Oulu

Ely-keskus tutkii oktomursketta

Oulu 20.11.2013 9:24 | Päivitetty 20.11.2013 14:46
Kaleva

Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus ja Liikennevirasto tutkivat oktomursketta, jonka on julkisuudessa epäilty aiheuttavan autojen jakohihnojen rikkoutumisia.

Tutkimuksen kohteena ovat Oulun seudulla yleisesti käytetyt tiepäällysteet ja niissä käytetyt materiaalit, myös oktomurske.

Oktomurskeen lisäksi on arveltu, että jakohihnaongelmia esiintyisi jonkun muun tienpidollisen toimenpiteen tai jonkun muun nimenomaan Oulun seudun liikenteeseen liittyvän seikan vuoksi.

Ely-keskuksen mukaan liikenne Oulun seudulla tai sen alueelliset ominaispiirteet eivät poikkea niin merkittävästi muusta Suomesta, että välittömästi voitaisiin tunnistaa jokin seikka, joka voisi aiheuttaa poikkeavaa moottorien rikkoontumista.

Myöskään keli- tai ilmasto-olosuhteista ei ole sellaista tutkittua tietoa, että voisi varmuudella sanoa esitetyn ilmiön liittyvän niihin.

Oktomurskeenkaan vaikutuksesta ei ole varmuutta. Ely-keskuksen mukaan moottoreiden jakohihnoja rikkoneessa aineksessa ei ole kromia. Oktomurske sisältää kromia ja sen puuttuminen viittaa siihen, että jakohihnojen rikkoontumisen aiheuttaa jokin muu syy.

Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen liikennevastuualueen johtajan Markku Tervon mukaan tiestöstä vastaavien viranomaisten on syytä syventää tutkimuksia.

”Haluamme varmistaa, ettei tien kulutuskerroksessa ole ilmiötä ruokkivaa tekijää, jonka vuoksi meidän tienpitäjinä tulisi tehdä johtopäätöksiä.”

Tutkimuksen toteuttaa Aalto-yliopisto. Tuloksia odotetaan loppukeväästä 2014.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (26)

Epäilen, että syy ei ole ainakaan yksinomaan maantiepölyssä. 2 vuotiaaseen Octaviaani vaihdettin jakohihna ennen normaalia km-rajaa takuuseen ja 10 v. Golfissani aivan normaalit vaihtovälit. Moottorit ovat saman konsernin tuotteita. Toisessa autossa hihna on kestänyt ja toisessa ei.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En ole aivan tohtoriksi väitellyt, mutta voisiko joidenkin automerkkien metalliosat olla mangeettisia, niin että keräävät tätä ainesta itseensä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitkät huoltovälit aiheuttaa monenlaisia ongelmia, lyhennetään huoltovälejä niin ongelmat poistuu kuin itsestää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

niinmpä niin, Tervo on kaiken varalta vierittämässä syytä ja vastuuta toisten niskaan. Onko tämä se sama ely keskus minkä johtajat on käräjillä , en muista mistä syistä, muttei ainakaan liian innokkaasta asioiden hoitamisesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistähän sitten johtuu se, että monet Oulussa vierailleet ulkomaiset ja suomalaiset moittivat, että "teillä on erityisen meluisat tiet". Onko voimakkaamman rengasmelun syynä jokin vain Oulun seudulla käytetty pinnoitemateriaali, oktomurske tai tällä palstalla mainittu Ruotsista tuotu tavara?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Todennäköisesti syyksi paljastuu oululainen jääräpäinen ja junttimainen liikennekulttuuri sekä siihen liittyvä poikkeuksellinen ajotapa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä jakohihnojen ennenaikainen kuluminen ei ole mikään mielipidekysymys. Saahan sitä (perusteettomia) mielipiteitään toki (maallikot) esittää, mutta tämänkään palstan mielipiteillä ei ole lähtöhohtaisesti mitään merkitystä eikä painoarvoa.
Onko se syyllinen sitten OKTO-murske, vain jokin muu konkreettinen syy, niin se tulee selvittää tietellisellä tutkimuksella.Toivotaan, että Aalto-yliopistosta löytyy osaamista tuon asian lopulliseksi selvittämiseksi. Tehtävä ei ole helppo. Kemiallisella koostumusanalyysillä ei tässä tapauksessa ole minkäänlaista todistusvoimaa. Tähänastiset mediassa esitetyt selvitykset ja niistä annetut lausunnot ovat olleet aivan amatööritasoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihmettelen suuresti, miksi Pohjois-pohjanmaan ELY-keskus teettää tutkimuksen Aalto-yliopistolla. Tässähän olisi ihan lähellä Oulussa ollut yliopisto, jossa ihan varmasti olisi osaamista tuon asian tutkimiseksi tieteellisin menetelmin.
Jos olain rehtori Lajunen, niin olisin kyllä ihmeissäni lähiyliopiston poikotoinnista ja pyytäisin asiasta selvitystä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Johtuisikohan siitä, että toisin kuin Oulusta, Aallosta loytyy liikenne- ja tietekniikaan erikoistuneita tutkijoita/laitoksia...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liukkauden torjunnassa käytetty tappajasepeli on siirtynyt tappamaan jakohihnoja polkupyörän renkaiden sijaan :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän se jakohihnojen ja pyyhkijän kumien hajoaminen johdu tuosta suolamoskasta jota kipataan joka välissä. Ihan käsittämättömät määrät täällä Oulun seudulla ja aivan turhaan.

Ilman suolaa parempi, autot ei sotkeudu ja tietkin kuluu vähemmän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ei muutaku lissää suolaa vaan tuohon asfaltille niin saahaan tien pinta rikki ja pölisemään nastarenkailla!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

VAG-konsernin autot ne tästä "vaivasta" kärsii :D Hihnan ja jakopään muiden osien materiaalit ovat luultavasti muuttuneet että eivät kestä. Jakopään hammaspyörät kuluu ja syövät hihnan rikki ennen aikojaan.
Nykyään vaihdetaan lähes joka jakopään remontissa myös hammaspyörät joita ei ennen vaihdettu juuri koskaan.
Muissa merkeissä rattaat kestää koko auton iän.
Toki voidaan arvailla että mistä se sitten johtuu mutta tuskin nämä mystiset pölypilvet niitä rikkoo! :D

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei muuten pijä paikkaansa, samallain niitä jakopäitä paukkuu japseissakin ennenaikaisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

miksi pitää ostaa sellaisia autoja, joissa on jakohihna...ja kaiken lisäksi sellaisia, joissa vaihtotyö on hankala ja kallis operaatio

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ei todellakka voi pitää paikkaansa toi väite, kun itse osti auton joka oli kärsämäeltä ja nyt kun vei sen huoltoon niin ilmoittii että jsieltä löyty samaa pölyä .joten olisi kiva tietä äkuinka tämä voi olla mahdollista jos ongelma on vain oulun seudun autoissa??
itsellä ollut ko auto ny n 2kuukautta jonka ajan tosiaan auto on ollut oulun seudulla, että nopee sitä sitten tulee jos syy on vain jostain murskeen käytöstä oulun seudulla:)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

en jaksa uskoa että joku oktomurske aiheuttaa jakohihnojen poikki menemistä syy on alumiini kiristin pyörissä heikko laatuisia vara osia ja liekkö tehtaat tänne ouluun vielä hanakasti toimittavat halavalla osia???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisikö ELY-keskuksen ja Aalto-yliopiston laajentaa tutkimusta myös siihen, miksi jakohihnavaurioita ilmenee vain VAG-konsernin tuotteissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan turhaa on etsiä syytä tiiviisti koteloituun jakohihnatilaan menneestä oktopölystä. Silloinhan oktopölyä olisi sylinteritilassa, kampikammiossa ja ihmisten keuhkoissakin.
Jakohihnat katkeavat siitä syystä, että joku onneton autovaraosatukku on ostanut Kiinanhihnoja ja levittänyt ne Ouluun, Kemiin ja Tornioon.

Etsikää ne kolme Oulu-Kemi-Tornio -varaosaliikeet ja niiden varaosien reitit aina Turkin tai Kiinan tehtaille, ajakaa niillä yliopiston autoilla 20000 km ja poks.
Turhaa rahanhukkaa yliopistolle. Mikään ei ole niin suojattu tila kuin jakohihnan paikka. Vika on kelvottomassa erässä jakohihnoja, syypää on varaosaliike.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa asfalttipölyä on ihan varmasti myös ihmisten keuhkoissa.Syinteritilaan ja muualle moottoriin sen pääsy sen sijaan on vaikeampaa kun välissä on ilmansuodatin. Jakohihnan koteloinsti saattaa sisältää tiivistämättömia saumoja.

Tutkimuksesta ei suinkaan aiheudu Aalto-yliopistolle kukuja, vaan ELY ja Liikennevirasto maksavat selle reippaasti rahaa, mutta ei sentään yhtä paljoa kuin se kuuluisa tulevaisuusselvityksen tekijä sai.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (26)

Uutisvirta

20.2.
Laskeminen vaarantaisi muut Isokurussa liikkuvat Pyhätunturilla – Metsähallitus perustelee turvallisuudella rajoituksia, jotka kieltävät liikkumisen Isokurun rinteillä Tilaajille
20.2.
Seurasimme lumensyöjäjunan ensimmäistä testiä Suomessa – Monsteri saapui Venäjältä Kainuun korpeen ja pani raiteet kuntoon, katso video
20.2.
Suomi kokeili kaikkea, mutta hävisi koripalloilun EM-karsinta-avauksen Serbialle
20.2.
Suomi hakee EU:lta tukea viidelle ratahankkeelle – päätökset luvassa ensi kesänä
20.2.
Mirja Vehkaperä hyppää innoissaan liikkuvaan junaan Oulun kaupungihallituksen puheenjohtajaksi – "Oulun päätöksentekoon pitää saada entinen Oulu-henki takaisin" Tilaajille
20.2.
Keskustan kunnallisjärjestö esittää yksimielisesti Mirja Vehkaperää Oulun kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi
20.2.
Tällainen on venäläinen lumensyöjä – katso video monsteriveturista

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on erittäin huono Etelä-Lapissa lumipyryn vuoksi.
Ajokeli on paikoin huono Päijät-Hämeen, Pirkanmaan ja Keski-Suomen maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi maan itäosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Keski-Lapissa ja Pohjois-Lapissa lumi- tai räntäsateen ja sään lauhtumisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi Perussuomalaisia pelätään?

168 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

perussuomalaiset vastasivat ”hoitajakeskustelun komeimmasta voltista”

Marinin hallitus toimii aivan toisella tasolla verrattaessa sitä Sipilän oikeistohallituksen leikkauspolitiikkaan ja tod... Lue lisää...
persuilla huono muis...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image