Oulu

80-vuotias nainen odotti OYSissa kahdeksan tuntia – Miksi päivystyksen jonotusajat venyvät?

Oulu 12.9.2018 6:09
Taneli Kärki

Lauantaina äitinsä saattajana OYSin päivystyspoliklinikalla ollut lukija ihmetteli Kalevalle poikkeuksellisen pitkäksi venynyttä jonotusta.

Lukija oli ilmoittautunut päivystykseen epäselvistä pään tuntemuksista kärsineen äitinsä kanssa hieman ennen kello 14. Pyörätuolissa istuva potilas oli ohjattu laboratoriokokeiden jälkeen noin kello 15 odottamaan lääkärille pääsyä.

Saattaja tiedusteli jonottamisen keston syytä illan aikana useasti hoitohenkilökunnalta saamatta selkeää vastausta. Saattajan mukaan monet myöhemmin saapuneet potilaat pääsivät hoitoon ennen hänen 80-vuotiasta äitiään. Kutsu lääkärin vastaanotolle tuli lopulta noin kello 22.30.

Saattaja ja potilas pääsivät lähtemään päivystyksestä sunnuntain puolella, kun aikaa oli kulunut yhteensä yli kahdeksan tuntia. Saattaja kertoo jättäneensä odotuksesta palautetta OYSiin sähköpostitse.

Miksi päivystyskäynti voi venyä yli kahdeksan tunnin mittaiseksi, OYSin yhteispäivystysyksikön johtaja, ensihoidon vastuulääkäri Matti Martikainen?

– Potilaiden päivystyksellinen hoidontarve arvioidaan tulovaiheessa lääketieteellisen syyn mukaan. Hoitojen kiireisyys arvioidaan viisiportaisen asteikon mukaan. Sellaisilla potilailla, joilla ei ole välitöntä hengenvaaraa tai päivystyksellistä ongelmaa joka tarvitsee välittömästi hoidontarpeen arvion, tulee väistämättäkin odotusaikaa.

Tapahtuuko vastaavia pitkittyneitä jonotuksia usein?

– Päivystyksestä kulkee vuodessa 86 000 potilasta, joten jonotusta tulee ajoittain väistämättä. Päivystyksessä on usein aika kova ruuhka, joka aiheuttaa valitettavasti pitkiäkin jonotusaikoja.

Oliko lauantai poikkeuksellisen kiireinen päivystyksessä?

– Yleensä viikonloput ovat erittäin kiireisiä. Päivässä päivystyksen läpi saattaa mennä keskimäärin noin 350 potilasta. Se on aika iso määrä.

Miksi myöhemmin saapuneet potilaat voivat päästä lääkärille aiemmin?

– Sellaiset potilaat, joille arvioidaan kiireisempi hoidontarvearvio, menevät jonossa kiireettömämpien potilaiden ohi.

Millä tavalla potilaiden läpimenoaikoja seurataan?

– Meillä on tietojärjestelmä, josta aikoja seurataan. Keskimääräinen läpimenoaikamme on alle neljä tuntia.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (291)

Mitenkähän toteutuu potilaan hoidossa intimiteettisuoja, jos kaikki henkilötiedoista ja sairauden oireista lähtien kysellään koko läsnä olevan "seurakunnan" kuullen? Potilaalle kiikutetaan lääkkeet odotustilaan ja hänelle tehdään tutkimuksia käytävällä? Päivystystilan remontin yhteydessä olisi pitänyt huomioida myös, että kun potilasta hoidetaan tai tutkitaan, niin se tehdään erillisessä huoneessa eikä yleisötilassa. Uuden henkilötietolainkin myötä tuntuu käsittämättämältä, että terveydenhoitosektori ei osaa vieläkään toimia lain vaatimalla tavalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitää olla hyvässä kunnossa ,että voi käydä lääkärissä ,huonokuntoinen ja sairas ihminen ei jaksa jonottaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oys:ssä näytti olevan vain yksi lääkäri, joka osasi laittaa lapselle kanyylin. Muilla ei tahtonut onnistua sitten millään. Poikaa pistettiin lähemmäs kaksisataa kertaa. Pahimmillaan kanyyliä yritettiin laittaa 1½ tuntia yhtäjaksoisesti ja onnistumatta.
Ihmettelen kuinka tasoero triviaalin toimenpiteen suorittamisessa on niin valtava. Vanhempi anestesialääkäri onnistui aina kerralla. Voin kuvitella että häntä tympii kulkea ympäri sairaalaa paikkaamassa muiden lääkäreiden epäonnistumisia. Varmasti olisi omatkin työt tehtävänä.
Kun osaavasta henkilökunnasta on pula, niin odotusajat eivät ole mikään ihme.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Osypin toiminnassa ei moitittavaa, kunhan lääkärin jutulle onnistuu pääsemään. Suurempi ongelma on
kirukian polin läpimenoaika, minun kello on raksuttanut tammikuun puolestavälistä saakka ja raksuttaa kuin aikapommi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

87-vuotias odotti Oysin päivystyksessä yli 8 tuntia.
Tulehdusarvot nousivat rajusti odotellessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siks en käykkään päivystyksessä muuten kuin jos lapsilla iso hätä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toimit aivan oikein. Päivystys on
vain ja ainoastaan hätätapauksia
varten.
Miksi muuten toisit lapsesi päivys
tykseen ? Ei kiireelliset asiat
hoidetaan virka - aikana omassa
terveyskeskuksessa tai yksityissek
torilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Menin päivystykseen (toki soitin ensin), pääsin hoitajalle alle 10 min ja siitä tarkkailuun alle 10 min ja lääkäri tuli heti tutkimaan. Seurattiin koko ajan, vähän väliä käytiin kysymässä millainen olo on ja pyydettiin ilmoittamaan heti, jos tilanne muuttuu. Eiköhän suurin merkitys ole sillä, minkä takia hoitoon hakeudutaan. Omin jaloin kävelin, suht hyväkuntoisena, joten päällepäin ei voi kukaan muiden kiireellisyyttä arvioida. Kuitenkin kyseessä pahentuessaan henkeä uhkaava tilanne.

Kiitokset nopeasta ja erittäin hyvästä hoidosta!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täytyy sanoa oma mielipide lääketieteen ylioppilaana. Aika surkea anti OYS:in päivystyksellä. Henkilökuntaa liian vähän, huono kielitaito (ruotsi on mun äidinkieli) sitten huonoa ruokaa, pitkät jonot. Aika tylyjä. En suosittele. Sitten näin kun vartija heitti potilaita päivystyksestä ulos. AVI:n kantelin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaa muistaa, että eletään kuitenkin Suomessa. Mikäli ruotsinkielistä toimintaa haluat, kannattanee hakeutua äidinkielesi mukaiseen maahan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisiko kuitenkin esim vanhuksen nesteytyksestä huolehtia, jos odotus venyy ja venyy? Hehän ovat monesti jo tullessaan kuivia, eikä tuntikausien odotus ainakaan paranna tilannetta.
Äitini, 91v oli samoin yksin tuntikausia päivystyksessä hyvin kipeänä, ilman mitään juomaa ja kipulääkitystä, ennen kuin pääsin paikalle. No infarktihan siinä oli kyseessä. Kotiin lähetettiin kipeänä. Tuskaiset oli viimeiset hetket.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisivatko omaiset huolehtia vanhuksen nesteytyksestä, ennen kuin he pääsevät kuivumaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

1990-luvulla käytin tätiäni Oysin päivystyksessä, menimme työpäiväni jälkeen klo 16 maissa sairaalan päivystykseen ja klo 03:45 pääsin lähtemään itse kotiin päivystyksestä, kun tätiäni lähdettiin viemään osastolle. Hän tosin ei ollut vielä ihan 95 vuoden ikäinen. Ymmärrän jonotuksen, mutta ei minustakaan ollut töihin sinä päivänä, liian kauan seurattuani sitä touhua päivystyksessä. Siellä olisi pitänyt olla poliisi paikalla suojaamassa meitä näiltä syrjäytyneiltä ihmisiltä, jotka myös tarvitsivat hoitoa. Kyllä henkilökunta teki kaikkensa jonojen purkamisen kanssa, mutta toivotonta näytti olevan, odotustiloihin jäi silloinkin vielä paljon asiakkaita . Sen jälkeen en ole tarvinnut asioida Oysin päivystyksessä, Raahessa olen käynyt montakin kertaa tiputuksessa ja hienosti asiat on hoituneet, tunnissa on päässyt yleensä hoitoon. Ja toiset potilaat eivät ole olleet häiriöksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Omakohtainen kokemus OYSin päivystyksestä omaisen osalta on ihan järkyttävä. Yli 80-vuotias mennyt ambulanssin kyydillä ja itse menin perässä muutaman tuntia myöhemmin. Siellä käytävällä edelleen oli, kukaan ei ollut auttanut vessaan sängyltä ja apua kun pyysi, sai vastauksen ettei nyt ehditä. Vessaan toki pääsi kun satuin paikalle mutta olinkin käymässä Oulussa niin sen osalta hyvin kävi.
Järkytys jatkui kun lääkäriä oli odotettu yhdessä muutaman tuntia lisää. Lääkärille kun pääsi, oli lääkäri sitä mieltä että kotia voi palata. Kotiin oltiin palauttamassa potilas joka ei pysynyt pystyssä itse ja asuu yksin.
Omaisena sain kerrottua että tilanne ei tosiaankaan ole normaalia ja vaadin osastolle siirtoa. Sanottiin että erittäin vaikea tilanne kun vuodepaikkoja ei ole. Tässä en antanut periksi ja taas odoteltiin pari tuntia ja lopulta paikka löytyi.
Miten käy kun omainen ei pääsekään paikalle, kuka huolehtii että vessaan pääse? Kuinka paljon näitä potilaita on päivystyksessä?
En siis luota Oysin päivystykseen ja uskon että inhimillisyys puuttuu koko paikasta ja osittain se johtuu henkilöstön paineista ja työpaikan ilmapiiristä.
Vahinkoja varmaan täytyy tulla jotta tähän puututaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (291)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

miten syntyvyys nousuun

105 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

Eläkekatto voidaan toteuttaa esimerkiksi progressiivisen verotuksen kautta, jossa yli 1500€ eläkkeitä aletaan verottaa r... Lue lisää...
y

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.11.

Fingerpori

21.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image