Oulu

Kerro meille: Miten Oulun lii­ken­ne­verk­koa pitäisi kehittää?

Oulun hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi liikenneverkoa olisi kehitettävä kevyt liikenne etusijalla. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 13.8.2019 12:03
Kaleva

Oulun kaupungin liikenneverkkoa kehitetään suosien kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä. Oulun kaupunki on asettanut kunnianhimoisen tavoitteen kaupungin hiilineutraaliudesta vuonna 2040, johon pääsemiseksi liikenneverkkoa on kehitettävä kevyt liikenne etusijalla.

Autoilua vähennetään erilaisin konkreettisin toimin jo nyt. Puoli vuotta sitten tehty poliittinen päätös niin sanotusta autopaikkanormista on tästä yksi esimerkki. Autopaikkanormin myötä uusia asuinrakennuksia rakentaessa ei velvoiteta rakentamaan neliömäärään sidottua parkkipaikkamäärää.

Keskustan liikenneverkon muuttaminen on osa suurempaa keskustan uudistamista. Oulun ruutukaava-aluetta aiotaan tiivistää reilusti, jolloin autoilun sijaan voi suosia kevyttä liikennettä.

Miten kaupungin liikenneverkkoa tulisi mielestäsi kehittää?

Kerro kokemuksiasi ja toiveitasi.

Juttukommentteja voidaan käyttää Kalevan artikkelissa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (272)

Nopeampia pakallisliikenteen vuoroja, esim. Useampi auto suoraa Kuusamontietä.
Raideliikennettä Kiiminki -- Oulu

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vihapuhe kun on rangaistava teko, niin kieroutuneet autojen vihaajat on poistettava päättäjien paikoilta ja rangaistava tekojensa mukaan! Kadut ja pysäköintipaikat tulee palautta tarkoitukseensa eli liikenteelle. Autot ovat nykyajan pääasiallisia liikennevälineitä, jotka mahdollistaa yhteiskunnan ylläpitäjien ahertamisen ja kaikenlaisten elämäntapafanatiikkojen toimeentulon! On aikoihin eletty, kun aina vaan enemmän ryöstetään autoa tarvitsevilta suurina ylimääräisinä veroina ja maksajilta estetään liikkuminenkin, mutta verovaroja ja panostusta tuhlataan vähemmistöjen ja monenlaistren ääriryhmien päähänpistojen toteuttamisiin!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuo punaiset väylät antavat osalle pyöräilijöistä tunteen, että he ovat etuajo-oikeutettuja. Vaarallista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keskustassa Isokadulla ei ole pyöräteitä, vaan jalkakäytävät. Tästä huolimatta Isokadun jalkakäytävillä pyöräillään ja oletetaan jalankulkijoiden ja autoilijoiden väistävän. Lisätään liikennemerkit, joissa kerrotaan pyöräilyn olevan kiellettyä jalkakäytävällä. Tämä siksi, jotta pyöräilijät huomaisivat jossain vaiheessa missä keskustassa on pyörätiet ja missä jalkakäytävät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rautatie- ja linja-autoaseman yhteyteen paikallisliikenteen terminaali. Eli joukkoliikenteen solmukohta, jossa on ne palvelut mitä matkailijat ja Oulusta matkaan lähtevät oikeasti tarvitsevat: valvotut parkkitilat pitkäaikaiseen parkkeeraamiseen, odotustilat sisätiloissa, matkatavarasäilöt, ravintoloita ja ruokakauppa, hyvät wc-tilat jne. Myös säännöllinen yhteys linja-autoasemalle ja taksipalvelut tulisi olla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikkien keskustaan tulevien katujen tulisi päätyä suoraan kallioparkkiin. Sieltä oli yksi ramppi sitten varattu poistujille. Näin kaikki Oulun liikenneongelmat ratkeaisivivat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jalankulku ja pyöräily kehittyy itsestään kun lakkautetaan bussiliikenne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden pitää väistää autoilijoita joka tilanteessa, kauramoottori jättää paljon lyhyemmän hiilijalan jäljen kuin polttomoottori kun sen kiihdyttää takaisin sallittuun nopeuteen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

EI raitioliikennettä ouluun!

Jos jotain raiteilla kulkevaa pitää saada niin se olisi sitten lähijunat, jotka voivat käyttää jo olemassaolevaa ratainfraa tai metro niinkuin oikeissa suurkaupungeissa!

Raitiovaunut ovat surkean hitaita ja tukkivat tehokkaasti viimeisetkin ajoväylät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Citybussiliikenne myös Haapalehtoon ja vuoroja reilusti lisää myös joen pohjoispuolelle! Joen ylittäviä kevyenliikenteenväyliä tulisi lisätä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Raitioliikenteen rakentaminen esim. kaijonharjusta lentoasemalle siitä hyvä laajentaa tarpeen mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi autoilua pitäisi hankaloittaa? Ei Suomen päästöillä ole mitään merkitystä ilmastolle.

Minä leventäisin autoilun pääväyliä, koska väyliä ei ole suunniteltu nykyiselle liikennemäärille, puhumattakaan kasvusta. Tiet pitäisi suunnitella nyt sillä ajatuksella, että toimivat vielä 10 vuoden päästä suuremmilla liikennemäärillä.

Naurettavaa että tässä pikkukylässä on muutamia pussinkauloja, joissa saa autot seisoa ruuhkissa kun liikennettä ei osata suunnitella. Limingantullin ja Toppilan asukasmäärien kasvaessa tulee keskusta ja niin etelä- kuin pohjoispuoli olemaan aivan tukossa pian. Puhumattakaan Huetasaaren asuinnäyttelyalueesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vilkkaille tienylityspaikoille (suojatie) kevyelle liikennemerkit ennen tienylitystä, jossa lukee "Pyöräilijä väistää". Ihme urpoja nämä pyöräilijät kun luulevat että autoilijoiden pitää väistää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bussiliikennettä pitäisi kehittää ja reittejä lisätä myös poikkisuuntaisesti. Ei ole mitään järkeä työmatkassa, jos autolla matkaan menee ruuhkassakin max 30min, mutta bussilla aina vähintään 40 min + odotusaika pysäkillä ja pahimmillaan bussi kulkee vain kerran tunnissa.
Myös paikallisjunaliikenne pitäisi ehdottomasti olla ainakin kempele-LENTOKENTTÄ-haukipudas-kiiminki-oulu välillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pikisaaren sillan kupeessa on jyrkät kantit pyörätietä polkevalle, siis saarta kiertävälle reitille pyrkivälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kanttikivet pois! Mahdotonta yrittää pitää polkupyörällä momenttia yllä kun 50 metrin välein on 5-15 sentin korkuinen kanttikivi johon huonomman pyöräilijän pitää aina nostaa pyörä. Muuttuu kovin vaivalloiseksi eteneminen kun tuollaisia esteitä on koko ajan, ja tulee mietittyä että tahallaanko näitä kylvetään kaikkialle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (272)

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työeläkkeisiin on myös puututtava

231 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Itsensä peukuttavat ja itsensä kanssa keskustelut

Minäpä nostanki molemmat peukut pystyyn kun keksin hyvän jutun jonka sitte jaan muiden kans. Mitäpä kyttääjänä olet siit... Lue lisää...
Mitäs siihen sanot, ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image