Oulu

Heikki on täällä taas! Oululaisille tuttu höyryveturi puhisi asemalle ja vihelsi komeasti pilliin

Juna saapui Ouluun höyrypilven saattelemana. KUVA: Matti R‰ty
Oulu 6.6.2017 19:43 | Päivitetty 6.6.2017 19:51
Eija Mikkonen

Höyryveturi Hv3 numero 995 viheltää ylimääräisen kerran pilliin saapuessaan Oulun rautatieasemalle tiistaina iltapäivällä.

Ilmassa on nostalgiaa.

On kulunut 13 vuotta siitä, kun nosturi heilautti vuosikymmeniä muistomerkkinä seisseen ruosteisen höyryveturin lavetin kyytiin Oulun rata-aukiolta.

Tuolloin moni tuskin uskoi enää koskaan näkevänsä veturin jyskyttävän täysissä voimissaan Oulun rautatieaseman ykkösraiteelle, vain muutamien kymmenien metrien päähän entisestä paikastaan.

Mutta siinä se nyt on.

Enää ole enää tietoa ruostekuorrutuksesta tai rikki kivitetyistä ikkunoista. Siitä on kiittäminen ohjaamosta ulos hyppäävää haalaripukuista Tapani Laaksomiestä, joka kelkkoi veturin tallilleen ja käytti tuhansia tunteja sen entisöintiin.

Videolla ollaan höyryveturi Heikin kyydissä Vaalasta Ouluun.

Kolme tuntia aiemmin paloauto on juuri peruuttanut Vaalan rautatieaseman laiturille. Se on valmis juottamaan veturille säiliöllisen vettä. Sille ei ole kuitenkaan lopulta tarvetta.

– Saatiin jo Kontiomäestä, Laaksomies huikkaa ja palomies pääsee ottamaan kuvia komeasta junavanhuksesta.

Muitakin kiinnostuneita asemalle on saapunut. Rivissä on noin parikymmentä kamerakännykkää. 

– Sehän viheltää kuin ennen vanhaan, joku kommentoi.

Halkoja varten junan mukana kulkee halkovaunu. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen

"Heikki" on ainoa liikennekelpoinen Hv3-sarjan veturi Suomessa. Se on myös ainoa käyttökuntoinen halkopolttoinen henkilöliikenneveturi koko Euroopassa.

Halkojen vuoksi Vaalaan onkin suunniteltu pidempi pysähdys. Aamulla Nurmeksessa ladattu lasti on huvennut vähiin.

Veturin perässä olevasta halkovaunusta kelkotaan halkoja tenderin päällä olevaan häkkiin. Työ sujuu ketjussa: yksi pudottaa halot halkovaunusta maahan, toinen nostaa ne ylös veturiin ja kolmas latoo ne vaunuun. Muutama muu huilii, mutta vain siksi, että jaksaisi pian vaihtaa paikkaa.

Samaan aikaan veturin toisella puolella Lasse Tauriainen häärii öljykannun kanssa. 

– Voiteluhuolto pitää tehdä 50–100 kilometrin välein. Tässä on liukulaakerit eli metalli on metallia vasten, joten öljyä pitää olla koko ajan, Tauriainen selittää. 

"Oppipoikana" museoveturia kuljettava Nikolas Lintulaakso ajaa päivätyönään tavallisia junia. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen

Vajaan tunnin pysähdyksen jälkeen kaikki on valmista matkan jatkumiseen. Veturi päästää ilmoille kunnon höyryt, ja ohjaimissa oleva veturinkuljettaja Nikolas Lintulaakso vetäisee katossa olevasta vivusta. Pilli viheltää ja juna lähtee yllättävän pehmeästi liikkeelle. 

Höyryveturi vetää perässään viittä vaunua: halkovaunua, kolmea matkustajavaunua ja makuuvaunua. 

Matkustajavaunuihin on levittäytynyt vajaan 30 henkilön porukka pääasiassa saksalaisia turisteja. Junan kanttiinista löytyvä Anne Teirisalo tietää, että saksalaisten junaturistien määrä on kasvanut Suomessa viime vuosina. 

Nyt ryhmä on tilannut suomalaisen junaelämyksen, ja Ouluun asti juna toimii tilausjunana. Keskiviikkona myös muut pääsevät kyytiin, kun juna jatkaa Tornioon ja takaisin. 

Turistikonnariksi itseään tituleeraava Hemmo Leinonen viihdyttää matkustajia ja jutustelee heidän kanssaan. Hän tietää kertoa, että kyydissä olevat junaturistit ovat innokkaita junaharrastajia ja he tuntevat Suomen historiaa. Onpa joku lukemassa Mannerheimin elämäkertaa.

Riemukas paluu Ouluun

Tapani Laaksomies esittelee veturin uunia. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen

Ylhäällä veturissa Elmeri Leinonen on tehnyt täyden päivätyön. Kaminan luukku paukahtelee tasaiseen tahtiin, kun hän pukkaa halkoa sisään jatkuvalla syötöllä. 

Vasta lähempänä Oulua Leinonen saa huokaista. 

– Perässä olevat vaunut työntävät nyt veturia edellään, joten se menee nyt vähän niin kuin vapaalla, Ekiksi itsensä esittelevä mies kertoo istahtaessaan halkopinon päälle.

On aika hengähtää. Tuuli tuivertaa hiuksissa ja maalaismaisemassa voi kuvitella olevansa kotimaisessa elokuvassa. Hiljalleen Muhoksen pellot vaihtuvat metsiksi ja lopulta Oulun ensimmäiset lähiöt vilahtelevat puiden lomasta.

Tapani Laaksomies hyppää itse ajan paikalle. Jo Vaalassa hän kertoi, että haluaa itse ohjata veturin Oulun asemalle, josta hän aikoinaan haki sen kunnostettavaksi.

Asemalla on suorastaan urheilujuhlan tuntua. Ihmiset piirittävät junan henkilökuntaa kysymysten kanssa ja videokuvaavat veturia, joka puhkuu vielä viimeisiä höyryjä. 

Heikki teki onnistuneen paluun Ouluun.  

Katso kuvagalleria höyryveturin matkasta!

Oulun rautatieasemalla oli runsaasti ihmisiä, kun höyryveturi Hv3 numero 995 saapui Oulun asemalle tiistaina.

Höyryveturi Hv3 nro 995

Valmistui Lokomon tehtaalla Tampereella jatkosodan syttyessä 1941. 

Veturia käytettiin pääasiassa pika- ja henkilöjunissa aina vuoteen 1966 saakka. Veturi oli käytössä ainoastaan 26 vuotta, mikä on lyhyt aika höyryveturille. 

Vuosikymmenen varikolla seisonut veturi tuotiin vuonna 1978 kunnostettavaksi muistomerkiksi Ouluun.

VR myi romutettavaksi aiotun muistomerkkiveturin museojunaliikennöitsijä Höyryraide Oy:lle. Veturia kunnostettiin Suolahdessa vuosina 2004-2011. Liikennöinti kunnostetulla veturilla alkoi vuonna 2011.

Veturi on ainoa käyttökuntoinen halkopolttoinen henkilöliikenneveturi koko euroopassa.

Sadan kilometrin matkalla veturi syö noin 8 mottia halkoja. 

Hv3-vetureita rakennettiin yhteensä 24 kappaletta. Niistä 995:n lisäksi on jäljellä enää kaksi veturia: numero 781 Keravan asemalla muistomerkkinä ja Hv3 nro 998 Haapamäen Höyryveturipuistossa.

Lähde: Höyryraide Oy, Kalevan arkisto

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Siinä törähti taas hiilijalanjälkeä muutaman eliitin oopperareissun verran . Kurmootetaan työmatkalaisilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Puuta siinä poltellaan ... dieseli puskee paksumpaa ja mustempaa hiukkasmyrkkyä kuin tämä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Puu on hiilineutraali polttoaine. Se mitä junan kattilassa poltetaan, kasvaa hetkessä takaisin, ja vieläpä ihan kotimaassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö se kivihiili ja öljykin ole peräisin kasveista. Miksi ne eivät ole hiilineutraaleja?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

7:18
Tieliikennekeskus varoittaa huonosta ajokelistä Koillismaalla ja Kainuussa
7:00
Ilta on Peter von Baghin – hänen Kreivinsä kertoo naiselta toiselle kiertävästä Pertti Ylermi Lindgrenistä
7:00
Hirviö paljastuu glamourin takaa – Harvey Weinstein osoitti valtaansa alistamalla
7:00
Linnanmaan uimahallin rakentamista ei saa lykätä – on vaikea kuvitella, mikä julkinen investointi olisi parempi Lukijalta
7:00
Laitostaan laajentava Oulun Vesi työntää 60 vuotta Oulujokivarressa asunutta Onteron pariskuntaa kodistaan – "Voi sanoa, että on ollut huonoa hallintoa" Tilaajille
7:00
Suomi ehdottaa: Lehdistönvapauden rikkominen voisi jäädyttää jäsenmaan EU-varat
6:36
Mies törmäsi maasturilla ravintolan seinään Saariselällä  – puhalsi törkeän rattijuopumuksen lukemat
11
Urheiluseuran kausikortin voi lainata kirjastosta jo useissa kaupungeissa – Oulun Kärpät ei innostu ilmaisten kausikorttien jakamisesta
5
Iso urheilukortteli alkaa nousta Hiukkavaaraan – kuntosalin ja padelhallin käsittävä kuntokeskus saattaa olla pystyssä jo vuoden päästä
3
"Venäläiset ovat kauhean kiinnostuneita, missä sakon voi maksaa heti" – Virolaisille Suomessa rapsahtaneet sakot jäävät enimmäkseen maksamatta
3
Teleoperaattori DNA:n kaapelitelevisio- ja kaapelilaajakaistapalveluissa oli pitkään kestänyt häiriö osassa Oulua
2
Karhujen riemulla ei ole rajaa, kun ne pääsevät telmimään heinäpaalien kanssa – katso video Kuusamon Suurpetokeskuksesta
1
Scanfilin Jorma J. Takanen suomii suomalaista työkulttuuria
1
Eteläiset maakunnat himoitsevat Itä- ja Pohjois-Suomen EU-rahoja – Onko se moraalisestikaan kestävää, kysyy veteraanipoliitikko Seppo Kääriäinen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Varsinais-Suomen, Satakunnan, Pirkanmaan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lounaistuuli on voimakasta iltapäivästä alkaen, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Ajokeli on huono Kainuun ja Lapin maakunnissa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Maataloustuet.

117 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Rikkaan ajatuksia

Jos ei olisi rikkaita, jotka maksavat paljon veroa, köyhilläkin olisi kurjemmin. Monet hyvätuloiset yrittäjät työllistäv... Lue lisää...
Kiitos hyville veron...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

22.10.

Fingerpori

22.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image