
Kellon ja Kiiminkijoen välinen uusi moottoritieosuus avataan liikenteelle tämän viikon torstaina. Moottoritie avataan liikenteelle puoliltapäivin.
Uusi moottoritieosuus on noin kahdeksan kilometriä pitkä. Tulevana talvena tien nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa, mutta rajoitus pudotetaan ajoittain töiden vuoksi 60 kilometriin tunnissa.
Avattava moottoritieosuus valmistuu kokonaisuudessaan syksyllä 2020, kuten muutkin osat Kello–Räinänperä-osuudesta valmistuu. Väylän projektipäällikkö Jukka Päkkilä toteaa, että nyt avattava osuus parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.
Nelostien parannustyöt ovat Väyläviraston mukaan edenneet suunnitelmien mukaisesti syksyn aikana. Iin Olhavan ja Kuivaniemen välille tehdyt ohituskaistat ovat valmistumassa.
Pohjoisin ohituskaistapari on valmis ja muut ohituskaistat valmistuvat, kun erikoiskuljetusten edellyttämät kaidesiirrot valmistuvat.
Päkkilä kertoo, että töiden painopiste keskittyy talven aikana Oulujoen silloille ja Simon kohdalla aiemmin käynnistyneessä Viantienjoki-Maksniemi -urakassa.
– Ensi vuonna käynnistyvät viimeiset kohteet, joihin sisältyy Kiiminkijoen ylittävän sillan leventäminen sekä ohituskaistajaksoja Iin ja Simon välillä, Päkkilä kertoo.
Nelostien parannushankkeen on tarkoitus valmistua kokonaisuudessaan syksyllä 2021.
Juttua korjattu 14.11. kello 10.57. Uusi moottoritie ei valmistu Räinänperälle asti vaan Kiiminkijoelle saakka.
Kommentoi ()
Hengenvaarallinen risteys tässä Iin ja Haukiputaalle kääntyvässä tienhaarassa. Nyt ei ole enään edes katuvaloja vaan saadaan ajaa ihan pilkkopimeässä odottelemaan ehtiikö jostain välistä kaasuttaa Iihin päin kun autoja tulee 80 km/h vauhdilla katkeamattomana jonona kummaltakin suunnalta. Tai jos odotat vuoroasi päästä kääntymään Haukiputaalle Oulusta päin, ei montaa senttiä jää auton kyljestä takaa tuleville autoille tai sitten se joku takaa tulija rysähtää suoraan perään.
Miksi toitottaa "on aikataulussa, on aikataulussa" kun aiemmin on julkaistu aikatauluja joiden mukaan tie olisi auennut paljon aiemmin. Kun aikataulussa ei pysytä millään, niin näemmä aina voi tehdä uuden ja kehua että aikataulussa pysyttiin. Edellisestä jutusta: "moottoritie otetaan käyttöön syys–lokakuun taitteessa."
Hommaa oli tarkoituksella hidastettu. Kaivinkoneet silitteli jo tehtyä aluetta, sen sijaan että olisi menny tekemätöntä työtä tekemään.
Nyt pääsee nopeasti kärkkäisen liikennevaloihin jonottamaan.
....siis oikealla kaistalla ajetaan 70:iä ja vasemmalla 110:ntä.
Parempi ja turvallisempi noin, kuin se että 95% autoista ajaa viittäkymppiä ja ne 5%, eli me reemiumiauttoilijat ohitetaan 342 kertaa päivässä.
Kiitos Sipilän hallituksen vastuullisen talouspolitiikan tämäkin investointi tieinfraan oli mahdollista. Sipilä nousee vielä arvoon arvaamattomaan.
Kyllä.Edellinen hallitus loi myös pohjoiseen kehityshankkeista,joita kiitellään vielä pitkään.
Miten ilmastonmuutosta aiheuttavan autoilun edistäminen on muka investointi? Sama kun söisi myrkkyä ja kehuisi panostavansa vatsaansa. Panostavansa...
Sinunkin kaalenpäät kuskataan kumipyörillä kauppoihin dieselin voimalla,joten on tärkeää,että tiet ja niiden kapasitettia kehitetään.
Ja ovathan ne sitten käytössä myös ilman polttoainetta liikkuville kulkineille,jos sellaisia keksitään.
Kannattaa perustaa autopeltikorjaamo tuohon lähelle, kun oululaiset pääsee näyttämään ajotaitojaan moottoritielle...
Yleensä monet muutkin käyttävät tätä tiestöä eikä vain oululaiset joka ei nyt vastaa valtaosaa Suomen väestöstä. Viime vuonna oli myös ulkomaalaisia vahinkoja jopa kuolonuhreja vaativia onnettomuuksia. Väli Oulu, Kemi,Haaparanta,Rovaniemi liikennetiheys on vilkastunut vuosi vuodelta. Siksi tarvitaan yhä parempia teitä joka palvelee yksityistä kuin teollisuuden tarpeita.
Hyvä juttu, eikä tuolla näytä olevan luntakaan.
Siinä meni taas miljoonia dieselsetämiehille jääkiekkoreissurahoitusta. Turha uikuttaa muutamaan vuoteen. Miten tämä kompensoidaan pyöräilevälle, teetä juovalle kulttuuriväelle?
Kulttuuriväen tofu ja vihreä tee kuljetetaan jatkossakin lähikauppaan nelostietä pitkin polttomoottorivoimalla.
Pohjoiseen mennessä Iin uudet liikennevalot niputtavat porukan kahteen kertaan.
Ohituskaistoja oulu-pihtipudas
Molemmat kaistat voisi muuttaa vain etelän suuntaan meneväksi. Ei kukaan terve ihminen ajele etelästä Oulun suuntaan.
Kovasti tuntuu olevan asiaa, joulu - huhtikuu välillä. Tulli pitäis laittaa haarasilloille etelästä päin tulijoille
Etelästä tulijoille pitää myös laittaa U-käännös sallittu -merkki, että vahingossa väärään suuntaan kääntyneet pääsevät nopeasti pois.
Vaikka U-käännös on moottoritiellä kielletty, tuossa kohtaa sen voisi sallia.