Oulu

Ajo­kort­ti­uu­dis­tus vei Kiimingin ajo­har­joit­te­lu­ra­dan käyt­tä­jä­kun­nas­ta kaksi kolmasosaa – Oulun Maa- ja Vesirakennus ottaa alueen käyttöönsä vaiheittain

Kiimingin ajoharjoitteluradan toiminta loppuun elokuun lopussa. Uusi toimija on Oulun Maa- ja Vesirakennus Oy. Kuvassa vasemmalta maanmittausinsinööri Kari Viik, puheenjohtaja Kauko Lassila, johtaja Timo Matila, johtaja Pentti Eskola ja toimitusjohtaja Anssi Karjaluoto. KUVA: Tiina Wallin
Oulu 13.8.2019 17:39
Helge Murtovaara

Kiimingin ajoharjoittelurata toimii enää vain elokuun loppuun. Tulevan syksyn ja talven aikana alueelle tuleva uusi toimija, Oulun Maa- ja Vesirakennus Oy, ei pidä mahdottomana radan hyödyntämistä, jos Oulun seudulta sellaiseen löytyy kiinnostusta.

Ajoratatoimintaa alueella on pyörittänyt Oulun Seudun ajoharjoittelusäätiön omistama Osarata Oy. Lopettamisen taustalla on toimitusjohtajan Anssi Karjaluodon mukaan heinäkuussa 2018 voimaan astunut ajokorttilaki.

Liukkaan kelin ajoharjoittelun minimimäärä väheni kolmesta tunnista yhteen tuntiin. Harjoittelun voi tehdä myös simulaattorissa.

– Uudistus karsi meidän käyttäjäkunnasta yli kaksi kolmasosaa. Vajaan miljoona euroa maksaneessa remontissa 2012 kaikki maat ja pinnat uusittiin ja rakennettiin uudet kastelujärjestelmät, Karjaluoto sanoo.

Karjaluodon mukaan raaka tiputus söi toimintaedellytyksiä niin paljon, että nykyisellä oppilasmäärällä ei ole mitään mahdollisuuksia toimia.

Ajoharjoittelusäätiön ja yhtiön hallituksen puheenjohtajan Kauko Lassilan mukaan toimintaa ei ole mahdollista jatkaa ja jäädä odottamaan mahdollista lakimuutosta, koska säätiö ei tavoittele voittoa. Hyvin pienellä tuloksella on pystytty pyörittämään toimintaa ja ratamestari Hannu Karhatsun mukaan jopa kehittämään toimintaa.

– Meidän on pakko tehdä ratkaisuja. Koska tappiolla ei toimintaa pysty pyörittämään, joudutaan pikaiseen lopettamiseen. Kunnilta ei ole apua haettu eikä pyydetty, ja sieltä tuskin olisi apua saatukaan. Toiminnalla on täytynyt saada ne varat, joilla toimintaa pystytään pyörittämään, Lassila sanoo.

Oulun Maa- ja Vesirakennus Oy haki samaan aikaan Oulun kaupungilta isoa tonttia, jossa on maata reilusti. Johtaja Pentti Eskola kertoo, että kun yhtiön neuvotteli noin kahdeksan hehtaarin suuruisesta alueesta, niin samaisessa Kiimingin Yrityspuistosta tuli eteen vapautuva alue, jossa on yhtiölle sopivaa infraakin rakennettu.

– Katsoimme olevan kaikkien etu, että tällainen valmis alue tulee uudiskäyttöön. Tuo toinen alue, johon yhtiöllä oli jo varaus, rakentuu kyllä ajan mittaan, maanmittausinsinööri Kari Viik Oulun kaupungista kertoo.

Yrityspuiston alueelle rakennettaan ensi talven aikana uusia teitä Ylikiimingin liittymän kautta, jolloin alueen saavutettavuus vain paranee.

– Meidän tulo saattaa vetää Yrityspuistoon muitakin yrityksiä, jotka tarvitsevat tilaa, Eskola miettii.

Noin 20 hehtaarin tontille yhtiö tuo omaa liiketoimintaa, joka johtaja Timo Matilan mukaan koostuu maarakennusurakoinnista, kiviainesten jalostamisesta, myynnistä sekä osittain myös maa-ainesmateriaalien kierrättämisestä.

Alueelle on kaavailtu uudenlaista liiketoimintaa ja kumppanuudetkaan eivät ole suljettu pois. Jos Oulun alueelta löytyisi joka pystyisi hyödyntämään ajoharjoittelurataa ja sen valmista tekniikkaa, yhtiö on valmis neuvottelemaan asiasta.

Yhtiö ottaa alueen vaiheittain käyttöön syksyn ja tulevan talven aikana, koska nyt maanrakennusalalla on sesonkiaika. Työmailta alkaa syksyn aikana tulla takaisin tavaraa, joista osa varastoidaan uudelle alueelle

– Meillä on monenlaisia mahdollisuuksia ja suunnitelmia. Tulemme talven aikana hakemaan niille tarvittavat luvat, koska sellaisenaan emme voi ryhtyä tekemään mitään. Esimerkiksi kierrätystoiminta käynnistyy vasta ensi vuoden puolella, Eskola selventää.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (25)

Ensin kiellettiin jääradat. Sitten loppuu keinoliukkaallakin harjoittelu. Ei ole kumma, että valtaosa suomalaisista ei enää hallitse autoa pidon murtumisen jälkeen. Jääradat takaisin! Vihreät sai nekin torpattua, kun vesistöihin muka menee raskasmetalleja. Polttoaineessa ei ole ollut lyijyä enää pariinkymmeneen vuoteen...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tosi tarpeellinen rata, pitäisi olla pakollinen kurssi liukkaalla ajo. Monilta lähtee peltilehmä lapasista kun tulee äkkitilanne päälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kävin tyttären kanssa toissa talvena. Aivan höpötouhua, ajotuntuma oli niin keinotekoinen liukastetulla radalla ja ratafirman auton hiihtoliiton suosittelemilla "talvirenkailla". Auto vain puski kaarteissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole opetuslupaopettaja sisäistänyt radan tarkoitusta. Pienikin nopeuden muutos vaikuttaa auton hallintaan, pysyykö, vai lähteekö lapasesta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikäli hinnat olisivat olleet kohdallaan niin esim. ammattikoulu olisi voinut hyödyntää tätä rataa mutta koska hinnat oli korkeahkot tuli halvemmaksi rakentaa oma rata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sinne liukkaankelin radalle jokainen saa omalla kustannuksellaan mennä ajelemaan jos huvittaa. Veikkaan että hyvin harvaa huvittaa jos siitä pitäisi maksaakkin. Onhan se hyvä että tällaisista turhista monopoleista päästään eroon. Ainakin aikaisemmin piti käydä ostamassa se leima liukkaankelin radalta ajokorttihakemukseen vaikka olisi sata tuntia omalla jääradalla harjoitellut niin se ei kelvannut kun piti olla se ratayhtiön maksullinen leima.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entäpäs tämä nykyinen simulaattoriajo jossa muka harjoitellaan muka liukkaalla ajoa. Kesällä kortin ajanut sanoi, ettei siinä saa ollenkaan oikeanlaista tuntumaa siitä miltä tuntuu kun auto lähtee luistoon.
Itse olen opettanut neljä lastani ajamaan ja nuo liukkaan radan harjoitukset Kemoralla olivat todella opettavaisia. Myös pimeän ajon kohtaamiset harjoiteltiin tuttujen ollessa avustamassa autoillaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen myös velvoittanut lapseni käymään radalla, vaikka simulaattori olisi halvempaa. Kyllä se enemmän saa ajatuksia liikkeelle, kun radalla istuu kuljettajan paikalla ja huomaa että onkin vain matkustaja. Mikään simulaattori ei korvaa aitoa pelkoa ja hätääntymistä sekä niiden jättämää muistijälkeä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaan aikaan auton käsittelytaito nuorisolla heikkenee ja autoista tulee yllättävämpiä uuden tekniikan ansiosta , eli on kaikenmaailman ASR:llä ja muilla turhakkeilla muka turvallisempi mutta kun lähtee sitten lapasesta niin nykykuskit eivät osaa tehdä yhtikäs mitään !
Nopeasti saatava ensi talvelle harjoitteluratoja jäälle ja sinne patistettava määräajoin niin uudet kuin vanhatkin kuskit !
Tuo ajoharjoittelurata ei antanut oikeaa tuntumaa ja joutaa siksi kadotakkin maisemasta ! Jääradat takaisin viherpiipertäjistä huolimatta !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Heh heh, eipä ollut ennen liukkaan kelin ajoratoja. Auton ratttiin vaan. Ajaminen opettaa, ei muutama kerta ajoradalla. Kulkupelin vauhti kelin mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ennen myös oli onnettomuuksia yli kolminkertainen määrä vaikka autoja ja kuljettajia oli puolet vähemmän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

II vaihe oli jo muinoin vain rahastus ja sitä se on ollut varmasti edelleenkin. Turhaa saa ilmaiseksikin ja tyhjän pyytämättä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi voi. Ajaminen on yhtä ajan hengennvastaista kuin lihan syönti. Korkeintain jotakin halal-ajoharjoittelua voidaab tukea, ystävät feministisessä hallitusohjelmassa. Ja se sata miljoonaa on löydyttävä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oli kyllä hauskaa kun sai kortin syksyllä, niin talven ajojen jälkeen keväällä pääsi kokeilemaan kakkosvaiheessa liukasradalla ajoa. Eikä maksanut paljoa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mulla sama juttu. Siinä meni parin kuukauden opintotuki järettömien päättäjien lain takia. Paino tippu tuona "köyhyysjaksona" monta kiloo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä Bärner! Kyllä sitä kirjekurssillakin oppii auton luiston tuntemaan ja oikaisemaan. Tai sitten ajelee talvet halvalla taksilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (25)

Uutisvirta

21:40
Poliisi valvoi tehostetusti raskasta liikennettä Kainuussa – maakunnan ongelmana erityisesti ylikuormat
21:22
Junttilalle oli heti tarjolla sankarin viitta, mutta viimeistely jäi vielä piippuun – HIFK kukisti Kärpät Saarisen jatkoaikamaalilla
21:17
Uusi ennuste: talvi alkaa lauhana, mutta sitten iskee Siperian kylmyys
21:01
Ulkoministeri Haavisto: Toimintaan Al-Holissa tarvitaan paikallisen hallinnon lupa – Suomi on selvittänyt, voidaanko leiriltä liikkua pois Turkin kautta
20:59
USA:n varapresidentti Pence: Turkki keskeyttää sotilasoperaationsa Pohjois-Syyriassa
20:57
Arvio: Tuttuja Fingerpori-vitsejä on hauska bongailla, mutta elokuva on raskas ja tylsä Tilaajille
20:37
Kolmen vuoden vääntö ja hikinen loppusuora: EU-maat vahvistivat brexit-sopimuksen
59
Kalen! kalluppi: Onko Oulusa toimiva joukkoliikenne?
56
Britannian ja EU:n brexit-neuvotteluissa saavutettu sopu – Boris Johnson: "Meillä on mahtava uusi sopimus"
52
Kivisydämen kausipaikoille olisi tunkua – joka viides paikka on vuokrattu pitkäaikaispysäköintiin
50
Kaatumisesta virisi keskustelu punaisen Baanan liukkaudesta – Kysyimme aiheesta liikenneinsinööriltä: ”Uusi asfaltti tuppaa aina olemaan liukkaampaa”
38
Korkeassa rakentamisessa nähdään peikkoja – Oulun keskustan asukkaat pelkäävät viihtyisyyden heikkenevän ja vanhojen asuntojen arvon laskevan
35
Selvitys: Sisäilmaongelmia esiintyy eniten peruskouluissa ja lukioissa, syynä useimmin kiinteistöjen ikä ja investointien puute – Ilmanvaihto yleisin ongelma
30
Kärppien pelaajabudjetti ylittyi Junttilan hankinnan myötä, liikennettä luvassa toiseenkin suuntaan – Toimitusjohtaja Virkkunen: ”Haluamme tällaisilla hankinnoilla antaa faneille lisäarvoa”

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Savon ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi iltapäivällä ja illalla Keski-Lapissa ja Pohjois-Lapissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

17.10.

Fingerpori

17.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image