Oulu

Kokoomuksen Janne Heikkinen: Pääradan suunnittelu pitää laajentaa Ouluun asti, Limingan ja Oulun välille tarvitaan kaksoisraide

Janne Heikkinen KUVA: Tiina Wallin
Oulu 16.10.2019 15:25
Heidi Peltonen

Oululainen kansanedustaja Janne Heikkinen (kok.) on jättänyt kaksi talousarvioaloitetta, joissa toisessa esitetään 60 miljoonan euron määrärahaa Limingan ja Oulun välisen kaksoisraiteen rakentamiseksi.

Toinen aloite taas esittää kahdeksaa miljoonaa euroa pääradan suunnittelemiseksi Ouluun ja Tornioon asti. 

Heikkinen kummeksuu hallituksen ratkaisua jättää talousarvioesityksessään pohjoisen raidehankkeet budjettirahoituksen ulkopuolelle.

– Vaikka selkeä enemmistö vaalipiirimme kansanedustajista istuu hallituspuolueissa, niin maakunnalle tärkeää suunnittelumäärärahaa ei saatu koko pääradan suunnitteluun vaan vain Tampereelle asti. Myös seudun tärkein yksittäinen hanke Liminka - Oulu -kaksoisraide puuttuu hallituksen keltaisesta kirjasta, Heikkinen toteaa lausunnossaan. 

Heikkinen pitää Pohjois-Suomen laiminlyöntiä kolauksena sekä puolen Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamiselle että elinvoimalle. Hänen mukaansa EU:n myöntämät CEF-tuet uhkaavat jäädä saamatta, mikäli koko radalle ei saada suunnittelurahaa. 

Myös Oulun kaupunki on pitänyt pinnalla investointien käynnistämistä. Oulun kaupungin johto kirjelmöi kesällä vaalipiirin kansanedustajille, jossa se vetosi kaksoisraiteen tärkeyteen. 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (27)

Teknologiakaupunki Oulun pitää tavoitella hyperlooppia (= tunnin junaa) Oulun ja Tukholman välille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun ja Helsingin väliin sinne mistä se puuttuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajatteleppa, että aiheesta ei saa olla eri mieltä. Onko tämä sitä kuuluisaa suomalaista politikkaa, jonka jo Kari Suomalainen totesi poliitikko Ulpun sanoin, että ei saa sanoa omaa mielipidettä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuli mieleen doi Onnibus. Yleensä tuolin tärrääjä saa kehut tai haukut. Markkinoilla se tarkoittaa, että Häiriö pitää. poistaa siis ostaa pois markkinoilts. Tämä on yleistä. Joku sanoisi normaalia. VR alkaa normalisoitua. Kaikki ei. Pitkään tomineet heittää kapuloita rattaisiin aina kun ehtivät. Back street boys. Nimittäin tämä Onnibus ja VR antoi toivoa matkustajille pudottamalla hinnat. Nyt ainakin 1 häirikkö jokin iso bussi valtaväyläinen pakko mennä firma ei anna ihmisille vapautta. Pitää olla tien päällä virka aikaan ja kphti Helsinkiä. I stand this

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

minä vaadin, että aloitteenne tulee julkiseen tarkastukseen siten, että huomiodaan hankkeen kustannusvertailu. Juuri iso uutinen uuden toimijan tulo rataliikenteelle kertoo mihin varaudutaan. Uskomaton tyhjiö VR/SF. Voi mikä väylä käytössä tai okieastaan onko syntymässä oikeasti järki ihmisten taoa toimia. Ne hiljaist 2 raiteet toimimaan, siten miten ne tarkoitettiin. Logistiikka. Siinä nimi kontille ja veronmaksajan kulkuvälineelle. Juna. Junat ja veronmaksaja. Laittakaa raiteet tuomaan halvempaa ja turvallista kuljetusta halvemmalla. Kysymykseen hyppääkö reppumies kyytiin Kempeleestä tai Limingasta, sanoisin moni teistä 2-5 euron maksajasta on haastetta kokonaiskuvaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näitä junatoiveita on vähän turha kyräillä Oulussa keskenään. Helsingissä asti ei ole kuultukaan että Oulussakin joku toivoo raideyhteyksien paranemista. Turku, Tampere ja Kouvola(!) on osannut pitää äänensä kuuluvissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Junat ovat niin kankeita kulkuneuvoja, että niillä ei paikallisliikennettä hoideta. Saataisiin edes pääratojen liikenne toimimaan omilllaan, mutta kun niidenkin tukemiseen pitää laittaa satoja miljoonia muiden rahoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun ja Limingan välimatka on naurettavan lyhyt, jotta siihen mitään tuplaraiteita edes kannattaa rakentaa. Ihan sama, jos rakennettaisiin moottoritie etulöytystä torille. Ajatuksen naurettavuuden tietää jokainen peräkylällä asuva höppänä mummokin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmeisesti TEN-T hanke on hallituksessa sujuvasti unohdettu koska se edistäisi myös pohjoisen asiaa. Jätetään mieluummin EU rahat hyödyntämättä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Perintöeliitin isännät Keskustassa vastustavat hirvenpenkkuumaiden mylläystä kun Volvomies muutoinkaan millään junalla kulje kun siihen saa tukia. Ja demareita kaikki muu kuin keskusvaltaisuus kauhistuttaa. Vihreillä saattaisi olla mielenkiinto käyttää täysin päästötön VR-sähkö vaikka luomutofun viljelyyn tai eliitin sähköautoihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko nyt ensi kerta 20-vuoteen kun Kokoomus ei ole hallituksessa, eikä tuota Oulun rataa oltu laitettu kuntoon silloinkaan kokoomuksen ollessa hallituksissa? Melko populismia tälläinen ulostulo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Myös Suomen toiseksi suurimmalle lentokentälle (Oulun) olisi järkevä saada vaikka halvinkin junaradan lisäosuus. Valmista rataahan löytyy jo tuosta Kaakkurista alkaen; puuttuu enää hyvin lyhyt osuus lentokentälle. n. 1,5-3,5 miljoonaa euroa/kilometri, joten ei mahdoton panostus?

Jos Kemijärven ja Kemin sellu yms. miljardien metsähankkeet saadaan vauhtiin ja Pyhäjoen 3-6 miljardin euron ydinvoimalatyömaa, tulee matkustaminen lisääntymään entisestään. Ainahan tulee kausi ylä- ja alamäkiä taloudessa ja kaupungeissa, mutta esim. Lapin turistivirrat taitavat olla suhteellisen pysyvässä nousuvirtauksessa Aasian matkailun auettua kunnolla Pohjois-Suomeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse kannatan Kiiminki yhteyden pidentämistä Syötteelle ja Rukalle asti.

ps. Niin kauan kun on halvempaa kuljettaa valmiin radan viertä kuorma-autolla malmia ei tartte haaveilla kalliimmasta ratayhteydestä. Ei se vaan kannata. Ennen vaikka jokaiselle taksi alle valtion piikkiin jos se on halvempi ratkaisu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos rakennettaisiinkin tunnin juna Tampeelta Turkuun, niin jäisi rahaa myös tuottavampiin investointeihin pohjoisempana. Helsinkiläisethän ei rataa tarvitse, kysykää vaikka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokoomus olisi hyvin sen ehtinyt tekemään ollessaan hallituksessa. Eipä viitsinyt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (27)

Uutisvirta

22.11.
Kärppien voittoputki venyi jo yhdeksään – Lukko hallitsi peliä, mutta Kärpät onnistui maalinteossa
22.11.
Kärpät otti vierasvoiton Lukosta - katso ottelukooste
22.11.
Kuvagalleria: Lumo toi iloa ja valoa marraskuiseen pimeyteen, tältä valofestivaalin teokset näyttävät
22.11.
Kaksi suomalaista mäkihypyn maailmancupin kauden avauskilpailuun – Eetu Nousiainen ja Andreas Alamommo selvittivät tiensä karsinnasta kilpailuun
22.11.
Junttilan tehoilta takasi Kärpille yhdeksännen perättäisen voiton – Rybarille kauden kolmas nollapeli
22.11.
Kalevan entinen päätoimittaja Markku Mantila palaa Vaasaan Ilkka-Pohjalaisen päätoimittajaksi – "En olisi muuten tullutkaan näihin hommiin, jos en luottaisi tulevaan"
22.11.
Kärpät tekee 0-2 maalin Lukkoa vastaan

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

202 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Kaikissa tilanteissa, nyt ja tulevaisuudessa, AY-liike rakentaa Suomea paremmaksi ja toimii suomalaisten yhteiseksi hyvä... Lue lisää...
Yhdessä enemmän

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

23.11.

Fingerpori

23.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image