiturimaksuja.Kaupunki veti aluksen asemapaikkaan veden,sähkön jsekä septin tyhjennysmahdollisuuden ilmaiseksi sekä maksaa sähkökaappien vuosivuokran Toppilassa oleville aluksille.
Vuosien varrella kaupunki on myös tukenut yhdistyksen toimintaa huomattavilla rahamäärillä.
"Tarttis tehdä jotain" sanoi aikoinaan presidentti Mauno Koivisto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupunki ei ole osoittanut laituripaikkaa ???? Oulu-laivalle. Onko laiva ollut ankkurissa redillä nämä yli kymmenen vuotta Oulussa ollessaan. Tiedän aluksen olleen laiturissa Toppilan salmessa aluksi Uuden sillan korvassa useita vuosia. Sillan rakentamisen vuoksi laiva siirrettiin makaamaan Sementti terminaalin rantaan, ja nyt viimein makaa Siilotalon luona. Sähköt ovat olleet kaupungin kustantamana koko ajan. Aluksi vettä haettiin Merenkulkuhallinnon vesipisteestä Toppilan laiturissa. Nyt on vesipiste paatin vieressä, missä on myös "septi-imupiste". Onko laiva saanut olla laiturissa ilman laiturimaksuja nämä vuodet ?? Paljonko kaupunki veloittaa palveluistaan, vai onko ne piilotukea merelliselle oululle???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paljonko veronmaksajien rahoja on käytetty kärppien liiketoiminnan tukemiseen?

Entäs kulttuurikaupunkihankkeeseen?

Kuuluuko Kiikelin saaren Allas Sea Pool kaupungin peruspalveluihin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos Oulu haluaa olla uskottava kulttuurikaupunki niin merelliseen Ouluun kuuluu olennaisesti Oulu laiva.

Oulu laivan kunnostukseen löytyy kyllä rahaa kun leikataan seuraavista kohteista.
1. Sea Allas pool Kiikelin rannassa
2. Kaupunkipyörät
3. Kärppien liiketoiminnan tukeminen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kaupungin raha riitä tällaisten vanhojet paattien kunnostuksiin. Mieluummin matkailua tuetaan valtuutettujen vuosittaisten ulkomaan matkojen toteutuksessa, jotka ovatkin aika tyyriitä, koska matkakulujen lisäksi maksetaan myös hyvät ulkomaan päivärahat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei oo kaupungilla rahaa tämmöseen hankkeeseen muutamaa kymppitonnia. Kulttuuripääkaupunki vouhotukseen on menossa vähintään kakskymmentämiljoonaa, siis kakskymmentätuhatta esim. tuhannelle vanhukselle jokaiselle. Laskinkohan oikein?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun merellisyys on valitettavasti lähinnä huono vitsi. Lahden takana on yli puolta pienempi Luulaja, mutta se on selvästi identiteetiltään merikaupunki. Saaret ovat yksityisten ja yritysten ja veneilyseurojen käytössä (mökkejä, ravintoloita) ja jatkuva matkustajaliikenne pyörii monen aluksen voimin. Oulun merellisyys on yhtä kuin tuo risukkoinen jokisuisto, joka ei ole merta nähnytkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussa on hankalaa toimia "laivanvarustajana", kun ei ole mitään matkustajasatamia tai näkyvällä paikalla olevia laitureita. Torinrantaan halutaan rakentaa Pesula, joten meri vetäytyy kauemmas siltäkin kohdalta. Nyt Torinrannassa rötköttää kesän Alexandra-laiva, mutta sekin keskittyy ryyppyreissuihin, ei turismiin tai lapsiperheisiin. Oulusta saisi Merikaupungin, jos sitä haluttaisiin, kymmenet ja sadat miljoonat on sijoitettu Keskustan maisemointiin ja aineettomiin julkisivun kiillotuksiin ja imagon nostoihin.

Oulun takamailla liikennöivästä laivasta on vaikea saada kannattava perinteisin konstein (risteilyt ja viina), se jää harrastajien puuhasteluksi! Hailuoto-laivastakin tuli kannattava vasta kun se nostettiin maihin ja vietiin pois Oulusta. Torinrannassa oli jokin aika sitten puinen purjelaiva ahtojäihin juuttuneena ja pohjaan vajoamassa, se oli kuitenkin paras mainos Oulun merihenkisyydestä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä Oulun pitäisi sijaita 100 kilometriä sisämaahan päin.Ei täällä ole koskaan huomioitu tai tuettu mitään mikä liittyy mereen tai yleensekään veteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipäs liioitella, vesi on tärkeä elementti kun Oulussa tehdään kosteusremontteja!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Anniskeluluvat ja keppanaterassi kannelle. Ei laiva siittä pilalle mene. Niin Kotkassakin on tehty, olikohan se Hyöky niminen se laiva.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (41)

Uutisvirta

22:00
Lumotut sanat -festivaali kokoaa oululaisia lapsia ja perheitä kirjallisten asioiden äärelle kuukauden ajan
20:47
Lyonissa kirjepommi haavoittanut useita ihmisiä – kukaan ei ole kuollut
20:47
Talon lunastus ja purku tiehankkeen alta aiheuttivat haikean mielen – Iin ohitustiehanke saattaa alkaa toteutua luultua nopeammin, jo kymmenen vuoden päästä Tilaajille
20:00
Kysyimme, ehtiikö vielä varata kampaajaa ensi viikon lopun valmistujaisia varten – "Muutamia vapaita aikoja on"
19:42
Kumpi tienaa enemmän euroedustaja vai kansanedustaja? – Brysselissä tilille voi kilahtaa kuukausipalkkioiden ja kulukorvausten lisäksi tuhansien eurojen veroton päiväraha
19:40
Sakari Mannisen Minna-äiti pyrkii seuraamaan poikansa jokaisen pelin, puolivälierän suoritus liikutti kyyneliin – Kaapo-koira kaipaa kotona isäntänsä rapsutusta
19:21
Seta huolestui translain kohtalosta hallitusneuvotteluissa – Rinne sanoo ihmisiä auttavia muutoksia olevan tulossa
61
Hamal tekee kahta työtä ja yrittää ansaita nettona 2 600 euroa kuussa, jotta saisi perheensä Suomeen – Korkea tuloraja on vähentänyt perheenyhdistämisiä
45
Nuoret jalkautuivat toisen kerran kaduille ympäri maailmaa ilmaston puolesta – missä ovat aikuiset?
38
Näin asianajajat ja muut oikeusavustajat törttöilevät – "Tuomarilla on persiljaa korvissa aina, kun minä puhun"
31
Jupakka sai uuden käänteen – Heinäluoman rypsiöljyerä myyty loppuun
29
Osaajapula voi olla ratkaiseva isku yksittäisen yrityksen maailmanvalloitukselle – miksi ict-alan työvoiman tarve ja tarjonta eivät kohtaa? Lukijalta
27
Fennovoima: Kaikki lupa-asiakirjat STUKille viimeistään keväällä 2021 – "Viime kesän jälkeenhän koko hankkeen aikataulu on muuttunut"
23
Leijonat kaatoi Ruotsin ja etenee mitalipeleihin! Ratkaisu haettiin jatkoajalta – seuraavaksi vastaan Venäjä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Koiran ulkoitus

Pyörätiellä jalankulkijalla on oikeus valita kumpaa reunaa kulkee, oli koira tai ei. Lue lisää...
Tämä fakta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image