Oulu

Kommentti: Kon­sult­ti­sel­vi­tys­tä Oulun talouden ta­sa­pai­not­ta­mi­ses­ta odotetaan kuin kuuta nousevaa – Laajalan esitys siirtää kipeät päätökset tu­le­vai­suu­teen

Lukioiden sijainti ja määrä noussee tarkasteluun taas ensi vuonna. Lyseon lukion tulevaisuuskin voi olla liipaisimella. On väläytelty, että koulutoiminta voitaisiin siirtää muualle ja peruskorjausta vaativa talo myydä pois. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 9.10.2019 21:06
Markku Rättilä

Kaupunginjohtaja Päivi Laajalan budjettiesitys siirtää kipeät talouspäätökset tulevaisuuteen. Konsultin esitysten odotetaan avaavan poliittisen päätöksenteon umpisolmuja.

Teatterin valinta kaupunginjohtaja Päivi Laajalan talousarvioesityksen julkistamispaikaksi antoi ymmärtää, että esitykseen sisältyisi isompaakin dramatiikkaa. Ei sisältänyt. Merkittävät ”juonenkäänteet” loistivat poissaolollaan.

Oulu jatkaa taloudenpitoa vanhalla linjalla, entisin ongelmin ja odotuksin.

Odotuksiin tuntuu kuitenkin sisältyvän ulkopuolisen arvioitsijan tulevat esitykset kaupungin talouden tasapainottamisesta. Työ valmistuu vuoden lopussa ja sen sisältöä kaupungin virkamiesjohto ja poliittiset päättäjät pääsevät makustelemaan vasta ensi vuoden puolella.

Ehkä kaupunginjohtajan budjetin julkistuspaikka on vuoden kuluttua teatterin iso näyttämö, kun se nyt tapahtui vielä pienen näyttämön puolella.

Kaupunginvaltuusto ei ole kyennyt löytämään yhteistä linjaa isojen talouskysymysten ratkaisemisessa. Valtuustoryhmät ovat pysyneet juoksuhaudoissaan ja huudelleet niistä erimielisyytensä, kun vastapuoli on tuonut esiin näkemyksiään.

Jakolinjan on muodostanut perinteisen oikeisto–vasemmisto-akselin lisäksi kantakaupunki–reuna-alueet-akseli.

Valtuustoryhmistä tihkuneiden tietojen mukaan ainakin ryhmien johto on etukäteen sitoutunut konsulttityön tuloksiin.

Sitoutuminen näkyy myös Kalevan kyselyssä, jossa ryhmäpuheenjohtajat kommentoivat kaupunginjohtajan talousarvioesitystä. Kipeisiinkin ratkaisuihin lienee valmiuksia, jos asiantuntija-arviota tekevän Perlacon Oy:n asiantuntija niitä esittää.

Eri asia on, mitä sieltä esitetään. Laajala mainitsi budjettitilaisuudessa, että konsultin mukaan Oulussa on jo tehty paljon tasapainotustoimia. Kysymys kuuluukin: mitä jää jäljelle?

Ainakin palveluverkon tiivistäminen nousee esille, jälleen. Sen useimpien valtuustoryhmien johtokin tuo esille Kalevan kyselyssä.

Palveluverkko, varsinkin lukioverkko, on kaupunkipoliitikoille kuitenkin arka aihe. Omien kulmakuntien palveluista ei hevin luovuta.

Voi olla, että ryhmät repeilevät, kun asia joskus tulevaisuudessa etenee valtuustossa äänestyksiin asti.

Oulu siis velkaantuu jatkossakin, eikä päätä kehitykselle näy. Sinänsä velkamäärä ei ensi vuonnakaan nouse muihin isoihin kaupunkeihin verrattuna erityisen suureksi, mutta ongelmana on kasvava trendi.

Kaupungin tulorahoitus ei ole riittävä. Vuosikate ei riitä poistoihin ainakaan lähivuosina. Kasvavan kaupungin on investoitava isosti ja investoinnit on rahoitettava velalla. Toimintakate on jatkuvasti alijäämäinen ja menot yhä kasvussa.

Valtuustoryhmät pitävät hyvänä, ettei veroprosentteja tarvitse nostaa ensi vuonna. Nostaminen söisi elinvoimaa ja kuluttajien ostovoimaa. Veroihin voidaan joutua kuitenkin kajoamaan, jos valtuusto kampittaa konsultin esittämät ratkaisut.

Oulun taloutta ei ole hoidettu menneinä vuosina mitenkään huonosti verrattuna muihin isoihin kaupunkeihin. Voi sanoa, että se on tehty, mitä on ollut tehtävissä.

Läheskään kaikki ongelmat eivät ole kaupungin itsensä aiheuttamia. Valtiovalta on sälyttänyt kunnille jatkuvasti menoja lisääviä velvoitteita. Niin teki edellinenkin hallitus, vaikka sen piti niitä vähentää.

Myös uuden hallituksen asialistalla on uusia, kuntien kukkarolle käyviä velvoitteita, kuten subjektiivinen päivähoito-oikeus, päivähoidon ryhmäkokojen pienennys, soten suurempi hoitajamitoitus ja hoitoon pääsyn nopeutus sekä koulupuolella oppivelvollisuusiän nosto.

Hallitus on luvannut kompensoida kulut, laskennallisesti. Kokonaan se ei kuntajohtajien arvion mukaan aiheutuvia kuluja kata.

Kaiken kaikkiaan kaupungin ensi vuoden taloutta suunnitellaan sumeissa näkymissä. Etenkin verokertymän arviointi on hankalaa, varsinkin kun yleiset talouden näkymät ovat synkkenemässä.

Toivottavasti ensi vuonna, kun kaupunginjohtaja julkistaa budjettiesityksensä, kenties teatterin suurella näyttämöllä, näkymät ovat tämänvuotisia selkeämmät ja kirkkaammat.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (36)

Aika mahtavia kommentteja, nauroin niin että tipuin jakkaralta. Ammattilaiset asialla ha ha ha

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaa ehkä vaihtaa kaupungin henkilöstöä, jos eivät tuollaisia selityksiä pysty tekemään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikä se pitäis Laajalan itse hoitaa tämä tasapainotus homma...siitähän hänelle johtajana maksetaan. Ei konsultin selän taakse voi mennä vastuuta piiloon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki isot päätökset pitää viedä poliitikkojen kautta toteutukseen. Laajala ei vain saa itsenäisesti näitä toteuttaa, vaikka osaamista ja näkemystä varmaankin olisi. Poliitikot ovat siis jarruina, ei kaupunginjohtaja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupunginhallituksessa istuu sellainen ihminen joka ei saa ääntensä kuuluviin koska nuija..
Hän on monasti esittänyt kaupungille säästökohteita, mutta...
Kun johtajat ovat niin pihalla antakaa hänelle mahdollisuuden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun päätöksenteko alkoi yskimään vuoden 2013 suuren kuntaliitoksen jälkeen. Se tehtiin keskusta-maalaisliiton ehdoilla. Sen seurauksena siltarumpupolitiikka ja nurkkakuntaisuus pääsi vahvasti Oulun päättäviin elimiin. Muista suurista kaupungeista poiketen on keskusta-maalaisliitolla juuri Oulussa näin vahva edustus ja jälki on ollut karua katsottavaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Outo käsitys demokratiasta valtuustoryhmien johdolla:
luvataan kannattaa ehdotusta, jota ei vielä edes ole.
Konsultin käyttö sinänsä on viisasta, mutta kyllä valtuuston on tehtävä päätökset.
Pitäisikö pitää uudet vaalit, jotta valtuustoon valittaisiin demokratian pelisäännöt (ja lainsäädännön) tuntevia edustajia?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse en tarvitse konsulttia, kun pitää etsiä omista menoista säästöjä. Säästäminen aloitetaan turhista menoista. Kulttuuripääkaupunki hanke .sykkelit oli turha hanke,Busines Oulu,iIlotulitukset,tyhjäntoimittaja virkamiehet pois (rakennusvalvonta),tarpeeton omaisuus myyntiin,konsulttipalkiot nollaan,kaupungin organisaatioiden tyhjät tutustumismatkat pois,ym,ym,ym.Lista on loputtoman pitkä. Eiku töihin... Kaikki tyhjä kun otetaan pois, ei tarvitse koulutus ja hyvivointipalveluihin koskea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laajala tekee kaikkensa päästäkseen luistamaan kipeiden päätösten teosta. pääosaamisaluehan häellä onkin kahvinkeitto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi ei puhuta suoraan saneeraus-konsultista, jonka tehtävänä on ainoastaan esittää kohteet mistä säästöt haetaan ja kaupungin päättäjät taputtavat "karvaisia" käsiään, että hyvä juttu, sillä näin pelataan oma vastuu tietoisesti ja hallitusti ulos?
Kävin tuossa Oulun suurimmassa terveydehuollontalossa ja täytyypä sanoa, että hienot uudet tilat, mutta mitä niistä, kun mikään muu ei enään toimikkaan, jatkuvaa tietokoneiden katkoksia, hoitajat huuli pyöreenä, kun asiakas haluaa tietoja hoidon edistymisestä, lääkkeiden ja toimenpiteiden anto unohdetaan jne...
Onko näin, että Oulun kaupunki rakennuttamassa uutta sairaalaa kuin "iisakin kirkkoa", mutta potilaiden ja heidän läheisten palvelut unohdetaan eli ensisijainen tavoite saada hienot puitteet, kaukana tavoitteet potilaiden ja hoitajien hyvinvointi, josta hyvä terveydenhuolto saa alkunsa, niinhän?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupungin virkamiehet nostavat itselleen palkkoja mutta eivät osaa hoitaa kaupungin taloutta? Onpa ihme asia. Eikö sitä iso päättäjä vuosi sitten huudellut että Tulos tai Ulos. Kyllä kaupungin päättäjien täytyy osata eikä palkata konsultteja tekemään työt. Virkamiehet vaihtoon. Oulun visioita-Rakennamme yhdessä kansainvälisiä menestystarinoita ja hyödynnämme rohkeasti digitalisaation mahdollisuudet. Oulusta pohjoisen kulttuurikaupunki jne, Kyllä ne yritysjohtajat hoitavat nämä kansainväliset menestykset ja digitalisaation osalta kaupunki voi hyödyntää mahdollisuuksia siten että hoitavat Oulusta käsin yhteydenpidon teknologiaa käyttäen ja säästyy matkustamiseen/majoitukseen liittyvät verorahat. Valtuuston ylimääräisiä kokouksia ja ajan ylityksiä ei tarvitse kuten 2018. Näitä lukuja pitäisi julkaista veronmaksajat haluavat tietää mitä, mihin, kenelle ja miksi on maksettu erinäisiä palkkioita ja johtavien virkamiesten palkat, palkankorotukset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitäs varten kaupungilla on virkamiehiä? Onko ne vain koristeina ja aina kun pitää tehdä töitä kutsutaan konsultti tekemään työt? Johtuuko tämä talouden haasteellisuus juuri siitä että kaupunki maksaa valtavat määrät palkkoja mutta kukaan palkollisista ei tee töitä? Tietääkseni kaupungilla on oikein iso liuta joka yksikössä erilaisia palveluverkko asiantuntijoita. Heidänhän toimenkuvaan kuuluisi vaihtoehtojen punnitseminen ja esitysten tekeminen. Mutta ilmeisesti toimenkuvan kirjoitushetkellä toimenkuvasta jäi sana työ pois. Eli konsutit on tehneet ja tekevät edelleen kaikki työt. Saa siinä sitten ihmetellä miksi talous ei kestä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

YT pystyyn päätöksenteko portaaseen ja suorittaja porras saa rahoitusta tehdä perustyötä johon verot sekä valtion rahoitus tarkoitettu! Tässä kiteytettynä miten Laajala tulee toimia. Yleensäkin jos työpaikalla on liikaa työväkeä aikaa jää kinata asioista ja päätöksenteko vaikeutuu. Maalaisjärki käyttöön ja töihin!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä noita säästökohteita varmasti löytyy. Vois aloittaa vaikka Business Oulusta. Miten siellä voi olla jo 150 ihmistä. Tuo Business Oulu vois olla maksimissaan joku 10 hengen porukka...

No pian se nähdään onko tämä konsultti ihan ajan tasalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö sitä voi tehdä itse vaan rahaa(verorahaa) poltetaan konsulttiin.Suojatyössäkö se kravattiköyhällistö käy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun kaupungilla on 12000 työtekijää! Puolet on hoitajia, opettajia ym. suorittavia työntekijöitä. Jää 6000, jotka tekevät jotakin. Väitän, että niistä voisi 3000 poistaa ilman, että suuremmin toiminnot häiriintyisivät. Mutta tätä tietenkään ei tehdä. Konsultiksi on Laajalan mukaan valittu sellainen taho, joka on paljon tehnyt näitä selvityksiä. Tottakai, lopputulos tiedetään jo etukäteen ja se ei puutu ylisuureen hallintoon. Eihän tuollaista yritystä valittaisi selvitystä tekemään, jos olisi riski, että oma tuoli voisi mennä alta. Selvittäjäksi olisi pitänyt valita riippumaton taho, esimerkiksi ulkomailta. Ai niin, erilaiset hömpät voisi lopettaa vaikka niiden kanssa onkin kiva puuhastella: kaupunkipyörät (7 miljoonaa euroa!!), medioiden perustamiset, jne. Mutta ei, niitähän tulee lisää, kun on ylimääräistä aikaa kehitellä kaikenlaista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Väitä mitä väität, ottaisit edes selvää asioista ennen kuin lauot noin päättömiä lausahduksia. 3000 työpaikan lopettaminen olisi kuntalaisille melkoinen järkytys kun hommat ei enään pelittäisi. Toki voihan sitä ostaa samat palvelut yksityisiltäkin ja laadun valvontaan hommata lisää väkeä niin ei tule ihan huttua. Ensin hömppä pois toki sen jälkeen jos ei säästöä synny niin lakkauttaa työpaikkoja ja ostaa palvelut yksityisiltä toimijoilta kuten on tapana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Poliitikkojen lempisanat: kipeitä päätöksiä. Suoraan Pahkasiasta. Kun on idioottimaista antaa verovaroja muille kuin niitä maksaneille, et sinäkään ota lainaa siksi että maksasit naapurin elämän hänen loppuelämäksi. Tällä tavoin tuhlataan suomessa verovaroja vuosittain noin yli 5 miljardia euroa vuodessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (36)

Uutisvirta

19:00
Massiivisesta maalimäärästä huolimatta Mika Pyörälä ei miellä itseään maalitykiksi: "Ei tällä laukauksella voi kutsua itseä sniperiksi" Tilaajille
18:47
Kempeleen kunnanjohtaja: Lähijuna voisi liikennöidä Limingasta Iihin jo 2020-luvun puolessa välissä – kysyimme, miten lähijunaliikennehanke nytkähtäisi eteenpäin Tilaajille
18:27
Jonas Liimatta jatkaa Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen johtajana
18:00
Reportaasi vuosien takaa: Anjan etsintä toukokuussa 1963 ei unohdu – Viisivuotiaan tytön katoaminen Kerässiepistä aiheutti Suomen ensimmäisen suuretsinnän Tilaajille
17:56
Pakettiauto kaatui kyljelleen kolarissa Rovaniemellä
17:35
Paperisten laskujen eräpäiviä siirretty eteenpäin postilakon vuoksi – IS: Valtakunnansovittelija aikoo tehdä sovintoehdotuksen maanantai-iltana
16:03
Oulun seudulla kuvatulle Kaikki synnit -rikossarjalle sataa tunnustusta – kahmi Venla-ehdokkuuksia viidessä eri kategoriassa
67
MTK:n kysely: Kolme neljästä suomalaisesta pitää lihan kulutustaan sopivana – MT: Alle 30-vuotiaista lähes viidennes ei syö lihaa lainkaan
53
Andersson ehdotti: Valtio voisi yhden vuoden ajan maksaa lähes kokonaan kulut polttomoottoriautojen muuttamisesta biokaasulla käyviksi
36
Elektrobit rekrytoi yli 60 uutta työntekijää Ouluun vuoden 2020 loppuun mennessä – työllistää tällä hetkellä 240 henkilöä
33
Käteisen puute suomalaisissa pankeissa ihmetyttää kanadalaisia – viime vuonna he kirjoittivat yli 700 miljoonaa shekkiä
27
Postin työkiistaan ei saatu vieläkään ratkaisua, tukilakot laajenevat maanantaina – "On vaikea arvioida, kuinka pitkään vielä menee"
22
Postilakon tukitoimet laajenevat: ensi viikolla postin käsittely loppuu asiamiesposteissa
19
1,8 miljoonan euron rahapelivoiton lunastaminen viivästyi kuukausilla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image