Oulu

Hailuodon kiinteän yhteyden rakennustyöt voisivat alkaa loppukesästä 2020 – "Valtio alkaa maksaa, kun liikenne menee yli"

Hailuodon silta. Havainnekuva. KUVA: Kirjasniemi Jussi
Oulu 24.1.2019 12:14
Arja Mikkola

Hailuotoon rakennettavan kiinteän yhteyden aikataulu alkaa hahmottua.

– Jos kaikki menee kuin Strömsössä, kesälomien 2020 jälkeen päästäisiin rakentamaan, kertoo Väylän apulaisjohtaja Lars Westermark. Liikenneviraston nimi on vasta muuttunut Väyläksi.

Projektien toteutuksesta vastaava Westermark vierailee torstaina Oulun kauppakamarin yrityksille järjestämässä tilaisuudessa, jossa tiedotetaan seudun muistakin suurhankkeista.

Eduskunnan rahoituspäätöksen mukaan Hailuodossa on edessä on 116,9 miljoonan euron urakka, jonka tarkoituksena on yhdistää saari mantereeseen.

Tiesuunnitelma on jo lainvoimainen ja vesilupakin pitäisi Westermarkin mukaan saada kevään tai alkukesän aikana.

Vasta kun avissa päätettävästä vesiluvasta saadaan lainvoimainen, voi Väylä kuitenkin käynnistää elinkaarimallin kilpailutuksen.

Kilpailutus tulee kestämään vuoden verran.

Elinkaarimalli tarkoittaa sitä, että rakennuttaja eli valtio maksaa kiinteästä tieyhteydestä siltoineen vasta sen valmistuttua.

– Valtio alkaa maksaa, kun liikenne menee yli.

Siihen asti rakentaja joutuu järjestämään rahoituksen. Lisäksi toimija vastaa yhteyden kunnossapidosta 20 vuotta.

Jos siis vesiluvasta ei valiteta, rakentaminen voisi alkaa aikaisintaan vuoden 2020 kesän lopulla tai alkusyksystä muutamasta kohdasta.

– Vähintään kolme vuotta menee rakentaessa, Westermark ennakoi.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (101)

Kaikille silmänruokaa matkalla Hailuotoon. Matkailijat: nähdä Hailuoto ja nähdä merimatka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi kukaan ei puhu tunnelista hailuodon ja mantereen välille. Tunnelista ei olisi kenellekään mitään haittaa, mutta tiestä on. Kun kerran suunnittelevat tunnelia Helsingin ja Tallinnan välille, niin miksi ei suunnittelijat älyä tunnelia tälle pikku pätkälle Oulun ja Hailuodon välille. En ole kuullut tätä vaihtoehtoa ikinä mainitun. Tunnelista saataisiin paljon arvokasta kiviainesta ja mitkään myrskyt eivät haittaisi, niinkuin haittaa tuo maantie, jonka yli mainingit kovalla tuulella pyyhkii ja auki pitäminen on työlästä talvella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

1000 asukasta, kustannus luokkaa 120 miljoonaa, olisiko 120 miljoonan käytölle vaihtoehtoja?, ehkä saattaisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yksikin "vastahanka" saa siirrettyä hanketta vuosilla. Sitten jatkaa toinen hangoittelija muutaman vuoden lisää. Mutta toivottavasti rakennustyö alkaa, ja saadaan samalla Oulun sataman väylään lisää syvyyttä, jos ruoppausmassat läjitetään tulevan pergertien paikalle. Odotellaan rauhassa, kyllä luontainen maankohoaminen hoitaa homman muutaman sadanvuoden aikana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli edellisellä kieroksella projektin hinta laskettiin tietoisesti alakanttiin, jotta se näyttäisi halvalta jasaataisiin päätös.
Pitääkö valtiolla ja kunnilla olla mahdollisuus poistua projektista, jos kustannukset nousevat esim. Hailuodon pengertien osalta 152 %:ksi.

Miten paljon Hailuidon kunta menettää saaristotukia pengertieyhteyden jälkeen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saisivat ennen tuota tehdä alikulut Hailuodontielle koululaisten ja muiden tien ylittäjien turvaksi. Rekkaralli kun alkaa, niin ei varmasti vahingoitta selvitä... Sen verran villiä on jo nykyäänkin raskaan kaluston liikkuminen ollut ko. pätkällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihailtavaa optimismia, mutta kun tälle seudulle tyypillinen valituskierre otetaan huomioon työt pääsevät alkamaan vasta joskus seuraavan vuosikymmenen puolenvälin jälkeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä homma! Paikka paikoin tuolla ei ole vettä kuin puoli metriä. Sanotaanko näin, että järki voitti tässä projektissa. Kiva päästä ajelemaan Hailuotoon suoraan. Tämä virkistää Hailuodon kuntaa huomattavasti, tuo uusia asukkaitakin, verotuloja ja työpaikkoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saisi jättää kokonaan rakentamatta, kun ei oikeaa pyörätietä tehdä. Säästetään väärässä paikassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se silta siinä mielessä hyvä, että sitten saadaan pitemmät ajoneuvoyhdistelmät saarelle. Maastosta nostamamme jäkälät saadaan siten edullisemmin kustannuksin ja ekologisemmalla kuljetuskalustolla viedyksi Saksaan ja muualle keskieurooppaan. Muutenhan sillassa ei sinänsä ole mitään järkeä. Mutta en vastusta asiaa mainitusta syystä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitähän taannoin suunniteltiin. Oli ainakin 3 vaihtoehtoa. Iin viisaat kiivaasti vastustivat, koska uskoivat nykyisenmallisen sumputuksen pysäyttävän ohikulkijat tyhjentämään lompakkonsa Iin keskustaan. No, saivatpa mitä halusivat. Valtatie vain ei ole enää valtatie ainakaan Iin, Kärsämäen ja Limingan kohdilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Jos siis vesiluvasta ei valiteta, rakentaminen voisi alkaa aikaisintaan vuoden 2020 kesän lopulla tai alkusyksystä muutamasta kohdasta."

Öö mää valitan vesiluvista nyt. Näkeekö kaikki ny !!!?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tehkää kerralla riittävän leveä silta - autokaistojen lisäksi jalankulkijoille ja pyöräilijöille kaistat sillan molemmille reunoille. Yksi kaista jommalla kummalla reunalla ei riitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten niin ei riitä. Meinaatko, että porukkaa lappaa kävellen niin paljon. Minkä verran siinä lautalla on nyt jalakamiehiä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Silta mahdollistaa upean ulkoilureitin niin kävelijöille kuin pyöräilijöillekin, kevät-kesä-syksy hienoa aikaa ulkoiluun. Sillan keskiosaan sopivaan kohtaan voisi kehittää levennyksen, jossa olisi näköalapaikka sekä mahdollisuus pitää taukoa, wc, syödä eväitä (penkki-pöytä-yhdistelmiä) jne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kylläpäs on taas puurot ja vellit sekaisin!

Näistä, aikuisten oikeasti varmaan jossakin mainostoimistoissa keksityistä sloganeista on tehty oululaisillekos jo niin pakkomielteisen tuttuja, ettei tuossakaan sillan ihastelussa malteta edes hetkeäkään ajatella investointiinsa tarvittavaa rahoitusta joidenkin, kuitenkin harvoin ' pitkällä sillalla ' pyöräilevän ja varsinkin kävelijän virkistykseksi!

Tuskin ainakaan tämä yltiöpäinen vetovoimaperustelu korvaisi Hailuodon kunnan menettämät, valtiolta saatavat saaristokuntaedut!
Kun silta on avattu, niin väkimäärältään pienen kunnan tulisi tulla toimeen omillaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (101)

Uutisvirta

15:55
Puolustusministeriö: Varusmiehille tullaan maksamaan ruokarahaa vapaajaksojen aikana
15:48
Taivalkoskella terveyskeskuksessa tulipalon sytyttäneelle naiselle ehdollista vankeutta – nainen vetosi olleensa teon aikana alkoholipsykoosissa
15:36
Koronakriisi uhkaa monen toimeentuloa – mikä neuvoksi, jos työttömyyskassa ruuhkautuu ja rahat ovat kerta kaikkiaan lopussa? Tilaajille
15:33
Kainuussa yhteensä kuusi todettua koronatartuntaa – Ristijärven terveysaseman vastaanotto suljetaan
15:12
AC Oulun pelaajat hakevat maaseudulle kausitöihin – "valmiita tekemään raskastakin työtä"
15:00
Zeppelinin ravin­to­la­y­rit­täjät vapautetaan vuokrasta kahdeksi kuukaudeksi – liiketoiminnan jatkaminen halutaan turvata
14:29
Keskustan Kurvinen omistajaohjauksen linjauksesta: "Tiedossani ei ole, että asia olisi erityisen riitainen tai juntturassa"
24
Pohjois-Pohjanmaalla kolme uutta koronatartuntaa, hoidossa edelleen neljä potilasta – OYS siirtää kiireettömiä vastaanottoaikoja syksylle
22
Etäopetuksen laatuun tulee kiinnittää huomiota – etäopetusta ei ole se, että Wilmassa lähetetään ohjeita ja kirjalliset vastaukset pyydetään palauttamaan Wilmaan Lukijalta
22
Yle: Sairaalat saivat varmuusvarastoista jopa kahdeksan vuotta sitten vanhentuneita hengityssuojaimia
22
Koronatartuntojen määrä kääntyi uudelleen nousuun - tartuntoja tulee lisää nyt eri puolilla maata
21
Osingot tulisi maksaa – osinkotulot ovat monelle tarpeellinen lisä jatkuvasti ostovoimaansa menettävän eläketulon jatkeeksi Lukijalta
19
IS: Oulun yliopistossa on yli kymmenen koronavirustestissä käytettävää laitetta, yhdellä laitteella voi käsitellä yli 200 näytettä vuorokaudessa
17
Stora Enso aloittaa yt-neuvottelut Oulun ja Kemin tehtailla – koko henkilöstön lomauttamiseen varaudutaan

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono tai muuttuu huonoksi Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan, Satakunnan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun Koillismaata lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

En ymmärrä yrittäjien "ahdinkoa"

317 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

siipeilijöitten ytk.kassa ei pysty maksamaan työttömille korvauksia ajoissa??Puhkeaako kupla??

YTK:n kyvyttömyys maksaa normaalisti siipeilijöiden päivärahaa osoittaa, että työnantajien perustama YTK on keskittynyt... Lue lisää...
Kupla puhkeaa

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

2.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image