Oulu

Kemi-Tornion am­mat­ti­kor­kea­kou­lu tutkii Oulun ja­ko­hih­naon­gel­maa

Ruskeaa pölyä jakohihnan kotelossa KUVA: Peura Pekka
Oulu 22.10.2013 12:11
Miika Manninen

Oulun seudulla kohun aiheuttanut jakohihnoja ja jakopyörästöjä kuluttava mystinen tekijä ei ole saanut laajemmalti tutkijoita tarttumaan toimeen.

Tällä hetkellä ainoa tiedossa oleva riippumaton taho, joka tutkii jakohihnamysteeriä on Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu.
Siellä on kolme viikkoa sitten alkanut opinnäytetyön tekeminen, jossa tutkitaan rikkoutuneiden jakohihnojen ja niiden koteloiden sisältöä ja syitä siihen, miksi ne eivät kestä.

”Ensimmäiset pölytutkimukset tehtiin tänään ja seuraavaksi tulemme tutkimaan jakohihnakoteloita ja niiden rattaistoja”, yliopettaja Timo Kauppi kertoo.

Kaupin mukaan ajatus opinnäytetyön tekemiseen syntyi jo ennen asiasta syntynyttä kohua.

”Opinnäytetyön tekijän omat kokemukset omasta työstään saivat hänet tarttumaan tähän aiheeseen, ja tulemme tukemaan tätä työtä kaikin mahdollisin keinoin”, Kauppi lisää.

Valmista helmikuun loppuun mennessä

Opinnäytetyö valmistuu kone- ja tuotantotekniikan yksikössä ja se tulee valmistumaan ensi helmikuun loppuun mennessä.
Kaupin mukaan alustavia tietoja tuloksista saadaan tulevan kuukauden sisällä.

Teknologian tutkimuskeskus (VTT) ei aio tällä hetkellä tarttua ongelmaan.

”Meillä on resurssit ja tietotaito, mutta tarvitsemme mahdolliselle tutkimukselle tilaajan, joka maksaa kulut”, toteaa VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.

Laurikon mukaan tutkimuskeskuksella ei ole varattu rahaa tämän kaltaiseen tutkimustyöhön.

Eilen esiin tullut tieto Oulun seudulla merkillisesti hajoavista autojen jakohihnoista herätti runsasta keskustelua sosiaalisessa mediassa ja lehtien palstoilla.

Asian ympärille virinnyt keskustelu ei kuitenkaan ole vielä näkynyt kasvaneina yhteydenottoina tai ajanvarauksina huoltoasemille ja autokorjaamoihin.

Kalevan tavoittamien esimerkkihuoltamoiden jälkimarkkinointi-  ja huoltopäälliköiden mukaan yhteydenottopiikki voi olla vasta edessä.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (52)

olen ollut korjaamoalalla noin 30 vuotta,tämä maaginenpöly joka aiheittaa jakopään hihnojen rikkoutumisen olisi nastarenkaiden tiestä aiheuttamaa.miten olisi mahdollista ettei tämä ns.pöly ei näy esimerkiksi raitisilmasuodattimissa,joita vaihdan melkein päivittäin.myös moottorin ilmasuodattimissa en ole havainnut kerrotusta ruskeasta pölystä,nämä kuitenkin imee sitä ilmaa jota me hengitämme.Moottorin jakopäänhihna jokas ei kestä kuin kolmasosan siitä mitä tehdas lupaa vaihtoväliksi ,tämä väittämä tiestä nousevasta pölystä olisi jokaisen tielläliikujan "nähtävillä". en itse ole havainnut.onko joku muu ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hölynpölyä se on, ja tulee ruostuneista kiristyspyörien laakereista. Menis niitä moniurahihnojaki enemmän, aika tiukilla nekin on nykyautoissa. Tämä on vaan jonkun keksintö säikäittää ihmisiä ja rahastaa. Kuinka moni on mennyt nyt vaihdattamman hihnaa katkeamisen pelossa, ja korjaamot kiittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kyllä tämä ongelma johtuu jostakin ulkopuolisesta vieraasta aineesta koska muualla suomessa ei tätä ilmiötä ole
jai kaikissa automerkeissä sekä tarvike puolen hihnoissa myös laturin hihnoissa sama ilmiö

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mikähän sitä pöyä imee sinne jakopään koteloon. se syntyy kyllä siellä kotelossa itse hammashihnasta ja käyttöpyöristä. jos se olisi maantiestä syntynyt olisi ilmansuodatin tukkeutunut paljon ennen jakohihnan katkeamista.
kas kun eivät syytä taannoista tulivuorituhkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

volkkarin jakopäissä on sellasia pyöriä jotka kannattaa vaihtaa joka toinen kerta samalla kun jakopään vaihtaa jos ei vaihda remmi pohjustaa pyöriin ja kuluu nopeasti joka aiheuttaa kyseisen pölyn jota ihmetellään suuresti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi pyhä sylvi. Eihän AMK:lla ole minkäänlaista kompetenssia selvittäää mitä se pöly on. Jo se nyt olisi siitä OKTO-eristeestä peräisin, niin jonkun mikroskoopin, diffraktometrin ja elektronimikroskoopin käyttötaitoisen mineralogin tuon selvittäminen vaatisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itsellä meni C5:ssä hihna 50.000 km kohdalla. Normaali vaihtoväli on 100.000 km. Tosin hihna itsesään ei varsinaisesti mennyt poikki vaan kiristinrulla oli pettänyt ja ohjannut hihnan pois paikaltaam, jolloin puolivälissä hihna repesi halki ja männät iskivät venttiilit hajalle. => 2000 € remontti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi ihmeessä ostaa auto jossa moottorin jakopää toteutettu remmillä kun ketjuvetoisiakin löytyy???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kohta oulun alueen wag-konsernin autoista lähtee 20% arvosta pölynä jako..eiku siis ilmatilaan.
kiitos nykyisen autoverotuiksen niin itsellä vanhan liiton ketjukone.. lähtiski kattoo parkkikselle onko orava syöny ketjun poikki :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luulen tietäväni ja tiedän luulevani. Näin joka-alan "asiantuntijana" voisi todeta tähän remmiasiaan, että olisi hyvä jos joku riippumaton taho, jolla on oikeasti asiantuntemusta tutkisi tämän asian. Tässä nyt saatetaan lytätä osin turhaankin jonkun tietyn konsernin automerkit.
Olisi hyvä jos joku taho, jolla on "ylimääräistä" rahaa, rahoittaisi VTT:n tutkimuksen missä tutkittaisiin riippumattomasti ja varmaankin asiantuntemuksella tämä pölyjuttu.
Silläkin on merkitystä, että milloin ja miten niitä autoja huolletaan eli osataanko ja onko motivaatiota tehdä asiat oikein.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hirveä ongelma, kun koskee yhden konsernin merkkejä. On kumma kuitenkin, että esim. japanilaisten autojen jakopäät kuitenkin kestää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuvasta päätellen jakopään remmi on rispaantunut murusiksi ja syynä on todennäköisesti yhteensopimaton mekaaninen hammaspyörien työstäminen yläpuolisella nokka-akselilla ja kampiakselin pään vauhtipyörällä. Aivan pienikin mittavirhe mekaanisten osien välillä tai sitten liian kireälle asennettu remmikiristin panee remmihihnan hampaat syömään hammasrattaita ja lopulta hihnakin katkeaa. Pöly on peräisin silloin kuluneista osista, ei ulkoilmasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi normaalit käyttöhihnat (lue: laturinremmi) ei sitten kulu vastaavalla tavalla? Luulisi että ne vasta katkeilisivatkin, kun eivät ole suojattu millään tavalla useimmissa autoissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laturinhihnojahan on monenlaisia. Mutta jakohihnassa on "jyrkin" ja tarkin hammastus. Jakohihna kun pompahtaa hampaalta/hampailta niin jakohihna menee rikki/tasaiseksi ja silloin moottoriin voi tulla vaurioita. Jakohihnassa 2-3 hampaan hyppäys voi jo aiheuttaa koneelle vaurioita....
Noita laturinhihnoja ja moniurahihnoja on mennyt vastaavalla tavalla rikki kun joku rulla on sanonut sopimuksen irti. Moniurahihna joissakin moottoreissa onkin sen verran kiusallinen, että se voi katkettua joutua jakohihnan sekaan, särkeä jakohihnan sitten ja jakohihna sitten moottorin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä luulen että kylmyys on suuri syy,sehän vaikuttaa kaikkeen taipuvaan,ja onhan autoja ilman remmiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Naa, se kiinalainen hihnatuotanto hakee uomiaan näin aluksi ,kyllä ne sitte alakaa kestämään ,kun puolitetaan vaihtovälit.
Pohjois-Suomeen on pukattu eka testi--erä ,täällä kun ei autoilijalla ole mitään suojaa eikä turvaa tälläisten varalle , isossa mailmassa viranomaiset hakisivat maksumiehen ,jonka vakuutus maksaisi homman ,mutta ei täällä ,kärsi nahoissasi .
Voi vain kuvitella sitä hulAPloota ,jos vastaava Saksassa tai Englannissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokemukseni mukaan pitäisi remmikopat suojata soralta ja tiepölyltä. Kotelot ovat moniosaisia ja tiivistämättömiä saumoja varsinkin alaosassa liian paljon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kyllähän ne hihnat katkeilee merkistä riippumatta ja mitä tulee tähän "kiinakuminauha" asiaan niin ihan maailman johtavien valmistajien remmit siellä paukkuu, pyöristä myös katoaa lähemmäs milli hampaiden pinnasta ennenkuin räsähtää. Suurin osa kuitenkin tapauksia joissa ei ole uusittu kaikkia kuluneita osia jakopäästä, vesipumppu, ohjurit, kiristimet ja hammaspyörät kerralla uusiksi!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (52)

Uutisvirta

28.1.
Kiinalainen matkailija on tuotu eristykseen Lapin keskussairaalaan koronavirusepäilyn vuoksi – potilas oli tullut Wuhanista
28.1.
Oulun ammattikorkeakoulussa ultralujasta teräksestä rakennetulla autolla pyritään parantamaan autojen energiatehokkuutta – "Tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman luja ja kevyt auton runkorakenne"
28.1.
Karibianmerellä voimakas maanjäristys, useille maille annettiin tsunamivaroitus – Vedenalainen järistys oli voimakkuudeltaan 7,7 richteriä
28.1.
Lin­ja-au­to suistui ojaan Enon­te­kiöl­lä
28.1.
Oulun keskustan Snellmaninpuistolle laadittiin rakennussuunnitelma – puistoon suunnitellaan oleskelumahdollisuuksia ja taidepolkua
28.1.
Trump: Palestiinalle itsenäinen valtio, Israelin miehittämät siirtokunnat tunnustetaan, Jerusalem säilyy "jakamattomasti" Israelilla, Palestiinalle pääkaupunki Itä-Jerusalemiin
28.1.
Hiihtosuunnistuksen kuusinkertainen nuorten maailmanmestari Liisa Nenonen muutti Ouluun opiskelemaan: "Lunta on pitänyt etsiä" Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan itäosassa sekä Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen, lumisten teiden ja sohjoisten teiden vuoksi.
Ajokeli on huono Lapin länsiosassa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Posio ja Kemijärvi pöllyävän lumen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamusta alkaen maan etelä- ja keskiosassa lukuunottamatta Ahvenanmaan maakuntaa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Lukijakuvat

Katsotuin tänään

Iitaz

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hinnoittelevatko selluköpit itsensä työttömäksi?

Ei mitään rajaa taas suomalaisen työntekijän haukkumisella. Ylen telkemän tutkimuksen , Yle uutiset Politiikka 28.2.201... Lue lisää...
taas aivan bullshitt...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image