Oulu

Autoalan kehno mark­ki­na­ti­lan­ne ja muutokset merkkien edustuksissa ajoivat autoyhtiö Laakkosen yt-neu­vot­te­lui­hin – myös Oulun vaih­toau­to­kes­kus mukana

Oulussa Laakkosella on vaihtoautokeskus, joka työllistää vakituisesti kuusi henkilöä sekä tarvittaessa töihin tulevia henkilöitä. Myös Oulun toiminnot ovat yt-menettelyn piirissä. Arkistokuva. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 16.5.2019 11:07
Antti Pasanen

Autokauppakonserni Laakkonen kertoi torstaina aloittavansa yt-neuvottelut, joilla tavoitellaan viiden miljoonan euron vuotuisia säästöjä.

Säästötoimien arvioidaan tässä vaiheessa kohdistuvan enintään 90 työtehtävään. 

Lue myös: Vaikuttaako kauppasota autokauppaan? Autoalan pomo KL:lle: "Ei heilauta, sen tekevät poliitikkojemme ulostulot"

Yt-menettely koskee yhtiöitä Autotalo Laakkonen, Veljekset Laakkonen sekä Kauppahuone Laakkonen. Viimeksi mainittu on hallinnollinen emoyhtiö.

Säästötoimia yhtiö perustelee autoalan heikolla markkinatilanteella ja konsernin rakennemuutoksilla.

– Autotoimiala käy parhaillaan läpi digitalisoitumisen myötä tarvittavasta palvelukehityksestä sekä jakelutiepaineista johtuvaa rakennemuutosta, jonka seurauksena ala keskittyy voimakkaasti. Laakkonen tavoittelee muutoksen avulla synergiaetuja ja palvelukokonaisuutta, jotka edellyttävät toimenpiteitä autokonsernin kaikilla organisaatiotasoilla, yhtiö perustelee tiedotteessa.

– Kaiken kaikkiaan viimeiset puoli vuotta uusien autojen markkina on ollut aika matalalla tasolla Suomessa ja siitä tulee sopeutustarpeita, Laakkonen-autokonsernin toimitusjohtaja Tero Panhelainen kertoo Kalevalle.

– Muodostamme nyt sellaisen organisaation, joka on iskukykyinen.

Oulussa Laakkosella on vaihtoautokeskus, joka työllistää vakituisesti kuusi henkilöä sekä tarvittaessa töihin tulevia henkilöitä muun muassa autojen siirto- ja asiakastoimitustehtävissä.

Myös Oulun toiminnot ovat yt-menettelyn piirissä.

Panhelainen korostaa, että aloitetuissa järjestelyissä ei ole pohdittu minkään yksikön sulkemista.

Huhtikuun lopulla uutisoitiin Laakkosen tehneen sopimuksen Volkswagen-, Audi- ja Seat-liiketoimintojen myynnistä Keskon K-Caaralle.

Kaupassa noin 470 työntekijää siirtyy Keskon palvelukseen. Sovitun kaupan toteutuminen vaatii vielä Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen hyväksynnän.

Panhelainen viittaa myös Laakkosen jonkin aikaa sitten hankkimiin Arita Helsingin Skoda- ja Nissan-toimintoihin. Siirtynyt henkilöstö ja toiminnot sopeutetaan yt-neuvotteluissa osaksi Laakkosen toimintaa ja järjestelmiä, kuten laki edellyttää, Panhelainen sanoo.

Hänen mukaansa yt-menettelystä ratkaisuja on luvassa arviolta heinäkuun toisella viikolla.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (28)

Markkinatilanne ei ole muuttunut. Ihmisiä on paljon joille uusi auto käy. Nykyinen media peloittelu autoilijoille lisäkuluilla ja polttomoottorien häviämisillä syy auto kaupan hyytymiseen. Ihmiset ovat jääneet vanhoilla autoilla katsomaan tilannetta, että mihin tilanne menee. Asiaa ei myöskään helpota se, että lainan ottaminen on vaikeutunut kun se pitäsi helpottua. Asuntolainan saaminen on vaikeutunut ja niiden ehdot aivan käsittämättömät ja lainan ottajalta vaaditaan mahdottomat takaukset ja omaa rahaa pitää löytyä todella paljon. Myös autolainan saanti kallista ja sitä pitäisi muutenkin helpottaa ettei niiden mukana aina väkisin pitäisi ottaa vakuutusta ja kaskoa. Myös valtion pitäisi alkaa tukemaan ihmisiä jotka töitä tekee ja tarvivat auton työmatkalleen, että pienituloinen voisi lyhentää niin pienellä erällä autoa kuin pystyy. Näin suomen autokanta muuttuisi hetkessä. Mutta asia ei tule miksikään enen kuin ihmsille annetaan tukea, että voivat taloudellisesti siihen mahdollisuus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vihretämä ajavat autokauppiaat konkurssiin vihreillä ajatuksillaan ja sähköautoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liekö autokaupalla enään tulevaisuutta, jos polttomoottorit niin diesel-kuin bensiini käyttöiset kielletään 2020 tai 2030 kuten Eurovaaliohjelmissa ja vaalikoneissa vilautellaan. Keskustan ministeri A. Berner on lehtihaastattelussa vilautellut myös tarpeettoman autoilun kustannusohjausta, jolloin polttonesteiden, autojen ja tarvikkeiden hinnat nostetaan niin kalliiksi varsinkin syrjäseuduilla, jolloin hänen olisi mukavampi ajella Potjomkinin kulissien kaltaisissa maisemissa 100.000.000 miljardia € maksavassa Pohjois -Suomi-Korean liittovaltio Saab-Volvo-KIA:ssaan , 1.000.000 € bensalitran hinnalla 10 kg pottu/tunti palkalla Sosialistisen-Skandinavian Porvariston vastaiseen SEB:n kommunistisen pankkitoiminnan kokouksiin . Olisikohan inflaatio kuin Neuvostoliiton inflaatiosta 1917-1941, Weimarin ja NSDAP-Saksa -Deutsclandin 1925-45 huper inflaatiosta, jolloin postimerkkien sylky- tai pusupuolella saattoi olla postimerkin hinta 200. Mrd Reichs Mark. Uuden Venäjän alkuaikoinakin oli kuten ennen Eurokautta Suomen EFTA- vaiheessa korkeita inflaatioita.
Mitenhän sähköauto kauppa, vai vaihtuukohan ilmastonmuutoksen myötä kameli-,poro- vai sebupuhveli kaupaksi? Vai jatkuukohan sähkö hevos kauppana? Vaalien alla ja jälkeen eri ilmapiiri ja kujeet niin poliitikoilla kuin herroilla ja narreilla?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoala on rahastanut suomalaista kuluttajaa veromuurin suojissa jo vuosikymmenet. Autovero selittää vain noin puolet suomalaisautojen EU vapaakauppa-aluetta korkeammista hinnoista. Toinen puoli tulee lisää suomalaisen maahantuojan ja myyjän katteesta. Eron näkee selvästi verratessaan uusien autojen suomalaista autoverotonta hintaa saman auton EU hintaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on juurikin näin. Suomalainen autokauppa on ollut loppuun saakka norsunluutorni jonka huipulta asiakasta on katseltu kuin sontiaista.

Mutta ajat muuttuvat. Parasta mitä autoalalle on tapahtunut on TESLA. Eivät päästä jälleenmyyjiä sotkemaan asioita, eivät vaadi auton käyttämistä kalliissa huolloissa takuun säilymiseksi. Määräaikaishuoltoja ei ole lainkaan vaan auto huolletaan tarvittaessa. Jos ajat vähän niin ei tartte käyttää ”vuosihuollossa”. Tämäkös on suututtanut koko autoalan. Mutta ei auta, muiden on seurattava perässä. Ja kuluttaja kiittää:-)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käytetyt autot vaihdossa halpaa romurautaa , mutta muuttuvat jatkokäyttäjälle myytäessä uniikeiksi tyylikkäiksi tyyriin puoleisiksi hyvällä hoidolla antiikiauto sijoitukseksi , joka muutaman vuosikymmenen jälkeen on painonsa arvoinen kullassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäs olla niinku asunnoissa, eli hinta nousee kun nurkat alkaa lahoomaan ja ikääntymään. PerusNissani ikää15 vuotta ja hiinta 60k ja kauppa käy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asunnoissa sijainti eli tontti ja rakennusoikeus maksaa, ei välttämättä seinät.

Pysäköi nissani sopivalle paikalle ja myy tontti mukana niin eiköhän hinta nouse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olipa kerran ostaja, ei autoalan asiantuntija ja siksi päätti ostaa tunnetusta merkkiliikkeestä 2 vuotta vanhan, käytetyn auton. Ja tapahtuipa sitten eräässä liikkeessä kaksi kauppaa samalla kertaa eli ensimmäinen ja viimeinen. Kaupan kohde oli auto, jota "ei ollut poistettu rekisteristä vikaantumisen takia." Myyjältä moneen kertaan ennen kauppaa varmistettu, että autoa ei ole kolaroitu. Kuitenkin ensimmäisessä katsastuksessa selvisi, että autosta on kolaroitu joka nurkka. Myöhemmin selvisi, että mm. vaihdelaatikkokin oli vaihdettu ja sama auto oli edellisellekin omistajalle myyty samasta liikkeestä autona, jota "ei ole poistettu liikenteestä vikaantumisen vuoksi." Ja yllätys, myyjäkin oli sama.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ihme jos myynti takkuaa jos kuuntelee politiikkojen puheita jota media jokaikinen päivä julistaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtio kun pelkää ihmisten velkaantuvan niin kiristetään lainaehtoja yms niin tässä se näkyy. Ei sitten ostella mitään, näin kävi jo talokaupoilla. Ja senkun jatkuu.
Eli ei lainaa ja työt 9 euroa / päivä niin talous kohenee .... joo joo. emme osta mitään ja kun emme osta niin ei tehä ja kun ei tehä niin ei osteta ja .......

Jeps jeps

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainahan niitä kiva olisi vaihtaa, mutta jos entinen vielä kulkee eikä siitä saa järjellistä hyvitystä niin mitä sitä turhaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minusta ei ole yhtään kiva vaihtaa. Nykyinen autoni on vasta 30 v vanha ja toinen samanlainen on jemmassa. Koska olen tähän tehnyt useimmin tarvittavat erikoistyökalut ja itse nämä autot huollan, minusta ei ole kiva vaihtaa toiseen merkkiin ja malliin ja tehdä siihen tarvittavat erikoistyökalut sekä opetella kaikki huollot ja korjaukset siihen. Mieluummin ajan vanhan loppuun ja tarvittaessa sen jemmassa olevankin. Saattaa vain olla, että minulta loppuu ikä ensin vaikka olenkin vasta 75 v. Suurin haitta on varaosien saannin romahdus ja kasvava verotus. Viime syksýnä Trafin perimä vero oli 76 % korkeampi kuin vuotta aiemmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Monikaan nuori ei enää hanki ajokorttia, saatikka sitten omaa autoa. Autoilu alkaa olla kaupugissa asuville jo niin last season!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin on. Yhä pienempi osa nuorista hankkii ajokortin. Lisäksi syntyvyys on ollut laskussa jo kymmeniä vuosia. 1945-1950, eli suurten ikäluokkien syntyessä, syntyi noin 100 000 lasta vuodessa. Nyt syntyy noin 60 000/vuosi. Autokauppojen potentiaalinen asiakaskunta siis laskee nopeasti, koska suuret ikäluokat eivät ole enää autonvaihtoiässä. Koska samaisesta potentiaalisesta asiakaskunnasta yhä harvempi hankkii ajokortin, niin se vaikuttaa autokauppaan myynnin vähenemisenä.
Autokaupan on siis vain tyydyttävä yhä pienempiin myyntivoluumeihin. Työttömillä, työkokeilijoilla ja pätkätyöläisillä on yhä vähemmän rahaa, joten autonhankinta tyssää monella jo rahatilanteeseen. Autokaupan YT-neuvotteluja on siis odotettavissa jatkossakin. Käytettyjen autojen kauppa tapahtuu suurelta osin autokaupan ulkopuolella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jotenkin yksinkertaista tämä työelämän toimintamalli Suomessa. Suoraan putkeen katsomista. Johdossa heikkous. Ei pyritä katsomaan tämän päivän ja tulevaisuuden tarpeita asiakasnäkökulmasta. Nytkin on syytä kehittää auton vuokraus toimintaa. Moni ei tarvitse, ei ole varaa tai ei halua pitää autoa talvella, mutta kesällä matkailussa tarpeen niin suomalaisille kuin ulkomaan matkustajille. Edullista vuokrausta kuten Europassa autonvuokraus on. Matkailija pääsee autoillen katsomaan Suomea eri puolilla ja valuutta tulee. Samalla palvelujen käyttö eri puolilla Suomea lisääntyy. Myös automyyjä evp:n kirjoitus hyvä ja varteenotettava malli heti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikkien autojen arvo tippuu 10 vuodessa 0:n, aivan sama oletko maksanut siitä 5k tai 50k ja lisäksi mielivaltaiset huoltohinnat, joten harkintaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (28)

Uutisvirta

11:29
Britannia ja Ruotsi sopivat ilmapuolustuksen yhteistyöstä – Suomeenkin ehdolla olevat Gripen- ja Eurofighter-hävittäjät nostettiin kumppanuuden esimerkeiksi
11:07
Esperi Care kertoo tehneensä isoja muutoksia talven kohun jälkeen – hoitajaliiton mukaan laatu vanhusten hoivakodeissa on parantunut vain viranomaisten huomautuksesta
10:53
Poliisi valvoo tehostetusti raskasta liikennettä koko ensi viikon – valvonta kohdistuu muun muassa ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen
10:43
Nyt apu ehtii vesille entistä nopeammin: Oulu-Koillismaan pelastuslaitos otti käyttöön vesijetin
10:40
Sorsapoikue joutui pinteeseen Ranualla – pelastuslaitos auttoi poikaset ulos lietealtaasta
10:34
Kotimaisesta viljasta on tulossa keskimääräinen sato – Vuodet eivät ole veljeksiä, sillä vuosi sitten pelättiin jopa leipäpulaa
10:23
Ed Sheeranin lentokenttäkonsertit rikkovat Suomen suurimman konserttitapahtuman ennätyksen – paikalle odotetaan yli 106 000 katsojaa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sotkun munkki.

80 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Paljonko sinä tienaat bruttona/kk ja montako vuotta on yläasteen jälkeen koulutusta ja paljonko työelämää?

7 vuotta peruskoulun jälkeen. Palkka 5450€/kk. Kokemusta 9 vuotta. Tulkki Lue lisää...
Aikaperuspalakka

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

19.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image