Oulu

Kokoomuksen Talvitie: Hallituksen la­taus­pis­te­vaa­ti­mus kaatuu yritysten ja taloyhtiöiden niskaan

Lakiluonnos velvoittaisi asuinrakennukset varustamaan jokaisen pysäköintipaikan latausvalmiudella.
Oulu 22.11.2019 15:05
Kaleva

Kokoomuksen varapuheenjohtaja, oululainen Mari-Leena Talvitie vaatii, että hallitus pidättäytyisi sähköautojen latauspisteitä rakentamista koskevassa esityksessä EU:n direktiivin perustasossa.

Talvitien mukaan muutoksen kustannukset kaatuisivat yrittäjien ja taloyhtiöiden niskaan.

– Pysäköintialueille olisi pakko rakentaa turhia latauspisteitä yli todellisen tarpeen. Satojen miljoonien investoinnit lankeaisivat yrittäjille ja taloyhtiöille, eli asukkaille. Suomeen tulisi jo direktiivin perustason mukaisen sääntelyn perusteella 73 000 peruslautaspistettä, Talvitie toteaa.

Lisäksi lakiluonnos velvoittaisi asuinrakennukset varustamaan jokaisen pysäköintipaikan latausvalmiudella. Talvitien mukaan kyseessä olisi kohtuuton vaatimus opiskelija-asunnoille ja vuokrataloille.

Jäsenvaltioiden on säädettävä vuoteen 2025 mennessä sähköautojen latauspisteiden vähimmäismäärä koskien jo olemassa olevia ei-asuinrakennuksia, joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa.

Latauspaikkojen määräksi ehdotetaan 10 prosenttia pysäköintipaikkojen kokonaismäärästä. 

– Pidän järjettömänä tuhansien eurojen investointeja rakennuksiin, jossa kaikki eivät omista autoa. Esimerkiksi Oulussa olemme juuri väljentäneet kerrostalojen autopaikkavaadetta. Hukkainvestoinnit nostaisivat jälleen asumisen kustannuksia. Myös autottomat ihmiset joutuisivat maksajaksi, Talvitie summaa.

Talvitie kummeksuu, miksi ympäristöministeriön ehdotus sisältää tiukempia vaatimuksia latauspisteiden asentamisesta kuin mitä itse energiatehokkuusdirektiivi vaatii.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (24)

Niitä lataus pisteitähän pitää saada sitten joka paikka täyteen jos aikoo että se sähkö auto.toimii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö sähkö auton peräkonttiin vois laittaa polttoaineella käyvä generaattori että saa välillä pysähtyä ja ladata vähän akkuja niin ei pääse virrat loppumaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo kymmenen prossaa tulee siitä ettei kapasiteetti riitä enempään... Ei taida riittää vi0eraille virtaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kukaan tehnyt arviota mitä sähköautot ja niidem latauspisteet vaikuttavat palo- ja pelastusturvallisuuteen.
Sähköauton paloa ei voi samnuttaa perinteisillä menetelmillä ja siiyä syntyy runsaasti myrkyllisiä kaasuja

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei voi olla minkään lain mukaista että joku muu kuin sähköauton omistaja /haltija ,joutuu maksamaan latauspisteiden hankinnan ja käytön.
Tätä emme voi hyväksyä .
Latauspisteet voi olla yksityisen yrityksen toiminta joka toimii samalla tavoin kuin esim.parkkimaksut.
Kenenkään pihoille latauspisteitä ei voi vaatia rakentamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

factaa on että tuo HE:n mukainen velvoite on liian pieni suhteessa siihen kuinka paljon hitaan latauksen paikkoja tarvitaan vuonna 2025 jos kehitys jatkuisi siis samana kuin edelliset 4vuotta. uudisrakentaminen raahaa muutenkin jo jäljessä tarpeesta,niin miksi pitää moittia hyvää kehitystä. Terveisin vuokralla asuva joka haluasi ajaa myös halvemmalla sähköllä töihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokoomus on taas kerran tasan väärässä.

Taloyhtiö INVESTOI rakentamalla latauspisteen, jonka käytöstä se laskuttaa lataajaa samoilla periaatteilla kuin bensaa myydään ja siten latauspisteen käyttäjät maksavat sekä lataamansa sähkön että myös lataiuspisteen investoinnit, jonka jälkeen taloyhtiö voi vaikka tehdä latauspisteellä hieman voittoakin - kuten markkinatalouteen luontaisesti sijoittajille kuuluukin.

Tästä ei koidu mitään kuluja muille taloyhtiön osakkaille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Latauspisteen rakentamiskustannukset sähköauton omistajilta eikä muilta asukkailta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No höpö höpö. Luuletko tosiaan että pelkällä sähkön myynnillä katetaan kalliit investoinnit. Ota ensin selvää investointien kustannuksista ennen kuin alat viisastelemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On eläkeläisiä ja vähävaraisia joilla rahat riittää juuri ja juuri ruokaan, ei kaikkiin tarvittaviin lääkkeisiinkään , vielä tuommosta maksamaan kun ei omisteta edes autoa. Hommatkoon jokainen omilla varoillaan Tojotoilleen mitä haluaa. Hullujen hommaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taloyhtiöissä varmasti rakennetaan latauspaikkoja sitä mukaan kun niille tulee tarvetta, ei tässä tarvita valtion diktatuuria. Uudisrakentamisessa on järkevää asentaa kaapelointi kerralla kuntoon.

Kaikkien ei ole pakko ladata autoa kotipihalla vaan autoja voidaan ladata myös julkisilla latausasemilla. Kauppareissun aikana sähköauton saa ladattua täyteen jos kaupan pihalla on tehokkaampi latausasema.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joukkueenjohtaja EU: "No niin, kuka haluaa hypätä lantakaivoon? Onko vapaaehtois..."
Suomi, mallioppilas eturivistä, heleällä äänellään huutaen: "MINÄ MINÄ MINÄ, OI MINÄ!"

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköautojen yleistyessä pitäisi rakentaa enemmän latausasemia ympäri kaupunkia, ei pelkästään taloyhtiöihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri näin. Kaupunkeihin tarvitaan pikalatauspisteitä, mutta pakollisena vaatimuksena asuntoihin jo nyt kalliiden asumiskulujen Suomessa turha (vanhoissa taloissa).

Jokainen voi omalla rahallaan kustantaa taloyhtiöönkin itselleen latauspisteen (taloyhtiön luvalla) mikäli talon sähkövarusteet (uudemmissa taloissa ainakin) tukee tällaisia latausvaatimuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meidän täytyy näyttää mallia tässäkin muille maille. Eli mennään konkurssiin malliksi muille. Kreikkakaan ei ole pitkään aikaan pystynyt samaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pientä se on verrattuna omakotitalouksien sähköistyksiin, kaiken joutuu pulittamaan omasta pussistaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (24)

Uutisvirta

125
"Näyttää että tiistaina äänestetään pääministeristä" – Hallitusneuvottelut käynnistyivät odotetusti entisellä hallituspohjalla, Rinne jatkaa ainakin sdp:n puheenjohtajana
102
Sanna Marinista on tulossa uusi pääministeri, Marin voitti äänestyksessä Antti Lindtmanin täpärästi
86
SDP:n yllätysveto: Eronnut Sirpa Paatero palaa kuntaministeriksi – omistajaohjaus siirtyy Tytti Tuppuraiselle, Antti Rinteestä varapuhemies
73
Ulkoministeriön henkilöstön edunvalvoja Verkkouutisille: "Luottamus Haavistoa kohtaan horjunut erittäin pahasti"
70
Leskinen pääsi pisteille heti voittoisassa HIFK-debyytissään – Raksilan yleisön luopiohuutelu ei jäänyt ex-kärpältä huomaamatta: ”Eihän se hyvältä tunnu, mutta ymmärrän yleisön reaktion”
44
Puheenaihe: Pitääkö nuorten lukutaidosta olla huolissaan? – "Jatkossakaan mekaaninen lukutaito ei tietenkään riitä, vaan on ymmärrettävä myös sisältöä"
41
Näkökulma: "Tää on viimeinen taisto?" – Antti Rinne sai puolueiden vastaukset, mutta tämän jälkeen hallitusta tuskin vähään aikaan muodostetaan demareiden johdolla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi yöstä alkaen Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

7.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image