Oulu

Kempeleessä vietettiin juna-aseman avajaisia – kansa parveili ase­ma­lai­tu­ril­la

Kempeleen aseman avajaiset vetivät väkeä asemalaiturilla KUVA: Peura Pekka
Oulu 20.6.2016 16:21
Eetu Halonen

Väkeä oli vastassa rahtusen verran enemmän kuin vanhan sananlaskun Tuiran asemalla, kun InterCity 26 saapui maanantaina kello 14.11 Kempeleeseen. Hetki oli historiallinen, sillä edellisen kerran henkilöjuna on pysähtynyt Kempeleen rautatieasemalle 27.5.1990 – yli 26 vuotta sitten.

Kempeleen asema kaivettiin naftaliinista kunnan, Pohjois-Pohjanmaan liiton ja Liikenneviraston yhteistyöllä. Merkittävän osan aseman rakennuskustannuksista on maksanut Liikennevirasto, joka rahoitti hanketta 15 miljoonalla eurolla.

Kempeleen asemasta halutaan tehdä "Pikku-Pasila". KUVA: Peura Pekka

– VR ja Liikennevirasto ovat nähneet Kempeleessä paljon potentiaalia, Kempeleen kunnanjohtaja Tuomas Lohi totesi uutta asemaa ihmettelemään saapuneelle suurelle yleisölle.

Visioissa on siintänyt kuva ”Pikku-Pasilasta” Helsingin tapaan – siis paikasta, josta vaikkapa Oulun eteläpuoliset asukkaat voisivat kätevästi hypätä junan kyytiin.

Avajaispäivänä uutta asemaa juhlittiin kahvitarjoilulla, tanssiesityksellä ja puheilla. Paikalla oli runsaasti väkeä.

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (69)

Mikä on juna-asema..? Ennen oli rautatie ja rautatieasema. Onko nyt tullut joku uusi systeemi kun ammattitoimittaja kirjoittaa juna-asemasta ihan otsikossa. Pikkuisen huolellisempaa otetta arvon toimittajalta pliis...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö VR löydä vielä jotakin aseman paikkaa Oulun ja Kempeleen väliltä. Onhan se kurjaa, jos joidenkin pitää siirtyä bussilla asemalle peräti 5 km päähän. Raahesta on junaan pääsy tullut samaan aikaan yhä vaikeammaksi, kun Vihannissa ei enää pysähdy kaikki pikajunat. Ja miten sitten sinne Vihannin asemalle edes pääsee, kun bussiyhteydet lopetetaan. On tämä törkeää päätöksen tekoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oululle tämä ei ole hyvä asia, nyt joudutaan laittamaan Oulun Matkakeskuksen suunnitelmat uusiksi ja palkkaamaan lisää konsultteja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olikohan se nyt eileisessä lehdessä vai milloin, kun valitettiin ettei Kempeleen aseman avjaisiin tullut juuri ketään? Ei siitä kyllä tiedotettukaan, mutta näinhän se on Maan Tapa. Etukäteen ei mitään tiedotusta, jälkikäteen kuvia ja valitusta, kun ei porukka käy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuiran asemaltakin on muutaman kerran menty lättähatun kyytiin 60-luvulla, ei siellä mitään tungosta ollu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisiko aika ottaa muodostaa lähijuna lentokentältä oulunsalon keskustan kautta suoraan kempeleen asemaan ja laittaa lähijunat kulkemaan oulun keskustan ja lentokentän väliä. Ehkä jopa asema tuiraan ja toppilan lähettyville. Ratahan on jo valmiina kempeleeseen saakka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sellainen on jo; 56 menee arkisin 8 vuoroa Tyrnävältä lentokentälle. Helpompaa kyseenlainen liikennöinti ei ole, ei todellakaan; pistoraide Niittyrannan kohdalta Kaakisen peltojen läpi, Pilotin kohdille Oulunsalossa rautatieasema, josta shuttle-bussilla terminaalille. Se voisi jopa toimiakin, maksaisi oikeasti itsensä takaisin ja toisin kuin 15 vuotta sitten ehdotettu Uusi Lentokentäntie samaisten peltojen läpi, junaraide ei tekisi juuri esteettistä muutosta nykyiseen, ainakaan negatiivisessa mielessä. Miljoonan matkustajan kentillä on ympäri maailmaa jo omat lentoasemat; Saksassa Lübeckissä esimerkiksi menee paikallisjuna lentoasemalle, kenttä on pienempi kuin Oulussa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saadaankohan Pikku-Pasilaan ison esikuvansa mukaiset ongelmatkin samalla eli notkuva nuoriso, liputta matkustavat ja muut mukavuudet. Ynnä se että Oulu-Kempele-väli on niin lyhyt että liikenne tulisi hoitaa paikallisliikenteellä eli busseilla, joiden ajatus on nimen omaan toimia lähialueen julkisena liikenteenä siinä missä junat ovat kaukoalueen julkista liikennettä. Helsingin lähijunat ovat hieman eri tilanteessa paikallisen asukastiheyden vuoksi. Aikataulumenetys on onneksi tai toivottavasti vain minuutteja, mutta myöhästyviä junia odotellessa tämäkin saattaa venyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bussi kallis ja kamala tapa matkustaa. Ehoton ois saada junat pysähtyyn vielä liminka raahe ja haukipudas.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallisjunat kehiin. Kempeleen asema taitaa haukata ison osan Oulun matkustajista. Hieno juttu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juttutuvan valittajarinki ei koskaan petä. Erinomaista uutta palvelua valtionyhtiöltä ja eiköhän siitäkin valitus saatu aikaan. Loistavaa innovatiivisuutta, kiitos molemmille osapuolille! Taas sai nauraa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo hyvää saatu kerranki aikaan ja porukka yllätys yllätys valittaa täällä! (tämä ei ollut valitus) ;)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kertokaa mullekin! Tarkoittaako tämä sitä, että junalla pääsee Kempeleeseen ja takaisin - Oulusta. Niinkö?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No kyllä nyt on laitettu iso raha aivan turhanpäiväseen höpötykseen, eiköhän tuohon käytetyllä rahalla olisi ollut isompiakin rahanreikiä. Siis, mikä Pasila..Kempele on kempele, ja se on maaseutua, Pasila on sentään pääkaupungissa..eiköhän ole vähän eri tason paikkoja..ja ihmisillä on maaseudulla omat autot käytössä, mihin ne junaa tarvitsee, eri asia mitä pääkaupungin alueella

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (69)

Uutisvirta

68
OYSin parkkitalo suljetaan viikonvaihteessa – purkutyöt muuttavat kevyen liikenteen reittejä sairaala-alueella
45
Sipilä hallituksen neuvottelusta: "Nyt on kyse ensisijassa kansainvälisten sopimusten tulkinnasta, ei niiden muuttamisesta "
36
Oulussa tähän mennessä talven kylmin päivä, pakkasta 25,2 astetta – sunnuntaiaamuna pakkanen voi paukkua vielä kylmempänä
29
Äänestys osoitti, että oululaiset haluaisivat Lammassaareen tanssipaviljongin – Tango selvisi voittajaksi tiukassa kisassa
26
Kiireellisellä hälytystehtävällä ollut poliisiauto suistui yöllä tieltä Raahessa väistettyään rekkaa - molempien kuljettajien toimia tutkitaan
26
"Suunnittele ruokaostoksesi, ja vähennä liha- ja maitotuotteiden kulutusta" – SDP:n ilmasto-ohjelmassa päästöjä vähennetään viidellä toimenpiteellä
24
Kiertokaarelle jäi viime vuonna 7 000 tonnia jätettä, jolle etsitään paikkaa – Laanilassa poltetaan vain kotitalouksien jätteet

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

288 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Paljonko olet maksanut veroja palkastasi?

En ole tarkkaan laskenut, mutta noin miljoona euroa. Parisataatuhatta ajattelin vielä maksaa ennen kuin orava loikkaa py... Lue lisää...
Pannarimies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image