Oulu

Kuntalehti: Oulun raitiovaunut eivät ole realismia, sanoo Matinheikki

Matti Matinheikki. KUVA: Pekka Peura
Oulu 20.2.2014 21:29
Kaleva

Oulun apulaiskaupunginjohtaja Matti Matinheikki sanoo, että raitiovaunuliikenne ei ole realistinen vaihtoehto oululaiselle joukkoliikenteelle, Kuntalehti kertoo.

Oulun mahdollisesta raitiovaunuliikenteestä on käyty viime päivinä keskustelua. Matinheikin mukaan Oulun väestörakenne on liian hajallaan, jotta raitiovaunuliikenteestä olisi hyötyä.

"Kaupunkirakennetta pitää tiivistää ja tiivistetään nukuisin bussiliikenteen tukemiseksi. Senkin kannalta kaupunki on liian hajanainen."

Matinheikin mukaan joukkoliikenteen kasvattamiselle olisi Oulussa tarvetta, mutta taloudellisessa nykytilanteessa kaupunki tyytyy nykyiseen tasoon.

Matinheikin mukaan kaupungilla ei ole käynnissä raitiovaunuliikennesuunnittelua.

"Ehkä 20-30 vuoden suunnittelujaksolla aikaisintaan."

Kuntalehden uutinen.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (117)

Oulusta Hailuotoon kannattaisi alkaa suunnitella nyt pitkospuuyhteyttä.
Kun ottaa huomioon maan nousemisen ja kaikki valituskierteet niin tuossa 2115 meillä voisi olla jo hyvinkin realistiset mahdollisuudet päästä rakentamisen alkuun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ratikka olisi hyvä vaihtoehto busseille. Bussit kulkee liian harvoin ja ovat aina myöhässä eivät pysy aikataulussa.
Bussilipun hinta alemmas kertalippu 2,20-2,50 olisi sopiva hinta koko oulun kaupungin rajojen sisällä.
Ratikka olisi myös ympäristöystävällisempi vaihtoehto kuin bussi

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mihin ne kiskot saadaan mahtumaan liian ahtaassa Oulun kaupunkikeskustassa? Suurin syy yksisuuntaisillekin Oulussa on nämä vanhat ahtaat kärrypolut joilla ei autot sovi kohtaamaan toisiaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainakin Helsingissä ne ratikkakiskot on siinä kadulla, ei ne tarvi omia väyliä. Autoilijat väistää ja on aina kolaritapauksessa syyllisiä. Käy joskus katsomassa siellä isolla kylällä mikä on tuolla tien päässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän kukaan ole ratikkaa nyky-Ouluun. Tulevaisuuden Oulu on kuitenkin nykyistä suurempi ja kaupunkimaisempi, jolloin ratikka on täysin realistinen vaihtoehto esim 30 vuoden päästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Raitiovaunut olisi ollut ehdottomasti realistisempaa kuin kallis kallioparkki. Kulkisi ratikat Oulujoen virralla!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Väestö kuitenkin on kasvanut viimeiset parikymmentä vuotta huimaa vauhtia. Eikö tätä väestänkasvua voisi ohjat 3 km:n säteelle Rotuaarista. 20 000 - 30 000 ihmistä sinne mahtuisi helposti ja ainakin puolet näistä mahtuisi 90100- alueelle. Pitää vain rakentaa tiiviimmin ja korkeammin. Tämä edistäisi joukkoliikennettä ja loisi lisää palvelualan työpaikkoja. Nämä ovat vain ja ainoastaan poliittisesta tahdosta kiinni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainut mitä kannattaa hitekki ouluun edes ajatella on monorail ! Oulunsalosta teknolokia kylään, niin ja muutama pilvenpiirtäjä kaupan päälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kertokaapa ratikoita vinkuvat, mitä sellaista se ratikka tarjoaa käyttäjille, jota bussi ei pysty tarjoamaan. Jos ylläpidetään ratikoita ja bussiliikennettä, se tarkoittaa kaupungin tukimenojen lisääntymistä, eli veroprosentti nousee. Tälläkin hetkellä bussiliikenne pyörii tukirahojen varassa, koska se ei kannata taloudellisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikä ole ihme, ettei se kannata taloudellisesti, kun bussilipun hinta on nykyään jo 3,30 euroa eikä sillä enää saa vaihtaa takaisin päin menevään. Samaa hintaluokkaa, ehkä jopa halvempaa, on ajaa omalla autolla ja sillä saa liikkumisvapauden, polkupyörästä puhumattakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo nelivuotiaan tasoiset ihmiset kuvittelee että kun investoidaan miljoonia siihen ratikkaverkostoon niin sitten kuin taikaiskusta liput ovat lähes ilmaisia, ratikat kulkee viiden minuutin välein ja ihmiset laulavat ja tanssivat ilosta kadulla. Niin ja aurinko paistaa aina ja joka päivä mennään Korkeasaareen. Jeejee ratikka jee!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Ei ole syytä alkaa repimään hyvin toimivaa kaupunkia josta oululaiset pitävät ja rakentamaan uudestaan muualta kopioitua umpikorttelikaupunkia."

Oikeasti ongelma on se että nykyinen kaupunkirakenne on kertakaikkiaan loppuunvalitettu. Tarvitaan uutta vettä myllyyn, kipeästi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussa on aloitettu raitiovaunuille radan rakentaminen jo aikoja sitten mutta vaunuja ei vielä näy . Kiskot tosin ovat piilossa katseilta mutta ovat tallessa . Raitivaunu liikenne olisi varmasti kannattavampaa kuin kallioparkki .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siis hetkinen, ei me todellakaan mitään raitiovaunuliikennettä Ouluun kaivata. Me tarvitsemme METRON. Asemakin on keskustassa osapuilleen valmiina ja tästä 20km pistot kolmeen ilmansuuntaan, no joo myös Hailuotoon. The Capital of Northern Scandinavia!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi rajoittaa metroon? Kaivetaan kanaaleja ympäri Oulua niin voidaan gondolilla ajella minne vaan. Tai miksi jättää tätäkään puolitiehen? Otetaan mallia venetsiasta ja nostetaan merenpinnan tasoa metrillä tai parilla niin sitten on vettä riittämiin. Rakennetaan valtavia siltoja rakennuksista toiseen. Tai hei avaruusasemia! Joo ukot laatikoiden ulkopuolelta antaa yleensä ne parhaat ja realistisimmat ideat.. voi pyhä jyssäys..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oululaisille riittää, kun kerran kesässä käy tivoli täällä, niin pääsee possujunaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä, hyvä!
Ja onhan aina Potnapekka, niin saa ajella junalla koko kesän, jos peffa kestää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (117)

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

Ei eläkejärjestelmän tuotto ole riippuvainen jatkuvasta talouskasvusta, Nyt tuli nimellisellä 1%:n voitolla eläkekassaa... Lue lisää...
Vaahteramäen Eemeli

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.10.

Fingerpori

19.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image