Oulu

Hailuodon kiinteää yhteyttä esitellään yleisölle Oulunsalossa ja Hailuodossa

Pengertietä suunnitellaan Oulunsalon ja Hailuodon välille. KUVA: Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus
Oulu 24.1.2018 8:50
Kaleva

Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus järjestää Oulunsalossa ja Hailuodossa yleisötilaisuudet, jossa Hailuodon ja Oulunsalon välisen kiinteän yhteyden suunnitelmaluonnoksia esitellään yleisölle. 

Kiinteä yhteys pitää sisällään pengertietä ja kaksi siltaa. Suunnitelmissa on rakentaa yhteys Oulunsalon Riutunkarin ja Hailuodon Huikun välille. Kiinteä yhteys korvaa nykyisen lauttayhteyden.

Yleisötilaisuus pidetään Hailuodon koulukeskuksen liikuntahallissa 31. tammikuuta kello 18–20. Toinen tilaisuus järjestetään Oulunsalo-talon Varjakka-salissa 1. helmikuuta kello 18–20.

Kiinteän yhteyden tavoitteena on parantaa Hailuodon saavutettavuutta sekä helpottaa alueella liikkumista. Lauttayhteyden jatkaminen edellyttäisi muun muassa lauttakaluston uusimista.

Vuonna 2017 alueella on tehty maastotutkimuksia ja luontoselvityksiä. Varsinainen suunnittelutyö  käynnistyi viime syksynä. Tiesuunnitelman on määrä valmistua maaliskuussa.

Ely-keskus kertoo, että kiinteä yhteys pyritään sovittamaan maisemaan mahdollisimman hyvin. Tavoitteena on, että herkän merialueen ympäristölle ja vesiluonnolle aiheutetaan mahdollisimman vähän haittaa niin rakentamisen kuin käytönkin aikana.

Suomen hallitus käsitteli kiinteän yhteyden rakentamista budjettiriihessään syksyllä 2017. Hallitus esitti kiinteän yhteyden rakentamista niin sanotulla elinkaarimallilla, eli periaatepäätös rahoituksesta on tehty.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (28)

Toimeksi ja tietä rakentamaan - ilman pitkiä pengerpätkiä varmistamaan luonnollinen vasien virtaus ja vaihtelu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuon hankkeen voisi rahoittaa tietulleilla, niin kuin lauttayhteydetkin. Miksi muiden pitäisi makssa 800 hailuotolaisen 76 miljoonan pengertie?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tehkää sit sen verran leviä silta,että ei tarvi parsia parin kymmenen vuojen päästä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Heti nyt ja venkuilijat pois häiriköimästä keskusteluja, silta keskelle ja pengertie pitkästi rannalta, saadaan kalastuspaikkoja lissää, sillalle kahvio

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Säästöjen nimisä vois lopettaa tuon lautankin. Pääseehän sieltä venneellä suvena ja talavisin jäitä myöten suksin tai potkukelekalla, tarviiko sitä muutenkaan päntiönnään laukkoa maalikylillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hailuodossa ei ole mitään ainut kertaistta äkkiä silta niin saadaan luotokin 2000,tta luvolle,

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No niin, ja samaa kyytiä puolet lyhyempi pengertie/silta Kempeleenlahden yli Oulunsalosta Ouluun! Tulis nopeampi reitti päättäjilläkin lentokentälle ja näkyis kaunis merimaisema turisteillekin, kun tulee lentokentältä Ouluun!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liian järkevä ehdotus Poliitikoille, ei tule menemään läpi missään instansseissa. Paitsi jos riittävästi "voidellaan"...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käytännössä Suomen pinta-ala kasvaa tuhannella neliökilometrillä. Saari saadaan kunnolla integroitua mantereeseen. Hyödyt ovat mittaamattoman suuret.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kelle on ja kelle ei?
Kesämökit joutuvat murtojen kohteeksi ja Hailuoto menettää saaristolais edun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Myt suunnitelman kokonaistehtäväksi jatkaa yhteys myös siikajoelle. Näin Raahelaisetkin pääsisivät samaan tieyhteyteen Oulunsalon ja Oulun tien käyttäjien kanssa. Mahdollinen suunnitelma olisi edullisin tehdä kokonaisvaltaisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tulipa visio. Samalla voisi kattaa koko Perämeren pohjukan, niin Oulun yhteyteen pääsisivät kaikki meren rannalla olevat Suomen ja Ruotsin kaupungit. Kukaan ei estä unelmoimasta. :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi jättää homma puolitiehen? Nyt vain kiinteä yhteys Hailuodon kautta Ruotsin puolelle vaikka Luulajaan tai Piitimeen, ja siihen ratikka kulkea kolkuttamaan. Kyllä yhteydet paranisi kummasti. Ja mistäkö rahat? No, sieltä samasta paikasta, mistä nyt rahoitetaan Tampereen isot liikenneinvestoinnit, pääkaupunkiseudun kehäradat ja länsimetrot, ja tulevaisuudessa Tampereen lentokenttärata, pääkaupunkiseudun Jokerirata sekä Tallinnan maantietunneli. Rahaa on, sitä pitää osata vain pyytää ja käyttää!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siinä muuten on matalat vedet Siikajoen ja Syökarin välillä. Paljon halvemmaksi tulisi tieyhteys sitä kautta, mutta liikenteellisesti ei niin hyvä kuin Oulunsalon kautta. Ja toinen pengertie tulee tarpeeseen Nuottasaaresta Varjakkaan. Liikennesuunnittelu vaatii ehdottomasti sen!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitenköhän Turun saaristo pärjää ilman siltoja pelkillä losseilla? Kai sielläkin asuu työssäkäyviä, matkailijavirroista puhumattakaan. Sillan rakentamisen myötä tulee katoamaan Hailuodon ainutlaatuisuus, lauttamatka ei ole pitkä ja se myös positiivisesti jakaa Hailuodon mantereesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lauttamatka myös negatiivisesti sulkee hailuotolaiset yöksi saareen. Öiseen aikaan sieltä ei kuljeta lautalla mihinkään. Sinne ei myöskään pääse sairaskuljetukset. Lähdepä nyt tammikuussa sille romanttiselle lauttamatkalle saareen, niin huomaat mistä on kysymys. Mene vielä Oulunsalosta klo 16 lähtevään lauttaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikös tuo Sepen seuraaja pärrää taivaalla aika kevyesti tuon vertaisen matkan? Nyt tuhoutuu Hailuodon ainutlaatuisuus, luonto ja muut vetovoimatekijät. Surullista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (28)

Uutisvirta

134
Oulun punaiset pyöräilybaanat löydettiin ja todettiin heti liian kapeiksi – väylien erottuvuus kerännyt kiitosta
88
Iltalehti: Jani Toivola nostaa korotettua kulukorvausta tyhjillään olevasta Riihimäen-asunnostaan, vaikka asuu Helsingissä
58
Lippo Pesiksen sarjapaikka siirtyy Lippo Junioreille – uusi yhtiö vastaa sarjapaikasta
51
Koodareista on Suomessa huutava pula – helpotusta haetaan sieltä, missä pippuri kasvaa
48
Polttoainesuuttimiin on muodostunut suolaa – Nesteen bensiinin Mercedes-Benzeihin aiheuttamaa vikaa tutkitaan yhä
41
Oulu hakee Hollannista vauhtia kulttuuripääkaupunkihankkeeseen – Leeuwardenin-matkalta toivotaan vinkkejä seudulliseen yhteistyöhön
40
Oulun kaupunki ei aio keskeyttää Move-testin tekemistä – sivistysjohtaja Mika Penttilä toivoo kuolemantapauksen avointa käsittelyä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Suomessa on 60 000 työssäkäyvää köyhää

Mainitsemasi alat eivät ole pienipalkkaisten aloja, korkeintaan siivooja, en tiedä. Sunnuntait ja vuorotyöt nostavat tul... Lue lisää...
Varakas köyhä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

18.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image