Kulttuuri

Oulun kau­pun­gin­teat­te­rin nimi lyhenee Oulun teatteriksi, myös logo uudistuu - "Jo korkea aika uudistaa ilmettä"

Kari Kolan teos Fuusio valaisi Oulun kaupunginteatterin vuoden 2015 Lumo-valotaidefestivaalilla. Teatterin markkinointinimi muuttuu nyt Oulun teatteriksi. KUVA: Kontiainen Jarmo
Kulttuuri 31.12.2017 8:00 | Päivitetty 31.12.2017 11:05
Riitta Taulavuori

Uusvanhaa nimeä aletaan käyttää kaupungin omistaman osakeyhtiön markkinoinnissa.

Oulun kaupunginteatterin markkinointinimi lyhentyy Oulun teatteriksi vuodenvaihteessa. Samalla teatterin logo uudistetaan.

Lisäksi teatterin nettisivut päivitetään aiempaa selkeämmiksi ja helppokäyttöisemmiksi tammikuun aikana.

Tältä näyttää uudistettu logo.

Muutosten syynä on ollut halu päivittää Oulun kaupunginteatterin ilmettä nykyaikaisemmaksi ja brändiä raikkaammaksi, kertoo teatterin toimitusjohtaja Tuija Hyppönen.

– Edellisestä vastaavasta uudistuksesta on yli kymmenen vuotta.

– Olemme edelleenkin Oulun kaupungin sataprosenttisesti omistama osakeyhtiö.

Myös teatterin taiteellisen johtajan Kari-Pekka Toivosen mielestä nyt on jo korkea aika uudistaa teatterin ilmettä.

– Koemme, että teatterimme tulee olla kaikkien. Olemme Pohjois-Suomen suurin ammattiteatteri, ja nimemme on hyvä olla ytimekäs ja ilmeemme nykyaikainen. Uudessa nimessä kiteytyy kaikki, iso kaupunki ja iso teatteri, Toivonen toteaa teatterin tiedotteessa.

Teatterin uutta, lyhempää nimeä käytetään Hyppösen mukaan eri markkinointimateriaaleissa ja viestinnässä. Virallisissa rekistereissä säilyy pidempi nimi, Oulun kaupunginteatteri.

– Tosin täytyy vielä selvitellä sitä, millä nimellä tulemme olemaan Teatterin tiedotuskeskuksen Tinfon kokoamissa teatteritilastoissa, toimitusjohtaja sanoo.

Lue lisää 31.12.2017 Kalevasta.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (58)

Logo on yksinkertaisesti kamala ja kaukana siitä mitä oli tavoiteltu. Vaikea kuvitella, että tässä oltaisiin käytetty ammattilaista. Teatterin olisi syytä miettiä logo asia uusiksi. Jopa vanha oli tyylikkäämpi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Epäonnistunut logo. Pelkän logon pitäisi pystyä kertomaan mistä kyse. Tai ehkä se paljastaakin teatterin nykyisen tilanteen...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä ja ytimekäs nimi tuo Oulun teatteri, eihän täällä tosiaan muuta ole. Haetaan nyt sitä Euroopan kultturipääkaupungin paikka, maksoi mitä maksoi, otetaan rahat vaikka sarailta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oouuu beibi, mikä logo ja tuotemerkki!
Ehdotus: Logon ja tuotemerkin yhdistelmän alaosaan teksti "Jumalainen teatteri", joka viittaa sekä antiikin Kreikan teatteriin että Jumalan teatterin järjestämään skandaaliesitykseen Oulun teatteripäivillä vuonna 1987.
Näin teatteritaiteen ja Oulun teatterin historia kulkisivat mukana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan surkea logo, ja teatteri on jo sanana ja taidemuotona vanhanaikainen. Purkaa pitäisi koko pytinki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa olla "kulttuurikaupunki Oulun" mukainen mielipide. Eikö kulttuuri yleensäkin ole vanhanaikaista, lopetetaan kaikki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuinkahan paljon tuosta kamalasta logosta on mentyään maksamaan? Ihan hirveän näköinen on ja värikin on huono. Ja sitten vielä nimenvaihdolla, josta ei ole mitään hyötyä eikä järkeä. Ja kuinkahan paljon nämäkin meille kuntalaisille maksakaan??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luulen, että Oulun kaupungilla aivan tietty syy pudottaa kaupunki sana pois teatterin edestä.
Tällä tempulla haluttaan luoda mielikuva yksilöllisestä teatterista, jossa ei ole enään selvää yhteyttä kaupungin ja teatterin symbioosiin eli omistuksen olemassaoloon.
Tämä johtunee siksi, että Oulun kaupunki ollut varsin vaitonainen ja eikä avoimuutta jakanut teatterin taloudellisesta puolesta, vaan ollut varsin nihkeä asioiden julkistamiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ensin muutetaan ja sitten vasta tutkitaan, mietitään
ei nimi miestä pahenna jollei mies nimeä.
vanhassa ei mitään vikaa.
uusi logokin on liian hento, nössö.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun nykyisen brändin mukaisesti teatterin uusi nimi pitäisi olla "The Biggest Theater of Northern Scandinavia", lynennettynä BTNS.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Logo on yksinkertaisesti huono ja vanhanaikainen. Tuskin tulee teatteri mieleen kenelläkään tuota katsoessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Teatteri ilmentää hyvin suomalaista arkkitehtuuria..betonia..betonia ja lisää harmaata betonia.

Turistit ja vaihto-opiskelijat luulevat rakennusta lähes aina ydinvoimalaksi :-D

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Teatterin alkuperäinen osa on kirjaston ohella kaupungin hienoimpia rakennuksia. Suurinta osaa muita rakennuksia eivät turistit ja vaihto-opiskelijat edes huomioi...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo ydinvoimalavitsi on niin vanha, ettei sille naura enää ladon ovetkaan. Ja kaiken lisäksi täysin perätöntä legendaa. En ole yhdenkään turistin tai vaihto-oppilaan kuullut luulleen sitä ydinvoimalaksi. Ja heitä olen paljon tavannut. Se on mielestäni ihan teatterin näköinen, ja aikansa arkkitehtuurin arkkityyppi. Jos lopetettaisiin tällainen turha dissaus ja yritettäisiin porukalla saada Oulun kultturi-imago nostettua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Logossa väri meni aikakin oikein. Kultturi-ihmiset ovat kaikki punataustaisia. Ovat aina olleet...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo on kyllä anilliininpunainen. Mitä tekemistä sillä on punaisen aatteen kanssa, jonka väri on tulenpunainen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (58)

Uutisvirta

68
OYSin parkkitalo suljetaan viikonvaihteessa – purkutyöt muuttavat kevyen liikenteen reittejä sairaala-alueella
44
Sipilä hallituksen neuvottelusta: "Nyt on kyse ensisijassa kansainvälisten sopimusten tulkinnasta, ei niiden muuttamisesta "
36
Oulussa tähän mennessä talven kylmin päivä, pakkasta 25,2 astetta – sunnuntaiaamuna pakkanen voi paukkua vielä kylmempänä
29
Äänestys osoitti, että oululaiset haluaisivat Lammassaareen tanssipaviljongin – Tango selvisi voittajaksi tiukassa kisassa
26
Kiireellisellä hälytystehtävällä ollut poliisiauto suistui yöllä tieltä Raahessa väistettyään rekkaa - molempien kuljettajien toimia tutkitaan
26
"Suunnittele ruokaostoksesi, ja vähennä liha- ja maitotuotteiden kulutusta" – SDP:n ilmasto-ohjelmassa päästöjä vähennetään viidellä toimenpiteellä
24
Kiertokaarelle jäi viime vuonna 7 000 tonnia jätettä, jolle etsitään paikkaa – Laanilassa poltetaan vain kotitalouksien jätteet

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

288 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Paljonko olet maksanut veroja palkastasi?

En ole tarkkaan laskenut, mutta noin miljoona euroa. Parisataatuhatta ajattelin vielä maksaa ennen kuin orava loikkaa py... Lue lisää...
Pannarimies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image