Oulu

Jätteistä ja tähteistä tehtyä dieseliä tulee jakeluun neljään eri paikkaan Oulun seudulle

Oulu 10.1.2019 13:23
Kaleva

Oulun seudulle tulee jakeluun Nesteen tähteistä ja jätteistä valmistettua Neste MY uusiutuvaa dieseliä.

Polttoainetta tulee jakeluun Kiimingin Jäälin Nesteelle ja Oulun Maikkulan Nesteelle. Lisäksi sitä tulee raskasta liikennettä varten jakeluun Kempeleen Ouluntullin Nesteelle ja Nesteen Limingantullin Logistiikkakeskuksen asemalle. 

Jätteistä tehtyä dieseliä myydään jatkossa yhteensä 37 eri asemalla. Neste tiedottaa, että joukossa on Oulun lisäksi myös viisi muuta paikkakuntaa, joille polttoaine tulee jakeluun ensimmäistä kertaa. Näitä ovat Lahti, Karkkila, Joensuu, Kuopio ja Kokkola.

MAINOS

Kommentoi

Siis 15 snt kalliimpaa kuin normi diesel?? Ei ei ja ei!!! Miten sitä hintaa perustellaan muuten kuin luontoystävällisyydellä? Onko senkiin hinnassa polttoainevero? Tokkopa. Innostuin jo, ja olisin tuota halunnut alkaa käyttämäänkin mutta hintaero tavalliseen on liian paljon. Tämän pitäisi EHDOTTOMASTI olla HALVEMPAA kuin tavallinen diesel, sitten se jopa valittaisiin menovedeksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tähän tyypillinen "porkkana" olisi se, että tavallisen dieselin hintaa nostettaisiin samalle tasolle ja lopulta yli, jolloin "ohjataan" ja "kannustetaan" ihmisiä toimimaan ympäristöystävällisemmin

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuotantokapasiteetti on todennäköisesti melko rajallinen, joten ei ole järkeä myydä halvemmalla sitä mistä vähästä ne harvat ympäristötietoiset ostajat ovat valmiita maksamaan enemmän.

Henkilökohtaisesti olisin kyllä valmis tankkaamaan tuota vaihtoehtona dieselin vaihtamiselle biokaasuautoon, mutta en ainakaan vielä luota siihen että MY sopisi TDIlle jonka polttoaineluukussa erikseen lukee ”ei biodieseliä”.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tulee siis myyntiin Maikkulan Nesteelle, jos katsoo nykyisiä tolppahintoja siellä, tulee litrahinnaksi varmaan 2.50 euroa/Litra.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Dieselauto ja biodiesel on ainoa järkevä tapa ratkaista ilmaston lämpeneminen. Dieselauton hiilidioksidipäästöt ovat merkittävästi pienemmät kuin sähköauton/kilometri kun otetaan huomioon koko polttoaineen tuotantoketju. Samaan aikaan dieselauton valmistaminen tarvitsee vain murto-osan hiilidioksidipäästöjä verrattuna sähköauton valmistamiseen. Yksistään Teslan akun valmistus tuottaa 17,5 tonnia hiilidioksidia. Laskekaapa sitten siitä milloin tuo sama hiilidioksidumäärä on säästetty ajamalla? Ei ole edes teoriassa mahdollista jos verrokkina on biodiesel auto. Siksi on oikein kysyä myös valtiovalta miksi on aloitettu valtava dieselin mollaaminen ja samaan aikaan toitotetaan sähköautojen autuutta? Sähköauto ei ole nopea eikä järkevä tapa leikata hiilidioksidipäästöjä. Onko tässä valtiovallan massiivisesta kampanjassa taas kyse lobbareista ja poliitikkojen kyvyttömyydestä perehtyä ja ymmärtää asioita?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin ja hiukkaspäätötkin on dieselissä pienemmät kuin nykyisissä eko-bensamoottoreissa. Järjellä ei voi käsittää dieselin mollaamista. Keski-Euroopankin parin kaupungin diesel kiellot koskevat vain kaupunkien keskustoissa liikkuvia ikivanhoja dieseleitä, joissa ei ole mitään suodattimia. Voiko ne ikivanhojen autojen typenoksidit olla niin suuri ongelma, että niiden takia kiellettäisiin puhtaat nykydieselit? Kaikissa muissa päästöissä diesel on puhtaampi kuin bensa. Akuthan on aivan älyttömiä hiilidioksidipesiä. Mutta jos ei katso nurkan taakse voi erehtyä akkuautojen puhtaudesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän poliiikoilla ole koskaan järkeä mukana kun mietitään asioita...helppoa sanoa että kaikille sähköautot kun vähäpäästöisiä..."Järkevin tapa leikata hiilijalanjälkeä" henkilö kertoikin jo hienosti asian ytimen...toisaalta ei suurin osalla ole rahaa ostaa teslaa kuten ei minullakaan...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan se hyvä etten ole koskaan tuohon dieselpelleilyyn alkanut. Bensalla mennään ja parasta mahdollista (98) autolle syötän. Ei mitään etanolilitkuja saati sitten kinkunpaisto yms jätteitä ' dieselin' muodossa. Auto kiittää. Ja kiihtyy ilman nykimisiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Enpä nyt sanoisi että kiihtyy, vaikka kuinka sitä 98 sinne tankiin syöttää niin dieselautolla pidemmälle pääsen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mä siirryin dieseleihin jo 80-luvun alussa. Silloiset bensa-autot nykivät kylmänä ja sammuivat risteyksiin. Polttoainetta kului tyyliin sanko ja pamaus. Diesel oli paaljon leppoisampi. Nykyiset dieselit ovat riskejä, kiihtyvät hyvin ja kuluttavat vähän naftaa. Ei ole koskaan ollut ikävä bensalaitetta -paitsi että kolmenkymmen pakkasessa Nykytilanteessa diesel on kokonaistaloudellisin laite vielä pitkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onpa sikakallista,, dieselin hinnat alas, älytöntä katetta repivät Neste ja Kesoil.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älä hyvä ihminen enää Kesoilia vedä tähän sotkuun. Suomen ystävällisimmän huoltoasemaketjun Neste nielaisi jo ajat sitten.Toki muutama Kesoil-lähtöinen yrittäjä on vielä työssään ja senkin huomaa , ettei heidän ystävällisyys ole kadonnut minnekkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tulee niin mieleen ajat jolloin taknkattiin Unionilta tai Gulfilta. Maksan mielelläni 15 penniä enemmän ilmastoystävälliseta dieselistä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samoista aineista ja jätteestä saadaan vähemmällä ilman mitään prosessointia sama energiamäärä suoraan jätteenpolttolaitoksista, joissa tuotetaan lämpöenergiaa.
Laskekaapa sitten, mitä hyödyttää kuskata ja jatkojalostaa moista jätettä tai kinkkurasvoja biodiiseliksi? Väittäisin että miinuksen puolelle mennään taas, mutta suomalaisten veronmaksajien maksamillahan tukirahoillahan maailma pelastuu ja jotkut sipilät rikastuvat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mutta miksi sen pitää olla niin kallista? sitä ei voi käsittää, jos se on tehty kinkkurasvoista ja munkeista niin ei se ainakaan pitäisi seurata maailman öljyn markkina hintoja... olisipa mielenkiintoista nähdä jokin testi miten paljon puhtaanpaa se on kuin tavallinen maasta porattu öljy.... ihan puolueeton testi... TM vinkki sinne suuntaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja sitä kun dieselautoilijat pistää tankkiin niin valtio varmaan korottaa samalla dieselveroa ja mätkäisee vielä jätemaksuveron sen päälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin kun ekologisesti ei tartte käydä pumpulla niin usein niin siitä Valtio rankankaisee ties millä selityksellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

12
Työministeri Timo Harakka tarjoaa lempiveroaan vaihtoehdoksi, jos julkista taloutta tarvitsee vaalikauden lopulla tasapainottaa
10
Lisää kylmää vettä niskaan – valmentajaa vaihtanut AC Oulu maalasi kotikentällä kahdesti, mutta menetti hyppysissä olleen voiton lisäajalla
7
Raksilan uimahallissa on otettu käyttöön lyhennetyt kesäaukioloajat ­– kysyimme, missä asiasta on tiedotettu
5
Ennätysmäärä Ferrareja saapuu Nallikariin – roomalainen Ferrari Club Passione Rossa vierailee Oulussa
4
Tehtaanmyymälät ovat aarreaittoja automatkan varrella – listasimme Pohjois-Suomessa toimivia myymälöitä
4
Hallitus päätti perustaa eläinasiamiehen viran, mutta koska ja millä nimellä? – Eläinten hyvinvointilaki on myös uuden hallituksen työlistalla
4
Nuorella karhulla on ollut etujalassaan kiinni näätärauta jo yli vuoden – nyt viranomaiset pähkäilevät, mitä eläimelle tulisi tehdä Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juhannusjuhlat 1944

170 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Suomen on aika ottaa markka takaisin

Kansa voisi olla tyytyväinen kunnes ensimmäinen devalvaatio tai muu markan arvon romahdus nostaisi tuontitavaroiden ja p... Lue lisää...
Devalvaatio

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image