Oulu

Bus­si­lii­ken­tees­tä tehty oi­kai­su­vaa­ti­mus kaatui

Oikaisuvaatimus ei kaatunut täysin yksimielisesti. KUVA: Tapio Maikkola
Oulu 25.6.2013 12:31
Minna Akimo

Oulun kaupungin joukkoliikenteen tasoa koskevasta päätöksestä tehty oikaisuvaatimus on kumottu.

Oulun kaupungin joukkoliikennejaosto päätti oikaisuvaatimuksen hylkäämisestä maanantaina pidetyssä kokouksessaan äänin 8–3. Kaksi äänesti tyhjää.

Oulun kaupungin yhdyskuntajohtaja Matti Matinheikki esitti päätösehdotuksessaan oikaisuvaatimuksen hyväksymistä sen ensimmäisen kohdan perusteella.

Oikaisuvaatimuksen ensimmäisessä kohdassa vedottiin siihen, ettei joukkoliikennejaostolla olisi ollut oikeutta muuttaa 21. maaliskuuta 2013 tehtyä päätöstä.

Päätösesitys ei kuitenkaan mennyt läpi sellaisenaan, sillä joukkoliikennejaoston varapuheenjohtaja Hanna Sarkkinen (vas.) esitti yhdessä Otto Simolan (vihr.) kanssa, että joukkoliikennejaosto hylkää oikaisuvaatimuksen ja 23. toukokuuta 2013 tehty päätös pysyy voimassa.

Sarkkisen muutetun päätösesityksen taakse tuli kahdeksan jaoston jäsentä.

Oikaisuvaatimuksen olivat tehneet keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja Juha Huikari ja kokoomusryhmän puheenjohtaja Juha Hänninen.

Lue lisää 25.06.2013 Kalevasta.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (69)

Joku mainitsi yli kalliit autot ?? Ei ole kalliita tai yli kalliita autoja, on vain liian vähän rahaa ! ! !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin jotta Oulu äänesti omista asioistaan eikä ympäristökuntien keskustalaiset siitähän on kyse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miks kehittää joukkoliikennettä ku just rakennetaan kallioparkkia, eikö kannatus tullut kokoomus ja keskusta. EIKU OMALLA AUTOLLA KESKUSTAAN. Joukoliikenne on kuollu investointi, ku halutaan nimenomaan kallioparkin käyttäjiä luolaan. Joukkoliikkenne vie kallioparkin asiakkaat. Köyhät ajaa bussilla. Oulun strategiat kyl niin hakotiellä.Et ymmärtää kyl vastauksen näiltä puolueilta. Kyl raha puhuu puolesta. Eli otetaan 3 miljoonna säästöä kallioparkkiin paremmasta joukkoliikenteestä.No kyl Sokoksen käyttäjät tyytyväisiä ku tyhjään halliin parkeera, eipä ovet lommolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Myös henkilöautolla liikkuvat voisivat maksaa itse kustannuksensa, mukaan lukien tieverkon ylläpito.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Me autolla kulkijathan sen maksammekin kaikenlaisilla piiloveroilla ja ylikalliilla autojen hinnoilla

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Henkilöautosta se kustannus maksetaankin mm. ajoneuvoverona(, käyttövoimaverona) ja polttoaineverona..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

on hienoa että nyt pääsemme tulevaisuudessa lapsinemme kerran kesässä linja-autolla katsomaan Kalevalaista nykynäkemystä Hietasaareen jonka rahoitukseen mekin olemme osallistuneet verorahoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo lopetetaan. Mutta maksetaan mieluusti viis kertaa enemmän siellä ja täällä asuvien lasten kouluun kuljettamisesta. Verorahoilla nekin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö koko julkisen liikenteen voisi lopettaa, niillä joilla ei ole varaa autoon pysykööt kotona :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lukijalle 15 min sitte että juuri samaa ajattelin itekki kirjoittaa. Joukkoliikennettä ei Oulussa edes ole ko pari kulukijaa menee Linnanmaalle ja takaisin . Tulee kalliiksi , MEILLE, veronmaksajille. Niin ja tämä kaupunki pikkubussi on aivan silkkaa rahanhaaskausta. Niilläkin rahoilla sais vaikka vaippoja niitä tarvitseville vanhuksille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Enpä usko, että matkustajamäärät paljon lisääntyvät. Samat niitä käyttää oli vuorotiheys mikä tahansa. Veromarkkoja vaan palaa 3 milj. enemmän. En sinänsä vastusta joukkoliikenteen kehittämistä, mutta ajankohta kaupungin taloudellinen tilanne huomioiden on täysin väärä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minäkin pyöräilen ja siksi en näe mitään järjellistä syytä kallioparkille jonka hintaa ei edes tiedetä, myös huvipuistohanke ko.aluelle on kaupungille maksullinen investointi ja kokoluokaltaan ehkä 3 kertainen jokkoliikenteen kehittämiseen verraten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä se raja kulkee mitkä puolueet ja valtuutetut ajavat meidän enemmistöä edustavien tavisten asiaa, ilman omanedun tavoittelua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ristiriitaista kauniiden lauseiden kirjoittelua on tehdä kaupunkistrategioita, joissa lukee että joukkoliikennettä kehitetään ja matkustajamäärien lisääminen otetaan tavoitteeksi, jos mitään ei tehdäkään. Hinnanalentamiset eivät yksinään riitä, jos käyttäjäjoukkoa halutaan kasvattaa. Yksi säästökeino on lopettaa visioiden ja strategioiden kirjoittelu, lopettaa turha ajankäyttö asioihin joissa yhtä tai kahta sanamuotoa muutetaan, mutta visio ei käytännössä näy missään.

Arvioinpa että pelkästään 1,5 miljoonaa maksaa uusien asuinalueiden joukkoliikenteen järjestäminen ja ottakaa kustannusten punnitsemisessa huomioon, että Uusi Oulu huutaa tasa-arvoa ja vähintään hinnanalennusta joka niemeen notkoon ja saarelmaan.

Tai kirjoitetaan visio näin "Oulun joukkoliikennettä ylläpidetään nykyisellä tasolla nykyisille matkustajaryhmille"

Ristiriitaista kaupungin kehittämistä on myös tehdä palveluverkkosuunnitelmia, jotka huutavat joukkoliikenteen perään hoitamaan kaikki kulkemisen ongelmat, kun joukkoliikenteen järjestämiseen ei resurssia haluta lisätä. Miksei muuten kukaan arvioinut palveluverkon logistisia kustannuksia? Meneekö siihen käytännössä yhtä paljon rahaa kuin entisen palveluverkon tilojen ylläpitämiseen?

Oikeasti joukkoliikennettä tuetaan
A) syystä että verovähennyksissä säästetään (ei henkilöautoilun mukaan)
B) silloin kuin joukkoliikenne alkaa oikeasti olla vaihtoehto kaupungin tai kaupunkiseudun kulkumuotona ja sillä on merkitystä arjen sujuvuudelle ja liikennejärjestelmän toimivuudelle, joka on myös autoilijan etu.

tai jotain näiden ja muutamien muiden ylevien ja maailmaa ja kaikkia ihmisryhmiä, työmatkaliikennettä, opiskelijoiden kulkemista, terveyskeskuksia, hautausmailla käyntejä ja auton huollosta tai pikkujouluista kerran vuodessa linja-autolla kotiin pääsyä syleilevien tavoitteiden väliltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minkälainen oli Toukokuussa tehty päätös, ja millainen oikaisuvaatimus? Faktaa mukaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Huonoa uutisointia" alkuunsa perustettiin joukkoliikennejaosto jonka tarkoitus oli suunitella Oulun ja ympäristökuntien joukkoliikenteen parantamista Keskustan ja Kokoomuksen äänin siihen ei nähty tarvetta(vaikka Vehkaperä valittikin kirjoituksessaan sen puuttumista?)Samainen jaosto päätti seuraavassa kokouksessa OULUN jokkoliikenteen kehittämisestä jolloin Oululaiset äänestivät sen parantamisen puolesta ja Ympäristökuntien keskustalaiset ulkopuolist äänestivät tyhjää joten OULULAISTEN äänet ratkaisivat omassa asiassaan.Siis oikaisuvaatimus perustuu uuteen äänestykseen jossa ympäristökuntien keskustalaiset äänestäisivät OULUN joukkoliikenteen kehittämistä vastaan vain poliittisin perustein kokoomuksen siunauksella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On tässä joukkoliikenteen kehittämisen opettelussa hieman itua, miettikääpä 20 vuotta eteenpäin - millä eväillä suuret joukot kuvittelevat liikkuvansa hajanaisen Oulun sisällä... Veikkaan että suomessa yksityisautoilu vähenee dramaattisesti tulevaisuudessa. Autokaluston nouseva keski-ikä kertoo että korvaavia ei tulla hankkimaan... kohta kelpaa bussikyyti :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti lippuhintoja myös korotetaan kallistuvaa bussiliikennettä vastaavaksi. Toisten rahoilla kulkevat joutavat jäämään kotiin.
Taas yksi syy suosia veronkiertoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (69)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

27.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image