Oulu

Kerro meille: Missä on kuoppaisia ja huonoja teitä Oulun seudulla?

Talvi on runnellut teitä, kun sateet ja pakkaset vuorottelevat. KUVA: Arkisto / Vesa Joensuu
Oulu 24.2.2020 14:12
Kaleva

Talven poikkeuksellinen sää on uurtanut teihin kuoppia ja rikkonut päällysteitä.

Vuoroin vallinneet vesisateet ja pakkaset ovat saattaneet syventää teiden kuoppia ja tehdä päällysteisiin reikiä.

Kerro meille, missä päin Oulun seutua talven säät näkyvät tien kunnossa.

Voi myös lähettää kuvia huonoista tieosuuksista verkkolomakkeen kautta tai numeroon 13222.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (80)

Kuoppia on kaikkialla ja lisäksi ajourat ovat luokattoman syviä, vaikka ei kuoppia olisikaan!
Onko tie huonossa kunnossa vasta kun sen pinnoite on kuoppia täynnä!
Syy on kun vuosikymmen sitten päätettiin säästää pinnoitteen laadussa pinnoittamalla liian karkealla kivellä uutta asfalttia. Sillon pien määrä vähenee ja pinnoittaminen on halvempaa. Nyt on huomattu, että pinta ei kestä sään rasituksia ja kaiken lisäksi autoilijoiden rengaskulut ovat kaksinkertaistuneet liian karkea asfaltin vuoksi.
Jo tuo, hienojakoisempi pinnoite tulisi halvemmaksi kokoaiskustannuksiltaan, olisi sääkestävämpää ja se säästäisi autojen renkaita ja siten myös ympäristösaaste vähenisi!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Haukiputaantie välillä Kellonväylä-Koskelantie on kyllä huonoimpia pätkiä isoista teistä. Oisko päällystetty viimeksi ennen kuin Pohjantie valmistui, eli kohta 30v. tulee täyteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Haapalehdossa Vaalantien ja Parkkisenkankaantien risteys ja sen ympäristö. Toistuvasti reikiä tiessä - aivan surkeassa kunnossa. Parkkisenkankaantiellä 10m risteyksestä kaupungin suuntaan olevaa vauriota ei ole edes yritetty korjata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei johdu nuo kuopat tiessä säätiloista vaan ne kuopat on seurausta huonosta tienpidosta koska päällysteet päästetään todella huonoon kuntoon ennen niiden uusimista. Jos päällysteitä uusittaisiin aikaisemmin niin näiltä kuopilta vältyttäisiin. Kaikki tämä johtuu tietysti rahasta tai paremminkin rahan puutteesta vaikka autoilusta peritään vuosittain 8 miljardia euroa veroja mutta siitä palautuu hyvin pieni osa ehkä miljardi jos sitäkään.
Tämä maa on aika kehnossa tilassa taloudellisesti vaikka meille muuta tietoa syotetäänkin. Miksi siten ei tehdä näitä meidän teitä ja muita väyliä kuntoon vaikka velaksi koska hyvät tiet ja väylät ovat toimivan kansantalouden perusta. Jos alettaisiin tekemään parempia teitä niin siitä tulisi työtä ja toimeentuloa tuhansille ellei kymmenille tuhansille ihmisille ja välillisesti vielä suuremmalle joukolle ja verotulot ainakin jäisivät tähän maahan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitä saa tosiaankin ihmetellä, miten Suomessa on ollut aikanaan varaa rakentaa noita teitä kun nyt, elintason noustessa ei ole varaa pitää edes kunnossa noita teitä!
Sama se oli noissa sähköverkoissa ja nyt puuhataan jo vesiputkien kanssa, niitäkään ei ole varaa pitää kunnossa, vaan nekin pitää yksityistää!
Verorahat sen kuin vain lisääntyy, mutta rahat ei silti riitä, miksi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen tiestö on kuin aikoinaa rajan takana autolijoilta kyllä rahastetaan rahat vain kohdennetaan aivan muualle kuin tiestöön.Suomen tiet on kauttaaltaan aivan rapa kunnossa nyt on sellainen hallitus autoilijoiden kuppaaminen vain pahenee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa tiet suolataan läpi talven eli tiet on märkiä ympäri vuoden tiestö ja sillat ei kestä sairaaloista suolaamista.Tänne ei tule floridan keliä vaikka kuinka suolataan korjaus on mitä on massaa reikään ja isolla kumisaappaalla vähän taputellaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulusta ei löydy yhtään semmoista tietä, jossa ei olisi jossain kohtaa pinta rikki. Kaikille on ominaista se, että ne korjataan joskus vasta pitkän ajan päästä. Kunhan niihin on ensin ajettu renkaita ja vanteita rikki useampia. Sanginjoella kun valitti kaupungille ulkoilureiteille johtavan metsätien olevan umpeen kasvanut ja kuoppainen, kaupunkin ratkaisu oli liikennemerkki varoittamaan kuoppaisesta ja kapeasta tiestä. Sama on nyt moottoritiellä käytössä. Siltatyömaan kohdalla on julmetun kokoisia koloja ja kuoppien korjaamisen sijaan sinne vietiin 20km/h alempi rajoituskyltti. Autoilijat jarruttavat muutenkin ahtaassa kohtaa vauhdin melkein pysähdyksiin, etteivät riko autoa ja perästä tulevat eivät sitä huomaa ja kolarisuma on valmis.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käykää ajamassa Latvia-Liettua-Puola, niin huomaatte mitä tieparannus käytännössä tarkoittaa. Ne tiet onkin korjattu EU-varoilla, jota Suomi nettomaksajana rahoittaa.

Joku voisi vetää johtopäätöksen, että Suomi rahoittaa nettomaksajana muiden eu-maiden tieparannukset. En minä 😉

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laitetaan liikennemerkkejä "Päällystevaurioita ja Kelirikko" on ajo omalla vastuulla ja ei tarvii tehä mitään.
Entä jos ei uskalla ajaa omalla vastuulla?
Kuopat ja vauriot suojeltuja kun ei poistu?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Limingantullin prisman takana kulkeva tyrnäväntie. Liittymissä ja suojatien takana isoja kuoppia, hyvä ettei vanne hajonnut. Myös bertel jungin tie-tulliväylä-rautatienkatu kannattaa tarkistaa, ei jäänyt mieleen missä kohti se oli mutta suoraan ajourassa sekin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kysymykseen on helppo vastata: aja suola-auton perässä. Joka ikinen tiekilometri mitä Oulun seudulla suolataan on päällystevaurioita täynnä, eikä suolaaminen ainakaan tilannetta paranna.

Suolaaminen on muutenkin hölmöläisten hommaa: ensin valtio ja kunnat maksavat siitä, että tietä 'kunnossapidetään' talvella suolaamalla. Suola tunkeutuu halkeamista päällysteen sisään ja aiheuttaa lisävaurioita. Sitten kunnossapidon tilaaja vielä maksaa tämän tuhotyön tekijälle jälkien korjaamisesta, ja korjaamista ei koskaan tehdä kunnolla joten kierre alkaa taas alusta. Yhtälö on käsittämätön.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Virpiniementie on joka vuosi kamalassa kunnossa, liukkaat urat molempiin suuntiin. Myös Raitotien ja Ritaväylän välinen risteys on kuin liukas pottupelto. Myös Loukkureitin kunnossapito on ollut vähän "niin ja näin"...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Haukiputaan kirkonkylältä länsituulen koululle menevä tien pätkä kuoppia täynnä ja siinä vieressä kulkevan pyörätien kuntoa ei viitsi edes mainita.huhuh

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suolaa vaan sekaan joka välissä ettei pääse ikinä tiet kuivumaan saa sitä ihmetellä miksei tiet kestä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki Haukiputaantien liikenneympyrät Patelassa ovat varsinaista perunapeltoa ja itse tiekin heikossa kunnossa ainakin Risuniityn ja Herukan välillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (80)

Uutisvirta

12:49
Toimittajamme paikalla: Thaimaan kone laskeutui Oulun lentokentälle, palaajille luvassa tiukka vastaanotto lentoasemalla – yöpymispaikkoja varattu tarvitseville
11:41
Uusimaa on nyt eristetty muusta Suomesta – tältä tiesuluilla näytti yöaikaan
11:38
Suomen rajat sulkeutuivat äkillisesti – operaatioon osallistuvat kertovat, millaista on valvoa Suomen ja Ruotsin rajaa Torniossa
11:28
Aamuyhdeksään mennessä yli 120 käännytetty ja yksi sakko annettu – Uudenmaan rajojen valvonta on täydessä käynnissä
11:15
"Maailma ei palaa ennalleen", sanoo EU-komissaari Jutta Urpilainen – Eurooppa on komissaarin mukaan nyt joukkue, jolla on sama maali
10:35
Wilma-viesti ei riitä alakoululaisille – erityispedagogi perää rutiineja myös etäopetukseen: "On iso juttu, että opettajan naama näkyy ruudulta joka aamu" Tilaajille
10:20
Oulussa testataan liikennemerkkien heijastamista tien pintaan – "Kun merkinnät ovat talviaikaan piilossa, se on pikkuisen haastavaa joillekin kulkijoille"
102
Presidentti Niinistö moittii Ilta-Sanomissa kovin sanoin kansalaisia, jotka eivät tottele koronaohjeita: "Minä en sellaista halua ollenkaan hyväksyä"
41
Krabista Ouluun palaavat matkustajat joutuvat tarkkaan syyniin –  "Kukaan ei saa lähteä kentältä tai myöhemmin muualta Oulusta julkisilla liikennevälineillä"
32
"Maailma ei palaa ennalleen", sanoo EU-komissaari Jutta Urpilainen – Eurooppa on komissaarin mukaan nyt joukkue, jolla on sama maali
28
Pohjois-Pohjanmaalla viisi uutta varmistettua tartuntaa – yksi henkilö tehohoidossa Oulussa
23
Mies kaahasi järjetöntä ylinopeutta Oulun Pohjantiellä, ylitystä liki sata kilometriä tunnissa – myös lukuisat rattijuopot työllistivät poliisia
21
Halla-aho: Maahanmuuttajista apu maatilojen työvoimapulaan – "Sopivat kuin nyrkki naamaan"
19
Raskaat tie­su­lut ko­hoa­vat jo Uu­den­maan ra­joil­le – Poliisi val­mis­tau­tuu his­to­rial­li­siin tar­kas­tuk­siin, kun Uusimaa suljetaan muusta Suomesta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Lapissa ja Koillismaalla luoteistuuli on tänään voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.
Ruohikkopalojen vaara on suuri maan etelä- ja länsiosassa sekä Etelä-Savon maakunnassa.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Maatilalle töihin

Aina nämä työnvieroksujat jotain keksii. Kaupungissa ei voi tietenkään myöskään töissä käydä kun tiet pölisee ja on auto... Lue lisää...
Pekkaxy

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

28.3.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image