Oulu

Heikki on täällä taas! Oululaisille tuttu höyryveturi puhisi asemalle ja vihelsi komeasti pilliin

Juna saapui Ouluun höyrypilven saattelemana. KUVA: Matti R‰ty
Oulu 6.6.2017 19:43 | Päivitetty 6.6.2017 19:51
Eija Mikkonen

Höyryveturi Hv3 numero 995 viheltää ylimääräisen kerran pilliin saapuessaan Oulun rautatieasemalle tiistaina iltapäivällä.

Ilmassa on nostalgiaa.

On kulunut 13 vuotta siitä, kun nosturi heilautti vuosikymmeniä muistomerkkinä seisseen ruosteisen höyryveturin lavetin kyytiin Oulun rata-aukiolta.

Tuolloin moni tuskin uskoi enää koskaan näkevänsä veturin jyskyttävän täysissä voimissaan Oulun rautatieaseman ykkösraiteelle, vain muutamien kymmenien metrien päähän entisestä paikastaan.

Mutta siinä se nyt on.

Enää ole enää tietoa ruostekuorrutuksesta tai rikki kivitetyistä ikkunoista. Siitä on kiittäminen ohjaamosta ulos hyppäävää haalaripukuista Tapani Laaksomiestä, joka kelkkoi veturin tallilleen ja käytti tuhansia tunteja sen entisöintiin.

Videolla ollaan höyryveturi Heikin kyydissä Vaalasta Ouluun.

Kolme tuntia aiemmin paloauto on juuri peruuttanut Vaalan rautatieaseman laiturille. Se on valmis juottamaan veturille säiliöllisen vettä. Sille ei ole kuitenkaan lopulta tarvetta.

– Saatiin jo Kontiomäestä, Laaksomies huikkaa ja palomies pääsee ottamaan kuvia komeasta junavanhuksesta.

Muitakin kiinnostuneita asemalle on saapunut. Rivissä on noin parikymmentä kamerakännykkää. 

– Sehän viheltää kuin ennen vanhaan, joku kommentoi.

Halkoja varten junan mukana kulkee halkovaunu. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen

"Heikki" on ainoa liikennekelpoinen Hv3-sarjan veturi Suomessa. Se on myös ainoa käyttökuntoinen halkopolttoinen henkilöliikenneveturi koko Euroopassa.

Halkojen vuoksi Vaalaan onkin suunniteltu pidempi pysähdys. Aamulla Nurmeksessa ladattu lasti on huvennut vähiin.

Veturin perässä olevasta halkovaunusta kelkotaan halkoja tenderin päällä olevaan häkkiin. Työ sujuu ketjussa: yksi pudottaa halot halkovaunusta maahan, toinen nostaa ne ylös veturiin ja kolmas latoo ne vaunuun. Muutama muu huilii, mutta vain siksi, että jaksaisi pian vaihtaa paikkaa.

Samaan aikaan veturin toisella puolella Lasse Tauriainen häärii öljykannun kanssa. 

– Voiteluhuolto pitää tehdä 50–100 kilometrin välein. Tässä on liukulaakerit eli metalli on metallia vasten, joten öljyä pitää olla koko ajan, Tauriainen selittää. 

"Oppipoikana" museoveturia kuljettava Nikolas Lintulaakso ajaa päivätyönään tavallisia junia. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen

Vajaan tunnin pysähdyksen jälkeen kaikki on valmista matkan jatkumiseen. Veturi päästää ilmoille kunnon höyryt, ja ohjaimissa oleva veturinkuljettaja Nikolas Lintulaakso vetäisee katossa olevasta vivusta. Pilli viheltää ja juna lähtee yllättävän pehmeästi liikkeelle. 

Höyryveturi vetää perässään viittä vaunua: halkovaunua, kolmea matkustajavaunua ja makuuvaunua. 

Matkustajavaunuihin on levittäytynyt vajaan 30 henkilön porukka pääasiassa saksalaisia turisteja. Junan kanttiinista löytyvä Anne Teirisalo tietää, että saksalaisten junaturistien määrä on kasvanut Suomessa viime vuosina. 

Nyt ryhmä on tilannut suomalaisen junaelämyksen, ja Ouluun asti juna toimii tilausjunana. Keskiviikkona myös muut pääsevät kyytiin, kun juna jatkaa Tornioon ja takaisin. 

Turistikonnariksi itseään tituleeraava Hemmo Leinonen viihdyttää matkustajia ja jutustelee heidän kanssaan. Hän tietää kertoa, että kyydissä olevat junaturistit ovat innokkaita junaharrastajia ja he tuntevat Suomen historiaa. Onpa joku lukemassa Mannerheimin elämäkertaa.

Riemukas paluu Ouluun

Tapani Laaksomies esittelee veturin uunia. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen

Ylhäällä veturissa Elmeri Leinonen on tehnyt täyden päivätyön. Kaminan luukku paukahtelee tasaiseen tahtiin, kun hän pukkaa halkoa sisään jatkuvalla syötöllä. 

Vasta lähempänä Oulua Leinonen saa huokaista. 

– Perässä olevat vaunut työntävät nyt veturia edellään, joten se menee nyt vähän niin kuin vapaalla, Ekiksi itsensä esittelevä mies kertoo istahtaessaan halkopinon päälle.

On aika hengähtää. Tuuli tuivertaa hiuksissa ja maalaismaisemassa voi kuvitella olevansa kotimaisessa elokuvassa. Hiljalleen Muhoksen pellot vaihtuvat metsiksi ja lopulta Oulun ensimmäiset lähiöt vilahtelevat puiden lomasta.

Tapani Laaksomies hyppää itse ajan paikalle. Jo Vaalassa hän kertoi, että haluaa itse ohjata veturin Oulun asemalle, josta hän aikoinaan haki sen kunnostettavaksi.

Asemalla on suorastaan urheilujuhlan tuntua. Ihmiset piirittävät junan henkilökuntaa kysymysten kanssa ja videokuvaavat veturia, joka puhkuu vielä viimeisiä höyryjä. 

Heikki teki onnistuneen paluun Ouluun.  

Katso kuvagalleria höyryveturin matkasta!

Oulun rautatieasemalla oli runsaasti ihmisiä, kun höyryveturi Hv3 numero 995 saapui Oulun asemalle tiistaina.

Höyryveturi Hv3 nro 995

Valmistui Lokomon tehtaalla Tampereella jatkosodan syttyessä 1941. 

Veturia käytettiin pääasiassa pika- ja henkilöjunissa aina vuoteen 1966 saakka. Veturi oli käytössä ainoastaan 26 vuotta, mikä on lyhyt aika höyryveturille. 

Vuosikymmenen varikolla seisonut veturi tuotiin vuonna 1978 kunnostettavaksi muistomerkiksi Ouluun.

VR myi romutettavaksi aiotun muistomerkkiveturin museojunaliikennöitsijä Höyryraide Oy:lle. Veturia kunnostettiin Suolahdessa vuosina 2004-2011. Liikennöinti kunnostetulla veturilla alkoi vuonna 2011.

Veturi on ainoa käyttökuntoinen halkopolttoinen henkilöliikenneveturi koko euroopassa.

Sadan kilometrin matkalla veturi syö noin 8 mottia halkoja. 

Hv3-vetureita rakennettiin yhteensä 24 kappaletta. Niistä 995:n lisäksi on jäljellä enää kaksi veturia: numero 781 Keravan asemalla muistomerkkinä ja Hv3 nro 998 Haapamäen Höyryveturipuistossa.

Lähde: Höyryraide Oy, Kalevan arkisto

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Siinä törähti taas hiilijalanjälkeä muutaman eliitin oopperareissun verran . Kurmootetaan työmatkalaisilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Puuta siinä poltellaan ... dieseli puskee paksumpaa ja mustempaa hiukkasmyrkkyä kuin tämä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Puu on hiilineutraali polttoaine. Se mitä junan kattilassa poltetaan, kasvaa hetkessä takaisin, ja vieläpä ihan kotimaassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö se kivihiili ja öljykin ole peräisin kasveista. Miksi ne eivät ole hiilineutraaleja?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

10:54
Kulmunin viesti: Keskusta on pärjännyt yli sata vuotta, joten eiköhän se pärjää jatkossakin
10:46
Kuluttajavirasto varoittaa sähkönmyyntiyhtiö Fi-Nergystä, asiakkailta satoja valituksia – ylisuuria ennakkolaskuja, sopimusvirheitä, asiakaspalvelu vastaa huonosti
10:23
Puolangan Hepokönkään vesiputous on suosittu virkistyskohde – viime vuonna yli 16 000 kävijää
10:15
Lapissa varttuneelle Miia Tervon Auroralle eniten Jussi-ehdokkuuksia – oululainen Suvi-Tuuli Teerinkoski myös ehdolla
10:13
Ensi viikolla uhannutta kemian alan lakkoa lykätty kahdella viikolla, valtakunnansovittelijan toimisto kertoo
9:47
Kerro meille: Oletko kohdannut urheiluharrastuksissa valmentajien taholta epäasiallista käytöstä?
9:46
Labradorinnoutaja on yhä Suomen ykköskoira – katso lista kymmenestä suosituimmasta rodusta
21
Eri puolueet odottavat Niikolta selvityksiä esille nousseista Kiina-yhteyksistä – epäluottamusta ei kuitenkaan ole tässä vaiheessa
17
Kyllästetyn puun kierrätyksestä vastaava Demolite Oy ihmettelee Kiertokaaren hinnoittelua – pelkää korkean jätemaksun johtavan puun ohjautumiseen jatkossa vääriin paikkoihin
16
Volkswagenille Kanadassa miljoonasakot päästöhuijauksesta – päästöhuijaus maksanut autonvalmistajalle yhteensä kymmeniä miljardeja
13
Metallirockin suurnimi Volbeat on Qstockin lauantain pääesiintyjä ensi heinäkuussa
12
Suomen pääministerin hehkuttajien "kerho" täydentyi Davosissa – Marinin kannattaisi käyttää nyt Davosin-nostetta hyväksi, jotta julkisuus tulisi teoista
11
Kiinalaismatkailijat täyttävät nyt Rovaniemen, mysteerivirus saanut matkailuyrittäjät tarkkailulinjalle – "Eihän siitä vielä kovin paljon tiedetä", sanoo Joulupukin kammarin yrittäjä
9
Lentoturmatutkinta kiinnostaa ja opettaa – sarjaa on esitetty vuosituhannen alkupuolelta saakka eikä sen tenho ole laantunut vieläkään

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi iltapäivästä alkaen maan pohjoisosassa sekä Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi vetää maalle sähköjä?

130 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Viikot töissä toisella paikkakunnalla ja viikonloput kotona

On tietenkin kokemuksia. Melko avartavia myös ammatillisesti. Se tämä meidänkin valtakunnan väki on melko erilaista, voi... Lue lisää...
Pontus.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

23.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image