Oulu

Erkkolan sillalla testataan infotaulua, jolta voi nähdä kevyen liikenteen liikkujien määrän – "Jos kaikki menee hyvin, näyttöjä asennetaan to­den­nä­köi­ses­ti 3-5 kappaletta"

Näytöltä on nähtävissä kuinka moni jalankulkija ja pyöräilijä on ylittänyt sillan samana päivänä. Siitä käy ilmi myös vuosittainen kulkijoiden määrä, laskenta tosin on aloitettu vasta viime viikolla. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Oulu 17.6.2019 21:08
Antti Karvonen

Oulussa Erkkolan sillalla kulkeneet ovat saattaneet huomata, että sillan pohjoisosaan on ilmestynyt uusi kaksipuolinen infotaulu. Kyseessä on kaupungin ensimmäinen pyöräilyn ja jalankulun laskentapiste, jonka ohessa on myös elektroninen näyttö. 

Näytöltä on nähtävissä kuinka moni jalankulkija ja pyöräilijä on ylittänyt sillan samana päivänä. Siitä käy ilmi myös vuosittainen kulkijoiden määrä, laskenta tosin on aloitettu vasta viime viikolla. 

Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaaralan mukaan kyseessä on pilottikonsepti, jota nyt testataan Erkkolan sillalla. 

– Asfalttiin upotettu induktiosilmukka laskee pyöräilijät ja infrapuna-anturi jalankulkijat. Vastaavia laskentapisteitä on ollut Oulun seudulla jo aiemminkin, tämä on ensimmäinen jonka ohessa on myös elektroninen näyttötaulu, Vaarala kertoo. 

Tarkoituksena on hyödyntää tietoa liikkujamäärista kaupungin liikennesuunnittelussa. Sen avulla voidaan paremmin arvioida esimerkiksi uusien pyöräteiden tai kunnossapidon tarvetta.

Näyttöjä saadaan todennäköisesti lisää

Laskentatiedon lisäksi näytössä voidaan tulevaisuudessa esittää Vaaralan mukaan muun muassa tapahtumaopastusta, talvikunnossapidon tietoja tai vaikkapa kertoa, jos jokin reitti ei ole käytössä. 

Vastaavaa teknologiaa on hyödennetty aiemmin Oulussa muun muassa bussipysäkeillä. 

– Tällaisia sään kestäviä tauluja on ollut Oulussa jo vuosien ajan. Kun autoilijoille on tarjolla jo paljon elektronista opastusta, niin miksei myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille, Vaarala sanoo. 

Mikäli laskentapisteen tarkkuus saadaan riittäväksi, nähdään vastaavanlaisia tauluja todennäköisesti myös mualla Oulussa.

– Jos kaikki menee hyvin, näyttöjä asennetaan todennäköisesti 3-5 kappaletta. Silloilta ja rautatien alittavista alikuluista saadaan helposti hyvä kokonaiskuva liikkujista, Vaarala kertoo. 

Pilotointivaiheen jälkeen harkitaan, tehdäänkö näyttöön ja siinä esitettävään tietoon muutoksia. Myös taulun lopullinen hinta selviää myöhemmin. 

– Alkusyksyyn mennessä lopullisen tuotekonseptin pitäisi olla selvillä. Onko esimerkiksi näytön koko riittävä, että myös pyöräillessä sitä pystyy lukemaan. Myös liikkujilta voidaan kysyä, millaista tietoa olisi hyödyllistä näyttää, Vaarala toteaa. 

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (100)

Huonosti hoidat asiat, jos et saa vietyä kuin 6- 0. Minä vien teitä oululaisia aina 100- 0 ja se on todella helppoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Noita infotauluja jos ajattelit, niin kai sitä nyt kaupungilla pitääkin olla muutama satanen jotka nuo taulut maksaa. Tuollaista summaa jos ei ole, niin kaupunki on konkassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olet aika hukassa hintatietoinesi paljonko tuollaiset säänkestävät julkiseen käyttöön tarkoitetut näytöt maksavat.
Kun mukaan lasketaan kaapeloinnit, asennus, ym. suunnittelu- ja kehityskulut, päästään minimissäänkin viisinumeroiseen summaan.

Mitä tuohon näytön informaatiseen viestintään tulee... Paljon huonommassa paikassa se ei voisi olla (kukaan sitä ehdi tölläämään alamäessä ja jos sitä joku töllää niin on muiden esteenä pahassa paikassa) ja ketä normikulkijaa kiinnostaa pari lukuarvoa montako kulkijaa on mennyt ohi. Laittakaa nuokin rahat vaikka katujen kunnossapitoon ja ihmisten ohjaamiseen roskisten käyttöön. Kiinnostaisi tietää kenen aivopiuru tämä on alunperin ollut.

Jos näitä halutaan tutkia, pelkkä induktiosilmukka ja datalinkki olisi riittänyt. Voi tutkija omalla työpisteellä katsoa paljonko porukkaa liikkuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikennemerkitkin pitää kieltää, autoilijat jää tölläämään niitä ja tulee nokkakolareita ja peräänajoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No, marginaali jatkokäyttötarve tällä tiedolla. Voitaisiin hoitaa muutenkin, mutta jos taulut ovat halpoja, niin miksi niitä ei sitten hankittaisi. Noin yleensä veroeurot tulisi käyttää aina viimeisen päälle harkittuun kohteeseen. Oulu on pyöräilykaupunki, joten taulu sopinee tänne hyvin. Olisi hyvä, jos tähän saataisiin muutakin tietoa esimerkiksi pyöräilykartat Oulun ympäristöstä. Sille olisi käyttöä näissä tauluissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai tätäkö te olette niin hartaasti siinä puuhastelleet koko kevään ajan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hankinnalle ei ole oikeasti olemassa mitään järjellistä perustetta. Liikennesuunnittelu ei tarvitse näyttötauluja vaan laskennan voi hoitaa valokennolaskurilla. Tähänkin kuluvat varat pitäisi käyttää talvikunnossapitoon, jolla olisi huomattava vaikutus kaupunkilaisten liikkumismuodon valintaan. Tarpeettoman krääsän hankkiminen kaupunkilaisten varoilla on lopetettava.

Kaupungin virkamies, liikenneväylien suunnittelija tms. ei ole pätevä tehtäväänsä, mikäli tarvitsee tämänkaltaista tekniikkaa tai esimerkiksi konsulttipalveluita työssään ja joutaa siinä tapauksessa erotettavaksi virastaan tai toimestaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö tosiaan vinkujilla ole järkevämpää käyttöä ajalle ja energialle kuin valittaa netissä? Olisitte tehneet jotain hyödyllistä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On kyllä taas todella naurettavia kommentteja tällä palstalla. Ja sitten vielä ulistaan, että Oulu on suurkaupunki ja Oulussa on kaikki hyvin. Kyllä nämä kommentit kertoo ihan jotain muuta. Säälittävää katteellisten valitusta jälleen tästäkin aiheesta.
Todella säälittävää huomata, että oululaiset on tosiaan noin katkeroituneita ja vieläpä omaan kaupunkiinsa. Missään muualla ei osata dissata omaa kaupunkia näin mahtavasti mitä täällä Oulussa tehdään ja sitten ollaan vielä ylpeitä tekosistaan. Suorastaan sairasta touhua.
Kaupungille propsit tuosta hankkeesta, saitte ainakin taas muutaman oululaisen suunniltaan kateudesta, hienosti tehty ja uudistuksia tarvitaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikesta jotenkin pyöräilyyn liittyvästä tulee aina paljon typeriä kommentteja, vaikka Oulussa pyöräillään paljon. Jokin siinä herättää vihaa, kateutta ja katkeruutta. Noiden taulujen hinnalla ei tosiaankaan mitään isoja ongelmia ratkaistaisi, hintaluokka aivan toinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole aprillipäivä. Eikö kukaan voi puuttua näihin älyttömyyksiin. Ei mitään tolkkua. Ensim on perusteltava hankinnat, tarve, hyöty ja hankinnan kannattanuus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiko sinulle mikään kelpaa, eikö mikään asia ole hyvin? Onko elämälläsi muuta sisältöä, kuin valittaa turhasta ja apeana vaeltaa silmät ummessa?
Nyt eletään 2019 lukua, joten tule pois sieltä pula- ajan syövereistä jo vihdoin.
Ihmeellistä porukkaa täällä aina valittamassa kaikesta ja kaikista, onko se sitä oululaista sairautta, se josta puuttuu ne tarvittavat geenit?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehkä tuollekin rahalle olisi järkevämpää käyttöä, vaikka kuinka olisi vuosi 2019

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikille investoinneille olisi järkevämpiä kohteita esim. olla tekemättä mitään ja näin saataisiin kuntavero pois. Olisitko sitten tyytyväinen, kun rahaa olisi mutta sitä ei käytettäisi mihinkään?
Lopettakaa jo nuo lapselliset nillitykset aina siitä, että johonkin hyödyllisempään pitäisi raha laittaa.
Kerro sitten nyt, mikä olisi selaainen järkevä asia mihin tuo mitätön summa olisi mielestäsi pitänyt laittaa?
Olisitko sitten tyytyväinen oululainen kun elettäisiin jotain keskiaikaa ja kaupunki ei uudistuisi mitenkään, eikä edes yrittettäisi olla kaupunki?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (100)

Uutisvirta

9:19
Talvisodan syttymisestä tuli marraskuun lopussa 80 vuotta – puna-armeijan marssiopas vuodelta 1939 kertoo Neuvostoliiton suunnitelmista Tilaajille
8:51
Tutkija: Brexit-sopimuksen läpimeno vasta välietappi, niukka siirtymäaika johtaa ongelmiin seuraavaksi
8:44
Hiilellä lämmittävää Puolaa ei saatu ainakaan vielä EU:n ilmastoruotuun
8:24
Kolumni: Työväenpuolueen johtaja Jeremy Corbyn vastusti brexitiä sosialismilla ja möhli mahdollisuutensa tehdä historiaa
8:00
Enni Rukajärvi ja Rene Rinnekangas valmistautuvat X Gamesiin erilaisista lähtökohdista – Rinnekankaalla takana viikkojen pakkolepo, Rukajärvi kisaa joulun alla Tilaajille
7:50
Puoliperävaunun rengas syttyi tuleen Nuottasaarentiellä
7:39
Johnson saa nyt haluamansa nopean brexitin ensi kuussa – hävinneen työväenpuolueen sisällä alkanee valtataistelu
37
Liikkuvan poliisin perinneyhdistys: peltipoliisien sijoittelulle ei suurelta osin järkeviä perusteita – "Kansan silmissä kameratolpista tullut sakotusautomaatteja"
24
Britanniassa Boris Johnsonin konservatiiveille suuri vaalivoitto – tie aukeamassa brexitin nopealle toteuttamiselle
19
Näkökulma: Al-Holin leirin lapset kelpaavat nyt kaikille – pelko oppositioon valuvasta kannatuksesta on hidastanut poliittista päätöstä, jolla on jo kiire
8
Ovensuukyselyt: Konservatiivit ottamassa murskavoiton Britannian parlamenttivaaleissa – ennusteen mukainen vaalitulos tietäisi nopeaa brexitiä
6
Nuoret tahtovat YK:n ilmastokokouksilta tekoja – tarvitaan lainsäädännöllistä ohjausta ilmastoystävällisten valintojen tekemiseen Lukijalta
6
Lapsiasiavaltuutettu: Lasten erottaminen huoltajistaan ulkomailla on mahdollista kiireellisellä sijoituksella
6
Johnson saa nyt haluamansa nopean brexitin ensi kuussa – hävinneen työväenpuolueen sisällä alkanee valtataistelu

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

13.12.

Fingerpori

13.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image