Oulu

Autoinsinööri Oulunsalosta: Terävä pöly syynä jakohihnojen katkeamiseen

Timo Patja. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 9.3.2016 8:18
Antti Ervasti

Oulunsalolainen yrittäjä ja autoinsinööri Timo Patja uskoo, että salaperäiset Oulun seudulle keskittyvät autojen jakohihnan katkeamiset johtuvat kuljetuksista teillemme leviävästä pölystä ja hiekasta. Koska nykyautoissa ilmanottoaukot ovat poikkeuksetta keulahelman alareunassa, pöly pääsee estoitta moottoritilaan ja jakopään sisälle.

– Murskeessa oleva pöly on erittäin terävää. Jos pölyssä on kromia, se on peräisin todennäköisesti Kemin kaivokselta. Koko matkalla Tornion ja Raahen välillä on tätä terävää hiomapölyä.

Oman sysäyksensä tilanteeseen antaa Nelostiellä virtavaa valtava liikenteen määrä.

–  Pahimmillaan ajaminen on yhtä jonoa Kemiin asti. Ajetaan hirveän lähellä toisia peräkkäin, ja pöly pysyy ilmassa. Märällä pöly muuttuu kuraksi. Siihen kun vielä lisätään teiden suolaus, syntyy tehokas hiomatahna, jota on koko ajan tien päällä ilmassa.

Patja sanoo, että monissa autoissa jakopään hammashihna on sellaisessa kotelossa, jossa on rakoja, joissakin malleissa isojakin. Hammashihna on kuin pumppu, joka imee pölyn ja jakaa sen tasaisesti hihnan hampaisiin. Kuluminen alkaa siitä.

Lue lisää 09.03.2016 Kalevasta.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (233)

Kaikissa autoissa jakopään hammashihna on sellaisessa kotelossa, jossa on rakoja ja aukko kampiakselin kohdalla. Niiden tarkoitus on jäähdyttää jakohihnaa ilmalla. Liian suuri hihnan lämpötila kovettaisi kumia ja lyhentäisi vaihtoväliä.

Oulussa poikkeuksellista on nokka-akselin ja kampiakselin ennenaikainen kuluminen, joka johtaa lopulta hihnan hampaiden irtoamiseen. Näitä metalliosia ei vaihdeta muualla Suomessa tai Euroopassa kuin noin 400 ... 500 000 km jälkeen eli kä'ytännössä eii koskaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikissa autoissa jakopään hammashihna on sellaisessa kotelossa, jossa on rakoja ja aukko kampiakselin kohdalla. Niiden tarkoitus on jäähdyttää jakohihnaa ilmalla. Liian suuri hihnan lämpötila kovettaisi kumia ja lyhentäisi vaihtoväliä.

Ei kaikissa autoissa.
Minulla hihna pyörii öljykylvyssä
Eli IHMEMOOTTORI PURETEC PEUGEOT CITROEN OPEL 1.2

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lentokoneiden jarrulevyistä irtoaa sälpämäistä , terävää lastua ,se aiheuttaa jakohihnojen katkeamiset.Sama hilsemäinen sälpä myös tunkeutuu ihmisen keuhkoihin mikä aiheuttaa hengitystie ahtaumia .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pihassa 400 tuhatta ajettu vag, ei ikinä vaihdettu jakopyöriä, uudempaan malliin piti vaihtaa ensimmäisessä hihnan vaihdossa. Kuonaa on tiellä parhaillaan senttejä, koska matka vie joka aamu sen syntylähteelle. Vagilla vaan on laatu romahtanut, niin tällä koetetaan taas kiertää vastuuta. Oletteko nähnyt 1.4 tsi ketjun, polkupyörässäkin vahvempi???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitäs jos siihen ilmanotto-aukon eteen sioitettaisiin semmonen samallainen liimanauha ku kärpäsiä pyydetään navetasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpö höpö...olisi sitä pölyä ilmansuodattimessa ja raitisilmasuodattimessa, vaan eipä ole.....siis höpö höpö insinööri

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Audin tdi kone hajosi kun jakopäällä oli ajettu 48 tkm. Remontin jälkeen ajettiin 22 tkm kun taas havaittiin kulumaa jakopään hihnapyörissä, hihna oli vielä ehjä. Kestää huollon mukaan seuraavaan öljynvaihtoon... Vag tsi koneet ketjulla, joka on vielä lyhyt ikäisempiä, mutta näihin tehdas maksaa remontin kun osaa lausua tiskillä salakoodin...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kallioparkin työmaalta ajettiin n.3 vuotta kiveä Oritkariin, ja näistä kivikuormista tuli paljon pölyä. Sen näki selvästi esimerkiksi Limingantullissa, kun Oritkariin menevä kaista pölisi kesälläkin, mutta kaupunkiin menevä kaista ei pölissyt. Terävä kivipöly voi hyvin aiheuttaa jakohihnan katkeamisen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se kumma kun ainesosia ei saada tutkittua vaikka meillä on yliopisto, vtt, ely ja älykeskukset yms. Kaiken maailman hömppätutkimusta tehdään nokkosista ja hyönteisistä mutta tätä ongelmaa ei saada selvitettyä. Kun tuo on vaarallista autoille niin luulisi olevan myös kuljettajille. Ongelma voi laueta 5-10 vuoden päästä terveysongelmina.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mazda 626:ssa jakopään hihna kesti 19 vuotta. Omaa tietämättömyyttä ja sattumaa oli, että jakopään hihna oli jäänyt vaihtamatta. Ajokilometrit oli 250 000 km v. 1988-2007. Yhden omistajan käsissä oli ja Oulun seudulla nuo vuodet. Matun loppu tuli kolarin vuoksi, ei jakopään hihnan vuoksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuota pölyä on ollut niin kauan kuin tehtaatkin ovat olleet olemassa, eikä ongelmia ole ennen ollut. Suolausaine tosin on muuttunut jokin aika sitten, mutta eihän se voi vaikuttaa? Eihän se aine ole edes terävää?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lullenpa ,että "asiantuntija" puhuu VAG- äänellä....Jos on tehtaalla jo asennettu huonolaatuisia osia, ei kannattais luulla mitään

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

sähkömoottorit pyörittämään remmejä toinen on puhdas ja toiseen syötetään tieltä kerättyä likaa ..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei auton vika ole vaan katusora ja suola.Miksi kylvetään kesät talvet suolaa ympäristö vedet asmaja ja hiukkaspäästöt keuhkoihin....???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

heh kyl nuo autoinsinöörit tiedetään mun auton vikaa päivän tutki yks tommonen eikä löytäny vikaa ite löysin vaihoin yhen anturin ja alako pelaa höpö ukkoja

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä juttu. Mutta voisko joku autotieteen ja asfalttikivitieteen tohtori sitten kirjoittaa Kalevaan vadtasvasti myös jutun, miksi suurimmassa osassa autoista ja auton moottoreista jakopään osat kestää hyvin suunnitellut huoltovälit myös oulunseudun ja oulunsalon liikenteessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muuallako ei kuleteta mitään? Eiköhän syy ole VAG, VAG ja vielä kerran VAG. Ei ole muita syyllisiä kuin kyseisen konsernin kyky suunnitella autoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa valtiollikin tulla paljon korjaus kuluja näiden VAG kulkuneuvojen jatkuvasta valinnasta virka-autoiksi. Poliisi autot ja monet armeijan kulkupelit VW ja Skoda autoja. Epävarmoja pelejä tärkeisiin tehtäviin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (233)

Uutisvirta

28.1.
Kiinalainen matkailija on tuotu eristykseen Lapin keskussairaalaan koronavirusepäilyn vuoksi – potilas oli tullut Wuhanista
28.1.
Oulun ammattikorkeakoulussa ultralujasta teräksestä rakennetulla autolla pyritään parantamaan autojen energiatehokkuutta – "Tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman luja ja kevyt auton runkorakenne"
28.1.
Karibianmerellä voimakas maanjäristys, useille maille annettiin tsunamivaroitus – Vedenalainen järistys oli voimakkuudeltaan 7,7 richteriä
28.1.
Lin­ja-au­to suistui ojaan Enon­te­kiöl­lä
28.1.
Oulun keskustan Snellmaninpuistolle laadittiin rakennussuunnitelma – puistoon suunnitellaan oleskelumahdollisuuksia ja taidepolkua
28.1.
Trump: Palestiinalle itsenäinen valtio, Israelin miehittämät siirtokunnat tunnustetaan, Jerusalem säilyy "jakamattomasti" Israelilla, Palestiinalle pääkaupunki Itä-Jerusalemiin
28.1.
Hiihtosuunnistuksen kuusinkertainen nuorten maailmanmestari Liisa Nenonen muutti Ouluun opiskelemaan: "Lunta on pitänyt etsiä" Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan itäosassa sekä Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen, lumisten teiden ja sohjoisten teiden vuoksi.
Ajokeli on huono Lapin länsiosassa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Posio ja Kemijärvi pöllyävän lumen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamusta alkaen maan etelä- ja keskiosassa lukuunottamatta Ahvenanmaan maakuntaa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Lukijakuvat

Katsotuin tänään

Iitaz

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hinnoittelevatko selluköpit itsensä työttömäksi?

Ei mitään rajaa taas suomalaisen työntekijän haukkumisella. Ylen telkemän tutkimuksen , Yle uutiset Politiikka 28.2.201... Lue lisää...
taas aivan bullshitt...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image