Oulu

Jakohihnojen tarkastukset työllistävät Oulussa

KUVA: Peura Pekka
Oulu 6.11.2013 6:41
Pekka Rahko

Lokakuun lopussa uutisiin nousseet autojen jakohihnat ovat tuoneet lisää töitä korjaamoille, kun autoilijat haluavat varmistua, ettei jakohihna katkea kesken matkan.

Oulun seudulla havaittiin, että autojen jakohihnat eivät kestä normaalia vaihtoväliä, ilmeisesti ajon aikana jakohihnakoteloon kertyvän ulkopuolisen pölyn takia.

”Asiakkaat ottavat yhteyttä ja haluavat tarkastaa tai vaihdattaa jakohihnan”, kertoo korjaamopäällikkö Jari Kemppainen Suomen Autohuollosta.

”Tarkistuksia on ollut puolesta kymmenestä kymmeneen kappaletta”, laskee Kemppainen parin viikon saldon.
Tarkastuksen työläys ja sen seurauksena myös hinta vaihtelevat suuresti auton merkistä ja mallista riippuen.
Karkea hintahaarukka liikkuu Kemppaisen mukaan 30–100 eurossa.

Kemppainen muistuttaa, että  jakohihnan kunnon tarkastaminen on aina ammattilaisen hommaa.

”Kyselyjä on tullut juttujen perusteella”, kertoo työnjohtaja Marko Nissilä Atoy Autohuollon Alppilan toimipisteestä.
Muutaman jakohihnan kunto on Nissilän mukaan myös tarkastettu. Tarkastusten hinta liikkuu muutamissa kympeissä.
Myös Autofit-korjaamossa on huomattu oululaisten kasvanut huoli jakohihnojen kestämisestä, ja tarkastusten ja vaihtojen määrä on lähes kaksinkertaistunut normaalista.

Autokorjaamo H & J Vepsäläiselle tuli heti uutisoinnin jälkeen kyselyjä ja tarkastuspyyntöjä, mutta nyt ne ovat jo vähentymään päin.

Syyksi jakohihnojen rikkoutumiseen on epäilty oktomursketta. Mursketta syntyy Tornion Outokummun ferrokromitehtaan sivutuotteena, ja sitä käytetään tiemateriaalin sidososana.

Outokumpu on omiin tutkimuksiinsa viitaten kiistänyt murskeen vaikutuksen jakohihnojen kulumiseen.

Liikennevirastossa selvitetään parhaillaan, minkälaisiin tutkimuksiin Oulun seudulla rikkoutuneiden jakohihnojen ja oktomurskeen tiimoilta olisi viisasta ryhtyä.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (99)

Terästehtaiden kuonasta tehdään hiekkaa, joka on erittäin terävää, leikkaavaa lasimaista ainetta. Tätä hiekkaa käytetään teiden rakentamiseen, hiekoitukseen ja sitä kautta se joutuu autojen jakopäähän...seuraukset ovatkin sitten ikäviä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko tuo nyt kumma jos Oulun seudulla hihnat ei kestä koska täällä vuodessa ajetaan pisimpään nastarenkailla paljaalla asfaltilla ja suurilla nopeuksilla. Tiestä irtoaa pölyä joka hakeutuu jakohihnaan varsinkian autoissa joissa hihna ja kiristimet on puutteellisesti suojattu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vika tuulimyllyissä! Kierrättävät oulun seudun ilmaa liikaa, hihnat kuivaa ja halkeaa... jek jek.. On tämä ihmeellistä, katse huoltoja tehneisiin korjaamoihin, vai onko vain yksi paikka joka rempat tehnyt?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onneksi on kettinki koneessa. Sikamaista autoilijan rahastusta tuo koko nokkahihnatouhu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisin enemmän huolissani ihmisten keuhkoista. Onkohan astma tilastot samanlaiset, eli Oulussa enemmän sitäkin suhteutettuna asukaslukuun?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos jakohihna menee poikki reilusti ennen sen ilmoitettua vaihtoväliä ja tällä reilulla tarkoitan vaikkapa 50-80tkm kun vaihtoväli on 180tkm niin silloin lienee valmistaja/maahantuoja korvausvelvollinen. Hihna tai pyörästö on tälöin jotenkin viallinen. Nyt näyttää, että maahantuoja ja/tai paikalliset edustajat yrittävät vierittää laatuongelmat ulkoisten tekijöiden niskaan ja välttää korvausvelvollisuutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

minulla oli 2vuotta vanha auto ja kilometrejä vajava 60000 jakohihna meni poikki ja kustannukset jäi minulle, autoliike ei alkanut millekkään

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ymmärtääkseni auton jakopäänhihna on niin hyvin koteloitu/suojattu ettei sinne voi päästä ulkoapäin mitään hihnaa kuluttavaa ainetta. Uskonen että itse jakohihna on materiaaliltaan tosi huono.
Ilmeisesti Pörhönkin VW syyttää maantien laatua aivan naurettavalla syyllä!! HEHHEEHEE heille!

Aivan naurettavaa. Laatuvika hihnassa ja sillä selvä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älkää enää höpöttäkö oktomurkskeesta. Kysymys VAG konsernin autojen laatuongelmasta. Ruskeaa pölyä on ollut aina jakokotelossa. VAG yksinkertaisesti käyttää huonolaatuisia osia ja ne eivät normaali pölyä kestä. Metallipitoisuus pölyn seassa johtuu siitä, että hihnapyörät kuluvat ja niistä murenee metallia kotelon sisään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen kuullut näistä erinomaisista Suomi-autoista, mutta onko nyt olemassa Oulu-autojakin, joiksi valikoidaan jo tehtaalla heikkolaatuisimmat yksilöt? Jos ongelmat ovat pelkästään Oulun seudulla, kyllä ympäristötekijöillä on merkittävämpi osuus rikkoutumisiin varsinkin kun ongelmia on useammassa eri merkissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

VAG-kamppeet on huonolaatuisia. Niin Oulussa kuin muuallakin. Ei siinä ole mitään epäselvää kenellekään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuonne jos menet interwebsiä selaamaan niin samoja ongelmia (kuvien kanssa) löytyy oikeasti esim Teksasista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ne eipä ollut pösössä oktopölyä,taitaa olla niin että on vain vag koneissa ongelma,on se vaan kumma

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asiaa ei näköjään ole vieläkään saatu tutkittua kun käsi vaan levitellään ja kerrotaan mutua .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jakokotelot ovat tiiviitä ainut aukko on kampiakselin kohta. ja tätä ilmiötä on kaikilla merkeillä myös ns tarvike puolella

lisäksi moniurahihnoissa ja ilmastoinnin kompressorin magnettikytkimissä on tätä ruskeaa pölyä elikkä jostain tiestä

sen on pakko tulla ja esim keskisuomessa ei tätä moskaa ole kertoo kolleegat

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jakokotelot ovat tiiviitä ainut aukko on kampiakselin kohta. ja tätä ilmiötä on kaikilla merkeillä myös ns tarvike puolella

lisäksi moniurahihnoissa ja ilmastoinnin kompressorin magnettikytkimissä on tätä ruskeaa pölyä elikkä jostain tiestä

sen on pakko tulla ja esim keskisuomessa ei tätä moskaa ole kertoo kolleegat

Miten ylä-alakotelon yhtymäkohta on tiivistetty
ei siinä mitään tiivistettä ole pääsee pölyä sisään
Tarkistin oman opelin jakohihnan viime kesänä
ajettu 90000km ei näkynyt mitään.
Mutta autolla ajettu vantaalla 68000km,olisko siinä syy?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisi syytä tutkia myös muiden merkkiliikkeiden tekemien hihnanvaihdot, onko kyseessä myös muita merkkejä kuin vag:n autoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minun turbo autossani on ketju ja autoni kuulluu tähän VAG-konsernin autoihin. Eipä silti oli ennen Hondia ja Mazdoja ja niissäkin oli jakopäässä ketjut. Miksiköhän kaikkiiin mallehin ei laiteta ketjua? Itse en tiedä oikeaa vastausta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (99)

Uutisvirta

28.1.
Kiinalainen matkailija on tuotu eristykseen Lapin keskussairaalaan koronavirusepäilyn vuoksi – potilas oli tullut Wuhanista
28.1.
Oulun ammattikorkeakoulussa ultralujasta teräksestä rakennetulla autolla pyritään parantamaan autojen energiatehokkuutta – "Tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman luja ja kevyt auton runkorakenne"
28.1.
Karibianmerellä voimakas maanjäristys, useille maille annettiin tsunamivaroitus – Vedenalainen järistys oli voimakkuudeltaan 7,7 richteriä
28.1.
Lin­ja-au­to suistui ojaan Enon­te­kiöl­lä
28.1.
Oulun keskustan Snellmaninpuistolle laadittiin rakennussuunnitelma – puistoon suunnitellaan oleskelumahdollisuuksia ja taidepolkua
28.1.
Trump: Palestiinalle itsenäinen valtio, Israelin miehittämät siirtokunnat tunnustetaan, Jerusalem säilyy "jakamattomasti" Israelilla, Palestiinalle pääkaupunki Itä-Jerusalemiin
28.1.
Hiihtosuunnistuksen kuusinkertainen nuorten maailmanmestari Liisa Nenonen muutti Ouluun opiskelemaan: "Lunta on pitänyt etsiä" Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan itäosassa sekä Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen, lumisten teiden ja sohjoisten teiden vuoksi.
Ajokeli on huono Lapin länsiosassa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Posio ja Kemijärvi pöllyävän lumen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamusta alkaen maan etelä- ja keskiosassa lukuunottamatta Ahvenanmaan maakuntaa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Lukijakuvat

Katsotuin tänään

Iitaz

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hinnoittelevatko selluköpit itsensä työttömäksi?

Ei mitään rajaa taas suomalaisen työntekijän haukkumisella. Ylen telkemän tutkimuksen , Yle uutiset Politiikka 28.2.201... Lue lisää...
taas aivan bullshitt...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image