Oulu

Hailuodon pengertie edelleen mukana bud­jet­ti­neu­vot­te­luis­sa – hinta-arvio kasvanut kymmenellä miljoonalla

Kiinteä yhteys korvaisi nykyiset lauttayhteydet. Arkistokuva. KUVA: Moilanen Jukka-Pekka
Oulu 17.8.2017 6:18
Aki Harju

Hailuodon kiinteään yhteyteen tähtäävä hanke on yhä mukana ensi vuoden budjettia käsittelevissä neuvotteluissa. Tämän vahvistaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).

Hankkeen etenemismahdollisuuksia heikentää kuitenkin se, ettei siitä ole mainintaa hallituksen hyväksymissä julkisen talouden suunnitelmissa, eikä hankkeesta ole sovittu kevään kehysriihessä. Liikenne- ja viestintäministeriön budjettiesityksessä on muitakin sellaisia väylähankkeita, jotka eivät mahdu rahoituskehyksiin.

Berner antaa ymmärtää, ettei kaikkia budjettiin valikoituja hankkeita ole tarkoitettukaan aloitettavaksi heti.

– Pyrimme tuomaan budjetissa esille myös asioita, joita tulisi huomioida ja valmistella tulevaisuutta varten. On tärkeää, että valtiovarainministeriö pääsee valmistautumaan niihin rahantarpeisiin, joita sektoreilla on.

Liikenne- ja viestintäministeriön budjettiesityksessä Hailuodon kiinteän yhteyden kustannukseksi on laskettu 76 miljoonaa euroa. Kustannusarvio on kasvanut huomattavasti, sillä esimerkiksi vuonna 2014 yhteyden hinnaksi arvioitiin 66 miljoonaa.

Lue lisää 17.08.2017 Kalevasta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (79)

Tämä rahalla on parempi käyttää RATIKKA:Oulunsalo Lentokenttä-Oulu Keskusta-Linnanmaa Yliopisto!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kukkaronnyörien haltijan taktiikkana on viivytystaistelu aina siihen saakka, kunnes maankohoama liittää Hailuodon mantereeseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Myydään koko saari ruotsalaisille ja maksatetaan lauttojen ylläpito heillä jos haluavat moisia pitää. Näin säästetään rakennuskulut sekä lauttojen ylläpitokulut. Myyntirahoilla voidaan lyhentää valtion velkoja tai rakentaa moottoritien 3 kaista pitemmälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kyllä lautta liikenne saa sailyä monilla on mökit sielä ja rosvoja alkaa enenpi liikkua jos tonne saarelle laitettas silta mikään eisaa säilyä pitkä kyntisiltä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Veronmaksajan ja ympäristön kannalta järkevä Hailuodon pengertie on ehdottomasti aloitettava tämän hallituksen aikana. jottei uusia lauttoja ehditä hankkia.

Jos Vihreät ja SDP ovat seuraavassa hallituksessa, niin hautaavat hankkeen taas ja hankkivat veronmaksajan ja ympäristön kannalta huonot lautat.

Sipilä muista mitä lupasit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se hyvä asia, että vihreät ja sdp on seuraavassa hallituksessa ja tämä höpötys pengertiestä haudataan lopullisesti

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Millä perustelet että pengertie olisi ympäristön kannalta parempi? Kaikki tutkimukset osoittavat aivan muuta. Myös pengertien todellinen hinta on korkeampi puhumattakaan peruskorjauskustannuksista jotka on silloille aina 1/2 hankinta hinnasta. Pengertie on kaikin puolin järjetön hanke ja on ihme että tämä on päästetty jo näinkin pitkälle

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

on jappastu viimiset 100v .ois tehty jo monesti vaikka talkoilla jos halua ois.kempeleen ja ympäristö kuntien jämä maat ois voinnu ajaa tuonne jo viim 50v ois tie valmis ollu jo kauan ja halvalla

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Että ihan ympäristökuntien jämä maat olisi penkereeksi voitu ajaa?
No siinähän jämäkkä idea ja se pengertie olisi ensimmäisen vuoden aikana liuennut mereen.
Kyllähän tuohon on louhetta ajettava, eikä mitään maata.
Olitko nyt ihan tosissasi tuon valtavan megaidean kanssa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Penger/Siltahanke voidaan jättää takavasemmalle kunnes kaikki muut teitten korjausvelat on hoidettu. Eihän hallitus edes tälle vaalikaudella ole mitään sellaista luvannutkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei mitään penkkatietä. Turisteille lauttamaksu vaikka 3€ suunta ja vakituiseen asuville ja mökkiläiset ilmainen kyyti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei järjen hiventäkään tehdä mitään penkkatietä. Säilytetään Hailuoto omana rauhallisena paikkana jonne erikoisuutena pääsee vain lautalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Helsingin virkamiehet ja politikot eivät anna Hailuodon siltaa, vaikka se 10 vuodessa maksaa itsensä takaisin. Tallinnan tunneli valmistuu ennenkuin Hailuodon silta joka on ainakin 50 vuotta ollut suunnittelmussa. Tallinna -Helsinki tunneli tehdään heti kun rahat saadaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi silta?? Koko matkan hienoin ja rauhoittavin hetki purjehtia lautalla saarelle. Talvella, jos tarkenee, niin jäätie antaa kuvan ihmisen pienuudesta huristaessa peilisileää jäätietä pitkin saareen. Ostaa kauppaliikkeistä paikallisia tuotteita,, ystävällinen palvelu kuuluu samaan hintaan. Saaren merkitys menee pengertien myötä. Vierailen vähintään kerran kahdessa vuodessa Hailuodossa..joten annetaan saaren olla saarena.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Todellinen hinta nousee,vähintään kaksinkertaiseksi. Hyvin todennäköisesti paljon siitäkin. Se on moneen kertaan nähty, ensin lobataan paljon halvemmalla että saadaan poliittinen päätös. Näistä on useita esimerkkejä.... länsimetro,olympiastadion, eduskuntatalo ....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pikkuisen eri juttu ja helpommin suunniteltavissa on tämä kuin muut luettelemasi hankkeet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (79)

Uutisvirta

18:03
Rockmuusikko ja lauluntekijä Bob Seger ilmoitti viimeisestä kiertueestaan
18:00
Käytätkö rahaa enemmän kuin tienaat? Etla: Suomalaisten säästämisasteessa on käynnissä jotain, mitä ei ole nähty sitten 1970-luvun
17:43
Oliko piip-testeistä luopuminen liioittelua vai hyvä varotoimi kunnilta? Opetushallituksen ohjeistus tulee lähipäivinä
17:33
Finanssijätin muutto paisuttaa reilusti Suomen pankkisektoria –  "Nordea pysyy vähintään yhtä tiukan valvonnan piirissä"
17:32
Suomelta pyydetään tuntuvaa määrää rajavartioita EU:n yhteiseen rajavartiostoon
17:21
Orpo: Oikeuskanslerin lausunto Soinin toiminnasta otettava vakavasti
17:16
Ivalossa löytyneiden sodanaikaisten rasioiden sisältö selvisi – rasioiden lisäksi yksityisasunnosta löytyi sodanaikaisia räjähteitä ja aseiden osia
124
Oulun punaiset pyöräilybaanat löydettiin ja todettiin heti liian kapeiksi – väylien erottuvuus kerännyt kiitosta
87
Iltalehti: Jani Toivola nostaa korotettua kulukorvausta tyhjillään olevasta Riihimäen-asunnostaan, vaikka asuu Helsingissä
47
Polttoainesuuttimiin on muodostunut suolaa – Nesteen bensiinin Mercedes-Benzeihin aiheuttamaa vikaa tutkitaan yhä
43
Lippo Pesiksen sarjapaikka siirtyy Lippo Junioreille – uusi yhtiö vastaa sarjapaikasta
39
Koodareista on Suomessa huutava pula – helpotusta haetaan sieltä, missä pippuri kasvaa
34
Oulun kaupunki ei aio keskeyttää Move-testin tekemistä – sivistysjohtaja Mika Penttilä toivoo kuolemantapauksen avointa käsittelyä
32
Maatilojen kriisituen valtaosa suunnattiin kuivuudesta eniten kärsineeseen Etelä-Suomeen – mihin kriisituki riittää?

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Suomessa on 60 000 työssäkäyvää köyhää

Työssäkäyvät köyhät? Ei yhdellä paskaduunilla ole tarkoituskaan tulla toimeen! Kun työhaluja vaan löytyy (vaan eipä näil... Lue lisää...
hyvinvoiva

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

18.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image