Oulu

Jouk­ko­lii­ken­teen käyttö ylitti odotukset Oulussa – yllätystuoton käytöstä eri­mie­li­syyt­tä

Oulun joukkoliikennettä on käytetty enemmän kuin ennakkoon arvioitiin. KUVA: Maiju Torvinen
Oulu 17.5.2016 6:25
Kaleva

Oulun kaupunginvaltuusto korotti kuluvalle vuodelle Oulun joukkoliikenteen tuloja 1,8 miljoonalla eurolla, sillä joukkoliikenteen käyttö on ylittänyt ennakko-odotukset.

Samalla toimintakate parani niin, että kaupungin rahoitusta joukkoliikenne tarvitsee tänä vuonna hieman alle 8,9 miljoonaa euroa.

Alun perin verorahoitusta kaupungin joukkoliikenteeseen oli varattu 10,7 miljoonaa euroa.

Valtuustossa käytiin vääntö, olisiko 15 000 euroa yllätystuotosta siirretty käytettäväksi tulevana syksynä koululaisten syysviikolla lasten ja nuorten ilmaiskyyteihin, mutta esitys hävisi äänin 35–30.

Valtuustossa todettiin, että joukkoliikennejaosto voi itsenäisesti suunnitella kampanjansa ilman valtuuston puuttumista asiaan.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (52)

Jospa busseihin saatais nyt investoitua laitteet, jota voi maksaa myös pankkikortilla. Ei ole yksi kaksi kertaa kun jäänyt matkustamatta, koska käteistä ei ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käyttö lisääntyy, kun bussien aikataulut ja reitit ovat selkeät. On parantunut. Aikataulujen lukemiseen ei ole aikaa, halua kun on kiire. Jos lähtee toisena hetkenä tasalta ja toisena hetkenä viittä vaille. Loppuu usko hetkessä. Vielä sai tavata, kun ystävä lähti Martinniemeen, meneekö mitä kautta jne . . . nyt on auto, eikä kannata enään bussilla kulkea. Nettistä voi nyt saada selkeät ohjeet, nuoriso varmaan käyttää ja auttaa paljon

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä mitä, eikö täällä käyty ansiokas ja kattava valitus bussiliikenteen huonoudesta olekaan tuottanut tulosta?! Mites tässä nyt näin kävi, ei muuta kuin uutta kierrosta putkeen! Valivalivali!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tottahan sitä erimielisyyttä pitää olla, mitenkäs muuten ? Olisihan se nyt aivan liian somaa, jos ajatukset yksiin kävisi... ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uusi aikataulu oli ainakin epäonnistunut. Leikkasin kannen kokonaan pois. Näin parempi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ylimääräiset rahat bussiilippujen hintojen alennuksiin tai muuten joukkoliikenteen kehittämiseen. Muualle niitä ei ole lupaa laittaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun tappio on pienempi kuin odotettiin niin jollakin logiikalla se on nyt voittoa ja sen voi polttaa hövelisti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisiko jo vihdoinkin saada poikittaislinjoja esim. reitti Heinäpää- Toppila- Linnanmaa-Tuira? Tälläinen palvelisi monia opiskelijaa että työssäkäyvää. Onhan se ihan tyhmää, että esim. Toppilasta ei pääse suoraan Linnanmaalle vaan pitää vaihtaa linja-autoa Tuirassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisin saanut työpaikan Pateniemestä Linnanmaalle. Busilla olisi pitänyt mennä ensin Tuiraan ja vaihto. melkein 20 km. Suora tie niin paljon lyhyempi, vaan ei jalat kestä pyörällä, kävellen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan vaan tiedoksi että jos olet katellu uuden aikataulu kirjan niin patelasta pääsee suoraan linnanmaalle bussi nro:23. Uusi reitti aikaa toimimaan 6.6.2016

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun ns. joukkoliikenneuudistus on suuren luokan farssi. Mitään siinä ei ole onnistunut veronmaksajien = työssäkäyvien = verorahoja kaupungille tuottavien näkökulmasta katsottuna.
Kohta 1: Suuri osa Oulun ns. liitoskuntien bussilinjat lopetettiin => veromaksajat pakotettiin kulkemaan töihin omalla autolla = työmatkavähennykset saa tehdä oman auton mukaan = kaupungin verotulot pienenevät. Nämä epäsuotuisat muutokset kohdentuivat pääsääntöisesti siis yli 20 km Oulun keskustasta asuvien veronmaksajiin. Ennen joukkoliikenneuudistusta oli Oulun keskusta ulkopuolella (yli 20 km keskusta) kattavasti erittäin toimivia ja paljon käytettyjä bussilinjoja, jotka olivat keskustassa puoli kahdeksan aikoihin ja työläiset ja opiskelijat pääsivät niissä ajallaan töihin tai kouluun.
Kohta 2: Reuna-alueiden lopetettujen vuorojen tilalle on nyt Oulun keskustan suppealla alueella linjoja, joissa bussit ajelevat lähes tyhjänä päivät pitkät.
Kohta 3: Walttikortti = Witsikortti. Jos lataa netistä, niin ei toimi ja pitää tehdä ylimääräinen reissu Oulu kymppiin asian korjaamiseksi. Ja kun kortti ei toimi muuten vaan, koska Walttijärjestelmässä on usein toimintahäiriötä, niin etpä pääse bussiin kyytiin.
Kohta 4: Pankkikortilla maksaminen ei onnistu busseissa, kun kaikissa muissa palveluissa on siirrytty pois käteisen rahan käytöstä. Joten et pääse bussiin, jos sinulla ei käteistä rahaa mukana. Tämä tarkoittaa sitä, että satunaisten matkustajien, kuten lentoasemalta tulevien, on syytä pysyä pois bussista.
Kohta 5: Mobiilimaksu kännykällä = suuren luokan vitsi tämä. Jotta voi maksaa mobiilin kautta, pitää ensi ladata sovellus sitä varten. Sen kun on ladannut niin sitten voi maksaa mobiilisovelluksella, mutta bussimaksun hinnaksi tulee huomattavasti enemmän kuin käteisellä maksettaessa. Muissa kaupungeissa, jossa vastaava asia on, bussimaksu maksaa mobiililla maksettaessa yhtä paljon kuin käteisellä maksettaessa.
Kohta 6: Oulun joukkoliikenne = paljon busseja tulee yhtä aikaa samalle pysäkille. Esim. Peltolan pysäkille on kaupunkiin päin menossa yhtä aikaa neljän aikaan ainakin kuusi bussia! Huido siinä sitten omalle bussille, että pysähtyy ottamaan kyytiin. Ohiajojakin nimittäin sattuu.
Ainut onnistunut asia on bussikuskit, jotka ovat ja ystävällisiä ja palvelualttiita. Ja eihän se tosiaankaan ole kuskien vika, että Oulun joukkoliikennejärjestelmä on totaalisesti epäonnistunut ja matkustajiin kielteisesti suhtautuva. Kiitos kuskit hyvästä palvelusta!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuka hölmö lähtee lentomatkalle, tai ylipäätään millekään pitemmälle matkalle, ilman yhtään käteistä? Ei ainakaan kukaan itsestään huolehtiva vastuullinen aikuinen. Ei korttien absoluuttiseen toimivuuteen saa eikä voi luottaa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt pitää palkata konsultti selvittämään poikkeamaa ja kenelle budjettiin varatut ylimääriset rahat kuuluvat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ostaisivat eräälle oulunjoukkoliikennettä ajavalle bussiyrityksen kuljettajille kuljettajan vaatteet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juu... Ja viime viikolla mr Hellu visioi lentokentän ratikkalinjan maksavan itsensä linjan tuotoilla neljässä vuodessa. Eli se linja tuottaisi 30-40 M€ voittoa vuosittain? Matkustajamäärät eivät tosin ole likikään samaa luokkaa kuin busseilla... Se olisi ilmeisesti tonnin per matka? :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokouspalkkioihin ja seminaarimatkoihin tuommoset summat saa äkkiä menemään!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on kuin kouluesimerkki, joka kertoo miksi suomessa menee niin huonosti. Homma ei kannata, nostetaan hintoja . Oho tulikin tuottoa, se kiireellä pitäisi hussata johonkin turhuuteen. Sitten hupsis, ei tuleekkaa rahaa, no nostetaan maksuja. Ja kierre jatkuu. Ei ole edes yritystäkään pitää kustannuksia maltillisina, vaan raha polttaa käsissä kuin teinillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (52)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

24.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image